Vychází druhá řada sci-fi Nadace, natáčené i v Česku. Adaptace Isaaca Asimova slibuje komplexní děj

Knižní Nadace se považuje za jedno z nejlepších sci-fi vůbec. Televizní verze se složité předloze vzdaluje, nabízí ale velkolepý vizuál i bohatý svět

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

apple-foundation-season-2

Foto: Apple

Snímek z druhé řady seriálu Nadace

0Zobrazit komentáře

Na streamovací službě Apple TV+ vychází druhá řada epického sci-fi Nadace. To a mnoho dalšího přináší nové vydání newsletteru Watch, kde shrnujeme nejzásadnější dění ve filmovém i televizním světě, upozorňujeme na zajímavé trailery a doporučujeme, co si pustit. Přihlásit se k jeho odběru můžete v boxu níže.

Každý pátek vám ukážeme nové filmy, seriály a tipy, co sledovat nejen o víkendu.

Newsletter Watch | Poslední vydání

Předloni se po mnoha desítkách let pokusů konečně podařilo na obrazovky dostat adaptaci jednoho z nejoceňovanějších knižních sci-fi vůbec – Nadace od Isaaca Asimova. Seriál představuje dalekou budoucnost, v níž lidé osídlili velkou část galaxie, geniální matematik Hari Seldon ale pomocí metody zvané psychohistorie předpoví, že galaktická říše se zanedlouho rozpadne a bude následovat třicet tisíc let doby temna. Kolapsu předejít nelze, temné časy ale může zásadně zkrátit archiv veškerého lidského vědění. A tak vzniká Nadace, která ho má shromáždit.

V první řadě seriál prozkoumal základní fungování světa budoucnosti, Nadace prošla první velkou krizí a ve stabilitě říše, vedené linií dokonalých klonů jednoho císaře, se začaly objevovat výrazné trhliny. Druhá řada všechna dějová vlákna rozplétá (nebo možná spíše zaplétá) dále o více než sto let později. Na hlavní planetě galaxie, Trantoru, se rozvíjí nová generace klonů císaře Kleona a vstupuje do konfliktů s tou starší. Na Terminu, planetě Nadace, přichází druhá krize a nástupkyně Hariho Seldona Gaal se vydává na mnoho různých planet objevovat složitou mytologii světa seriálu.

Vrací se velká část známých tváří včetně Jareda Harrise (Hari Seldon), Leea Paceho (císař Kleon), Lou Llobell (Gaal), Leah Harvey (Salvor), Laury Birn (androidka Eto Demerzel) a dalších. Hlavně se ale vrací velký, často vizuálně strhující svět. Oddaní fanoušci knižních předloh dychtící po co nejvěrnější adaptaci nejspíš stále nebudou nadšení, podobně jako diváci s nedostatečnou pozorností. Ty, co se do světa seriálové Nadace opravdu ponoří, ale podle všeho čeká další zajímavá řada sci-fi s velkými ambicemi.

Druhá řada jednoho z vlajkových seriálů Applu se z velké části natáčela v Česku, a právě u nás až do podzimu vzniká také třetí řada. Hollywoodská produkce zamířila například do Mostu do okolí Kulturního domu Repre a vydala se i do městského centra. První nová epizoda je dostupná na streamovací službě Apple TV+, další budou přibývat každý týden.


Co ukazují trailery

Napoleon

Ridley Scott se chystá na natáčení pokračování Gladiátora, ještě předtím ale stihnul dokončit komorní historické drama o tom, jak francouzský vojevůdce Napoleon Bonaparte dobyl téměř celou Evropu. Více zde.


Co hýbe světem filmu a televize

V Hollywoodu začala druhá stávka, poprvé za 60 let

Jak jsme naznačovali minulý týden, tak se nyní stalo. Ke stávkujícím scenáristům se kvůli neochotě studií nabídnout lepší podmínky přidali herci, což se naposledy stalo v roce 1960. V Hollywoodu se tak zastaví prakticky veškeré natáčení. Odbory SAG-AFTRA, zastupující asi 160 tisíc umělců, požadují nová pravidla zaměstnávání či placení odměn, která by adekvátně reagovala na nástup streamovacích služeb a zajistila přežití herectví jako legitimní kariéry i pro jiné než velké hvězdy. Velkým tématem je také umělá inteligence.


