Glosa Petra Žabži: Pokud jste na začátku týdne sledovali představení nového iPhonu 16, asi se mnou budete souhlasit, že šlo o jednu z nejnudnějších akcí, kterou Apple v posledních několika letech předvedl.
Craig Federighi, který má ve firmě na starost vývoj operačních systémů iOS či MacOS, strávil zhruba polovinu své prezentace popisem Apple Intelligence – většinu toho však ukázal už na červnové konferenci WWDC. Nemluvě o tom, že si právě o těchto funkcích mohou občané EU zatím nechat tak maximálně zdát.
Při uvedení telefonu iPhone 16 Pro, který by měl být tím nejzábavnějším modelem, jsme opakovaně slyšeli třeba o titanovém rámečku třídy 5… Jenže ten už má iPhone 15 Pro, který byl představen loni. Skutečným trhákem proto možná měla být informace, že iPhone 16 Pro je prvním telefonem na světě, v jehož útrobách tepe čip s trendy označením 3nm. Ovšem ne tak docela. Ten samý procesor je i v iPhone 15 Pro, který byl uveden na trh – ano, tušíte správně – loni.
Takhle by se dalo pokračovat dál. A pomyslnou třešničkou na dortu byl fakt, že celá bombastická akce byla předtočená, což je však u Applu relativně standardní věc už od roku 2020. Skalní jablíčkoví fanoušci tak z události museli „odcházet“ více než rozmrzelí a četl jsem nemálo komentářů (už zase), které volaly po návratu dechberoucích předváděček z dob Steva Jobse.
Jedna věc se Applu samozřejmě upřít nedá – je to skvělá mašina na peníze. Jenže fanoušci, klienti a spotřebitelé od něj čekají víc. Chtějí osobnosti, jako byl právě Steve Jobs nebo někdejší hlavní designér Jonathan Ive.
Chladný technokrat Tim Cook možná plní očekávání akcionářů, ale jinak se Apple (alespoň pro mě) stává relativně nudnou firmou, což je škoda. Protože pak by se někdo mohl začít ptát, proč stále platit prémiové ceny za jen inkrementálně zlepšované produkty? A je možné, že tato doba se blíží.
Jedná se o osobní názory Petra Žabži, které neodráží postoj Air Bank a.s. Nejedná se o investiční radu ani o jiné doporučení konkrétní investice.
Jiří Paták a Vladimír Zuzák, spoluzakladatelé projektu Kousek Bytu
Sdílet
Investiční svět se v posledních letech významně otevřel široké veřejnosti. Díky všemožným aplikacím jde jednodušeji investovat třeba do akcií nebo kryptoměn, ovšem nedílnou součástí investičních portfolií jsou nadále také reality. Ani u nich už přitom nutně neplatí, že si musíte koupit celé pozemky, byty nebo domy. Vladimír Zuzák a Jiří Paták vytvořili realitní službu Kousek Bytu, jejíž název je všeříkající – díky ní si lze koupit část bytu a benefitovat z toho, jako byste ho vlastnili celý. Plynou vám příjmy z pronájmu a spekulovat můžete také na růst cen, který je v Česku v posledních letech výrazný.
„Nedostupné ceny nemovitostí nejsou problémem jen pro rodiny hledající vlastní bydlení. Představují bariéru i pro všechny drobné investory, kteří věří, že v turbulentním světě je cihla garancí uchování hodnoty. S Vladimírem Zuzákem jsme se rozhodli tento bludný kruh rozseknout. A to doslova. Rozsekali jsme každý byt na kousky po dvaceti tisících tak, aby na nemovitost dosáhl opravdu každý, aniž by kupující ztrácel jakoukoliv výhodu vlastnictví reálné nemovitosti,“ vysvětluje Jiří Paták, který novou realitní službu zaštiťuje svou skupinou One Bond.
Třiačtyřicetiletý podnikatel se věnuje finančním technologiím již dlouhé roky. Historicky stál u zrodu srovnávače Chytrý Honza, aktuálně je jeho nejvýraznějším projektem aplikace Patron GO, která dohlíží na finanční zdraví uživatelů a nedávno získala další investici na svůj rozvoj. Do nového projektu Kousek Bytu tak Paták přináší zejména zkušenosti s vývojem digitálních finančních produktů, zatímco spoluzakladatel Vladimír Zuzák nese realitní know-how. Patří mu totiž developerská skupina Maverick Group a je také spolumajitelem realitní kanceláře Maxima Reality.
