Všechno letí vzhůru aneb Pět čísel, která ukazují, jak skvěle funguje byznysový tým Beckham & Messi

Inter Miami vyhrál svůj první titul. Lionel Messi dal v sedmi zápasech deset gólů. On i David Beckham můžou být spokojeni, zatím vše běží, jak má.

Luboš KrečLuboš Kreč

messi-3

Foto: Midjourney

Lionel Messi a David Beckham

0Zobrazit komentáře

Fotbalový klub z Miami předvádí po příchodu Lionela Messiho impozantní sportovní, ale hlavně byznysovou jízdu. Vyhrál ligový pohár, ceny vstupenek se prodávají za násobky toho, co loni. Hodnota značky Inter Miami se ztrojnásobila a davy fanoušků hltají každý Argentincův krok. Teď ještě vyhrát celou ligu MLS a Messi s Davidem Beckhamem budou mít, aspoň pro letos, splněno.

David Beckham naučil Američany, aby měli fotbal rádi. A teď jim ukazuje, že ho mohou i zbožňovat – činí tak s pomocí Lionela Messiho. Poté, co dost možná nejlepší fotbalista všech dob oznámil v červenci, že přestupuje do Beckhamova Interu Miami, způsobil mánii. Jeho rozhodnutí dát přednost USA před Saúdskou Arábií dává čím dál větší smysl. Tady je pár čísel, která ukazují, jak fenomén Messi funguje a nepolevuje.

70 reportérů

Tiskové konference posledního týmu americké fotbalové ligy MLS nejsou místem, kde byste čekali novinářský nával. A v případě Interu Miami to tak dlouho bylo. Ale už není. Minulý týden se na mítinku tísnilo více než sedm desítek žurnalistů nejen z USA, ale i z Mexika, Španělska, Argentiny či Brazílie. Aby ne, účastnil se jí Lionel Messi a bylo to jeho první veřejné vystoupení od přestupu z pařížského klubu PSG. Odpověděl nakonec na deset otázek.

Atmosféra byla, aspoň podle reportérky deníku New York Times Patricie Mazzeiové, hodně uvolněná. Aby ne, vždyť konference následovala po sérii šesti vítězných zápasů Miami v Ligovém poháru, v nichž dal Messi devět gólů, takže jindy plachý a s novináři jen výjimečně komunikující Argentinec měl o důvod víc pro dobrou náladu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Jsem šťastný,“ řekl šestatřicetiletý fotbalista, který dal Miami přednost před Saúdskou Arábií i návratem do Barcelony. Tím ale nemyslel jen fakt, že se Miami daří, ale obecné rozpoložení, ve kterém se na jihu USA nachází. Připustil, že jedním z důvodů, proč nabídku vyslyšel, bylo, že na Floridu se s rodinou pravidelně a rádi jezdili rekreovat, takže přestěhování sem dávalo o to větší smysl. Zjevně větší, než kdyby se po vzoru Cristiana Ronalda přemístili za mnohem, ale mnohem víc peněz na Blízký východ.

Messi, který nemluví rád jinak než španělsky, přidal další důležitý důvod. „Miami je město plné latinos, to věci dost usnadňuje. Neustále vám ukazují svou lásku, zápal, svou blízkost. To je samo o sobě ta nejdůležitější a nejprospěšnější věc, díky které je velmi snadné si tu zvyknout a mít radost z toho, co dělám.“ Spolu s tím připomněl, že Miami je skvělé pro jeho manželku a tři syny, zatímco v Paříži, kde strávil poslední téměř dva roky, se rodině zdaleka tolik nelíbilo.

44 titulů

Když tým Inter Miami vyhrál o víkendu Ligový pohár pro týmy jak ze severoamerické MLS ligy, tak z mexické soutěže Liga MX, byl to milník pro klub i pro Messiho. Miamské mužstvo nikdy nic takového nezískalo a pro jeho největší hvězdu to sice byla už 44. vítězná trofej, jenže z ní zároveň udělala nejúspěšnějšího hráče všech dob, co se různých pohárů (klubových i s reprezentací) týče. Druhý v pořadí Dani Alves, jeho bývalý spoluhráč z Barcelony, jich má 43.

messi

Foto: Midjourney/CzechCrunch

Lionel Messi (vytvořeno umělou inteligencí)

K tomu, aby Miami pohárový titul urvalo pro sebe, mu Lionel Messi pomohl naprosto zásadně, protože v sedmi zápasech skóroval deset branek. Kromě něj se na proměně otloukánka americké ligy v jejího premianta podílí také trenér Gerardo Martino (ten Messiho koučoval v Barceloně i Argentině), Sergio Busguets a Jordi Alba (bývalí spoluhráči z Barcelony) a legendární ex-fotbalista David Beckham, který Miami spoluvlastní a byl hlavním architektem Messiho příchodu.

