Spider-Man se v novém traileru ukázal na Karlově mostě. Film vynesl Praze i Liberci desítky milionů korun

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

Peter Parker (Tom Holland) a MJ (Zendaya) na Karlově mostě

0Zobrazit komentáře

„Pokud jste ještě neviděli Avengers: Endgame, přestaňte se koukat, protože v tomto traileru uvidíte velké spoilery.“ Tak by mohl začínat článek, v němž se chystáme prozradit děj filmu, který ještě mnozí z vás neviděli, ale chystají se na něj do kin. Tentokrát však těmito slovy začíná netradičně už samotný trailer a k divákům promlouvá Tom Holland, filmový Spider-Man. Marvelovské univerzum totiž vrcholí a tři filmy v rozmezí čtyř měsíců zkrátka vychází až příliš rychle.

Zatímco v březnu do kin dorazila Captain Marvel jako předkrm a zatím tu největší smetanu slízávají Avengers: Endgame jako hlavní chod, v červenci se mohou komiksoví fanoušci těšit na Spider-Man: Daleko od domova. Kdo filmy ze světa Marvelu sleduje, ví, jak jsou všechny díly propojené. A poslední Spider-Man, který do kin přijde na začátku července, je navíc speciální, že půjde o zakončení obrovsky úspěšné Infinity Sagy.

spider-man-homecoming-tom-holland

Foto: Sony

Tom Holland jako Spider-Man

Infinity Saga se skládá z třiadvaceti filmů marvelovského univerza, kterou načal v roce 2008 Iron Man a nyní ji zakončí jeho chráněnec Spider-Man v podání Toma Hollanda. Byť mnozí považovali za ukončení Infinity Sagy již Avengers: Endgame, které aktuálně útočí na titul nejúspěšnějšího filmu všech dob, bude to nakonec právě pavoučí muž a jeho další kapitola, v níž se se svými spolužáky vydá do Evropy a navštíví také Prahu, jež některé zásadní dějové linky vyjasní a ukončí.

Desítky milionů pro Prahu i Liberec

Snímek Spider-Man: Daleko od domova tak uzavře třetí fázi v rámci Infinity Sagy, což potvrdil i prezident Marvel Studios Kevin Feige, který celý obří příběh, kde je prakticky každý film nějakým způsobem propojený se všemi ostatními, vytvořil. Je tedy pravděpodobné, že se diváci dočkají v celkově 23. filmu za 11 let ještě některých doplnění toho, co se stalo právě ve zmíněných Avengers: Endgame, ale další podrobnosti nebudeme prozrazovat.

Pokud jste film ještě neviděli, rozhodně se nekoukejte ani na trailer, jak radí sám Tom Holland, protože se v něm minimálně zčásti dozvíte, jak poslední Avengers vlastně skončili. Pokud už ale máte tuto fanouškovskou povinnost splněnou, můžete se přesvědčit, že Spider-Man v novém pokračování skutečně dorazí do Prahy, kde se bude mimo jiné spolu se svou kamarádkou Michelle (Zendaya) procházet po Karlově mostě.

Přestože se však hlavní hrdinové ve filmu objeví v Praze (a také v Benátkách a Londýně), velká část natáčení v České republice probíhala v Liberci. V severočeském městě v loňském roce filmaři strávili celkem 21 dní a jednalo se o dosud nejnáročnější projekt liberecké filmové kanceláře, která do města filmaře láká. Odhadovaný příjem do ekonomiky města je přibližně 30 milionů korun.

„Přípravy na natáčení probíhaly několik měsíců, protože se jednalo o opravdu náročný projekt, na který bylo nutné se dobře připravit. Výsledky pro město Liberec byly skvělé. Mediální zájem, kdy jsme byli několikrát denně v TV, v rádiích i v tištěných médiích. Takovou skvělou kampaň bychom si těžko objednávali. Věříme, že nám popularita filmu pomůže v další propagaci, protože s tématem filmu aktivně pracujeme,“ prozradila pro CzechCrunch Pavlína Sacherová z Liberec Film Office.

darth-vader-episode-v

Přečtěte si takéDo aukce míří původní kostým Dartha Vadera z roku 1979. Vyšplhat se může až na 2 miliony dolarůDo aukce míří původní kostým Dartha Vadera z roku 1979. Vyšplhat se může až na 2 miliony dolarů

Konkrétní čísla z pražského natáčení, kde s hollywoodskými hvězdami probíhalo právě například na Karlově mostě nebo v Divadle na Vinohradech, jak jsme mohli vidět v předchozím traileru, nejsou známa. Podle informací ředitelky Státního fondu kinematografie Heleny Bezděk Fraňkové nicméně měl štáb v České republice utratit celkově kolem čtvrt miliardy korun. Důvodem, proč je Praha nakonec ve filmu skutečně vidět, zatímco Liberec se využil jen jako kulisa, je i pětimilionový příspěvek od Nadačního fondu Praha.

