V těchto dnech si připomínáme slavné zrození. Ano, legendární strategie Dune II slaví 30 let

Díky studiu Westwood se na planetě Arrakis rozhořela válka mezi rody Atreidů, Harkonnenů a Ordosů. A začala éra realtimových strategií.

Michal MančařMichal Mančař

dune-boxedStory

Foto: Westwood

Legendární strategie Dune II od Westwoodu slaví 30 let

0Zobrazit komentáře

Je to legenda, která ovlivnila nespočet následovníků. Dodnes ji uctívají miliony lidí. A v těchto dnech si připomínáme její zrození. Přesně před třiceti lety vyšla Dune II, pramáti všech realtimových strategií. Tři dekády nejsou krátká doba ani v lidském životě, ale ve videohrách už je to kmetský věk. A nebýt této babičky, nebyl by Command & Conquer. Nebyl by Warcraft. Nebyl by StarCraft. Nebyla by Dota 2 ani League of Legends. Svět her by byl k nepoznání. A neskonale chudší.

Dune II nebyla první hrou svého žánru. Ale žádný z jejích předchůdců nespojil všechny dílčí prvky do takové podoby, v jaké to dokázali vývojáři z kdysi slavného studia Westwood. Už před Dunou byste hratelnost sestávající ve vybudování vojska a následném rozkazování jednotkám (namísto jejich přímého ovládání) v reálném čase (a ne na tahy) našli třeba v simulátoru božstva Populous nebo v mixu robotické akce a strategie Herzog Zwei.

V prosinci roku 1992 tak nepřišla revoluce a premiéra úplně nového druhu hry, ale kompilace toho nejlepšího, která byla mnohem víc než součet jejích částí. „Když jsme na Duně začínali ve Westwoodu pracovat, strašně nás bavilo pár konkrétních her. Takže když se k nám tak trochu náhodou dostala práva na Dunu, napadlo nás, že spojit tyhle jiné hry dohromady by mohl být dobrý nápad,“ vzpomínal v dřívějším rozhovoru pro ReadOnlyMemory Joe Bostic, hlavní programátor strategie, která v Evropě nesla podtitul Battle for Arrakis, v Americe pak Building of a Dynasty.

Těmi hrami byla výše zmíněná dvojka Herzog Zwei a Populous, ale i dva tahové tituly Military Madness a první díl veleslavné série Civilization. Prvně jmenovaná hra přinesla realtimové boje, v nichž hráč jednotky ovládal jen nepřímo. „Díky Populous jsme si zase uvědomili, jak bude pro Dune II důležité ovládání myší. Na mapě se v něm pohybovalo více jednotek a ukázalo nám, že myš bude klíčová, aby se taková hra jednoduše ovládala,“ vzpomíná Bostic. Méně známé Military Madness bylo inspirací svým jednoduchým uživatelským rozhraním. Ze simulace vývoje lidské civilizace si zase autoři vzali například „fog of war“, tedy nutnost odhalit zahalenou mapu.

Výsledek byl bez nadsázky legendární. Dune II představila model hratelnosti, který se na dlouhou dobu stal nejpevnějším standardem žánru, který dlouho patřil k nejoblíbenějším. Jestli jste někdy hráli některý z Warcraftů, StarCraftů nebo Command & Conquerů, dobře ho znáte. Těžíte suroviny, jimi platíte rozšiřování své základny, díky které budujete větší vojsko, jež posíláte vstříc nepříteli. Z budoucnosti, kterou strategická Duna umožnila, se ale nejprve vraťme se k úplným prvopočátkům.

duneii-14

Foto: Westwood

Šlechetní Atreidové. Zákeřní Ordosové. A krutí Harkonnenové. Za koho jste v Dune II bojovali vy?

Ty leží samozřejmě v mnohovrstevnatém vědeckofantastickém románu Franka Herberta z roku 1965, který představil výrazně jiný futuristický svět, než tehdy znal sci-fi mainstream. Lidstvo sice osídlilo kosmos, ale tragická zkušenost s myslícími stroji pokřivila jeho technologický vývoj. Vedle sebe tak existovaly energetické ochranné štíty a laserové zbraně (a znalci vědí, proč by se neměly kombinovat…), ale také feudalismus, boj chladnými zbraněmi a speciálně trénovaní poradci, kteří nahrazovali výpočetní techniku. Herbertova Duna také obsahovala silný důraz na mystiku a především východní filozofie a náboženství.

