Zdeněk Rinth pracuje na záchraně Kary, kterou před lety prodal Mičkovi. Věřitelé schválili ocenění značky na 80 milionů

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

kara-obchod

Foto: Kara

Slavná kožešnická značka Kara míří po problémech za záchranou

0Zobrazit komentáře

Tradiční tuzemská kožešnická značka Kara je na dobré cestě, aby přežila podnikatelský pád svého dnes již bývalého majitele Michala Mičky a pod vedením předchozího majitele Zdeňka Rintha se otočila směrem k záchraně. Věřitelé obchodní společnosti Kara Trutnov, která je od února v insolvenčním řízení, totiž dnes na jednání u Krajského soudu v Hradci Králové schválili ocenění podniku podle znaleckého posudku na 80,5 milionu korun.

Schválení posudku je přitom předpokladem pro přijetí reorganizačního plánu a toho, aby Kara mohla dál fungovat. Za obnovením chodu Kary stojí podnikatel Zdeněk Rinth, který firmu od května řídí a její provoz zatím podpořil půjčkou 25 milionů korun. Dříve uvedl, že je do její záchrany připraven vložit až 90 milionů korun.

Sedmdesátiletý Rinth byl vlastníkem Kary do roku 2018, kdy ji prodal investiční skupině C2H podnikatele Michala Mičky. Insolvenční návrh na sebe podala Kara začátkem února. Uvedla, že její hospodaření negativně zasáhla omezení spojená s pandemií koronaviru. Kromě Kary jsou v insolvenci i další Mičkovy firmy, například oděvní firma Pietro Filipi. Kara má 160 věřitelů, kteří po ní požadují 277 milionů korun.

Reorganizační plán, který by měl zachovat činnost Kary, sestavuje největší věřitel, společnost Natland Pohledávková V. z investiční skupiny Natland, která by se mohla podílet i na záchraně Pietro Filipi. Reorganizační plán Kary by měla firma předložit v září. Natland a Rinth na záchraně Kary spolupracují, na konci reorganizace by se měl Rinth stát většinovým vlastníkem Kary.

Úspěšný restart

Podle skupiny Natland, která v posledních letech zachraňovala i třeba módní e-shop Zoot, je zachování značky se sedmdesátiletou historií výhodnější než firmu zavřít konkurzem. „Zachování značky, běžící firmy, je výhodnější pro dodavatele, zákazníky a pro věřitele. I ti, kteří přijdou o část svých pohledávek, ale dál fungující firmě dodávají, tak mají další obchodní spoluprací možnost umořit ztráty, které způsobil a je za ně odpovědný původní management,“ uvedla mluvčí skupiny Natland Hana Filipová.

První prodejny Kara pod Rinthovým vedením opět otevřela v polovině května a nyní má šestadvacet prodejen v Česku a šest na Slovensku. „Tržby mají prodejny lepší než v letech 2019 a 2020. Ještě připravujeme otevření jedné prodejny v Česku a jedné ve slovenském Prešově,“ řekl ČTK Rinth. Nyní Kara podle něj na prodejny naváží novou podzimní kolekci oblečení a první kusy zimní kolekce dá do obchodů příští týden. Současně připravuje jarní kolekci.

Kara lidem již dříve po Rinthově vstupu vyplatila dlužné mzdy za únor a březen a své další závazky vůči zaměstnancům podle bývalého vlastníka plní. „Nyní máme 143 zaměstnanců a asi dvacet ještě hledáme, a to na prodejny i do fabriky v Bohuslavicích u Trutnova. V Bohuslavicích se pracuje deset hodin denně a přidáváme i šestihodinové sobotní směny. Daří se nám ve všech segmentech, které byly v katastrofálním stavu,“ řekl Rinth.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Od 10. května má Kara krajským soudem povolené řešení úpadku reorganizací. V reorganizačním plánu bude stanoveno, jaké bude uspokojení věřitelů. To by mělo být vyšší, než kdyby Kara skončila v konkurzu a její majetek byl rozprodán. Největším věřitelem Kary je Natland Pohledávková V. s pohledávkou 168,5 milionu korun. Do výše 115,5 milionu korun ji má zajištěnou majetkem Kary.

