V Praze začne jezdit první hybridní autobus Volvo. Má ušetřit až třetinu paliva oproti dieselům

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

volvo-hybrid-bus-praha
0Zobrazit komentáře

Cestující využívající městskou hromadnou dopravu v Praze budou moci v následujících měsících narazit na hybridní autobus značky Volvo, který od 6. února začíná testovat pražský Dopravní podnik (DPP). Na první pohled se od klasických autobusu příliš neliší, ale uvnitř skrývá vedle naftového motoru také elektromotor, díky kterému se má ušetřit až 30 % paliva ve srovnání s klasickým autobusem pouze s dieselovým motorem.

S evidenčním číslem 6000 bude od 6. února do konce května vyjíždět z garáže Hostivař na vybrané spoje nízkopodlažní kloubový hybridní autobus Volvo 7900 LAH, který má v sobě technologii tzv. paralelního hybridu. Princip hybridu spočívá v rekuperaci brzdné energie a funguje tak, že v hnacím řetězci je za naftovým motorem vřazen elektromotor, který pracuje buď v režimu motor, nebo generátor. Získaná energie se pak ukládá v trakčních bateriích na střeše a je používána zejména při rozjezdu nebo akceleraci.

„Hybridní autobus přispívá ke zlepšení životního prostředí hned třikrát: jde o úsporu paliva, s tím související nižší emise a třetím významným prvkem je snížení hlučnosti zejména při rozjezdu, kdy je aktivován tichý elektropohon,“ říká Jan Lebeda, vedoucí jednotky Správa Vozidel a Autobusů.

volvo-hybrid-bus-praha2

Důležité je, že na tento typ hybridního pohonu není potřeba žádná nabíjecí infrastruktura, protože se baterie dobíjejí při jízdě. Podle Lebedy tak může představovat Volvo 7900 LAH mezistupeň při přechodu z klasických autobusů s naftovými motory na elektrobusy nebo bateriové trolejbusy, o nichž se dnes často hovoří jako o autobusové dopravě budoucnosti. Ostatně v Ostravě loni začaly jezdit elektrobusy s rychlým dobíjením.

Kloubový hybridní autobus, který je přes 18 metrů dlouhý, jede maximálně 100 kilometrů v hodině a pojme 136 cestujících, má DPP zapůjčený na testování od švédské Volvo Bus Corporation. Praha si chce nyní v několikaměsíčním provozu ověřit a porovnat provozní, ekonomické a ekologické parametry a následně se rozhodne, zda již dnes taková technologie dává smysl.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Mototechna spouští první e-shop s ojetými vozy v Česku. Před koupí si lze auto na měsíc vyzkoušet

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

mototechna
0Zobrazit komentáře

Tuzemský prodejce zánovních vozů Mototechna spustil prodej ojetin přes internet. Ve spolupráci s inovační laboratoří AuresLab přichází Mototechna vůbec s prvním českým e-shopem, v němž si mohou zákazníci z pohodlí domova objednat ojetý vůz, který jim bude do dvou dnů přistaven až před dům. Nákup online je navíc provázán se službou Try&Buy, díky které si zákazník může auto na celý měsíc před samotným nákupem vyzkoušet.

Nový způsob nákupu vozu v Mototechně, která spolu s autobazarem AAA Auto patří pod skupinu Aures Holding, představuje právě služba Try&Buy, v rámci níž je aktuálně v nabídce zhruba 400 vozů. Podmínkou je, že musí jít o maximálně dva roky staré auto, které nemá najetých více než 20 tisíc kilometrů a disponuje tovární zárukou. Každý takový vůz si může zákazník nejprve na 30 dní pronajmout a až poté se rozhodnout, zda ho opravdu chce koupit.

mototechna-trybuy1

Inovativní službu Try&Buy spustila Mototechna před rokem v pilotním režimu a ve druhé polovině roku se už objevila na všech jejích pobočkách. Nyní přichází další krok, kdy je od února možné provést celou objednávku online, aniž byste museli do Mototechny osobně zavítat.

„V České republice je to premiéra, podobnou službu v našem oboru dosud nikdo nenabízí,“ říká Stanislav Gálik, výkonný ředitel inovační laboratoře AuresLab, která před rokem vznikla v rámci skupiny Aures Holdings právě pro vývoj podobných inovací. Tuzemská skupina ročně prodá v regionu střední Evropy 83 tisíc vozů a i prostřednictvím AuresLabu chce celý byznys s ojetými vozy posouvat kupředu.

zoot

Přečtěte si takéZoot požádal o ochranu před věřiteli. Nové vedení v čele s Lukášem Uhlem se ho pokusí zachránitZoot požádal o ochranu před věřiteli. Nové vedení v čele s Lukášem Uhlem se ho pokusí zachránit

Jakmile si zákazník z nabídky Try&Buy v Mototechně vybere auto, vyplní v první fázi online objednávku na následný pronájem vozu na jeden měsíc s předkupním právem. Zaplatit je třeba měsíční nájem a vratnou kauci ve výši dvou nájmů, načež mu je do 48 hodin vůz doručen domů (nebo je možné ho vyzvednout na vybrané pobočce). Když se po měsíci zákazník rozhodne pro koupi, je mu měsíční nájem odečten a jen doplatí zbytek ceny.

Po vyzkoušení většina lidí auto koupí

„Naše zkušenosti ukazují, že 90 % zákazníků, kteří měli možnost si díky naší službě Try&Buy takto vyzkoušet auto, si jej pak také koupili. Zbylí si pak většinou pouze vybrali jiný motor nebo výbavu,“ vysvětluje Gálik. Cílem e-shopu je podle něj ušetřit zákazníkům nejen čas, ale také prostředky, které by bylo potřeba vynaložit na dostavení se na jednu ze sítě poboček, přestože v případě doručení vozu je třeba zaplatit transportní poplatek ve výši 1 900 korun. Na otestování má pak zákazník k dispozici 1 000 kilometrů.

mototechna-trybuy2

Pro příklad, jak nákup online přes Try&Buy funguje, jsme si vybrali ojetý vůz Škoda Octavia z roku 2017, který stojí v Mototechně 420 000 korun. Pokud kliknete, že máte zájem o Try&Buy, dostanete se na jednoduchý formulář, kde vyplníte své osobní informace, vyzvednutí vozu, způsob platby a zjistíte, že vás pronájem tohoto vozu bude stát na 30 dní 14 000 korun a musíte zaplatit ještě vratnou kauci 28 000 korun a transportní poplatek 1 900 korun. Následně už jen přejdete k ověření vaší totožnosti a dokončení objednávky. Po 30 dnech pak buď vůz bez udání důvodu vrátíte, nebo ho koupíte za cenu poníženou o již zaplacený nájem.