Tomu všemu samozřejmě vládlo mystické koření, jež umožňovalo mezihvězdnou navigaci a které se vyskytovalo na jediné planetě. Na Arrakisu, známém též jako Duna. Původní příběh z tohoto světa o zradě, válce a boji vznešeného rodu Atreidů proti krutým Harkonnenům dal vzniknout ještě mnoha dalším knižním pokračováním i prequelům, například i od Herbertova syna a pokračovatele Briana, avšak byť prodejně byla úspěšná, genialitu původní knihy nepřekročila.

Samotná Dune II je v mnoha ohledech jen velmi volnou adaptací původní knihy a jejího univerza. Realtimová strategie k rodům Atreidů a Harkonnenů přidala tajuplné (a Herbertem nevymyšlené) Ordosy, a byť se opět bojovalo o koření na Arrakisu, činilo se tak pomocí pušek, tanků a raketometů, nikoliv retrofuturistickým způsobem z knih. „Abychom měli tvůrčí svobodu a mohli značku přetvořit ve strategii zaměřenou na pozemní boj, tak jsme se rozhodli hru zasadit o tisícovky let před děj knihy. Tím jsme se také vyhnuli konfliktu s Dune od Crya,“ okomentoval rozhodnutí vývojářů Joe Bostic.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Připomněl tím také skutečnost, že navzdory dvojce v názvu není prababička všech strategií pokračováním. Úplně první adaptace Duny do videoherní formy byla dílem jiných tvůrců a oba tituly se vyvíjely nezávisle a současně. Dune to nicméně v roce 1992 stihla na trh dřív, a tak vydavatel Virgin, pod nějž obě hry patřily, přiřadil číslovku v názvu počinu od Westwoodu. Dune II svého dřívějšího (ne)předchůdce zcela zastínila, ale neobvyklá kombinace adventury a strategie ve hře od Cryo Interactive je i tak velice povedená.

Ale zpátky k druhé hře, která sice několikrát výrazně odbočila od zdrojového materiálu, nicméně z pochopitelného důvodu zachování praktičtější hratelnosti. A hlavně si spoustu těch možná nejikoničtějších prvků Duny zachovala. Koření těží obří harvestery, jež jsou přepravovány létajícími transportéry. To aby s drahocenným nákladem rychle unikly pouštní červům šaj-hulúdům, kteří příliš odvážné proniknutí na písky Arrakisu trestají pozřením narušitele i ve hře. Atreidové se mohli spolehnout na pomoc místních obyvatel Fremenů, bezskrupulózní Harkonneni zase na sílu atomických zbraní. A soupeření šlechtických rodů přihlíží imperátor z rodu Corrino, avšak ne Shaddam z knih, ale Frederick.

Pro Westwood navíc nebyla pouštní pouť prvním výletem do adaptací stávajících populárních značek. V roce 1991 stvořil první dva díly trilogie Eye of the Beholder, předělávky nejpopulárnější papírové hry na hrdiny Dungeons & Dragons. Tři roky předtím studio představilo světu vůbec první videoherní verzi BattleTechu (který se proslavil především pozdějšími hrami série MechWarrior), dodnes oblíbené stolní hry o obrněných bitevních robotech. O popularitě obou značek mimochodem svědčí i drobná česká odbočka, D&D se v devadesátých letech stalo předlohou pro Dračí doupě, BattleTech dokonce vyšel v českém překladu. Oboje díky tuzemskému nakladatelství Altar.

duneii-04

Foto: Westwood

Proradný poradce krutého rodu Harkonnenů právě hráči připomíná, jak snadné je odpalovat ničivé rakety z paláce

Když už je řeč o adaptacích, první pokusy na počítače to měly výrazně snazší než ty filmové. Giganticky ambiciózní spektákl z mysli Alejandra Jodorowského v 70. letech nevznikl. Zfilmovaný počin Davida Lynche o dekádu později si našel své fanoušky, ale jinak je spíš rozděluje a režisér na něj nevzpomíná v dobrém. Rok 2000 přinesl první ze dvou televizních minisérií, na nichž se podíleli i čeští herci a filmaři, ty nicméně trpí jistou laciností. Opravdový filmový sci-fi epos, jenž si kniha zaslouží, představil až loni Denis Villeneuve, jehož Duna je vynikající a největší kritikou je snad jen rozdělení na dva díly.