Pro Toma Hollanda to bude již pátá role v obleku pavoučího muže (ať už ve vlastních filmech nebo v rámci Avengers), nikdo jiný se před ním vícekrát jako Spider-Man na filmových plátnech neobjevil. Speciální bude chystaný film i již zmíněnou skutečností, že právě on zakončí velkolepou sérii, která v kinech vydělala přes závratných 21 miliard dolarů a hned pět snímků z ní je mezi desítkou nejvýdělečnějších filmů historie.

Divadlo na Vinohradech v novém filmu se Spider-Manem

Důvod, proč nakonec Spider-Man: Daleko od domova neotevře novou kapitolu marvelovského univerza, takzvanou čtvrtou fázi, je i fakt, že Kevin Feige je spolu se svými kolegy maximálně tajemný. Již před časem oznámili, že až do premiéry nového Spider-Mana nebudou vůbec nic prozrazovat o tom, jak bude celý superhrdinský vesmír pokračovat, a tak dává smysl, aby pavoučí muž uzavřel současný velký příběh a ten nový vykopl až nový film, o němž zatím v Marvelu mlčí. Ostatně děj nového Spider-Mana má přímo navazovat právě na poslední Avengers.

Zatím tedy není jasné, zda můžeme už ve Spider-Manovi očekávat nějaké náznaky, jak se budou další filmy vyvíjet nebo na které hrdiny se v nich můžeme těšit, ale jasné je to, že už nyní je ve výrobě několik dalších filmů i seriálů. Pokračování tedy rozhodně bude, je jen otázka, jak ho v Marvelu poskládají. Trailer na Spider-Man: Daleko od domova naznačuje minimálně to, že se můžeme těšit i na celou řadu nových padouchů, pro které si bude Marvel, potažmo Disney sahat do své nekonečné studnice komiksových postav.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

FlixBus oficiálně pohltil dalšího konkurenta. Autobusy Eurolines postupně zmizí i z českých silnic

Michal MarekMichal Marek

flixbus-praha

Foto: FlixBus

Autobus společnosti FlixBus u pražského Tančícího domu

0Zobrazit komentáře

Na začátku března FlixBus rozeslal tiskovou zprávu o tom, že chystá akvizici francouzské skupiny Transdev. Pod tu spadá známý evropský dopravce Eurolines a rovněž síť francouzských vnitrostátních linek isilines. Jelikož o akvizici informoval sám FlixBus a nejednalo se tedy o pouhé domněnky novinářů, záležitost byla brána za hotovou věc. Dne 30. dubna pak bylo vše stvrzeno podpisem smlouvy a akvizice je nyní oficiální. Její cena nebyla zveřejněna.

„Akvizice, jako je tato, by mohla upevnit naši pozici jedničky na trhu ve Francii a integrace dopravní sítě Eurolines a isilines by tak mohly umožnit náš další evropský rozvoj. Díky propojení by FlixBus mohl nabídnout ještě komplexnější a rozmanitější služby a dokázat tak oslovit širší publikum. Naším cílem je být první volbou cestovatelů napříč celou Evropou,“ komentoval chystanou akvizici v březnu spoluzakladatel FlixBusu Joachim Engert.

FlixBus_bus_1

Foto: FlixBus

Autobus společnosti FlixBus v Praze

Akvizice tradičního evropského přepravce Eurolines se ale zdaleka netýká jen zahraničních trhů. Kromě domovské Francie, Nizozemska, Belgie a Španělska působí Eurolines také v České republice, kde zastavuje hned v pětici měst. Dopravce provozuje například atraktivní linky z Prahy do Drážďan, Budapešti, Amsterdamu či Lille. Z České republiky nabízí Eurolines spojení do více než 20 evropských zemí a téměř 150 měst. Celkově pak společnost propojuje více než 500 evropských destinací.

