V byznysu s výdejními boxy se rozhořel pozoruhodný souboj. Vydělají čeští miliardáři i běžní klienti?

O tom, že výdejní boxy jsou budoucnost doručování zboží, není sporu. Teď se ale hraje o to, kdo tento segment v Česku opravdu ovládne.

Luboš KrečLuboš Kreč

boxKomentář

Foto: Zásilkovna / PPL

Výdejní boxy

0Zobrazit komentáře

Glosa Luboše Kreče: Poštovní balíky nejsou na první pohled nijak sexy téma. Přesto se na jejich pozadí odehrává jeden z nejpozoruhodnějších byznysových soubojů, v nichž za nitky tahají kapitáni průmyslu i nejvlivnější politické šarže. Zároveň to je příběh čistého kapitalismu a konkurenčního soupeření, z nějž nakonec profituje nejvíc zákazník.

Že je přeprava balíků v době, kdy čím dál víc lidí nakupuje na internetu, lukrativním a zajímavým podnikatelským oborem, bylo jasné už dlouho. V segmentu panoval ovšem relativní klid, vedle sebe působilo několik hráčů, kteří spolu sdíleli i své sítě výdejních boxů či logistických systémů.

Poslední dva roky se ale nastartovala nová dynamika, kterou provázel nejprve prodej Zásilkovny a následně i chystaná privatizace Balíkovny, jež spadá pod státní Českou poštu. A dalším zajímavým, byť zdánlivě malým krokem, je nová služba Alzy, která oznámila, že ve svých boxech umožní lidem, aby si mezi sebou posílali soukromé balíky.

horak

Přečtěte si takéPět boxů v řadě? Otřesné, vypadá to jak v cirkusu, říká šéf PPLFirmu vede, i když ji táta prodal. A pět boxů v řadě? Otřesné, vypadá to jak v cirkusu, říká šéf PPL

Něco takového dosud bylo možné třeba prostřednictvím České pošty nebo přes Zásilkovnu. Ani jedna z firem ovšem nenabídla službu tak intuitivní a levnou, s jakou přišel největší český e-shop.

Jeho obchodní asertivita už má a ještě bude mít zřejmý dopad, protože například Zásilkovna zjednodušila odesílání balíků přes své boxy. To aby lidé nemuseli chodit jen na podací místa, což jsou nejčastěji obchody s omezenou otevírací dobou.

zas

Foto: Zásilkovna

Výdejní box Zásilkovny

Je pravděpodobné, že dříve, nebo později na Alzu zareagují konkurenti dalším poklesem cen či novými službami, aby klienty přitáhli zpět k sobě. Zásadní to bude mimo jiné pro Balíkovnu, protože další propad tržního podílu může znamenat další pokles její ceny v očích potenciálních investorů. To by přihrálo vodu na mlýn kritiků jejího prodeje, kteří se rekrutují především z řad opozičních politiků.

V oboru už přitom úřadují opravdu silní hráči: Zásilkovnu spoluvlastní Jiří Šmejc, končící šéf finanční skupiny PPF. Přepravní služba GLS náleží Danielovi Křetínskému, protože její matkou je britská pošta, kterou jeden z nejbohatších Čechů nedávno ovládl. DHL a PPL jsou v rukách německé pošty. One by Allegro (dříve Wedo) spadá pod polské Allegro a Balíkovna stále ještě patří ministerstvu vnitra.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Segment přepravy balíků prochází zjevnou konsolidací, Zásilkovna řešila problémy nejen s nedávným vadným doručováním, a proto se Alza rozhodla přejít do ofenzivy. Budoucností jsou výdejní boxy. Kdo si v nich pro sebe urve nejvíc místa, bude příštím králem oboru.

Na rozdíl od zahraničí sem ještě nevstoupil se svým e-shopem ani svou logistikou Amazon, takže šance Alzy na úspěch není malá – jestli něco umí, je to dodávat svým zákazníkům rychlé a funkční inovace.

Ovšem ať to nakonec vyhraje kdokoli, jisté je, že my, kteří do boxů chodíme balíčky odesílat, či je vyzvedávat, na tom nakonec vyděláme. Protože v tomto případě platí to tolik otřepané: když se dva perou, třetí se směje. A tím třetím je tentokrát zákazník.

Komentář vznikl pro stanici Český rozhlas Plus.

Aktualizace: Upravili jsme drobně pasáž o tom, které služby poskytovaly už dřív službu posílání zásilek mezi lidmi.