Zásilkovna už má přes 100 výdejních boxů a začne je stavět u prodejen Lidlu. Letos jich chce mít tisíce
Zásilkovna představila své vlastní automatizované výdejní boxy s názvem Z-Box loni v září. Od té doby jich po Česku rozmístila celkově 102, přičemž dalších sedm je na Slovensku. Tuzemské logisticko-technologické společnosti Simony Kijonkové nově s expanzí pomůže spolupráce s maloobchodním řetězcem Lidl. Do letošního června totiž Zásilkovna své výdejní boxy umístí u devíti jeho nově otevřených prodejen.
První Z-Box už logistická firma ve spolupráci s Lidlem uvedla do provozu ve Slavkově u Brna. I v případě další expanze chce výdejní boxy umísťovat spíše na menší města a vesnice či v okolí developerských rezidenčních a komerčních prostor. Do konce letošního roku přitom plánuje jejich počet navýšit o tisíce kusů, kromě Česka a Slovenska také v dalších zemích střední Evropy.
„Zákazníci Lidlu i Zásilkovny si budou moci najednou zakoupit potraviny a nejnutnější zboží v kamenné prodejně, ale také vyzvednout své zásilky objednané na internetu v Z-Boxu, což v současné pandemické situaci navíc velmi ocení. Tímto krokem obě společnosti rozšiřují dostupnost služeb pro své zákazníky,“ říká Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny a ředitelka její mateřské skupiny Packeta.
„Umístěním Z-Boxů u našich nových prodejen přinášíme další benefit pro zákazníky, jelikož mohou nakupování spojit s vyzvednutím zásilky a tím tak ušetřit mnoho času,“ komentuje spolupráci Tomáš Myler, tiskový mluvčí společnosti Lidl Česká republika.
Kijonková zároveň věří, že spolupráce obou společností se bude nadále rozšiřovat, a to i v dalších zemích střední Evropy. Podle vyjádření Zásilkovny pro CzechCrunch bylo od konce září, kdy byly nainstalovány první Z-Boxy, do poloviny března do boxů doručeno 132 tisíc zásilek a jejich zaplněnost se pohybuje na úrovni 80 procent.
I tato čísla dokazují, že výdejní boxy jsou stále populárnější, a to i pro další tuzemské e-commerce hráče. V posledních letech je do ulic kromě Zásilkovny nasadila například Alza, Rohlík, Pilulka nebo Mall Group, která jejich provoz minulý týden převedla na dalšího logistického hráče WeDo. Jeho cílem je – podobně jako v případě Balíkovny – všechny boxy jednotlivých hráčů propojit tak, aby do nich mohly zásilky posílat všechny e-shopy.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsVýdejní boxy Zásilkovny fungují na stejném principu jako ty od ostatních společností, odlišují se však v několika provozních vlastnostech. V první řadě zákazníkům umožňují balíky nejen přijímat, ale také odesílat. Ovládají se přes mobilní aplikací a zákazník se tak nemusí ničeho dotýkat a ťukat do displeje. Navíc jsou zcela soběstačné a poháněné pouze solárními panely, díky čemuž mohou stát kdekoliv.
Zásilkovna začala s expanzí Z-Boxů ve svém historicky nejtěžším roce, jak rok 2020 zhodnotila Kijonková. Díky velkému boomu online nakupování, jež tuzemskou e-commerce vystřelil k téměř 200 miliardám korun, ale logistická firma meziročně dokázala svůj obrat zdvojnásobit na celkových 2,5 miliardy korun. Stejným tempem plánuje růst také letos, kdy očekává obrat 5,2 miliardy korun.