Na přestupu do USA je mimořádné nejen to, jakou mánii Messi vyvolal, ale i byznysové parametry transakce. Argentinský fotbalista si v Americe za rok vydělá 50 až 60 milionů dolarů, tedy zhruba 1,3 miliardy korun. To je výrazně méně, než kolik v Saúdské Arábii dostává Cristiano Ronaldo nebo nově Neymar či Karim Benzema, kteří se nechali tamními petrodolary zlákat. Ostatně Messimu Saúdové nabízeli v přepočtu údajně přes osm miliard korun. Jenže na Floridu ho nalákalo nejen přání rodiny jít do USA a silná jihoamerická komunita, ale i podnikatelské příležitosti, protože ve smlouvě má opci na zisk majetkového podílu v klubu.

1,5 miliardy dolarů

Právě hodnota klubu je další parametr, na němž se dobře dokumentuje význam Lionela Messiho. Inter Miami je fotbalový nováček, značka vznikla teprve v roce 2018 – kořeny americké ligy MLS přitom sahají do let 1993, kdy oficiálně vznikla, respektive 1996, kdy se začala hrát. Tým z Miami vlastní Beckham spolu s britským showbyznysovým podnikatelem Simonem Fullerem a rodinou amerických miliardářů Masových. S financováním rozjezdu klubu jim pomáhal také známý japonský startupový investor Masayoshi Son a jeho SoftBank.

janca_1

Přečtěte si takéSaúdská Arábie je bohatá fotbalová nevěsta, říká sportovní marketérSaúdská Arábie je bohatá fotbalová nevěsta. Ve sportu soutěží o globální pozornost, říká Janča

Ekonomický server Sportico odhadl cenu Interu Miami loni na podzim na 585 milionů dolarů a umístil tým do třetiny žebříčku, který s valuací 900 a 865 milionů dolarů ovládly dva týmy z Los Angeles (za LA Galaxy mimochodem hrával Beckham nebo Zlatan Ibrahimovič). To sice nebylo špatné na výsledkově mizerný mančaft, jenže po příchodu Messiho z letošního léta je všechno jinak.

Inter Miami počátkem srpna získal investici ve výši 75 milionů dolarů od finanční skupiny Ares Management, která do něj od roku 2021 už celkem poslala 225 milionů dolarů. Peníze se použijí jednak na dobudování stadionu, jednak na rozvoj dalších byznysových aktivit. A ta valuace? „Teď je to zhruba 1,5 miliardy dolarů,“ řekl pro agenturu Bloomberg Jorge Mas.

1 700 procent

Samozřejmě Jorge Mas má spoustu důvodů čísla a data ohýbat ve svůj prospěch, že Messi zvedl hodnotu klubu, je ale fakt. To dosvědčuje řada dalších čísel – například se od jeho červnového oznámení, že přijde do USA, o polovinu zvedl počet předplatitelů služby Apple TV, kteří přes ni sledují zápasy MLS.

A také vhání diváky na stadiony. Americká liga je s průměrnou návštěvou 20 tisíc na zápas už třetím nejnavštěvovanějším sportem USA a zájem o vstupenky kvůli Messimu dál roste. Samozřejmě jde o lístky na zápasy Miami. Ve středu klub čeká semifinálové utkání turnaje US Open proti Cincinnati, je vyprodáno a přes internet se vstupenky přeprodávají za 650 dolarů. Loni stály do 100 dolarů.

Jak upozornila stanice CNBC, dostat se na sobotní ligové utkání proti New York Red Bulls už znamená vydat opravdu hodně z peněz, protože vstupenky se na sekundárním trhu obchodují za 1 674 dolarů. To je meziroční nárůst o více než 1 700 procent.

