V Česku má do osmi let jezdit 50 tisíc aut na vodík. Vybudovat by se pro ně mělo 80 plnicích stanic

Současná výstavba vodíkových stanic však vázne. Sami zástupci ministerstva označují vznik 80 stanic do roku 2030 za optimistický plán.

V roce 2030 by v České republice mělo být k dispozici na 80 vodíkových stanic

0Zobrazit komentáře

Z vyjádření řady expertů i politiků je jasné, že si Česko nechce nechat svou vodíkovou příležitost protéct mezi prsty. Minimálně v raných fázích implementace vodíku do ekonomiky našeho státu bychom se s ním, coby nositelem energie, měli setkávat v dopravě. I to je důvod, proč Česko plánuje do roku 2030 vybudovat na osmdesát vodíkových stanic.

Zatím ale u nás funguje jediná, dalších devět je ve výstavbě. Podle Jana Bezděkovského, pověřence ministra dopravy pro čistou mobilitu, by však mělo do roku 2030 jezdit v Česko na 50 tisíc automobilů a 870 autobusů s vodíkovým pohonem. Aby se tato predikce stala skutečností, je nutné vybudovat dostatečnou infrastrukturu. Deset stanic by vodíkovou poptávku takového počtu dopravních prostředků nemělo šanci uspokojit.

Vodíková technologie by podle Bezděkovského měla začít na silnice v masovější míře pronikat až po roce 2025. Česko má tedy určitou časovou rezervu, aby příchod technologie podpořila a dostatečně se na ni připravila. Proto je cílem do roku 2030 rozšířit tuzemskou vodíkovou infrastrukturu na oněch osmdesát vodíkových stanic. Což ale sám Bezděkovský označil za velmi optimistický plán.

Výstavba vodíkových stanic u nás totiž prozatím nejde podle plánu. Ministerstvo dopravy v letech 2017 až 2020 podpořilo výstavbu devíti stanic za 354 milionů korun. Na jejich vznik poskytlo 85 procent nákladů, ovšem jejich realizace nabírá zpoždění.

vodik1

Foto: Toyota

Toyota Mirai je jeden z průkopníků vodíkové technologie u osobních automobilů

„Realita není úplně dobrá, protože máme už od různých žadatelů indikace, že to nestihnou v termínu. A bohužel se nám blíží konec operačního programu,“ uvedl Bezděkovský s tím, že některé z projektů jsou teprve ve fázi výběrových řízení a hrozí propadnutí lhůt pro čerpání dotací. Na nové vodíkové stanice, které by měly vyrůst v Praze, Brně, Ostravě, Plzni, Ústí nad Labem či Litvínově, tak bude nutné ještě chvilku počkat.

Podle Národního akčního plánu chce mít ministerstvo v roce 2027 v provozu alespoň 15 plnicích stanic. V letech 2022 až 2027 proto plánuje uvolnit na výstavbu 500 milionů až jednu miliardu korun. Tedy částku, která by měla přispět ke vzniku dalších deset až patnáct stanic. Podpora by měla opět činit 85 procent nákladů, začne běžet od letošního července.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Česko musí počítat také s možností nařízení výstavby vodíkových stanic, aby v celoevropském kontextu nepředstavovala slepé místo na mapě. V souvislosti s vodíkem se totiž nejčastěji hovoří o možném využití u velkých nákladních tahačů sloužících pro mezistátní přepravu. Transevropská dopravní síť, kam spadají i tuzemské dálnice, by tak měla vyjít vstříc potřebám těchto tahačů a nabídnout dostatečné množství vodíkových stanic. V současné době se hovoří o stanici na každých 150 až 300 kilometrech dálnic.

Vůbec nejsilnější pozici – co do počtu vodíkových stanic – drží v Evropě Německo, kde se jich aktuálně nachází 89. Ve Francii jich je v provozu 19, v Nizozemsku sedm a například Finsko má, stejně jako Česko, pouze jednu jedinou. Celková síť vodíkových stanic na území Evropské unie čítá prozatím pouhých 136 jednotek. V následujících letech by se však toto číslo mělo rapidně zvýšit.

S přispěním ČTK.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Kdy jede metro, bude vidět už z ulice. Praha chystá nový informační systém pro MHD

Informace o tom, v kolik jede metro nebo tramvaj, by měla cestujícího přímo trknout do očí.

Eliška NováEliška Nová

metro-praha

Foto: Jeshoots/Unsplash

Pražské metro

0Zobrazit komentáře

Pokud se člověk nepodívá do mobilní aplikace, v kolik jede metro, dozví se to buď podle zvuku přijíždějící soupravy nebo až na samotném nástupišti. Praha teď chystá obměnu informačního systému, který by měl být uživatelsky přívětivější. A cestující, kteří využívají prostředky pražské městské hromadné dopravy, pak o dost informovanější. Na několika zastávkách se nový systém objeví už letos, a to v rámci pilotního projektu.

Nadupanější by měly být zastávky Palmovka, Nádraží Holešovice a Háje. „Na Palmovce a Hájích bychom chtěli spolu s dopravním podnikem vyzkoušet první varianty. Objeví se v metru i u povrchové dopravy. V případě stanice Nádraží Holešovice se to bude týkat i přechodu k vlaku. Chceme ale informační systém vyzkoušet i pro pěší, a to mezi Staroměstským náměstím a Výstavištěm,“ uvedl pro CzechCrunch Filip Drápal, mluvčí Ropidu, který plánuje pražskou dopravu.

O co konkrétně půjde? Tak například v metru by se měly objevit informace o tom, kdy metro jede, a to už nad eskalátorem, v momentě, kdy člověk vejde do placené části metra. Informace, kdy odjíždí podzemní doprava, by ale měla být i na ulici ještě před vchodem do vestibulu. „Kromě elektronických prvků, které se budou instalovat nově, budou v metru i vitríny s mapami okolí a doplňkové navigační tabule,“ líčí Drápal.

To znamená, že například ve stanicích, které jsou nepřehledné, najde cestující lépe informaci, na kterou stranu má jít. Tabule s výpisem všech stanic, kterým se mimochodem hantýrkou říká teploměr, a která je většinou až uprostřed vestibulu, pak bude doplněná o další směrovky. Přibude zároveň i elektrická tabule, která informuje při východu z metra o příjezdu navazující dopravy, tedy autobusů nebo tramvají. Ty už existují, jsou ale jen někde – cílem je rozšíření do všech stanic.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na novou podobu informačního systému vypsalo město graficko-designérskou soutěž. Její výsledky budou představeny na začátku dubna v pražském Centru architektury a městského plánování (CAMP). Ozkoušet se má vše právě v pilotním projektu. Následně se k tomu bude moci vyjádřit veřejnost. Teprve pak bude mít město finální podobu nového informačního systému.

kasarna-karlin

Přečtěte si takéDo Kasáren Karlín se od příštího roku nastěhuje UMPRUMOd příštího ledna dostanou Kasárna Karlín nového nájemce. Nastěhuje se sem UMPRUM

Cílem je mít ho v celém městě. Někde to půjde rychleji (například tam, kde už vitríny jsou), jinde to bude v delším horizontu, zejména pak co se týče umístění úplně nových elektronických tabulí. Záležet bude na několika faktorech, například na rozpočtových možnostech hlavního města. V některých případech se bude s novinkou čekat na plánované rekonstrukce, ať už metra nebo povrchových zastávek. Ropid tak pracuje s opravdu dlouhodobým horizontem, a to deseti až patnácti let. „Je to ale opravdu pouze orientační termín, který záleží na několika faktorech,“ doplňuje Drápal.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.