Proměna a rozšiřování záběru CzechCrunche vstupuje do další fáze. Poté, co jsme zásadně modernizovali náš web a následně spustili předprodej komunitní sekce CC+, rozjíždíme profily firem, startupů a lidí v nich. Budeme je postupně rozvíjet a naší ambicí je vytvořit z nich komplexní databázi, která bude sloužit jak čtenářům, tak společnostem samotným.
Profily přinesou na jedno místo články, podcasty a další mediální výstupy o dané firmě. Ale nejen to – budou v nich postupně k nalezení také medailonky klíčových lidí, zásadní informace a data o firmě včetně historie investic či volné pracovní nabídky propojené s portálem CzechCrunch Jobs.
„Každý profil pak v základu bude obsahovat logo a vizuál, krátký popis, kategorii, odkaz, případně i zvýhodněnou nabídku pro čtenáře k nalákání nových uživatelů,“ vysvětluje Václav Bedřich, spoluzakladatel CzechCrunche. „Výhledově chceme profily doplnit o přehled investic jednotlivých investičních fondů, napojení na data z rejstříků, rozšířený popis firmy a další pokročilou filtraci mezi nimi,“ doplňuje.
Firemní profily jsou propojeny do článků o dané firmě.
Profily budeme pravidelně promovat u článků v sekci Firmy a lidé i jinde napříč webem CC.cz. V rámci článků pak bude nově umístěn speciální box, kde se zobrazí základní informace o firmě, o níž je daný text. Tento box pak může být doplněný o její volné pracovní pozice.
Firemní profily jsou dalším krokem na naší cestě stát hlavním informačním zdrojem moderního člověka. Jde o poměrně zásadní posun, protože historicky CzechCrunch vznikl především jako web o startupech a technologiích. Tuto škatulku ale postupně zvětšujeme a rozšiřujeme.
Už dřív jsme představili například komunitní sekci CC+, jejíž součástí jsou různé výhody, jako jsou přednostní přístup k našim eventům s výraznou slevou, exkluzivní obsah navíc či členství v inspirující komunitě. Právě na ní totiž CzechCrunch vyrostl. A právě ta je i pro nás nekonečným zdrojem nápadů a kontaktů.
A s komunitou úzce souvisí i chystané firemní profily. Vytváříme jedno místo, kde o startupech a firmách, které jsou a budou páteří moderního Česka, najdete všechno podstatné. Více o nich se mimo jiné dozvíte i zde.
Pro každý funkční a stabilní vztah platí, že důvěra je jeho základním pilířem. Platí to i pro vztah pracovní, u něhož vzájemná důvěra mezi šéfem a kolegy tvoří jedinečný tmel, který se zásadně a nezastupitelně podílí na lepších výsledcích firmy, motivaci, atmosféře i soudržnosti týmu. Nyní ale prochází těžkou zkouškou. Dost možná i ve vaší firmě.
O tom, jakou má důvěra pro firmy výhody, proč je to „křehká dáma“ a proč je důležité na ni neustále pracovat, píše ve svém komentáři pro CzechCrunch Stéphane Nicoletti, generální ředitel společnosti Up Česká republika, která se dlouhodobě specializuje na péči o zaměstnance firem a na vývoj technologických inovací pro oblast HR.
***
Klíčový význam důvěry si dnes uvědomují nejen prozíraví manažeři, ale i samotní zaměstnanci. Potvrzují to čerstvá data z Barometru zaměstnanců mezi více než 1 000 respondenty, podle kterého je v práci důvěra v nadřízeného důležitá pro 90 procent lidí. Co je ale možná ještě zásadnější, rovněž pro 9 z 10 lidí je důležité, aby jejich nadřízený důvěřoval jim.
Důvěra má pro firmy pragmatickou, ekonomickou a rozhodující výhodu. Vliv má vždy na dva měřitelné výsledky – rychlost a náklady. Když klesá důvěra, klesá i rychlost a náklady firmy se zvyšují. Vzniká takzvaná daň z nedůvěry. Když důvěra vzroste, narůstá i rychlost a náklady se snižují. Vzniká „dividenda z důvěry“.
Pro důvěru hovoří i pádné obchodní argumenty a výzkumy. Podle studie Dublin University Business School má 10% nárůst důvěry na spokojenost zaměstnanců stejný dopad jako 36% zvýšení platu. Když tuto matematiku ovládáme, nemůže se stát managementu, že by firemní důvěru nectil a denně s ní nepracoval.
Nejtěžší zkouška
V praxi to ale pochopitelně tak jednoduché není a důvěra v pracovním – stejně jako v každém vztahu – prochází zkouškami. Uplynulé dva roky byly časem, který firmy s home office nebo hybridním provozem „obnažil“ a prověřil kvalitu stylu práce, řízení, včetně hloubky důvěry mezi šéfy a jejich týmy.