A jak se bude Interu Miami dařit v ligových utkáních, z nichž to proti New Yorku bude prvním, kde nastoupí i Messi, který se dosud ukazoval jen v pohárových zápasech, předurčí, zda strmě stoupající hodnota klubu přetrvá. Aktuálně je Miami poslední ve východní konferenci a do konce základní části sezóny v říjnu ještě chybí odehrát dvanáct zápasů. Šance na postup do playoff existuje, zvlášť pokud si Messi a spol. udrží dosavadní formu.

Slavný anglický fotbalista David Beckham v dresu LA Galaxy

14 milionů sledujících

Na druhou stranu davům fanoušků postačila k mánii jen Messiho přítomnost, aniž by jej viděli hrát. Jestliže instagramový účet Inter Miami před jeho příchodem sledoval milion lidí, dnes už to je více než 14 milionů followerů. Těm všem se dá něco ukazovat, něco prodávat.

Messi je báječný fotbalista a skvělá ikona. Jak být dobrým byznysmenem (a fakt to nespočívá v daňové optimalizaci, o níž už Messi a jeho otec něco vědí), se ale teprve bude učit. A má od koho – jestli někdo dokázal využít naplno marketingový potenciál své osobnosti, byl to David Beckham, jenž kolem sebe vybudoval celý obchodní ekosystém. A jestliže začínal jako sportovní a módní idol, dnes je z něj spíš, jak píše magazín Forbes, vlivný strůjce byznysových dealů.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Češi otáčejí Grouponem, akcie za měsíc vyrostly o 50 %. Pořád na nás čeká spoustu práce, říká Šenkypl

Šenkypl a Barta nakoupili akcie Grouponu za 2,8 miliardy korun. Kvůli dlouhotrvajícímu poklesu celého byznysu nedávno převzali jeho vedení.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

senkypl

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Dušan Šenkypl z investiční společnosti Pale Fire Capital

0Zobrazit komentáře

„Jsem si více než kdy jindy jistý, že se nám transformace podaří a že položíme základy našeho dlouhodobého úspěchu,“ oznámil tento týden v konferenčním hovoru s akcionáři Grouponu Dušan Šenkypl. Český investor a manažer se stal na jaře výkonným ředitelem americké tápající firmy a chce z ní znovu vykřesat fungující byznys, který vydělává peníze a přináší hodnotu také akcionářům. Motivaci má velkou: společně s Janem Bartou, spoluzakladatelem skupiny Pale Fire Capital, do Grouponu investovali už několik miliard korun a dosud počítali hlavně ztráty. Teď ale trhy potěšili zlepšenými výsledky a nahoru vyletěly také akcie.

Zakladatelé Pale Fire Capital drží v Grouponu podíl 22 procent, za který postupně vydali 2,8 miliardy korun. Jelikož vlastní okolo 6,7 milionu akcií, aktuálně se cena jejich podílu pohybuje kolem 76 milionů dolarů. To je v přepočtu zhruba 1,7 miliardy korun. Na své investici tak nadále tratí asi miliardu korun, ale je to o poznání lepší než začátkem roku. Tehdy se cena jedné akcie propadla na čtyři dolary a hodnota jejich podílu spadla na 620 milionů korun. Proto se vzápětí Šenkypl s Bartou rozhodli, že musí převzít otěže skomírající firmy naplno a první jmenovaný se postavil do role dočasného CEO.

Teď má za sebou Dušan Šenkypl prvních několik měsíců v nové roli a při ohlašování výsledků za „svůj“ první kvartál, na který jako CEO dohlížel, mohl být relativně potěšen. Přestože výnosy meziročně poklesly, daří se Grouponu dál snižovat náklady na provoz a čistá ztráta tak meziročně poklesla z 90 milionů dolarů na 12 milionů. Výsledky předčily očekávání analytiků a pozitivně na to reagovala také cena akcií, která v posledních týdnech roste. Za uplynulý měsíc si akcie GRPN na burze Nasdaq připsaly přes 50 procent a aktuálně se jedna prodává za 11,3 dolaru.

groupon-stock

Foto: Google Finance / CzechCrunch

Vývoj ceny akcií Grouponu za poslední měsíc

„Po skončení prvního čtvrtletí ve funkci prozatímního výkonného ředitele mám lepší přehled o tom, kolik práce nás ještě čeká, a zároveň vidím, že jsme na správné cestě k úspěšné transformaci společnosti,“ uvedl k výsledkům Dušan Šenkypl. „I když vývoj není vždy lineární a naše podnikání je i nadále náročné, těší mě, že vidím postupné zlepšování našich finančních výsledků,“ doplnil český manažer.