Nicméně ani videohrám z Arrakisu se vždy nedařilo dokonale. Prvním přímým následovníkem Dune II byl moderní remake Dune 2000. Následovala trojrozměrná strategie Emperor: Battle for Dune a akční adventura Frank Herbert’s Dune propojená s výše zmíněnou televizní minisérií. Jenže pak se videoherní vývojáři na dlouho odmlčeli, několik projektů bylo dokonce zrušeno. Do prázdných písků pouštní planety se po jednadvaceti letech až letos vrátila strategie Dune: Spice Wars, která však spíš než na taktický boj sází na vládnutí vaší državě. Ve vývoji je také masivně multiplayerový počin s podtitulem Awakening.

Všechny tyto návraty na písky Arrakisu beze sporu a bez výjimky vděčí za svůj vznik tomu, že před třiceti lety vydal Westwood jednu z těch mála her, které jsou skutečnými legendami. Ale jak už tomu nejen u her bývá, přínos legend se lépe oceňuje z dálky než přímým vyzkoušením. Uživatelský komfort a ovládání jsou dnes a mnoho světelných let napřed. „Dnešním pohledem je Dune II zastaralá a nemotorná. Jedna věc, kterou jsem tehdy měl přidat, bylo označení více jednotek najednou. Zdá se to jako jednoduchý přídavek, ale byla to naprosto klíčová změna, díky které Command & Conquer tak moc Dunu překonal,“ vzpomínal Bastic z Westwoodu.

Příběh Dune II je totiž z velké části příběhem jeho tvůrců. Hra samotná zažehla jiskru realtimových strategií a pomyslná pochodeň v rukou Westwoodu zářila na trhu mnoho let nejjasněji. Zmiňovaný Command & Conquer se stal ještě mnohem úspěšnější herní značkou než Dune. A právě Westwood má na svědomí kromě titulního dílu nejmilovanější příspěvky v sérii Red Alert, jeho ještě lepší druhý díl i fantastický Tiberian Sun. Spolu s názvy slavných strategií je nutné zmínit také jedno další známé jméno. Hudbu pro ně totiž skládal autor, který vytvořil soundtrack i pro druhou Dunu.

duneii-08

Foto: Westwood

Ani císařovi elitní vojáci sardaukaři nejsou v Dune II ušetřeni spravedlivého hněvu hráčem ovládaného rodu

Fanoušci už tuší, že to nebyl nikdo jiný než Frank Klepacki, autor takových herněhudebních pecek jako Mechanical Man z prvního C&C nebo ikonické skladby z Red Alertu s titulem Hell March. „A protože jsme byli menší tým, navzájem jsme si vypomáhali. Takže jsem nadaboval třeba hlášky pro Harkonneny nebo imperátora v intru hry,“ prozradil Klepacki. Westwoodu se mimochodem dařilo i v jiných žánrech, adventury Kyrandia nebo hry na hrdiny Lands of Lore patří ke klenotům hráčských pokladnic.

Každý příběh ale jednou končí. Studio se po úspěchu Dune II rozrostlo, přilákalo pozornost a nechalo se spolknout gigantem Electronic Arts. Po pár letech ale nedokázalo naplňovat korporátní požadavky a v roce 2003 skončilo. Jeho dědictví – a především tedy dědictví Dune II – ale žilo a do jisté míry žije dál. Těžko si představit, jak by bez nich vznikl Command & Conquer. Nebo co by popíchlo Blizzard ke tvorbě Warcraftu, z něhož vznikl hit mezi masivně multiplayerovými hrami World of Warcraft. A kdyby nebyl Warcraft, co teprve StarCraft, sám o sobě giganticky úspěšný titul a navíc klíčová hra pro rozvoj miliardového byznysu esportu.

Jen z minulosti se ale žít nedá. Už mnoho let je tak žánr klasických realtimových strategií na ústupu, popularitu spíš převzaly akčnější taktické záležitosti, které z něj vzešly a které se spíš na velení velkým armádám soustředí na ovládání jen hrstky bojovníků. Případně které postupnou evolucí své kořeny ze strategického žánru víceméně opustily – třeba extrémně populární online souboje League of Legends a Dota 2, které původně vychází z modifikace třetího Warcraftu.

A byť už ji zavály písky času a její koření už není nejcennější komoditou známého vesmíru, odkaz Dune II přetrvává dál. Její pokračovatelé ji snad v každém ohledu překonali, načež se sami dočkali svého zastarání a přetvoření původní geniality do nových a ještě populárnějších podob. Pro někoho to právě teď, ve vánoční čas, může být až symbolické. Pro ty méně duchovně založené může být třicet let od vydání popíchnutím k tomu, aby si připomněli, jaká radost je vyslat sonické tanky v barvách Atreidů na nenáviděné Harkonneny. A že už dávno nemáte instalační diskety? To nevadí, Dune II si zahrajete i v prohlížeči.