Znalci se v posudku majetkové podstaty Kary vyjádřili i k variantě, že by Kara skončila v konkurzu. Vyplývá z něj, že takzvaní zajištění věřitelé by dostali ze svých pohledávek zpět asi třicet procent hodnoty a nezajištění asi deset procent.

Při projednávání posudku na dnešním jednání vznesli dva věřitelé dotazy i výhrady k ocenění zásob oděvů a zboží, u nichž znalci snížili jejich skladové ceny o asi 80 procent na 21 milionů korun. Znalci uvedli, že mezi zásobami je i špatně prodejné zboží a že případný kupec by za zásoby nezaplatil více, než kolik za ně dala Kara. Výhrady k ocenění znalci odmítli.

Zástupce věřitele společnosti Držik servis Pavel Bednář uvedl, že ocenění je udělané tak, aby se zjistila co nejnižší likvidační hodnota majetku. Tím by se snížilo uspokojení věřitelů. Soudu Bednář navrhl zrušení usnesení schůze věřitelů o schválení posudku. Soudkyně jako návrh na místě zamítla.

S přispěním ČTK.

Česká pošta rozšiřuje síť Balíkoven. Výdejních boxů má dvakrát více než loni a jsou už na každé její pobočce

Filip HouskaFilip Houska

ceska-posta

Foto: Česká pošta

Pobočka České pošty

0Zobrazit komentáře

S výdejními boxy se za poslední rok v Česku roztrhl pytel a začíná s nimi experimentovat několik hráčů. Ať už jde o službu Balíkobot, která se snaží propojovat výdejní schránky napříč celou zemí, nový startup PostCube nebo stálice v podobě Zásilkovny, Alzy, Mallu nebo Rohlíku. V této oblasti však působí také Česká pošta, která počet svých boxů výrazně navyšuje.

Státní poštovní podnik rozšířil počet specializovaných výdejních míst pro balíky, takzvaných Balíkoven, o dva tisíce kusů na 4 500. To znamená, že už jsou na všech 2,5 tisíce pobočkách České pošty a další dva tisíce jsou u externích partnerů. V listopadu loňského roku, kdy se podnik připravoval na vánoční sezónu, jich měl „pouhých“ 1,5 tisíce.

Kromě vlastních poboček budou Balíkovny nově do konce října na poštách Partner, kterých je více než 700. Celkem tedy základní síť České pošty nabídne 3 200 Balíkoven a dohromady (včetně externích partnerů) tak zákazníci budou moci využít 5 200 Balíkoven po celém Česku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Zatímco posílání listovních zásilek klesá tempem deset procent ročně, balíkový trh je díky oblibě nákupů přes e-shopy na vzestupu. Covidová situace ve své nejtvrdší podobě často neumožňovala pořídit si vybrané zboží jinak než nákupem přes internet. Rozsáhlá síť Balíkoven je cestou, jak našim zákazníkům nabídnout co nejširší způsob vyzvednutí balíků,“ uvádí ředitelka Balíkovny Lenka Kristová.

Na konci loňského roku bylo zákazníkům k dispozici 2 312 poboček Balíkovny, z toho 370 Balíkoven fungovalo na pobočkách pošty, dalších 53 na depech České pošty, 544 jich bylo externích a 1 398 tvořila výdejní místa v síti Sazky. Během loňského roku Balíkovna odbavila tři miliony zásilek.

Česká pošta chce skokovým rozšířením sítě posílit své postavení na balíkovém trhu a zároveň rozšířit skladovou kapacitu, což může přijít vhod před vánoční sezónou. Co se týče ostatních firem, například konkurenční Zásilkovna má v současnosti v Česku přes 5 600 výdejních míst a loni doručila přes 40 milionů balíků.

S přispěním ČTK.