Právě dlouhodobá práce z domova, vysoké pracovní vytížení i například záplava negativních zpráv se na mnoha místech podepsaly na poklesu motivace, který podle našich loňských dat vnímalo 37 procent zaměstnanců.
Důvěra má pro firmy pragmatickou, ekonomickou a rozhodující výhodu
Stejný průzkum zároveň ukázal, že pro udržení motivace je podle zaměstnanců vedle materiálního zabezpečení nezbytný také osobní přístup nadřízených a právě důvěra ve firmě, která zahrnuje dodržování etických principů, transparentnost a otevřenost v jednání. Nezbytnou podmínkou pro zachování motivace je důvěra pro 84 procent zaměstnanců.
Z krize silnější
I my jsme si takovým testem důvěry v posledních letech prošli. Po prvotním překvapení jsme najeli na „obrazovkovou spolupráci“ s odhodláním vše zvládnout a vzájemná důvěra se jenom prohloubila. Skalní lidé zabrali a častokrát pracovali nad rámec pracovní doby s pochopením vážnosti situace. Ukazuje se totiž, že nezáleží ani tak na místě výkonu práce, pokud to charakter provozu umožňuje, ale právě na na důvěrném vztahu, jakémsi „emočním kontraktu“ mezi vedoucím a členy týmu.
Pokud je tato „nepsaná dohoda“ silná, mohou krizové situace firmě a zaměstnancům výrazně pomoci. Mnohokrát jsem viděl, jak krize zvýšila samostatnost lidí, efektivitu, flexibilitu, odvahu a akceschopnost v rozhodování i v exekutivě všech firemních činností.
Výsledky našeho Barometru opravdu ukazují, že část firem a zaměstnanců covidová zkouška po stránce důvěry takto posílila. Zejména mladí zaměstnanci cítí, že jejich důvěra v nadřízeného vlivem některé z posledních krizí vzrostla. Pochopitelně ale ne všude a všichni v covidové zkoušce důvěry obstáli.
Přece jen více zaměstnanců v reakci na covidovou či jinou z nedávných či současných krizí cítí spíš pokles důvěry. Celkově vnímá pokles důvěry v nadřízeného 16 procent lidí. Nejsilněji tento efekt vnímají zaměstnanci nad 50 let, kde pokles důvěry v šéfa cítí pětina zaměstnanců.
Důvěru ověřuj
Jak poznáte, že to není i váš případ? Začínající problém s důvěrou ve firmě lze snadno přehlédnout, je to problém plíživý. Proto je vhodné aktuálnost zdravé firemní důvěry průběžně monitorovat a ošetřovat. Forem je celá řada.
Využít se dají zpětnovazební hovory šéfů se zaměstnanci, roční pohovory či měření statutu důvěry v určitých časových intervalech vhodně zvolenými dotazníkovými dotazy. Například: Jak se cítíte? Děláte práci, která vás baví a motivuje? Uveďte, prosím, co vám v naší firmě schází, abyste mohli naplno využít svůj potenciál a měli pocit dobře odvedené práce…
Příliv práce v hybridním režimu poznamenal i tuto oblast a už jen zjistit, jak se to ve firmě s důvěrou má, je komplikovanější. Zároveň se ale objevují nové digitální nástroje, o které se firmy zajímají čím dál tím víc. Díky nim lze ke zjištění aktuální nálady ve firmě jednoduše zrealizovat třeba bleskový anonymní online průzkum.
A prospěšné mohou být i nové kanály a možnosti komunikace mezi nadřízeným a jeho týmem. V rámci naší platformy Můj Up patří například mezi nejoblíbenější moduly možnost zeptat se zaměstnavatele online prakticky na cokoliv. Podobné funkce mohou usnadnit otevírání nepříjemných témat, která důvěru ovlivňují.
Křehká dáma
Úlohou manažera ale není důvěru jen testovat nebo zjišťovat, ale také ji spoluvytvářet. Jak říká Stephen M. R. Covey, autor knihy Důvěra: Jediná věc, která změní vše: „Schopnost vytvářet a šířit důvěru je projevem skutečného leadershipu, dovednosti, která z manažera dělá lídra.“
Důvěra je totiž velmi „křehká dáma“. Chvíli trvá, než vznikne a rozvine se. Nicméně obecně existuje vzorec, bez kterého ji není možné vybudovat. Důvěra se nemůže vyvíjet, pokud:
nemůžete v týmu někomu věřit, že je kompetentní ve své práci,
nedochází k souladu ve vnímání společných firemních hodnot
a členové týmů nemají pocit spravedlivého a férového zacházení.