Chcete být jako Henry Cavill? Začněte s Warhammerem! I u nás snadno najdete spoustu hráčů a fanoušků

Co je to ten Warhammer, do kterého se tak moc zamiloval představitel Geralta a Supermana, že z něj teď chystá nové filmové univerzum?

Michal MančařMichal Mančař

warhammer-henry-cavill

Foto: Games Workshop/Depositphotos

Warhammer a Henry Cavill k sobě mají blízko

0Zobrazit komentáře

Nejspíš jste zaregistrovali, že Henry Cavill opouští Zaklínače a nebude ani Superman. To první byl údajně důsledek návratu do druhé zmíněné role, u které ale nakonec filmaři dali přednost mladšímu ztvárnění superhrdiny. Okolo odchodu z úspěšného seriálu Netflixu se ale točily i domněnky, že herec nebyl spokojený s tím, jak filmaři nakládají s příběhem z knih Andrzeje Sapkowského. Možná i proto vzal do vlastních rukou další streamovací projekt: futuristické válečníky z Warhammeru, se kterými si hraje a které maluje. Nechytáte se? Nebojte, vysvětlíme. A třeba Warhammeru propadnete jako slavný herec.

Henry Cavill je velikým fanouškem fantastiky. Zaklínače (prozatím) hraje coby herec na Netflixu, hrál ho i jako nadšený hráč doma na počítači, navíc ho i četl. A historku o tom, jak kvůli hraní World of Warcraft nebral telefon, když mu volali kvůli roli v Muži z oceli, zná celý internet. Věnuje se ale i stolní hře Warhammer, jejíž rozsáhlé univerzum má teď v roli producentské i herecké ve spolupráci s Amazonem dostat na jeho streamovací službu. A protože Warhammeru se daří i v Česku, není vůbec žádný problém, abyste i vy byli aspoň kousíčkem jako Henry Cavill. Jak na to?

Co je to Warhammer?

Warhammer je úspěšná značka britské společnosti Games Workshop, pod kterou spadají primárně válečné hry s figurkami (zakrátko vysvětlíme), ale také spousta knih, videoherních předělávek, dokonce i několik animovaných seriálů. Prostě něco jako Marvel, jen místo komiksových sešitů to jsou malé modely válečníků. Dělí se na dva fiktivní světy, fantasy verzi Age of Sigmar a Warhammer 40 000 zasazený do čtyřicátého milénia. Právě „čtyřicítce“ se Henry Cavill věnuje.

Válečné hry s figurkami?

Warhammer 40 000 je nejznámější zástupce takzvaného wargamingu, stolních her, ve kterých pohybujete plastovými modely po bojišti tvořeném klidně vaším stolem v kuchyni, ale ještě lepší je krásně vyvedená krajina klidně připomínající tu od modelových železnic. Samotné hraní si představte asi tak, že váš voják se může – velmi zjednodušeně řečeno – buď deset centimetrů pohnout, nebo na dvacet centimetrů vystřelit. A zasáhne nepřítele, když na běžné kostce hodíte čtyřku a víc.

V reálu je to samozřejmě mnohem rozmanitější a promyšlenější. Používají se různé kostky, výsledek hodu může ovlivnit třeba to, jestli je nepřítel schovaný v bunkru, modely mají různé statistiky a schopnosti… To už záleží na konkrétních pravidlech dané hry. Těch je nespočet – od realistických simulací druhé světové války až po souboje obrněných bitevních robotů. Ale právě Warhammer 40 000 má i v Česku zdaleka nejaktivnější komunitu hráčů, kteří jeho figurky sbírají a malují. Malují? Ano, malují! A jasně, také Henry Cavill je maluje.

games-workshop-warhammer-003

Foto: Games Workshop

Vesmírní mariňáci se vrhají do boje. Sci-fi Warhammer je sice futuristický, ale často dojde i na řež na blízko

Hra pro umělce i pro stratégy

Warhammer je komplexní koníček. Základem je taktizování na bojišti, kde se snažíte přechytračit protivníka. Jednotky jsou bodově ohodnocené, abyste mohli sehrát vyrovnanou, ale přesto rozmanitou partii. Zvolíte elitní, ale bodově drahé nadlidské válečníky? Anebo hordu laciných, ale slabých vojáků? Neméně obsáhlé části tohoto hobby se ale budete věnovat i mezi stolním soupeřením. Modely se totiž prodávají nenabarvené, takže si je namalujete podle libosti. Anebo podle toho, jak příběhové pozadí hry říká, že ta či ona armáda vypadá.

