Přípravy na Vánoce vrcholí. Alza otevírá 100 nových Alzaboxů a Česká pošta očekává až 15 milionů balíků

alzadrive

Foto: P3

AlzaDrive u dálnice D10 v pražských Horních Počernicích

0Zobrazit komentáře

Vánoční svátky se nezadržitelné blíží a pro obchodníky a přepravní služby to znamená jediné: příchod vrcholu sezóny, na který je potřeba pořádně se připravit. Co bude největším prodejním trhákem těchto Vánoc a jak se na toto hektické období připravila Alza, Mall či Zásilkovna s Českou poštou?

Vánoce jsou svátky klidu a míru. Když však navštívíte v předvánočním období některý z tuzemských obchodních domů, rozhodně takový pocit mít nebudete. Vánoční svátky, a především období jim předcházející, znamená pro celou řadu prodejců absolutní vrchol celé obchodní sezóny, na který je potřeba se pořádně připravit, aby vše probíhalo bez zbytečných problémů a prodlev.

Mnoho lidí již dávno pochopilo, že předvánočnímu hektickému mumraji se dá alespoň částečně vyhnout, pokud budou vše nakupovat s dostatečným předstihem, nebo z pohodlí domova na internetu. I tady však mohou vyvstat nečekané komplikace spojené například s doručováním objednaných zásilek přímo do domů.

Více výdejních míst, zboží i pracovníků

Mnoho lidí proto volí osobní vyzvednutí na některém z výdejních míst. Největší tuzemský e-shop Alza předpokládá, že ve vánoční sezóně zvolí osobní odběr až 75 % všech jeho zákazníků. Ti si mohou objednané zboží vyzvednout buď přímo na prodejnách, na některém z výdejních míst České pošty či Zásilkovny, nebo prostřednictvím tzv. AlzaBoxů, tedy bezobslužných úložných schránek.

„S blížícími se Vánocemi podíl osobního odběru na Alze stoupá. Těsně před Štědrým dnem už si pro své zboží přijdou skoro dvě třetiny všech zákazníků. AlzaBoxy přitom patří vedle kamenných poboček k nejoblíbenějším způsobům vyzvednutí. Proto jich chceme během podzimu otevřít další stovku, abychom byli lidem ještě blíže, zejména v menších městech,“ upřesňuje ředitel expanze a facility Alza.cz Jan Moudřík.

Celkem chce Alza do prosince nabídnout 125 boxů napříč celou Českou republikou, 50 na Slovensku a 25 v Maďarsku a při příležitosti současné expanze si připravila i jednu specialitu. U svého logistického centra v Horních Počernicích Alza nainstalovala dosud největší AlzaBox s rekordní kapacitou téměř 300 slotů a délkou přes 11 metrů.

alzabox-horni-pocernice

Foto: Alza

Obří AlzaBox v Horních Počernicích má téměř 300 slotů a 11 metrů na délku

„Velikost tohoto ‚megaboxu‘ a jeho strategické umístění u našeho nejdůležitějšího skladu umožňuje absolutně bezkonkurenční rychlost vyzvednutí už do hodiny od objednávky. Vybírat lze v tomto případě z téměř 60 tisíc produktů skladem,“ dodává Moudřík.

Jen během minulých Vánoc Alza do svých boxů doručila zboží v hodnotě 600 milionů korun a obrat rok od roku stoupá. Největší tuzemský e-shop se navíc pochopitelně připravuje na všech frontách, a proto navýšil skladovou zásobu zboží i přímo na pobočkách, díky čemuž by mělo být až 54 % všech objednávek okamžitě k vyzvednutí.

domotron-home3

Přečtěte si takéČeský Domotron chce přinést skutečně chytrou domácnost. Spotřebiče ovládá automaticky díky umělé inteligenciČeský Domotron chce přinést skutečně chytrou domácnost. Spotřebiče ovládá automaticky díky umělé inteligenci

Že jsou Vánoce stěžejním obdobím celého roku, potvrzuje také konkurent Alzy, Mall.cz. Ten se na Vánoce připravuje především rozšiřováním svého sortimentu. „Aktuálně nabízíme 480 tisíc položek. Meziročně se toto číslo zvýšilo asi o 200 tisíc. To je silná stránka e-commerce, protože tohle by se do žádného hypermarketu nikdy nevešlo,“ uvedla za Mall Veronika Poláková. S tím souvisí i rozšíření plochy skladu v Jirnech u Prahy o 12 % a také posilování personálního stavu.

mall-cz-sklad3-min

Foto: Mall.cz

Sklad Mall.cz

Rozšiřovat množství míst, kde bude možné zboží nejen vyzvednout, ale také si jej vyzkoušet, plánuje rovněž český prodejce oblečení a doplňků Zoot. Jeho zákazníci budou moci využít až 20 nových výdejních míst v rámci partnerských výdejen. Módní e-shop si pro své zákazníky zároveň přichystal speciálního dárkového průvodce.

„Největším problémem při nakupování oblečení online je obvykle nemožnost si věci vyzkoušet, případně složité vracení nevhodných kousků. Proto do konce roku plánujeme rozšířit síť partnerských výdejen, a to až o 20 míst, kde si lidé mohou zboží vyzkoušet před zaplacením, nebo ho rovnou na místě vrátit,“ říká Robert Vojáček ze Zootu.

