Letadlo na vodík a dolet až 800 kilometrů. Americký startup ZeroAvia ukazuje budoucnost létání bez emisí
Alternativní pohony začínají dobývat i vzdušný prostor. Svědčí o tom celá řada nově vznikajících startupů, které se zaměřují na vývoj letadel, u nichž bychom nádrže s leteckým palivem hledali jen marně. Svou trochou do tohoto vzdušného mlýna nyní přispívá i americký startup ZeroAvia, který dělá další tah v partii za leteckou dopravu bez spalování fosilních paliv.
Na první pohled se jedná o obyčejné soukromé letadlo, kterých létají po světě statisíce. Pokud však pilot nakopne vrtuli, neuslyšíme charakteristické burácení motoru polykajícího kerosin po litrech, ale překvapí nás kultivovaný chod vodíkového motoru. Díky němu je stroj startupu vůbec největším letadlem bez spalování fosilních paliv vůbec.
Společnost, která pracovala na vývoji unikátního vodíkového pohonu po celý minulý rok, svou snahu tajila do poslední chvíle. Vše bylo zveřejněno až v momentě, kdy šestimístný letoun, který byl protentokrát poháněn energií z bateriových článků, již po několikáté úspěšně přistál na polích nedaleko kalifornského Hollisteru. Díky tomu získalo dvoutunové letadlo Piper Matrix titul největšího letadla, které je prozatím schopno letu bez jediné kapky leteckého paliva.
Letadlo během testu vodíkového motoru, který byl prozatím poháněn bateriemi. Testování za pomoci vodíku prozatím probíhalo úspěšně jen na zemi.
Ostrý test s vodíkovými články na palubě by společnost chtěla podniknout v několika příštích týdnech. Pokud půjde vše podle plánu, pak by mělo v roce 2020 vzletět do vzduchu letadlo, které unese 10 až 20 pasažérů a jeho vodíkový pohon mu umožní dosáhnout letové vzdálenosti více než 500 mil, tedy přes 800 kilometrů. Navíc výroba takového letadla bude podle společnosti finančně méně náročná než výroba letadel s klasickými spalovacími motory, a to samé platí i o provozu.
Čtyřikrát výkonnější než baterie
ZeroAvia je v oblasti letadel poháněných vodíkem skutečným průkopníkem, protože většina nových startupů zaměřujících se na vývoj bezemisních letadel sází na technologii akumulátorů. Podle Vala Miftachova, zakladatele a CEO ZeroAvia, však nejsou akumulátory tou nejlepší volbou.
„Dostat do vzduchu pomocí baterií dostatečně velké letadlo s rozumným doletem, bude v dohledné budoucnosti docela obtížné,“ říká Miftachov a dodává, že systém založený na vodíkových článcích je asi tak čtyřikrát výkonnější než nejlepší dostupné baterie.
Technologie využívá stlačeného vodíku uloženého ve válcích z uhlíkových vláken, které se používají i v automobilech na vodíkový pohon. Tyto válce jsou poměrně těžké, a proto je prozatím odhadován dolet na přibližně 800 kilometrů. Podle Mifthachova by však nemělo existovat žádné fyzické omezení, které by znemožňovalo využití vodíku ve velkých letadlech. Jediné, co by bylo potřeba, je důkladnější testování bezpečnosti a přísnější certifikace.
Společnost v současné době jedná s několika leteckými společnostmi. Budoucnost technologie vidí například v Norsku, které chce do roku 2040 přejít na 100% bezemisní letecký provoz. Navíc celé letecké odvětví směřuje k cíli, dosáhnout do roku 2050 snížení produkce emisí na polovinu oproti roku 2005. A proto je Mifthachov ve správný čas na správném místě.
Problém, na kterém se pracuje
Pomoci omezit produkci téměř 900 milionů tun CO2, kterou má roční provoz letadel na svědomí, se snaží i další nově vznikající společnosti. Vodíková technologie se objevila například u luxusní multikoptéry Skai, která by měla poskytovat dolet až 600 kilometrů. Tu však ve vzduchu v nejbližší době jen tak neuvidíme.
Je zde však celá řada reálnějších projektů, jako je například elektrický letoun německého startupu Lilium, který je schopen vertikálního vzletu či přistání. Dolet přes tisíc kilometrů slibuje také elektrické letadlo izraelského Eviationu a zapomínat bychom rozhodně neměli ani český startup Zuri Michala Illicha, který taktéž pracuje na elektrickém letadle s vertikálním vzletem.
O slovo se navíc hlásí i podstatně větší hráči. Boeing i Airbus v nedávné době představili hned několik projektů, které vycházejí ze snahy omezovat produkci emisí. Příkladem může být koncept letadla, při jehož návrhu se inženýři inspirovali tvary ptáků. A fancouzsko-nizozemská letecká společnost Air France-KLM zase v nedávné době představila unikátní letoun s vidlicovým tvarem, který by měl taktéž přispět k úspoře paliva a tím snížit provozní emise.
I v letecké dopravě se tak blýská na lepší časy a snad bude ona partie za leteckou dopravu s nulovými emisemi vítězně dohrána co nejdříve.