Tesla byla v posledním čtvrtletí ve ztrátě 743 milionů dolarů, zároveň ale vygenerovala rekordní příjmy

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

tesla-Model-3-MountainPearl1

Tesla Model 3, jehož produkce v posledních týdnech značně vzrostla

0Zobrazit komentáře

Automobilka Tesla oznámila finanční výsledky za druhé čtvrtletí letošního roku a její šéf Elon Musk si přichystal dvě důležitá sdělení. Jednak že je jeho firma i nadále ve ztrátě, s čímž se však počítalo, a také že Tesla konečně začala mírně vydělávat na prodejích svého nejlevnějšího vozu Model 3. Musk proto zůstává přesvědčen, že se Tesla co nevidět dostane do černých čísel. Ztráta ve druhém čtvrtletí činila 743 milionů dolarů – třetí největší v historii.

Pozitivní rekord ovšem Tesla zaznamenala v příjmech. Čtyři miliardy dolarů za tři měsíce představují dosavadní rekord ambiciózní automobilky, které se konečně začíná dařit vyrábět větší počet aut a navíc je prodávat se ziskem, jak cituje ze zprávy magazín The Verge. Hrubá marže u Modelu 3, která značí příjmy, jež Tesle zůstanou po odečtení výrobních nákladů, ve druhém kvartálu byla „mírně pozitivní“.

Až dosud Tesla na každém Modelu 3, co prodala, ztrácela peníze. Nyní by měla začít hrubá marže konečně stabilně růst. Firma odhaduje, že to bude o zhruba 15 procent ve třetím čtvrtletí a o dalších 20 procent v tom následujícím. „Cílem je, abychom od teď v každém dalším čtvrtletí byli ziskoví a měli pozitivní cash flow,“ potvrdil v konferenčním hovoru smělý plán Elon Musk.

musk

CEO Tesly Elon Musk

Celkově se totiž zatím Teslu do černých čísel rozhodně obrátit nedaří. Ztráta ve výši 743 milionů dolarů za Q2 2018 je třetí nejvyšší v historii firmy. Jediné „černé“ čtvrtletí, na které kdy Tesla dosáhla, je tak stále z roku 2016. Na druhou stranu příjmy se Tesle už šest kvartálů po sobě zvyšují a i zmíněná ztráta se postupně smazává. Pomáhá k tomu mimo jiné zvýšená produkce Modelu 3, jakožto nejdostupnějšího modelu v nabídce Tesly, o který je velký zájem.

Das neue Volkswagen Showcar I.D. CROZZ

Přečtěte si takéVolkswagen hodlá do roku 2022 investovat do nové generace baterií 34 miliard eurVolkswagen hodlá do roku 2022 investovat do nové generace baterií 34 miliard eur

Na konci června se Tesle poprvé podařilo vyrobit 5 000 Modelů 3 za týden a na konci srpna by už chtěla vyrábět ještě o tisíc vozidel týdně více. Na začátku roku 2019 Tesla cílí na 10 tisíc vozů za týden. Pro srovnání, v nedávno skončeném druhém čtvrtletí Tesla vyrobila celkem 28 578 Modelů 3 a dodala jich zákazníkům 18 449. V právě probíhajícím kvartálu jich chce vyrobit už zhruba 50 až 55 tisíc, což by bylo téměř jednou tolik.