Co si pustit

Úžasná paní Maiselová

Prime Video |  Komedie  |  2017-2023  |  5 řad  |  ČSFD

DSC02230.ARW

Foto: Amezon Studios

Seriál Úžasná paní Maiselová

Byt v New Yorku na Manhattanu, spokojená rodina – Midge Maiselové nechybí ani prostor pro vlastní kreativitu, když svůj komediální talent využívá každý den jen tak, protože je taková. Pak ale její manžel katastrofálně selže jako komik a Midge zkusí na pódiu něco vlastního. Ačkoliv se všichni náramně baví, je rok 1958, takže za svůj odvážný set skončí v poutech. Midge se ovšem nenechá odradit a vydává se vstříc novému životu, i když to nebude vůbec snadné. Tvůrkyně Gilmorových děvčat se v Úžasné paní Maiselové skoro ve všech ohledech posouvá ještě o pár úrovní výše.

Pro přehled dalších trailerů, novinek z filmového světa a tipů, co si o víkendu pustit, se podívejte na kompletní vydání newsletteru Watch a přihlaste se k jeho odběru zde či v boxu v úvodu článku.

Hollywood zamrzl. Ke stávkujícím scenáristům se přidali herci, hvězdy Oppenheimera odešly z premiéry

Odbory reprezentující 160 tisíc herců a dalších profesionálů vyhlásily stávku a připojily se k protestujícím scenáristům. Poprvé od roku 1960.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

oppeneimer-christopher-nolan-universal

Foto: CinemArt

Film Oppenheimer

0Zobrazit komentáře

Na počátku května se Hollywood dostal do situace, v níž byl naposledy před patnácti lety. Odbory scenáristů WGA, nespokojené s neustále se zhoršujícími podmínkami ze strany studií, vyhlásily stávku. Teď nastává situace, která tady nebyla od roku 1960 – stávku vyhlásily také odbory herců. Zastaví se tím takřka veškerá filmová i televizní produkce a umělci doufají, že díky rostoucímu tlaku a obrovským finančním ztrátám studií zajistí nejen přežití, ale důstojnou úroveň svého řemesla v éře streamování a umělé inteligence.

Zástupci hereckých odborů SAG-AFTRA, které čítají asi 160 tisíc členů, vyjednávali s AMPTP, sdružením filmových a televizních producentů reprezentujících 350 amerických produkčních společností, od 7. června. Předmětem byla nová dlouhodobá smlouva mezi oběma organizacemi zahrnující pracovní podmínky či způsoby a výši odměňování herců. Jelikož nedošlo k uspokojivé domluvě ani dva týdny po vypršení předchozí smlouvy, odbory vyhlásily stávku.

Do značné míry jsou sporné body mezi herci a studii podobné jako mezi scenáristy a studii. Nástup digitální distribuce a streamovacích služeb znamenal mnoho výrazných změn, které stávající smlouvy nereflektovaly. Seriály jsou dnes výrazně kratší (průměrně deset místo dvaceti epizod), což znamená kratší pracovní smlouvy a značně sníženou jistotu zaměstnání. Streamovací služby také, na rozdíl od lineární televize se standardizovaným měřením, nesdílejí dostatek dat o popularitě jednotlivých titulů. Pro umělce je proto velice náročné odhadnout, jaké odměny požadovat.

Mezi stěžejní témata patří také takzvané residuals, tedy bonusové odměny, které tvůrci dostávají za opakované uvádění titulů nebo jejich prodej jinam. Ty s nástupem streamovacích služeb značně opadly už tím, že nic jako opakované vysílání tam neexistuje. Nezřídka se také stává, že například herci, jejichž seriál se prodá na streamovací službu a má tam velký úspěch, ze zisku s tím spojeného nedostanou ani cent. Často to znamená, že nedosáhnou na minimální příjem pro to, aby měli nárok na zdravotní pojištění, které ve Spojených státech není zaštiťované státem.

hollywood-sign-2

Foto: Vincentas Liskauskas

V Hollywoodu poprvé za 63 let začala dvojitá stávka

Dalším důležitým bodem je používání umělé inteligence v produkci. Digitálně renderovaný Brad Pitt v hlavní roli ještě dlouho nebude technicky možný, ale už dnes se často řeší omlazování herců nebo jejich dosazování do filmů a seriálů po tom, co zemřeli. Zde navíc vedení SAG-AFTRA na tiskové konferenci zmínilo konkrétní případ nabídky, s jakou za nimi AMPTP přišlo – herce v pozadí scén by naskenovalo do počítače, a pak by produkce jejich podobu mohly neomezeně navždy používat znovu a znovu. Daný člověk by přitom dostal zaplaceno jen za jeden den na place.