Groupon sice očekává i v dalších čtvrtletích pokračující meziroční pokles tržeb, zároveň prý ale došlo ve druhém kvartálu ke zpomalení tempa poklesu, a to dříve, než se původně předpokládalo. „Přestože naše finanční výsledky nejsou přijatelné, těší mě, že naše tržby ve druhém čtvrtletí roku 2023 meziročně poklesly o 16 procent, což je mírné zlepšení oproti výsledkům v prvním čtvrtletí, kdy jsme meziročně dosáhli minus 21 procent, a že jsme se vrátili k pozitivnímu upravenému zisku EBITDA ve výši 15 milionů dolarů,“ uvedl Šenkypl.

Groupon prý i nadále trápí vyšší míra úbytku zaměstnanců, než je v daném odvětví tržní standard. „Vzhledem k transformaci se část tohoto úbytku dala předpokládat. Očekáváme, že zbytek zvládneme pomocí interních povýšení a přijímání nových zaměstnanců,“ dodal. Právě nový manažerský tým, v němž je řada kolegů z Česka, označuje spoluzakladatel Pale Fire Capital za klíčový.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Do pozice finančního ředitele se postavil Jiří Ponrt, bývalý finanční šéf Alzy, který do Pale Fire Capital přišel koncem roku 2021, o rok později se stal partnerem a před několika měsíci relokoval přímo do Chicaga, aby na finanční kondici Grouponu dohlížel jako nový CFO zblízka. Šenkypl proti tomu celou transformaci řídí z Prahy.

Spolu s nimi je v manažerském týmu také například bývalá šéfka Slevomatu Marie Havlíčková nebo bývalá provozní a finanční ředitelka Kiwi.com Lucie Brešová, která působí jako dočasná viceprezidentka a z pozice GSO řídí více než tisíc zaměstnanců působících v centrech sdílených služeb. Prozatímním CTO je Vojtěch Ryšánek z Aukra, přičemž právě z úspěšné transformace před lety rovněž stagnujícího tuzemského aukčního portálu si v Pale Fire Capital berou řadu inspirací. V pozici senior viceprezidenta pro příjmy působí Branislav Majorský a senior viceprezidentem pro produkty a transformaci je Filip Popovič.

„Nejlepší týmy vyhrávají a já věřím, že dáváme dohromady nejlepší tým, s jakým jsem kdy pracoval,“ řekl akcionářům Šenkypl. Všichni společně pracují na přebudování celé organizace, oživení tržiště, na němž se obchodují zážitky a další zboží, a také posílení finanční kondice firmy.

ponrt-jiri

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Jiří Ponrt, finanční ředitel Grouponu

„Jak jsem vás informoval v minulém čtvrtletí, naše finanční výsledky ukázaly vážné problémy, kterým naše podnikání čelí, a zdůraznily potřebu provést významnou a naléhavou transformaci. Čeká nás spousta práce a výsledky budou vyžadovat čas. Zároveň jsem si více než kdy jindy jistý, že se nám transformace podaří a položíme základy pro náš dlouhodobý úspěch,“ dodal prozatímní CEO Grouponu.

Firma aktuálně zvažuje několik možností, jak posílit svou likvidní pozici. Už dříve totiž uvedla, že pokud efektivitu svého byznysu významně nezlepší, hrozí jí, že jí dojdou peníze. Mezi varianty, kterými se Groupon může dál ubírat, podle finančního ředitele Jiřího Ponrta patří nová opatření v rámci rozsáhlého úsporného plánu, hledání dalšího financování na veřejných i soukromých trzích prostřednictvím emise majetkových či dluhových cenných papírů, případně zpeněžení některých aktiv, včetně podílu ve společnosti SumUp či společnosti Giftcloud.

V platební firmě SumUp drží Groupon podíl ve výši 2,29 procenta a podle Ponrta je jeho aktuální hodnota kolem 120 milionů dolarů. „V současné době sice neexistuje veřejný trh s cennými papíry společnosti SumUp, ale pokud by se naskytla příležitost toto aktivum zpeněžit, zvážili bychom tuto cestu do budoucna,“ doplnil Ponrt.