Už před nějakým časem jsem vás informovali, že Marek Rosa, slovenský herní vývojář a šéf studia Keen Software House, které stojí za extrémně úspěšnou nezávislou hrou Space Engineers (prodáno přes 1,2 milionů kopií), připravuje nový projekt z oblasti umělé inteligence, do kterého má v plánu ze svých vlastních peněz nainvestovat 10 milionů dolarů, tedy zhruba 250 milionů Kč.
Vše je nyní oficiálně potvzreno a tak víme, že Marek a jeho tým zakládají společnost s názvem GoodAI, která se tomuto tématu bude věnovat. Cílem GoodAI pak bude vyvinout univerzální umělou inteligenci, konkrétně první AI na světě, která se flexibilitou a schopnostmi vyrovná lidskému mozku a umožní významný pokrok ve vědeckém výzkumu, lékařství, výrobě, objevování vesmíru a mnoha dalších oblastech.
„Univerzální umělá inteligence má v sobě obrovský potenciál změnit tento svět k lepšímu. Fascinovala mne od mých patnácti let. Rizika investice do takového projektu mne nikdy neodrazovala. Mnohem větší riziko vidím v nečinnosti,“ říká Marek Rosa. „Mám kolem sebe skvělý tým. V GoodAI máme jasný cíl a za naše výsledky vděčíme vizi, která nás spojuje a neustále žene kupředu,“ dodává.
Zajímavé je, že GoodAI se nebude zaměřovat pouze na jednu specializovanou oblast, jako například samořídící auta nebo software pro rozpoznávání obličejů. Pracuje totiž na univerzálním umělém mozku schopném adaptovat se na libovolné prostředí, do kterého bude nasazen a poradit si s jakýmkoli úkolem. V principu to znamená, že v budoucnu by mohl být stejný software – umělý mozek – použit k libovolnému účelu ve všech odvětvích průmyslu a vědy. Například, k řízení inteligentního vozu nebo záchranného robota, k výzkumné práci nebo osobní asistenci.
A aby to byl start v pravém slova smyslu, vydává GoodAI dnes hned svůj první produkt s názvem Brain Simulator. Jde o platformu určenou k prototypování architektury umělé inteligence, ke spolupráci výzkumníků a vývojářů na budování modulů AI a ke sdílení těchto modulů. Moduly AI svou funkcí zastupují části lidského mozku odpovídající například za paměť, zrak, řeč, motoriku nebo stabilitu. Ve snaze podpořit komunitu výzkumníků umělé inteligence se Marek Rosa rozhodl zpřístupnit moduly vyvinuté v GoodAI zdarma jako otevřený software v rámci nekomerční licence.
S naším startupem Portadi, který usnadňuje správu hesel a přístupů v rámci cloudových aplikací, jsme se nedávno dostali do berlínského akcelerátoru Microsoft Ventures. Tímto článkem bych vám ostatním, kteří rovněž přemýšlíte o účasti v některém z velkých zahraničních akcelerátorů popsal, na co byste se měli připravit a na co byste si měli dát pozor.
V principu to není žádná věda. Chce to jen trochu přípravy k tomu, abyste měli navrch před soupeři a výrazně zvýšili svoje šance dostat se do užšího výběru. Náš startup Portadi absolvoval berlínskýMicrosoft Ventures Accelerator, konkrétně Batch #3 (MSVA Jaro 2015). Celkem se přihlásilo přes 500 firem, ze kterých poté akcelerátor vybral 8 startupových týmů.
Pravidlo č. 1 – Přihlašte se brzy
Vždy trochu překvapí, jak často se startupy hlásí do akcelerátorů úplně poslední den. Microsoft Ventures Accelerator není v tomto ohledu jiný a tak většina přihlášek přijde během posledních pár týdnů před uzávěrkou a zhruba 30% přihlášek dorazí poslední
den.
Pro Portadi nebyl Microsoft Ventures Accelerator prvním inkubátorem / akcelerátorem, do kterého jsme se hlásili. S větší praxí a postupem času jsme se zlepšovali v našem pitchi a také jsme začali chápat, jak výběrový proces funguje. A jako v mnoha dalších věcech v životě – často záleží na správném načasování. Pokud se přihlásíte, jakmile se okno pro podávání přihlášek otevře, komise, která přihlášky vyhodnocuje, bude mít více času na prozkoumání detailů vašeho byznysu. Zde ale musím zdůraznit, že podle oficiálních pravidel MSVA nezáleží na tom, kdy se přihlásíte – neovlivňuje to vaše šance na přijetí.