„SAG-AFTRA vyjednávala v dobré víře a chtěla dosáhnout dohody, která by dostatečně řešila potřeby umělců, reakce AMPTP na naše nejdůležitější návrhy ale byly urážlivé a neuctivé vzhledem k našemu obrovskému přínosu tomuto odvětví,“ uvedly odbory v oficiálním prohlášení ke spuštění stávky. „Společnosti o některých bodech odmítly smysluplně diskutovat a jiné zcela odmítly. Dokud nebudou jednat v dobré víře, nemůžeme se dohodnout.“

Prezidentka odborů Fran Drescher, známá třeba jako představitelka hlavní role v sitcomu Chůva k pohledání, na tiskové konferenci řekla: „Stáváme se oběťmi nenasytného byznysu, […] Nemůžu uvěřit studiím, která tvrdí, jak jsou na mizině a na všechny strany ztrácejí peníze, a přitom dávají stovky milionů dolarů svým ředitelům. Je to nechutné.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Tyto komentáře zazněly v kontextu nedávného reportu serveru Deadline, který citoval nejmenovaného člověka z filmového průmyslu, prý obeznámeného s úhlem pohledu ředitelů studií. Podobu nových smluv s odbory považují za stěžejní pro budoucnost Hollywoodu a mají počítat s tím, že se stávka scenáristů protáhne do konce října. Tou dobou budou tvůrci pět měsíců bez práce, kvůli nedostatku peněz začnou přicházet o byty a domy a budou otevřenější návrhům AMPTP. Insider to prý označil jako „kruté, ale nutné zlo.“

AMPTP ke zprávě poskytlo oficiální prohlášení, v němž veškerá tvrzení popřelo. Nezávisle na organizaci stávající situaci ve včerejším rozhovoru pro televizi CNBC komentoval ředitel Disney Bob Iger. Na jedné straně vyjádřil pochopení pro snahu obou odborových organizací vyjednat pro své členy co nejlepší podmínky. Dodal ale, že jejich požadavky v kontextu průmyslu stále se zotavujícího z důsledků pandemie nejsou realistické. „Je to pro mě velmi znepokojivé,“ poznamenal. Sám předevčírem prodloužil smlouvu pro vedení Disney do roku 2026 a může si přijít až na kolem 30 milionů dolarů ročně.

V jistém ohledu je aktuální vývoj bezprecedentní. SAG-AFTRA, zahrnující filmové i televizní herectvo, rozhlas, novináře, hudebníky a další mediální profesionály z menších těles vznikly až v roce 2012, a dnes tak představují mnohem větší těleso než v 60. letech. Žádný ze 160 tisíc členů, a stejně tak přes 20 tisíc členů WGA, nesmí žádným způsobem pracovat na filmových či televizních projektech. To zahrnuje přípravu, natáčení, postprodukci, ale také propagaci formou rozhovorů, červených koberců či na sociálních sítích. Nemohou se účastnit ani fanouškovských konferencí nebo předávání cen.

Hned včera, chvíli před oficiálním potvrzením stávky herců, kvůli tomu z londýnské premiéry filmu Oppenheimer odešli představitelé a představitelky hlavních rolí Cillian Murphy, Matt Damon, Emily Blunt a Florence Pugh. Režisér Christopher Nolan to po promítání oznámil publiku: „Díky celému našemu skvělému herectvu. Před projekcí jste je viděli na červeném koberci, teď ale bohužel odešli pracovat na svých protestních cedulích na stávku, kterou brzy očekáváme.“ Nolan, sám člen WGA, umělcům vyjádřil svoji plnou podporu.

aventin

Přečtěte si takéNákupní park pro tisíce lidí se prodal za 1,5 miliardyNákupní park pro tisíce lidí, které sváží i speciální autobus, se prodal za 1,5 miliardy

Předtím než z premiéry odešel, Matt Damon na červeném koberci reportérům řekl: „Pokud naše vedení říká, že ta nabídka není fér, musíme vydržet, dokud nedostaneme smlouvu spravedlivou pro pracující herce.“ Solidaritu se svými hereckými kolegy na dotaz novinářky vyjádřila také Margot Robbie na londýnské premiéře svého filmu Barbie v úterý večer. „Podporuji všechny odbory a sama jsem členkou SAG-AFTRA, takže samozřejmě,“ odpověděla na dotaz, zda souhlasí se stávkou.

Dvojitá stávka znamená, že se zastaví téměř všechny probíhající hollywoodské produkce, a to i ty v jiných zemích. Studia tím budou každý den přicházet o obrovské sumy peněz a v případě delšího průběhu bude nutné odkládat nedokončené projekty. Místo nich nastoupí tituly koupené ze zahraničí nebo reality show, které se zcela obejdou bez herců. Později může také vzniknout zahlcení v postprodukci, podobně jako tomu bylo v důsledku pandemie.