Velkoobchodní tržiště Václava Lišky po necelém roce získalo další miliony. Chystá expanzi do Německa a na západ

Peter BrejčákPeter Brejčák

vaclav-liska2

Foto: Merxu

Václav Liška, zakladatel Aukra a country manager Merxu pro Českou republiku

0Zobrazit komentáře

Václav Liška si v Česku vybudoval jméno jako zakladatel Aukra i jako partner v miliardové investiční skupině Leverage a poslední přibližně dva roky se věnuje také budování velkoobchodního tržiště Merxu, ve kterém zefektivňuje obchod mezi firmami a jejich dodavateli. Startup v jeho misi již dříve podpořily hvězdné fondy a nyní se přidávají další.

Merxu po necelém roce oznámilo investiční kolo, jež vedl fond Prosus Ventures, který dříve investoval například do Woltu, a přidali se také stávající investoři – kalifornský Accel Ventures, který historicky podpořil například Facebook nebo Spotify, a fond Point Nine Capital, jenž úspěšně vsadil například na Revolut či skupinu Delivery Hero, matky Dáme Jídlo.

Výše aktuální investice takzvané série A nebyla zveřejněna, podle odhadu CzechCrunche však půjde minimálně o vyšší desítky milionů korun. Získaný kapitál Merxu plánuje využít zejména na mezinárodní expanzi poprvé mimo region střední a východní Evropy, zároveň plánuje rozšiřovat také svůj tým.

Směr Německo

„Hodláme se soustředit na expanzi do Německa a dalších zemí a vybudování infrastruktury pro usnadnění logistiky a plateb pro naše zákazníky. V tuto chvíli je nás v Merxu přes 80 a počítáme, že za rok nás bude více než 200 minimálně v osmi zemích. Díky investici máme dostatek prostředků na vybudování týmu a přivedení nejlepších talentů z celého našeho regionu,“ popisuje Liška pro CzechCrunch.

Zatímco běžní zákazníci už na internetu nakupují dlouhodobě a v Česku měla e-commerce loni na maloobchodních prodejích podíl šestnáct procent, přechod velkoobchodníků do online světa je o něco pomalejší a na obrátkách začíná nabírat až v posledních letech. Na vlně zájmu se veze i Merxu, které jako tržiště propojuje kupce i prodejce v oblastech elektrotechniky a osvětlení, nářadí, stavebnictví, průmyslu i strojírenství.

V současnosti platforma k prodeji nabízí více než dva miliony produktů a působí v Česku, Estonsku, Maďarsku, Litvě, Polsku, Rumunsku a na Slovensku. Za rok působení v tuzemsku startup zobchodoval zboží za stovky milionů korun a jeho služeb využívá přes šestnáct tisíc zákazníků.

„Je to důležitý milník pro náš vývoj, ale stáje jsme na samém začátku – potenciál v B2B vidíme obrovský a chceme jej naplnit,“ doplňuje Liška. Kromě něj za Merxu stojí Przemyslaw Budkowski, bývalý ředitel polského e-commerce hráče Allegro, který určitou dobu Aukro vlastnil a který nedávno za 23 miliard korun odkoupil Mall Group.

„Majitelé firem a manažeři nákupu tráví příliš mnoho času hledáním profesionálních a spolehlivých prodejců. Na druhé straně se výrobci snaží rozšířit své podnikání na mezinárodní úrovni a čelí problémům s platbami a logistikou. Prostor B2C dnes přechází do značné míry na bezproblémovou zkušenost a Merxu se snaží tuto dostupnost a snadnost nákupu rozšířit i na ekosystém B2B v Evropě. Financování nám umožní urychlit náš růst a zároveň přidávat nové funkce,“ dodává Budkowski.