Pro mnohé zájemce to může být originální návrat k modelařině z mládí. Pro další zase způsob, jak vtisknout figurkám osobitý styl. Ani lidé obávající se nedostatečných schopností se nemusí ostýchat – s každou namalovanou figurkou budete sledovat zlepšení. Přinejhorším můžete modely odbarvit a namalovat znovu. A že netušíte, jak na to? YouTube je plný skvělých návodů. Dokonce i od elitních českých malířů figurek, jako je Simon „Zumikito“ Sikora. Sám Henry Cavill pak před časem na Instagramu ukázal, jak maluje své ve zlatých zbrojích zakuté osobní strážce galaktického Císaře.

Vesmír plný války… a příběhů

Warhammer 40 000 se často prezentuje větou, že „v ponuré temnotě předaleké budoucnosti existuje pouze válka“. A ono to sedí. Ne snad, že by byl mládeži nepřístupný – naopak, i na českých bojištích kolikrát potkáte rodinné klany a mladé hráče –, ale galaxie čtyřicátého milénia je plná konfliktu a jedinou nadějí lidstva je Impérium, které ale rozhodně neplatí za klaďase. Jenže hrůzy vesmíru, jimž čelí, jsou často ještě horší.

Můžete velet vesmírným mariňákům, kteří připomínají kosmické rytíře kombinující meč i plazmový kanón. Imperiální garda je zase inspirovaná armádami 20. století s tanky a zástupy branců. Vesmír brázdí i futurističtí elfové s elegantní technologií, stejně tak v budoucnosti existují skřeti a orci s technikou připomínající vrakoviště. Kdo má pro strach uděláno, zvolí démonické síly chaosu, případně všepožírající rasu tyranidů jako z Vetřelce. Anebo tajemné nekrony, kteří připomínají nemrtvé z fantasy žánru i robotického Terminátora.

Armád je ale na výběr mnohem víc, třeba i japonským anime střihnutí T’au, stačí se podívat na stránky Games Workshopu. Každá strana se liší figurkami i stylem hry, jedni se rotomečem (to je meč, jehož ostří tvoří řetězová pila, kdybyste nevěděli) ohánějí v boji na blízko, další s podporou dělostřelectva vše ostřelují zdáli. A ti hráči, kteří dávají přednost zážitku a atmosféře před strategickými rozhodnutími, ocení fakt, že o všech armádách galaxie a o příbězích tohoto univerza byly napsány stovky knih. Některé vyšly i v češtině.

games-workshop-warhammer-002

Foto: Games Workshop

Obětujeme levé křídlo? Warhammer kombinuje modelářské hobby s herní taktikou

Co je tedy potřeba – a kolik to stojí?

„Svou armádu mám asi šest let, dohromady mě stála asi dvanáct tisíc korun. Ale hraju s ní dodneška,“ říká Zdeněk Rajtr, wargamer a současně zástupce pražského obchodu Rubikon, jenž se specializuje právě na figurkové hry. Než se zhrozíte tolika tisíců, zkuste si je rozpočítat na roky a měsíce poskytnuté zábavy. To už rozhodně nevypadá tak strašidelně. „Spousta koníčků není úplně levná. Kolik deskovek jste si letos koupili? A kolikrát jste je letos hráli? Navíc není potřeba hned utrácet desetitisíce, všechno jde pořizovat a barvit postupně ve vlastním tempu,“ dodává.

Za maličkou armádu pro rychlé hraní s kamarády tak zaplatíte dva nebo tři tisíce korun. Při jejím rozšiřování na nejběžnější velikost vojska už záleží na vámi zvolené frakci a vybraných jednotkách, průměrně počítejte zhruba s deseti tisíci. „Ale třeba armáda válečníků Adeptus Custodes, za které hraje právě Henry Cavill, vyjde na šest tisíc,“ říká Rajtr, známý v komunitě pod přezdívkou Tellsek. Navíc je poměrně dost možností, jak ušetřit. V obchodech najdete výhodně naceněné začátečnické boxy nebo startovní sady pro dva hráče. Velice živá je v Česku i facebooková wargamingová burza.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pokud to jsou na vás přesto moc vysoké investice, vedle Warhammeru 40 000 existuje odvozená hra Kill Team. Má společné herní principy a modely jsou zaměnitelné. Místo desítek figurek ale každému hráči stačí klidně jen sedm statečných modelů. Její začátečnická sada pro dva zájemce, v níž jsou figurky, pravidla i další doplňky, stojí kolem dvou tisíc korun. Každopádně ať už zvolíte plnohodnotnou hru, nebo tuto menší variaci, budete potřebovat palcový metr (kvůli britskému původu hry – a klidně z hobbymarketu) a hromadu šestistěnných kostek.

