Rafael Nadal a Roger Federer vyšli na vrchol jako přátelé. V působivé kampani je nafotil Louis Vuitton

Známá fotografka Annie Leibovitz zachytila dva nejslavnější tenisty v prostředí, které dokonale symbolizuje cestu jejich velkých kariér.

Filip HouskaFilip Houska

roger-rafael

Foto: Annie Leibovitz pro Louis Vuitton

Roger Federer a Rafael Nadal

0Zobrazit komentáře

Stáli proti sobě čtyřicetkrát – a jejich první vzájemný zápas proběhl před dvaceti lety. Odjakživa to byli rivalové, kteří sváděli jedny z nejlepších tenisových výměn v historii. Teď už ale na soupeření není čas. Roger Federer a Rafael Nadal ukázali, že jsou především kamarádi, kteří se vzájemně respektují. A skvěle to zachytil Louis Vuitton v exkluzivní kampani, kde s nimi doslova vystoupal na vrchol a dal jim možnost sdělit, jakými principy a pravidly se ve svých životech řídí.

Louis Vuitton už v minulosti pracoval na kampaních, které uhranuly internet. Naposledy se francouzská módní značka pustila do zvučné spolupráce s výjimečnými sportovci před dvěma lety, kdy proti sobě posadila Lionela Messiho a Cristiana Ronalda, aby si spolu na ikonickém kufříku zahráli šachy. Dva fotbalové soky ale známá fotografka Annie Leibovitz paradoxně fotila zvlášť – a pak nechala svůj tým, aby je zvěčnil do jedné pozoruhodné fotografie.

Tentokrát to ale bylo jinak. Ačkoliv si znovu zvolila sportovce, kteří se z podstaty nesměli mít příliš rádi, vybrala si je z jiné disciplíny, která je o poznání gentlemanštější. Vydala se lovit do tenisu, kde si pro novou kampaň pod hlavičkou Louise Vuittona vybrala španělského tenistu Rafaela Nadala a ikonu Švýcarska Rogera Federera. Tedy dva nejslavnější tenisové hráče v novodobé historii sportu, kteří mají takřka nezapomenutelné profesní resumé.

Vyrazila s nimi do italských Dolomit, kde je nechala stoupat na tři kilometry vysoký vrcholek hory, aby zdůraznila význam jejich kariér. Jde o vizuální metaforu, o vykreslení cesty od mimořádně nadaných sportovců až po legendy, které zná celý svět. V kampani, v níž Nadal a Federer propagují batohy a další doplňky od Louise Vuittona, se navíc propisuje linka, že kdyby nebyli tak velcí rivalové, možná by takových úspěchů nikdy nedosáhli.

Rafael Nadal se stal profesionálním tenistou v roce 2001 – a od té doby dosáhl na dvaadvacet titulů z prestižních grandslamových turnajů, což dosud zvládl jen neméně známý Novak Djoković. Absolutní rekord ale má například v počtu titulů z turnajů French Open, které vyhrál čtrnáctkrát. Za zmínku stojí i počet 92 singlových výher v rámci žebříčku ATP. Kariéra sedmatřicetiletého Španěla se ale pomalu blíží ke konci, jak sám několikrát naznačil.

Na druhou stranu Roger Federer už tenisovou raketu pověsil na hřebík před dvěma lety, čímž korunoval svou úctyhodnou, čtyřiadvacet let trvající kariéru, ve které dosáhl na 103 singlových titulů na ATP Tour a dvacet trofejí z grandslamů. Drží dále rekord v počtu výher na Wimbledonu, který ovládl hned osmkrát. Teď se švýcarská legenda věnuje hlavně rodině, ale i byznysu se značkou tenisek On, která postupně roste k výšinám, nebo se slunečními brýlemi, s nimiž pobláznil Oscary.

Oba tenisté mají i výživnou společnou historii, kdy proti sobě na kurtech stáli hned čtyřicetkrát. První zápas svedli v roce 2004 a vyhrál ho Nadal. Poslední klání v roce 2019 naopak ovládl Federer. Celkově ale ve vzájemných zápasech vede rodák ze španělské Mallorcy, a to poměrem 24 výher ku 16 prohrám. „Býval to můj největší soupeř,“ zmínil Nadal v rozhovoru po focení. „Dnes je to můj blízký přítel.“ A podobné pocity sdílel i Federer.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Poprvé jsem Federera zaregistroval, když vyhrál první Wimbledon, což byl rok 2003. A tehdy na mě působil trochu arogantně,“ zasmál se Nadal a vtípek pochopil i Federer. „Zrovna jsem začínal a byl jsem extrémně stydlivý ho vůbec oslovit. Ale ne, byl na mě samozřejmě hodný,“ řekl vzápětí španělský tenista. „Já Rafaela poprvé viděl v Monaku, také v roce 2003. Byl hodně mladý, ale tak dobrý,“ dodal Federer s tím, že má dodnes v paměti, jak ho Nadal o rok později porazil v Miami.