Pravidlo č. 2 – Sežeňte si doporučení
Microsoft Ventures Accelerator používá pro příjem přihlášek službu F6S. Přihláška má sekci, kde můžete požádat někoho jiného o doporučení.
Než jsme se přihlásili, mnoho lidí v Microsoftu jsme neznali a zcela určitě jsme neznali žádné zaměstnance nebo partnery v Německu. Tak jsme otevřeli LinkedIn a hledali spojení v naší síti. Nabídlo se nám několik spojení druhého stupně v českém Microsoftu, což pro začátek stačilo. Požádali jsme o představení a celkem bez obalu jim pitchli Portadi. Byl to takový slabý most, ale lepší než nic. Časem se s námi seznámilo pár lidí v developer relations a PR, a když jsme je pak požádali o doporučení, tak jsme ho dostali. Krom toho jsme vytvořili určitou linku důvěry, kterámůže přijít vhod později.
Shodou náhod jsme dostali šanci návštívit berlínský akcelerátor Microsoftu zhruba měsíc před uzávěrkou přihlášek a též jsme si tam mohli vyzkoušet pitch. Kdykoliv dostanete takovou šanci, vezměte to zatraceně vážně. Vzali jsme to dost seriózně, i když šlo jen o tříminutový pitch. Zpětná vazba od akcelerátoru byla velmi cenná a pomohla nám vyladit znění naší finální přihlášky (a možná i ovlivnila naši pozici na startovním poli – to se ale nikdy nedozvíme).
Pravidlo č. 3 – Na každé komunikaci záleží
Každá interakce s akcelerátorem má kritickou důležitost. S lidmi z výběrové komise jsme přišli do styku celkem čtyřikrát. Poprvé to byla výše zmíněná prohlídka.
Podruhé to byla přihláška. Když se hlásíte, dbejte na to, aby vaše přihláška byla stručná a jasná. Když nic jiného, vylaďte si vaši go-to-market strategii. Microsoft do programu bere i startupy, které zatím nevydělávají, takže se příliš netrapte nad prodejními čísly, ale připravte si lepší příběh než “Náš produkt je naprosto revoluční a každý si ho bude chtít koupit.” To už slyšeli. Váš produkt bude v den uvedení nejspíš stát za prd a nikoho nebude zajímat. Čeká vás dlouhá, stresující cesta. Derek Andersen to výborně shrnul ve dvou slovech, kterými pojmenoval svůj startupový portál: Startup Grind, česky Startupová Dřina.
Potřetí to byl video rozhovor po Skypu. V našem případě šlo o volných 15 minut. Řekli nám: “Tohle je vašich 15 minut, je úplně na vás, jak nám pitchnete.” Nakonec jsme mluvili asi 20 minut. Buďte připraveni, mějte jednu dvě otázky pro výběrovou komisi. S největší pravděpodobností uvidíte celý tým akcelerátoru ve složení Marius, Kai a Juli.
Počtvrté to byl 5ti minutový pitch na živo plus prostor na otázky. Vždycky byste měli poslat vašeho CEO, ale já jsem byl v Kalifornii a nemohl jsem přijet, tak vyrazil Tomáš. V pět ráno skočil do auta, dojel do centra Berlína, došel do kanceláře, mluvil něco přes 5 minut a jel zpátky domů. Bylo to jak test vytrvalosti.
Výběrová komise měla zhruba 12 lidí. O koho jde se dozvíte až těsně přede dveřmi, ale můžete celkem bezpečně předpokládat, že někteří z nich budou z Microsoftu. Znovu jsme přeskládali příběh, vylepšili pitch deck, a naučili se celý pitch nazpaměť. Komise nás bombardovala otázkami: Znáte tohohle konkurenta a támhletoho konkurenta? Čím se lišíte od X? Jak velký je trh? Je to skutečně trh? Jak někoho dotlačíte k tomu, aby si vytvořil účet?
Produkt, trh, tým
Většina founderů předpokládá, že odložením přihlášky až na poslední chvíli získají čas na vylepšení produktu, získání více beta zákazníků, větší trakci atd. Po pravdě – na tomhle moc nezáleží. Během akcelerátoru pravděpodobně uděláte pivot nebo výrazné změny ve vaší produktové strategii. Akcelerátor hledá týmy, vysokou energii, dobré porozumění zákazníkům, trhu. Na produktu záleží, ale ne tolik, jak si myslíte. A to je velké sousto pro každého produkťáka.
Okno pro přihlášky do Microsoft Ventures Accelerator Berlin Batch #4 je nyní otevřené a uzávěrka je 1. srpna. Svoji přihlášku podejte teď!
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.