Nezapomeňte také na malovací potřeby. Se dvěma štětci a tuctem barev, což je dost na stovky krásných figurek, se dostanete k tisícikoruně. Používají se vodou ředitelné akrylové barvy, těm laciným z papírnictví se ale raději vyhněte. Zkušení barvíři doporučují například značky AK Interactive nebo Vallejo, snadno seženete i Army Painter nebo Citadel, všechny lze míchat. „Využijete je i pro namalování figurek z deskovek. A vtipný vedlejší efekt kupování dalších barviček je to, že po chvíli nejspíš budete znát víc barev než vaše drahá polovička,“ přidává s úsměvem Rajtr.

Warhammer v Česku

Jestli se rozhodnete pustit se do Warhammeru, budete potřebovat soupeře. Pokud tedy nezlákáte kamaráda. Ale i tak vás časem nejspíš kroky zavedou do některého z obchodů, který současně kombinuje herní prostor s velkými stoly a zásobou terénů pro vytvoření pěkně vypadajícího bojiště. V Praze to jsou Rubikon nebo nejstarší wargamingový obchod u nás Ogří doupě. V Brně kombinuje hernu, prodejnu a restauraci Black Oil. Ostrava má Black Lotus, Kladno zase Herní prostor. A v Plzni najdete Colours of Warriors.

Obvykle se zde můžete zapojit do pravidelných lig a turnajů, pořádají se speciální akce pro nováčky nebo například lekce malování. A i v menších městech nadšenci do wargamingu často provozují alespoň klubovnu. Moderněji orientovaní zájemci ocení, že obchody a herní komunity provozují vedle klasických facebookových stránek nebo skupin (pro Warhammer 40 000,  pro fantasy a sci-fi wargaming obecně, ale třeba i pro příznivce historických válečných her) i servery na Discordu (Ogří doupě, Rubikon a Black Oil).

games-workshop-warhammer-006

Foto: Games Workshop

Vesmír Warhammeru 40 000 je plný nejen války, ale také stovek knih, hrdinů a příběhů

Figurky, pravidla a doplňky k Warhammeru se také čím dál častěji dostávají i do nabídky obchodů s deskovými hrami. Výše uvedené prodejny ale mají tu výhodu, že za pultem nejspíš potkáte někoho, kdo sám některou z figurkových her hraje. A když neporadí prodavač, u stolu postávající generálové vám rádi pomůžou – však tím pomáhají v růstu i svému koníčku. O válečných figurkových hrách také pravidelně informuje nedávno spuštěný magazín Ze stolu.

rfp-1

Přečtěte si takéJak se staví festival Rock for People, který navštíví desítky tisíc lidí?Pod jejíma rukama vzniká areál Rock for People. Jak se staví festival, který navštíví desítky tisíc lidí?

A pokud snad nechcete následovat Henryho Cavilla do futuristické války Warhammeru 40 000, možná vás při návštěvě prodejny nebo e-shopu inspirují jiné figurkové hry. Sám Games Workshop nabízí fantasy verzi Warhammeru s podtitulem Age of Sigmar – nebo půl tuctu menších her, které se v menším měřítku a větším detailu zaměřují na jednu část jednoho či druhého univerza. Třeba na vzdušné střety sci-fi stíhaček nebo na souboje malých skupin kultistů chaosu.

Ale byť miliardový byznys Games Workshopu wargamingu vévodí, v obchodech najdete rozmanité hry od dalších výrobců. Můžete se stát admirálem velícím fregatám v napoleonských válkách. Vikinským nájezdníkem v raném středověku. Velitelem elfí hlídky ve světě Pána prstenů. Nebo klidně kapitánem bitevní lodi ve vesmíru Star Wars. Ať už ale zvolíte cokoliv, stane se z vás nejen vojevůdce, ale i malíř. A tak trošičku budete jako Henry Cavill.