„Prostřednictvím makléřů jsme prodali desetitisíce bytů a nyní otevíráme dveře investičních nemovitostí opravdu pro každého. A to plně online,“ říká Vladimír Zuzák. „Ve finančních službách vidíme obrovský tlak na plně digitální sjednávání. Generace pod třicet let se prakticky nechce s nikým potkávat, chodit na pobočky ani si telefonovat. Uživatel očekává, že aplikace vše zařídí. Kousek Bytu je první platformou, kde nakoupíte nemovitost nebo její kousek na pár kliknutí. Nejen cenou, ale i způsobem sjednání a plným servisem kolem zpřístupňujeme investování do nemovitostí širokým masám,“ doplňuje Jiří Paták.
Foto: CzechCrunch
Realitní služba Kousek Bytu
Jak to funguje v praxi? Uživatel si ve webové aplikaci vybere libovolný počet kousků vybraného bytu a nakoupí. Kousek Bytu aktuálně cílí na nemovitosti v lokalitách do třiceti minut od Prahy, které mají mít podle zakladatelů vysoký růstový potenciál a jsou zároveň dobře pronajímatelné. První nabídka zahrnuje novostavby v Kladně, které staví developerská skupina Vladimíra Zuzáka. Minimální výše investice je dvacet tisíc korun, ale i tuto částku je možné si rozložit do deseti měsíčních splátek po dvou tisících. V takovém případě si služba účtuje pětiprocentní poplatek.
Zakladatelé projektu Kousek Bytu připomínají výhodu v tom, že si investoři kupují přímo podíl v družstvu, a nikoliv třeba jen nějaký virtuální certifikát, kdy jim byt či jeho část reálně nepatří. „Družstevní vlastnictví je pevně zakotvený institut. Ochrana vlastnictví je pevně daná zákonem. Družstevní podíl je pevně spojen s konkrétním bytem, stanovy jsou vždy veřejné a nelze omezit ani převod do osobního vlastnictví. Proto je tato forma vlastnictví maximálně bezpečná. Zvolili jsme ji právě pro jednodušší ‚kouskování‘. Není praktické zapisovat do katastru desítky vlastníků. Výrazně hůře se takové podíly i obchodují. Češi jsou navíc na družstva zvyklí,“ vysvětluje Jiří Paták.
Lukrativní střední Čechy
Majitelé bytů či jejich částí pak mají dva typy výnosů – z hodnoty a z pronájmu. „Hodnota, její nárůst a pokles je daná trhem. Kousek Bytu vybírá takové lokality, které v dlouhodobém horizontu porostou. Proto volíme střední Čechy, kam se postupně přelévá poptávka z Prahy. Po dokončení nemovitosti sami spravujeme a pronajímáme. Každý byt i jeho kousek má předem danou výnosnost. Bez ohledu na to, zda je byt obsazen, nebo nájemník v něm platí, dostávám jako investor měsíčně pevně daný obnos,“ říká Paták s tím, že projekt očekává zhodnocení pohybující se mezi sedmi až jedenácti procenty ročně.
Investoři budou mít možnost své podíly v družstvech také prodávat. „Pokud chci kousek bytu prodat kamarádovi z fotbalu, samozřejmě můžu. Kdykoliv. Nejčastější formou ale bude jeho zobchodování na sekundárním trhu přímo na Kousku Bytu. Za tržní cenu se nabídne dalším investorům. Nemám sice garantováno, že si ho někdo koupí přesně za tu cenu, kterou očekávám, ale to k nemovitostem patří a musím s tím počítat. Pokud potřebuji peníze urgentně, Kousek Bytu garantuje odkup s malým diskontem do měsíce,“ doplňuje spoluzakladatel realitní služby.
Celý projekt startuje s Bacherovými Viladomy v Kladně, kde vyroste 198 bytů. Ceny začínají na 80 tisících korun za metr čtvereční. Jiří Paták vysvětluje, že díky tomu, že je developerem právě Maverick Group, dává službě jistotu, že vše proběhne včas a v kvalitě. A co se stane, pokud by se byty z nějakého důvodu nedostavěly?
„Pokud investuji do bytu dnes, kdy ještě nestojí, koupím ho za 80 tisíc na metr. Jakmile se zkolauduje, vyskočí jeho cena blízko 100 tisícům za metr. Jako investor na tomto růstu vydělám. Jdu sice do rizika, že se stavba zpozdí, ale to je kompenzováno velmi slušným ziskem. Peníze klienta leží na účtu družstva, které byty nakoupí, až se postaví. Pokud se nepostaví, družstvo nemá co kupovat. Klient o peníze tedy přijít nemůže,“ dodává Paták.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.