Značka Bohéma už pět let propaguje češství a národní hrdost. Nyní doma začala vyrábět i svá trička
Manželé Neubergerovi rozjeli svůj projekt proto, že neměli v čem důstojně oslavit sté narozeniny republiky. Loni dosáhli na obrat 10 milionů.
Byla to trochu kuriózní situace. Značka Bohéma před pěti lety vtrhla na český trh, aby tu prodávala trička – a postupem času i další sortiment – odkazující na velikány české historie a vůbec symboly pojící se s naší národní tradicí. Za tu dobu si vybudovala silné renomé. Jenže zatímco nejrůznější odznáčky a další zboží vznikaly v Česku, populární oblečení s tvářemi Boženy Němcové, Václava Havla nebo jen s obrázky vanilkových rohlíčků či hub k nám paradoxně proudilo přes belgickou firmu z jihovýchodní Asie. To se ale letos začalo měnit a dobročinný projekt manželů Neubergerových od podzimu nahrazuje původní produkty za nové, vznikající v Česku. A taky hlásí změny ve svém vedení.
„Od začátku jsme chtěli, aby všechno, co vyrábíme, bylo dostupné. Ale nedělali jsme takové objemy, abychom si mohli výrobu v Česku dovolit, to se teď ale změnilo,“ říká spoluzakladatelka Bohémy Eliška Neubergerová. Ta obchod, který začal jako e-shop se zbožím odkazujícím na českou státnost a hrdost na ni, rozjela v roce 2019 spolu se svým manželem, zakladatelem seznamovacího portálu libimseti.cz Oldřichem Neubergerem. Když si totiž Česko o rok dříve připomínalo sto let od svého vzniku, nenašli nic důstojného, v čem by jeho narozeniny oslavili. A tak se rozhodli patřičné zboží vyrábět sami.
„Manžel mi tehdy z legrace posílal samé pletené čepice a šály s vlajkou nebo trikolorou, co našel na internetu, ale nic opravdu vkusného mezi tím nebylo,“ vzpomíná Neubergerová. Jejich verze oslavy češství se nese v příjemně minimalistickém módu a černá a bílá trička s fotografiemi či obrázky začaly postupně doplňovat i jiné barevné varianty stejně jako další produkty – pastelky, pexesa, odznáčky, gumy a mnoho dalšího.
Manželé Bohému zároveň rozjeli jako projekt z bohulibým přesahem – zisk z vybraných motivů, který přesáhne náklady, pravidelně posílají na konkrétní dobročinné účely. Vedle toho také vytváří speciální kolekce pro přímou podporu organizací, jako je Člověk v tísni nebo Paměť národa.