Velký experiment, který vyšel. Z Richee se stává hlavní bankovní aplikace Creditas a ukazuje bankám cestu
Příchod evropské směrnice PSD2 před dvěma lety zčeřil vody českého bankovnictví a položil základ pro takzvaný open-banking, tedy svět, ve kterém jsou banky otevřené a umí napojovat na sebe vzájemně i na služby třetích stran. Průkopníkem této oblasti se stala banka Creditas, která představila novátorskou aplikaci Richee, díky níž mohou uživatelé aktuálně ovládat účty již ve 21 českých a slovenských bankách. Stojí tedy za pozornost, že teď Richee končí. Jde ale jen o konec brandu, aplikaci totiž čeká nová etapa.
Richee od začátku vznikal pod křídly banky Creditas a jednalo se o aplikaci, která mohla posloužit jednak klientům Creditas, jednak uživatelům speciálního běžného účtu Richee, který cílil primárně na mladé, a také klientům ostatních bank, jež například chtěli v jedné aplikaci ovládat účty v různých bankách. Nyní účet Richee končí a z aplikace se stává hlavní bankovní aplikace banky, která je nově k dispozici pod názvem Creditas Banking Mobile.
„Richee byl původně koncipován jako univerzální platforma pro obsluhu účtů v jiných bankách bez nutnosti vedení účtu v Creditas. Postupně jsme ale v aplikaci začali nabízet i produkty Creditas a začalo být zřejmé, že výrazně vyšší aktivita je právě na běžných bankovních službách. Tyto služby jsme proto stále více podporovali a rozvíjeli a aplikace se dostala do stavu, kdy nabízí mnohem širší funkcionalitu než naše původní mobilní bankovnictví a současně ji využívá i více klientů,“ popisuje vývoj místopředseda představenstva Creditas Kamil Rataj.
Aplikaci, která byla pro banku zprvu experimentem, tedy nyní čeká úplně nová fáze a uživatelé někdejší hlavní aplikace Creditas čeká opravdu významné zvýšení komfortu při využívání bankovních služeb z mobilu. Původní aplikace Richee totiž nabízí kromě celkově modernějšího vzezření také služby, na které uživatelé „staré“ aplikace z mobilu nedosáhli.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsNová bankovní aplikace Creditas klientům banky umožní zadávat okamžité platby (dosud je bylo možné zadat jen z internetového bankovnictví), trvalé platby, SEPA i další zahraniční platby, spravovat platební karty nebo třeba přímo zakládat nové bankovní produkty. Nový Creditas Banking Mobile vedle toho nabídne další funkce známé z Richeeho, jako je sledování statistik příjmů a výdajů, hlídání rozpočtů a samozřejmě již zmíněný multibanking a s ním možnost ovládat účty ve 21 bankách.
Staronová mobilní aplikace ale není jedinou novinkou pro klienty Creditas. Dnešním dnem přichází i zcela nové internetové bankovnictví. To má zhruba do poloviny roku 2021 fungovat paralelně s tím původním. Klienti Creditas tedy budou mít dostatek času se s novým systémem seznámit a postupně přejít.
A jak má moderní bankovnictví dle Creditas vypadat? „Klíč je v jednoduchosti obsluhy finančních produktů a služeb. Vše musí být jednoduché a přirozené. O to se snažíme jak v aplikaci, tak i v novém Creditas Bankingu. Současně by klient měl najít stejné služby v mobilu i v internetovém bankovnictví. Dříve ty rozdíly byly značné, se zvyšující oblibou obsluhy banky přes mobil se tyto světy velmi přibližují,“ popisuje Kamil Rataj.
Nové internetové bankovnictví přináší kromě řady běžnějších bankovních funkcí také šikovné vychytávky jako možnost bleskově se přihlásit sejmutím QR kódu nebo zadávat platby pomocí prostého textu. Přibylo rovněž full-textové vyhledávání transakcí, a to napříč všemi připojenými účty. Výhodou nového bankovnictví je i možnost upravit si uživatelské rozhraní a přeorganizovat si dlaždice s jednotlivými funkcemi a službami podle svého.
Paralelní vývoj cestou k inovaci?
Na příběhu Richeeho se ukazuje, že chce-li banka inovovat, paralelní vývoj může být vhodnou cestou. Úplně nová aplikace Richee bance umožnila vyvinout takřka na zelené louce moderní službu stavěnou bez zbytečných omezení starými mantinely a nový produkt postupně dospěl do fáze, kdy původní aplikaci po všech směrech přerostl a mohl se stát plnohodnotnou náhradou.
Bylo by jistě ku prospěchu věci a především uživatelského pohodlí, kdyby i další české banky k podobnému kroku našly odvahu a upustily od obtížného a bezesporu i nákladného udržování starých a nemoderních systémů, které stejně není možné držet při životě věčně.
Je nutné si nicméně uvědomit, že Creditas je přeci jen menší bankou a podobné změny pro ni tedy mohou být snazší než pro největší české bankovní domy. Richee je ale v každém případě v mnoha ohledech pozoruhodným projektem, který nyní vstoupil do nové etapy a bude zajímavé sledovat, jak se s ním bude bance dále dařit.
Co se týče aktuálních čísel, aplikaci dnes používá 13 tisíc klientů, přičemž denně ji použije něco kolem 1 500 uživatelů. U mobilního bankovnictví Creditas je celkový počet uživatelů podobný, ale denní aktivita je někde na polovině. Aplikace dnes spravuje téměř 50 tisíc účtů, necelá polovina jsou účty Creditas a zbytek účty v jiných bankách. Začátkem roku mladá banka, která do roku 2017 působila v pozici největší české záložny, než získala bankovní licenci, oznámila, že počet jejích klientů překročil 100 tisíc.