Online supermarket Košík.cz spouští EkoKošík. Nabídne v něm přes 500 produktů z ekologické drogerie

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

tomas-jerabek-kosik-top

Tomáš Jeřábek, CEO Košík.cz

0Zobrazit komentáře

V nabídce online supermarketu Košík.cz je přes 15 tisíc položek, ale zdaleka ne ve všech případech jde o potraviny. Vedle pečiva, ovoce a zeleniny, mléčných výrobků i uzenin a dalších potravin nabízí Košík také vybavení pro domácnost či zahradu, krmivo pro domácí mazlíčky a nově významně rozšiřuje také svou drogerii. V rámci nové sekce EkoKošík bude nabízet tzv. ekodrogerii.

Mezi více než 500 produkty ekologické drogerie zákazníci najdou například přírodní kosmetiku i opalovací péči, speciální prostředky na nádobí a další čisticí přípravky, přírodní zubní pasty či bambusové kartáčky. Nově Košík zapojil značky jako Attitude, Bio-D, Ecover či Frosch a nechybí ani ekologická kosmetika od Weledy nebo Eco Cosmetics.

Právě neustálé rozšiřování sortimentu, zlepšování služeb a oslovování nových zákazníků po celé zemi je cesta, jak chce tuzemský online supermarket patřící do skupiny Mall Group růst a pomalu se dostat až do černých čísel. Jak totiž ukázala poslední výroční zpráva, Košík.cz je stále v mínusu, se kterým ovšem sama firma kalkulovala.

ekokosik-kosik.cz-min

Za fiskální rok od dubna 2017 do března 2018 skončilo hospodaření Košíku ztrátou lehce přes 285 tisíc korun. Rok předtím, kdy došlo ke sloučení Koloniálu a Košíku – prvně jmenovaný potravinový e-shop rozvíjela sama Mall Group a druhý koupila – pak internetový supermarket prodělal dalších více než 108 milionů korun. Dohromady tedy Košík.cz za dva roky prodělal téměř 400 milionů korun.

V černých číslech chce být Košík do konce roku

Košík na dotaz CzechCrunche odmítl své finanční výsledky jakkoliv komentovat, nechtěl ani prozradit, jak by měl z pohledu čísel vypadat uplynulý fiskální rok, který se teprve před pár týdny uzavřel. Jak ale v loňském rozhovoru říkal šéf Košíku Tomáš Jeřábek, plánem jeho firmy je, že by se měla do zisku dostat ve druhé polovině letošního roku. Zároveň loni v listopadu Jeřábek vyhlásil, že v následujících dvanácti měsících by se měl obrat Košíku pohybovat kolem 1,4 miliardy korun.

Zda tohoto cíle Košík, který bojuje spolu s Tescem o pozici dvojky na trhu, nakonec opravdu dosáhne, si budeme muset teprve počkat. Nicméně pokud by udržel meziročně stejně vysoký růst jako v předchozích dvou letech, mohl by se plánu přiblížit. Tržby totiž firmě rostly ještě rychleji než ztráta. Meziročně tržby vyrostly z 95 milionů na 347 milionů korun a pokud by stejným tempem pokračovaly, v uplynulém fiskálním roce by už atakovaly 1,3 miliardy korun.

greenest

Přečtěte si takéHi-tech kávovník od českého startupu The Greenest Company změří kvalitu prostředí v kancelářiHi-tech kávovník od českého startupu The Greenest Company změří kvalitu prostředí v kanceláři

Košík nyní sází na to, že by mohl vyrůst i na svém důrazu na ekologické produkty a chování, když chce ekodrogerii propojovat se svou bezobalovou strategií, v rámci níž se snaží zbavovat přebytečných plastů. „EkoKošík je vlastně logickým pokračováním našich aktivit zaměřených na ochranu životního prostředí. 500 ekologických produktů se čtvrtinovým podílem je pro nás pouze začátek, rádi bychom se v budoucnu stali největším online prodejcem ekodrogerie a ekokosmetiky na českém trhu,“ říkáš Tomáš Jeřábek.

kosik.cz-web1

Zatímco výsledky Košíku nejsou tolik překvapivé, i třeba s ohledem na to, že aktuální jednička na trhu, Rohlik.cz Tomáše Čupra, v této fázi také ještě v černých číslech nebyl a dostal se do nich poprvé až v loňském roce, mateřská Mall Group musí řešit problémy i na dalších frontách.