Dnes jsou ikony tenisu v pozici, kdy už s čistou hlavou dokáží rekapitulovat, co je k tak velkým úspěchům dovedlo. A vesměs se oba shodují na tom, že klíčem k tomu být nejen nejlepší sportovec, ale také úspěšný člověk, je výběr těch správných lidí okolo. „Důležité je se od začátku obklopovat osobami, které vás motivují a dokáží posouvat kupředu,“ zmínil dvaačtyřicetiletý Federer. „Je třeba i vášeň k tomu se neustále zlepšovat,“ doplnil Nadal.

Jen o propojení dvou největších hvězd tenisu ale kampaň s přídomkem Core Values není. Protože jde o Louise Vuittona, důraz byl kladen i na propagaci jeho produktů, v tomto případě luxusních batohů Monogram Christopher, který měl na svých zádech Federer, a Monogram Eclipse, který pro změnu vynesl na vrcholek hory Nadal. Během rozhovoru pak sedí na velkém kufru s nadčasovým, béžovo-zlatým designem, který francouzskou značku symbolizuje.

Nosí je nejmocnější muž světa i cool soused odvedle. Z vysmívaných tenisek Hoka je miliardový hit

Začaly jako obuv pro ultraběžce, teď jsou z nich ale tenisky, které ještě pořádně zatopí Nike a dalším. Francouzská značka Hoka předstihla dobu.

Filip HouskaFilip Houska

hoka-4

Foto: Hoka

Tenisky značky Hoka

0Zobrazit komentáře

Oproti zbytku tenisek na trhu mají jednu nespornou výhodu: jsou tak široké, že v nich člověk o poznání lépe udrží stabilitu. I možná proto si je oblíbil americký prezident Joe Biden, kterému různá zaškobrtnutí nejsou cizí. Značku Hoka ale nenosí jen nejmocnější muž planety. To, čemu se ještě před pár lety všichni smáli, se dnes stává čím dál velkým módním hitem. A není přestřelené říct, že jeho tvůrci jsou pro tenisky tím, kým byl Steve Jobs pro spotřební elektroniku.

Zrodily se ve francouzských Alpách z nápadu, se kterým v roce 2009 přišli bývalí zaměstnanci známé outdoorové značky Salomon. Nicolas Mermoud a Jean-Luc Diard věřili, že extrémní sportovci potřebují obuv, která pro ně bude nejen pohodlná a kvalitně zpracovaná, ale především stabilní. Musela být zkrátka vyrobená tak, aby předcházela pádům a uklouznutím na nerovných terénech. A zjistili, že klíč k úspěchu se skrývá v podrážce.

Navrhli proto prototyp se skoro až nevzhledně širokou platformou, která dokáže dobře tlumit pády a zajišťuje vyšší bezpečnost při běhání po horách nebo hikingu. Pomohli si také přidáním vnitřních vzduchových polštářků, podobně jako to kdysi udělalo Nike se svým ikonickým modelem Air Max. Jenže zatímco tenisky od Nike lidé milovali pro jejich univerzální vzhled, novince značky Hoka se veřejnost spíše smála, protože vypadala… minimálně zvláštně.

Popularita nepřišla ze dne na den, ostatně to se nepodařilo ani švýcarské značce tenisek On, kterou podporuje jeden z nejlepších tenisových hráčů všech dob Roger Federer. I ta totiž byla nejprve určena pro úzkou komunitu nadšenců, stejně jako Hoka. Francouzský brand si oblíbili hlavně ultraběžci, kteří ani tak neřešili design nebo kompatibilitu s moderní módou, spíš jim šlo o výkon – a to měly tyto boty splňovat na výbornou.

V roce 2010 se poprvé ve větší míře dostaly tenisky Hoka do Spojených států, což byl první krok k úspěchu. Nejprve si jeden specializovaný obchod pro ultraběžce objednal skoro osm set párů, které rychle zmizely z pultů. Podobných objednávek později přicházelo více a více, až Hoka začala posílat miliony kusů. V jeden moment se značka stala takzvaným must-have pro běžce na větší vzdálenosti, stejně tak jako pro ultramatonce a další typy extrémnějších sportovců.