Nákup největších evropských konkurentů

Pro FlixBus tedy může akvizice zajistit další skokový nárůst počtu linek napříč Evropou a samozřejmě také eliminaci jednoho z největších evropských konkurentů. V minulém roce pro změnu FlixBus pohltil polského velikána Polskibus a švédskou jedničku na poli autobusové dopravy Swebus.

Německý poskytovatel autobusové přepravy akvizicí získává všechny aktivity Eurolines i samotnou tradiční značku. Ta tedy ze silnic postupně vymizí a autobusy se převlečou do klasického zeleného hávu FlixBusu. Zároveň se dá očekávat integrace jízdních řádů obou značek a FlixBusem bychom se tedy mohli brzy svézt v nových časech a do nových destinací. Stejně tak je ale možné, že čeští cestující o některá spojení doposud provozované Eurolines naopak přijdou.

eurolines-bus

Autobusy Eurolines

Změny ale neproběhnou ze dne na den. Autobusy značky Eurolines a isilines budou na silnicích ještě nějakou dobu k vidění a také optimalizace jízdních řádů bude spíše postupná. Cílem do budoucna je ale samozřejmě jednotná a komplexní síť autobusových linek. Podobný průběh ostatně měla i loňská akvizice Polskibusu, kdy červené autobusy byly ještě nějakou dobu po akvizici běžně k vidění, ale postupně se staly pevnou (a zelenou) součástí systému FlixBusu.

„Vzhledem k tomu, že k podpisu smlouvy došlo teprve nedávno, jakékoliv konkrétnější plány prozatím nejsou k dispozici. Po vyhodnocení stávajících aktivit obou značek ale samozřejmě budeme pracovat na tom, co umíme nejlépe – abychom zákazníkům přinesli tu nejlepší nabídku, a to jak ve výběru destinací, tak i v úrovni kvality služeb. Aktuálně bude vše fungovat tak jako doposud, tedy že značky Eurolines a isilines zatím budou vidět a k jakékoliv změně dojde pomalu,“ komentuje pro CzechCrunch nadcházející plány FlixBusu mluvčí pro český a slovenský trh Martina Čmielová.

FlixBus_bus_4

Foto: FlixBus

Autobus společnosti FlixBus u pražského hlavního nádraží

Na trzích, kde Eurolines působí, budou na převzetí obchodních aktivit dohlížet příslušní regionální ředitelé FlixBusu. Skupina Transdev nezaniká a ponechá si své aktivity v oblasti B2B pronájmu autobusů v domovské Francii. Sdružení aktivit FlixBusu s nově nakoupenými dopravci bude usnadněné tím, že FlixBus i Eurolines a isilines fungují na podobné obchodní bázi. Firmy nevlastní žádné autobusy a nezaměstnávají žádné řidiče, ale spolupracují s regionálními dopravci, kteří pro ně linky provozují.

FlixBus již v lednu oznámil, že se stal největším poskytovatele autobusové přepravy na světě. Pomohla mu k tomu expanze po Evropě, vstup do Spojených států i pohlcení již zmíněného Polskibusu a Swebusu. Nynější akvizice zásadního evropského hráče Eurolines pozici německé firmy dále upevňuje.

regiojet-radim-jancura

Přečtěte si takéŽelezniční dopravce RegioJet loni skončil v zisku a dál roste. Za první čtvrtletí vydělal 18 milionů korunŽelezniční dopravce RegioJet loni skončil v zisku a dál roste. Za první čtvrtletí vydělal 18 milionů korun

Na českém trhu je největším konkurentem FlixBusu známý provozovatel žlutých autobusů RegioJet Radima Jančury, a to jak na poli vnitrostátním, tak i v oblasti mezinárodní přepravy. V rámci konkurenčního boje chystá Jančurův RegioJet navázat bližší spolupráci s novým soupeřem FlixBusu, francouzským BlaBlaBusem. Ten patří provozovatelům známé platformy BlaBlaCar pro spolujízdu. RegioJetu by francouzský nováček do budoucna mohl pomoci s prodejem jízdenek, a to především zahraničním turistům, pro které se bude díky mezináronímu marketingovému dosahu jednat o známější značku, než jakou je stále především tuzemský RegioJet.