Přes rostoucí tržby celé e-commerce skupiny, do níž spadají například Mall.cz, CZC a další e-shopy a nově také Mall TV, se stále nedaří smazat vysokou ztrátu, která by se měla v uplynulém fiskálním roce pohybovat kolem 1 miliardy korun. I proto se tento týden objevila zpráva, že chce zasáhnout nejbohatší Čech Petr Kellner, který v Mall Group drží 40 %, a získat pod svá křídla cenový srovnávač Heureka, který je sám o sobě v zisku.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Hi-tech kávovník od českého startupu The Greenest Company změří kvalitu prostředí v kanceláři

greenest
0Zobrazit komentáře

Pracovní výkonnost zaměstnanců je každý den ovlivňována celou řadou faktorů. Ať už se jedná o jejich fyzickou či psychickou pohodu, samotný obsah a formu jejich práce, ale také o to, v jakém pracovním prostředí se pohybují. Správným prostředím v kancelářích se zabývá český startup The Greenest Company, který vnáší do kanceláří kus přírody snoubící se s moderními technologiemi, zlepšující akustiku prostoru, kvalitu ovzduší a celkovou pohodu zaměstnanců, kteří v kancelářích pracují.

Pro co nejlepší optimalizaci pracovního prostředí začala The Greenest Company provádět tzv. Space Monitoring. Díky němu firma získává velké množství dat, na základě kterých se klient dozvídá, jak kvalitní prostředí jeho kanceláře poskytují, jak moc se v nich dá soustředit, zda jsou prostory využity správně, co se dá zlepšit a na čem ušetřit.

Prostředí na nás má ohromný vliv. Na náladu, spokojenost, soustředění, na práci, na naše zdraví… A nejde jen o estetiku – hlavní roli ve skutečnosti hraje kvalita vzduchu, akustika, četnost vyrušení, hladiny CO2 a další faktory. Jenže dosud neexistoval jednoduchý způsob, jak kanceláře objektivně měřit. Tak jsme ho navrhli,“ říká Jindřich Fialka, spoluzakladatel českého startupu The Greenest Company.

space-monitor-greenest-company1

Space Monitor od The Greenest Company

Na mysli má speciální zařízení pro monitoring prostředí, kterým je kávovník Space Monitor. Rostlina zasazená do elegantního květináče se výrazně liší od klasických monitorovacích krabiček. V praxi to funguje tak, že rostlinka se na týden stává příjemnou součástí monitorované kanceláře, zatímco její senzory umístěné v květináči sbírají data a sledují hladinu CO2, akustiku, teplotu a vlhkost vzduchu, četnost vyrušení nebo světelné podmínky, které v místnosti panují. Zároveň je v rámci monitoringu pomocí online dotazníků zjišťován i názor zaměstnanců na prostředí, ve kterém pracují.

plastic-cup

Přečtěte si takéEvropská unie definitivně zakazuje jednorázové plasty. Skončit mají příbory, kelímky i brčkaEvropská unie definitivně zakazuje jednorázové plasty. Skončit mají příbory, kelímky i brčka

Netradičně technologicky vyspělý kávovník tímto způsobem nashromáždí zhruba 350 tisíc datových záznamů až z 50 metrů čtverečních plochy kanceláří, přičemž obvykle měření probíhá v sestavě 10 kávovníku pro pokrytí většího prostoru. Data jsou následně zpracována big data analýzou a na jejím základě je vyhodnocena kvalita prostředí na jednotlivých kancelářských patrech či v celém kancelářském prostoru.

A jaký může být výsledek? „Jednomu z klientů jsme například doporučili plošně snížit teplotu o 1 °C, což může v jeho případě na patře s 350 lidmi mít reálný dopad na zvýšení soustředění zhruba o 20 procent. Jelikož mají na patře spoustu zasedaček, kanceláří a šest různých open spaců, bylo důležité, že jsme přesně řekli, která místa mají jaké problémy a proč, a co se s tím dá dělat,“ prozrazuje pro CzechCrunch Jindřich Fialka.

Space Monitor od The Greenest Company

Pro každou zónu je vypočítán index soustředění, index spokojenosti a porovnává se vnímaná kvalita s tou naměřenou. Spolu s nimi The Greenest Company zhotovuje i doporučení, která pomohou zvýšit soustředění a produktivitu zaměstnanců a přispívají i k jejich duševnímu a fyzickému zdraví. „Dopad je přitom obrovský – jsou kanceláře, ve kterých hladiny CO2 nebo akustiky dosahují hodnot, při nichž lidský mozek reálně funguje jen na 50 % nebo méně,“ dodává Fialka.

The Greenest Company prozatím nabízí monitoring kanceláří jako službu, která zahrnuje samotné měření i následnou analýzu, interpretaci dat a doporučení. Nasadit si hi-tech kávovník na jednom kancelářském patře o rozloze 1 tisíc metrů čtverečních vyjde zhruba na 50 tisíc korun, přičemž cena je počítána vždy podle měřených zón. Měřicí přístroje zatím český startup samostatně neprodává, ale Jindřich Fialka nevylučuje, že k tomu v budoucnu dojde.