Spojené státy se pro Hoka staly nejdůležitějším trhem – a vygradovalo to momentem, kdy firmu v roce 2013 koupila americká skupina Deckers Brand, která vlastní i značky Ugg nebo Teva. Postupem let se rozjela typická řetězová reakce, kdy se kvůli objemu vyráběných tenisek dostávaly i mimo ryze sportovní oblast. Nabízelo je čím dál více obchodů, díky kterým si jich všímala také běžná veřejnost. Zejména se ale začaly dostávat na nohy celebrit.

Jako jedna z prvních je v roce 2017 nazula Britney Spears, která se s nimi vyfotila na Instagram a pro fotku získala přes 1,5 milionu srdíček. Něco podobného udělal i miláček náctiletých Harry Styles, který si je vzal do fitka. Vyzkoušely je také Cameron Diaz, Reese Witherspoon nebo Gwyneth Paltrow, šanci jim dal mimo jiné Adam Sandler. A řada dalších. Hoka se stala hitem Hollywoodu, což je dost možná ta nejvyšší meta, aby následoval strmý růst.

federer

Přečtěte si takéRoger Federer proslavil tenisky On. Teď jdou proti Nike i AdidasuK miliardové jízdě švýcarských tenisek On pomohl hlavně Roger Federer. Vyráží i do boje s Nike

Nikdo ale tehdy příliš nechápal, z jakého důvodu se tenisky, které už Hoka začala vyrábět také v lifestylovějších verzích určených do města, staly tak populárními. Dlouhodobě žily s přezdívkou takzvaných ugly shoes, protože jednoduše vynikaly nad zbytkem, nekopírovaly ověřené trendy a nevypadaly jako boty, které jsou univerzálně dostupné. Jenže lidé – a Američané obzvlášť – se chtějí zpravidla odlišovat. A Hoka jim to do puntíku umožňovala.

V očekávaném úspěchu sehrál velkou roli i marketing během covidu, kdy Hoka na sociálních sítích podporovala zdravotnický personál a srovnávala jejich množství nachozených kilometrů s ultraběžci, s nimiž začínala. V lidech tak pěstovala dojem společenského přesahu, který byl především v době pandemie důležitý. Do toho začala nabízet nesmírné množství barevných kombinací, kde se jinak výrazná podrážka dokázala chytře skrýt.

O ještě větší povědomí se postaral americký prezident Joe Biden, který byl s černou variantou tenisek několikrát vyfocen – a podle spekulací je nosil hlavně proto, aby si zajistil větší stabilitu během svého veřejného vystupování. Jestli to, že je nosí nejmocnější muž planety, pomohlo k dalším prodejům, je otázkou, zejména mladí lidé ale v nich poté začali vidět něco, co na trhu zkrátka nebylo. Viděli originalitu, styl, další věc pro sociální sítě.

Během loňského roku se tenisky Hoka staly mimo jiné nejrychleji rostoucí značkou na StockX, největším online tržišti, kde se přeprodávají prémiové tenisky (takzvané sneakers). A to byl dost možná nejdůležitější ukazatel, že Hoka má budoucnost i jako investiční instrument, který bude nabírat na hodnotě. Loni pak značka sama utržila o padesát procent více než rok předtím – a do výsledků mateřské firmy přidala přes půlmiliardu dolarů v tržbách.

Jak uvádí deník The Wall Street Journal, hodnota značky dnes už přesahuje magickou hranici jedné miliardy dolarů a je z ní velká konkurence i zajetým hráčům jako Nike nebo Adidas. Právě tyto firmy dost možná usnuly na vavřínech – a proto se teď snaží dělat možné i nemožné, aby byly zase cool. Adidas třeba obnovil čtyřicet let starou řadu, které se mezi mladými hodně daří, a Nike tlumí ikonický model Air Force 1, aby dal prostor svěžejším kouskům.

Vizionářství otců zakladatelů Hoky, francouzských sportovních nadšenců Nicolase Mermouda a Jeana-Luca Diarda, se tak s nadsázkou dá přirovnat k tomu, co před desítkami let udělal Steve Jobs se společností Apple: také jeho krokům tehdy příliš nikdo nevěřil, ale nakonec se ukázalo, že o jde správný tah k miliardové budoucnosti. Jenže nic nebude pro Hoku růžové… Vedle ní stojí On, který má ve světě také čím dál větší sílu.