Na tvorbě důvěry se podepisují všichni zaměstnanci společně. A to neustále. Firemní důvěra se buduje snáz, když se obecně zaměstnanec cítí ve firmě dobře, je respektován, bere se v potaz i jeho nekonformní odlišný názor, dodržují se sliby, přiznávají se zásluhy všem rovnocenně, mluví se přímo bez vytáček s potřebným taktem i zachováním diskrétnosti.
Velmi důležitou praktikou všech zaměstnanců včetně šéfů je schopnost si upřímně říci „Promiňte, toto nevím“, „Zapomněl jsem“ a tak dále.
Dosažení trvalé výkonnosti firem a spokojenosti zaměstnanců v současné těžce predikovatelné době je věc kardinální a nebývale obtížná.
Naopak lety pečlivě tvořená důvěra může dostat rychle trhlinu, když je poškozována lhaním nebo jakýmkoliv překrucováním pravdy, neustálým podrobným kontrolováním práce, negativním vyjadřováním se za zády druhých, zadržováním informací, manipulací s daty, zanedbáváním domluvených postupů, skrýváním chyb, falešným obviňováním, přisvojením si čehokoliv, včetně nápadů, zpochybňováním něčí práce i úsudku.
To vše jsou citlivé věci, které zaměstnance zraňují rychle a trvá dlouhou dobu, než lze jejich důvěru získat zpět.
Samo se to neudělá
Vyvarovat se prohřeškům proti důvěře ale stačit nemusí. Pokud chcete důvěru podporovat a dodržujete základní pravidla, aby tomu nic nebránilo, jděte o krok dál. Na mysli mám nejrůznější aktivity na podporu soudržnosti uvnitř týmu s cílem rozvíjet vzájemnou důvěru.
Účelem takových aktivit je podpořit dialog a výměnu názorů a naučit každého spolupracovat s ostatními. Zde je několik nápadů, příkladů nástrojů nebo opatření, které mohu doporučit vyzkoušet:
Pořádání pravidelných schůzek, na kterých se hodnotí průběh projektů v rámci týmu. Na těchto schůzkách má každý člen možnost vysvětlit, na čem pracuje, v jaké fázi se nachází a jaké jsou krátkodobé termíny. Tato setkání by neměla trvat věčně. Usnadňují koordinaci. Mohou se konat během týdenních briefingů.
Práce na mikroprojektech v malých skupinách nebo dokonce ve dvojicích. Vytvářejte dočasné pracovní skupiny, abyste podpořili sdílení úsilí. Je to dobrý způsob, jak rozvíjet spolupráci a naučit se vzájemné důvěře. Důležité je měnit složení týmů podle témat, kterými se zabývají.
Podpora neformální výměny názorů: například u kávy, společné snídaně či oběda.
Pomoc zaměstnancům se zlepšením dovedností. Nabídněte jim školení – třeba i krátké kurzy, abyste zlepšili jejich znalosti, know-how a interpersonální dovednosti. Každý musí mít jistotu, že ostatní členové týmu jsou kompetentní.
Organizace aktivit zaměřených na soudržnost skupiny. Například teambuildingové akce pro posílení týmu, ale také pravidelné stravování, rodinné výlety a podobně.
Cesta k „firemní nesmrtelnosti“
Kreativní, týmová a profesionální spolupráce může probíhat pouze v případě stále přítomné a vysoce vyzrálé důvěry mezi členy týmu a jejím šéfem. Důvěra také tlumí možnou zranitelnost v týmech a umožňuje klást i „hloupé“ otázky a navrhovat „hloupé“ nápady.
Členové týmu nejsou rezervovaní a neponechávají si pro sebe nápady a nápadité otázky. Stejně tak důvěra umožňuje cítit se dostatečně pohodlně a poskytnout konstruktivní zpětnou vazbu ostatním v týmu, aniž byste se obávali, jak to příjemce přijme.
Všechny firmy s vyspělým stylem řízení si uvědomují, že nestačí jednou za měsíc zaměstnance finančně ohodnotit a dát jim něco navíc, když se firmě zadaří. Dosažení trvalé výkonnosti firem a spokojenosti jejich zaměstnanců v současné těžce predikovatelné době je věc kardinální a nebývale obtížná.
Soudobý zaměstnanec potřebuje mít neustále pocit, že:
pracuje v perspektivní firmě a má práci, která mu dává smysl,
je „hmatatelným“ přínosem pro firmu,
jeho pracovní výstup má reálný dopad na dění ve firmě,
je o něj průběžně nadstandardně pečováno,
že je ve firmě, kde žije společně stanovené hodnoty.
A důvěra? Ta se stává neviditelným, ale všude přítomným „kontrolérem transparentnosti“, nástrojem pro dosažení kýžených firemních výsledků, včetně získání nových a udržení si správných lidí ve firmě.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.