Umělá inteligence ve středověké vesnici. V nové hře českého tvůrce jste pánem chytrých poddaných

Michal Roch začal s vývojem budovatelské strategie Lords & Villeins před pěti lety sám. Teď svůj simulátor středověké společnosti úspěšně vydal.

Michal MančařMichal Mančař

lords-and-villeins-boxed

Foto: Honestly Games

Lords & Villeins vypadají roztomile, ale pod veselým vzhledem je komplexní simulátor středověku

Na návsi svítí okna hospody, před ní se překřikují trhovci a za polem rostou nové chalupy. V právě vydané hře Lords & Villeins od českého tvůrce na vás čeká středověká idylka, v níž se stanete lenním pánem se spoustou poddaných. Ale na tvrdý feudalismus, kdy by kurzor myši diktoval každý jejich krok, zapomeňte. Vaši vesničané mají totiž vlastní hlavu. A v ní umělou inteligenci, díky které jsou jako živí.

„Na začátku jsme nevěděli, jestli to, o co se snažíme, je s našimi zkušenostmi a možnostmi vůbec možné. Byl jsem nervózní, že v polovině vývoje se budeme muset naší ambice vzdát,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch Michal Roch, zakladatel studia Honestly Games a tvůrce hry Lords & Villeins, jež před pár dny vyšla na SteamuGOG. A ukázala, že cíle autorů skutečně možné byly. Ale naplnění ambicí nebylo vůbec snadné. Navíc s přihlédnutím ke skutečnosti, že Roch na hře dlouhou dobu pracoval úplně sám.

První nápad na hru zasazenou do středověku měl český vývojář, který si prošel i pražským Keen Software House nebo tvorbou mobilních her pro Disney, už v roce 2017. Tehdy si ale pomýšlel nikoliv na vládnutí celému městu, ale na provoz krčmy. Hráč by vymyslel rozvržení kuchyně, jídelny a pokojů, ale přímé rozkazy by hospodskému ani hostům nedával. „Jenže mi rychle došlo, že s tím se tolik dělat nedá. Tak jsem koncept rozšířil na celou vesnici,“ popisuje Michal Roch vznik své hry.

Lords & Villeins jsou napůl budovatelskou strategií, napůl simulátorem středověkého panovníka. Jak říká sám Roch, je to takový mix titulů Guild 2, Prison Architect a Settlers. Kromě posledně jmenovaného to nebudou většině hráčů příliš známá jména, ale všechny spojuje nepřímá hratelnost, kdy hráč neovládá jednotlivé postavičky, ale spíš načrtne plány a sleduje, jak si s nimi virtuální obchodníci, trestanci nebo osadníci (podle toho, v jaké jste zrovna hře) poradí. A první hra Honestly Games je přesně taková.

„Velkým lákadlem Lords & Villeins je míra autonomie vesničanů. Jejich umělá inteligence a to, do jaké míry jsou samostatní a kolik toho zvládnou dělat s minimálním vstupem od hráče, dělá hru velice živou. V zásadě stačí málo a člověk má pocit, že obyvatelé už mají plné ruce práce a vesnice bují životem,“ přibližuje Roch. „Jsou schopni svobodně se rozhodovat a hráč je ovládá nepřímo. Dali jsme si hodně záležet na tom, aby všechno, co je ve hře potřeba, se dalo dělat bez převzetí kontroly nad někým ve vesnici,“ dodává.

Dává to smysl, vždyť když chtěl pan hrabě vykopat studnu, také přece nebral do ruky krumpáč, ale z pohodlí svých komnat vydal rozkazy poddaným. A navzdory až roztomilému vizuálnímu zpracování jsou Lords & Villeins simulátor vládnutí, ne truhláře či kameníka. Výjimka z tohoto přístupu však ve hře je – do stavění vaší vesnice můžete snadno promluvit. „Přece jen je to hra a možnost určit vzhled a výzdobu domečků je pro hodně hráčů příjemná,“ přiznává autor.