Zároveň Tesla zakončila druhé čtvrtletí s 2,2 miliardy dolarů na účtech, což by mohlo Elonu Muskovi zaručit alespoň v příštích měsících klidnější spaní s tím, že nebude muset žádat o další financování. Právě o tom, že Tesle opět dojdou peníze, se v poslední době hodně mluvilo. Jeho automobilka nicméně do budoucna plánuje výrobu minimálně dvou nových vozů, Roadsteru a Modelu Y, což bude vyžadovat opět významný kapitál. Navíc má ve výhledu také plně elektrický kamion.

tesla-Model-3-Performance-Red-Above-Tarmac

Foto: Tesla

Tesla Model 3

Red Bull Air Race se vrací do Rakouska. Kousek od našich hranic se představí i dva čeští piloti

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

Martin Sonka (CZE)
0Zobrazit komentáře

Mistrovství světa leteckých závodů Red Bull Air Race se po roční pauze vrací do Rakouska. Vůbec poprvé však u našich jižních sousedů zavítá do Dolního Rakouska, kam to mají velmi blízko i čeští fanoušci. V rapidně se vyvíjejícím sportu totiž létají mezi čtrnácti nejlepšími piloty také dva Češi, Martin Šonka a Petr Kopfstein.

Čeští příznivci leteckých sportů budou mít o víkendu 15. a 16. září jedinečnou příležitost, jak zažít atraktivní závodění ve vzduchu, kde musejí piloti v co nejkratším čase proletět vymezenou trať mezi vzdušnými pylony, naživo. V pořadí šestý podnik šampionátu Red Bull Air Race přivítá Vídeňské Nové Město, které se nachází zhruba 50 kilometrů pod Vídní.

Vzhledem k tomu, že půjde již o šestý závod z celkových osmi, slibuje rakouský díl šampionátu zajímavou podívanou, jelikož bude přitvrzovat boj o celkové prvenství. Loni skončil celkově těsně druhý český pilot Martin Šonka a po technických nezdarech v prvních dvou závodech se již i letos dere dopředu. V průběžném pořadí je na třetím místě.

Martin Sonka (CZE)

Martin Šonka

Mezi nejlepší bude jistě chtít proniknout také druhý český pilot Petr Kopfstein, jemuž se zatím v úvodu sezony oproti loňskému ročníku tolik nedařilo. Přesto je účast dvou pilotů stejné národnosti v tzv. Master Class, kde je čtrnáct nejlepších pilotů Red Bull Air Race, skvělá vizitka českého letectví. Více jich mají jen Francouzi.

mars1_czechcrunch

Přečtěte si takéTakto by mohly vypadat první obytné kapsle na Marsu, které vybrala a schválila NASATakto by mohly vypadat první obytné kapsle na Marsu, které vybrala a schválila NASA

Do Rakouska se vrací Red Bull Air Race po roční odmlce. V letech 2014 až 2016 se nicméně konal ve Spielbergu. V Rakousku se pak konal i vůbec první závod celého podniku, v roce 2003 ho hostil Zeltweg. Nyní se tak do programu naši sousedé opět vrací a Česká republika může i vzhledem ke dvěma svým pilotům doufat, že se jednou na mapě Red Bull Air Race také objeví.

„Česká republika má dlouhou historii v rámci letectví a letecké akrobacie, navíc máme v Red Bull Air Race i dva české piloty. Lokality pro další ročníky pečlivě vybíráme a Česko splňuje spoustu kritérií a parametrů, jež musí potenciální zájemci o pořádání závodů Red Bull Air Race mít. Máme tedy Českou republiku na radaru pro závody v příštích letech,“ prozradil Pavel Turek, komerční ředitel celého šampionátu.

Martin Sonka (CZE)

Pro české fanoušky je prozatím připravena alespoň sleva na vstupenky. Vstupenka na celý víkend na stání stojí 51 eur, na tribunu pak 81 eur. Pro 10% slevu stačí při objednání vložit jako promo kód slovo „Sonka“ či „Kopfstein“. Na stání za 45 eur (1 150 korun) a na tribunu za 71 eur (1 810 korun).

Letos již šampionát Red Bull Air Race navštívil Abú Zabí, Cannes, japonskou Čibu a Budapešť. Před rakouskou zastávkou ještě zamíří do Kazaně a následně vyvrcholí závody v Indianapolis a texaském Fort Worth.

Petr Kopfstein

Petr Kopfstein