Na podobnou notu hraje také odlehčenější a mírumilovnější pojetí hry, jejíž název v překladu zní Páni a nevolníci. Násilí je v ní přítomné jen v omezené míře. Může třeba dojít na souboje, ale hráč se jich přímo neúčastní. „Naše hra je spíš pro lidi, kteří si chtějí odpočinout a uvolnit se,“ míní Roch. Ale protože jinak chtěli tvůrci zážitek z vladaření udělat co nejautentičtější, hráč řeší třeba výši daní a ekonomiku své obce.

„To dělá hru skutečně unikátní. Simulaci trhu jsme věnovali opravdu hodně úsilí. Myslím, že jinde jsem ještě takovou míru detailu neviděl,“ zmiňuje sebevědomě vývojář. To si od programátora, jenž absolvoval ČVUT, vyžádalo i spoustu historického bádání. Nastudoval tak principy feudalismu nebo proces vaření piva ve 14. století. Anebo dobové zpracování rudy. Případně to, jak se tehdy vyráběl papír. Tomu všemu se vaši poddaní ve hře mohou věnovat

A to vše zjišťoval Roch na vlastní pěst, protože během prvních tří let vyvíjel Lords & Villeins sám. Pracoval tehdy na poloviční úvazek a podle vlastních slov vydělával dost na to, aby to stačilo na přežití i na současnou tvorbu hry ve volných chvílích. Když pak odešel do Švédska, kde se stejnou prací dalo živit lépe, mohl se Lords & Villeins věnovat o to víc. Ale k herní tvorbě na plný úvazek to byl ještě pořádný skok. A pořádně riskantní.

„Protože pak přišel covid a přišel jsem o klienta. Žil jsem z našetřených peněz, ale ty začaly rychle docházet. Abych vše zvládl financovat, plánoval jsem hru vypustit do předběžného přístupu mnohem dřív, než jsem chtěl,“ vzpomíná na zřejmě nejturbulentnější okamžiky vývoje. Jenže pak se s hratelnou ukázkou hry přihlásil do prezentace nezávislých herních projektů. A v konkurenci mnoha titulů zaujal vydavatele.

lords-and-villeins-03

Foto: Honestly Games

Lords & Villeins vypadají roztomile, ale pod veselým vzhledem je komplexní simulátor středověku

Od konce předloňského roku a podpisu smlouvy s Fulqrum Publishing tak na projektu Michal Roch pracoval naplno – a ne sám. Tým se rozrostl o programátora Christiana Markowicze a skladatele Adama Bowa, se kterými se český tvůrce potkal ve vývojářském kolektivu ve Švédsku, kde mimochodem stále působí. Ty doplnila grafička Andrea Florezová. Právě tato čtveřice dva roky tvořila studio Honestly Games, po dokončení hry už se ale tři spolupracovníci rozletěli za dalšími kontrakty a Roch je opět na vše sám.

Dohoda s vydavatelem, který stojí například za sérií fantasy her King’s Bounty nebo válečných strategií Men of War, navíc znamenala možnost spustit předběžný přístup až v okamžiku, kdy si to tvůrci přáli. Tedy nikoliv z donucení finanční tísní, která jejich tvorbu předtím ohrožovala. Za rok předběžné dostupnosti si na Steamu vysloužila velmi kladná hodnocení a nyní autoři doufají, že k nim přidá další po ostrém vydání minulý týden.

„Po finanční stránce ale jsme úspěšní, ve ztrátě nebudeme. Teď je pro nás spíše otázkou, jestli to bude stačit i na nějaký dlouhodobý cíl finanční nezávislosti,“ odpovídá Roch na dotaz na prodeje hry. „V naší cenové kategorii se pohybujeme v řádu středně velkých nezávislých titulů,“ přidává velmi hrubou představu o tržním úspěchu Lords & Villeins, kteří jsou i v české lokalizaci k dostání na Steamu nebo na platformě GOG za 25 eur neboli 600 korun.

„Ale osobně za velký úspěch považuji už jen to, že se nám podařilo hru dokončit v rozsahu, k jakému jsme se původně odhodlali. Všechno se v tuto chvíli ještě vyvíjí, takže žádné konkrétní plány ještě oznamovat nechceme, ale pokud vše půjde dobrým směrem, rádi bychom pracovali na hře dál a přidávali další obsah,“ uzavírá se zmínkou budoucích plánů Michal Roch, svrchovaný vladař studia Honestly Games.