Váš balík byl vyexpedován

Na vrchol sezóny se připravuje také Česká pošta a konkurenční Zásilkovna. Česká pošta uvádí, že sezóna pro ni začíná na přelomu září a října, kdy lidé začínají přes e-shopy objednávat první vánoční dárky. K nejvyšší kulminaci zásilek dochází v posledním týdnu před samotným Štědrým dnem.

 „Během loňského předvánočního období jsme v jeden moment měli v přepravní síti půl milionu balíků. Během standardního období přepravujeme 150 až 200 tisíc balíků denně. Celkově jsme loni od října do prosince doručili téměř 14 milionů balíků. Pro letošní vrchol sezóny očekáváme přepravu více než 15 milionů balíkových zásilek,“ říká ředitel logistiky České pošty Petr Cinkl.

ceska-posta

Foto: OC Breda

Česká pošta

Mezi opatření, která Česká pošta s nadcházející vánoční sezónou zavádí, patří lepší avizace zásilek pro koncové zákazníky. Ti se o jejím doručování dozví SMS zprávou či e-mailem v momentě, kdy je balík fyzicky předán konkrétnímu doručovateli. Všichni doručovatele navíc budou vybavení PDA terminály, díky kterým bude možné platit kartou. Pošta také plánuje během nejvytíženějšího období roku posílit personální stav až o 5 tisíc brigádníků.

qr-codes-min

Přečtěte si takéZdánlivě jednoduchá technologie z Japonska, která ovládla Čínu a proměnila svět. QR kódy slaví 25 letZdánlivě jednoduchá technologie z Japonska, která ovládla Čínu a proměnila svět. QR kódy slaví 25 let

Dostatečný počet zaměstnanců naopak hlásí konkurenční Zásilkovna, a pokud by bylo přeci jen potřeba brigádníky přijímat, nemělo by se jednat o příliš velké číslo. Na přicházející Vánoce se Zásilkovna Simony Kijonkové připravuje otevíráním nových výdejních míst, kterých momentálně v republice nabízí více než 2 400. Dostatečný počet výdejních míst bude určitě potřeba, protože logistická firma odhaduje rekordní čísla s meziročním růstem o 80 až 100 %, na který bude mít vánoční sezóna velký vliv.

Nejpozději 17. prosince

„Ve špičce se nám počet tras zvýší o zhruba 20 až 30 procent, přitom ale přepravíme třikrát až čtyřikrát více zásilek, než je mimo špičku běžné. Aktuálně otevíráme 70 nových výdejních míst týdně. Naším cílem je 2 700 až 3 000 výdejních míst v Česku do konce letošního roku,“ říká Ondřej Žák, výkonný ředitel Zásilkovny.

zasilkovna-dodavky

Foto: Zásilkovna

Dodávky Zásilkovny

„Výrazný růst přepravy v souvislosti s Vánocemi začíná každoročně na přelomu října a listopadu. Rozdíl v počtu přepravených zásilek v předvánočním čase a zbylém období roku je kolem 300 až 400 procent, tedy třikrát až čtyřikrát více zásilek. Největší nárůsty jsou u nás vždy v posledních dnech před Vánoci, protože naši zákazníci ví, že si dárky mohou vyzvednout na našich výdejních místech a mají tak jistotu, že jim dorazí,“ doplňuje Žák.

Pro letošní rok Zásilkovna doporučuje jednotlivým e-shopům, aby jim zásilky předaly nejpozději 17. prosince, v případě odvozu na podací depo o den déle. Později expedované zásilky by totiž nemusela společnost doručit včas.

Pod stromečkem najdeme…

A co vlastně budou lepenkové přepravní krabice expedované před letošními Vánoci obsahovat nejčastěji? Ještě před Vánoci bude podle Heureky velký zájem o adventní kalendáře určené dospělým zákazníkům, tedy kalendáře s kosmetikou, alkoholem, nebo zdravými potravinami.

Co se samotných Vánoc týče, největším hitem mají být produkty týkající se zdravého životního stylu, především chytré náramky a hodinky nabízející celou řadu užitečných funkcí pro sportovce, dále spotřebiče sloužící k zdravé přípravě jídla a také fitness kuchařky.

„Trend chytrých hodinek a náramků sledujeme už delší dobu. Úzce souvisí s velkým tématem zdravého životního stylu. Díky propojení s různými sportovními aplikacemi jsou chytré náramky často doplňkem pro všechny, kteří se chtějí udržovat v kondici a fit,“ říká Alexandra Čermáková obsahová manažerka nákupního rádce Heureka.cz.

beat-saber-oculus-quest1

Foto: Beat Games

Beat Saber na Oculusu Quest

Výrazně by měl růst i zájem o konzole a brýle pro virtuální realitu, o herní notebooky a high-tech příslušenství, jako jsou bezdrátová sluchátka, bezdrátové nabíječky či powerbanky. „Letos čekáme významný nárůst zájmu také o virtuální realitu. Konzole a brýle na virtuální realitu už jsou totiž cenově dostupnější než vloni, což letošní zájem může podpořit,“ vypočítává Čermáková. O úspěch VR nejen v Česku se ostatně významně zasazuje také tuzemský herní hit Beat Saber.

Velký zájem bude samozřejmě i o hračky pro děti. V tomto případě především LEGO, panenky nebo plyšáky. A velké oblibě se stále těší stolní hry a knihy. „Nesmrtelnou klasikou je pak nejen před Vánoci stavebnice LEGO – tu ocení holčičky i kluci skoro v každém věku. Oblíbené jsou různé speciální edice, velkým hitem bylo třeba LEGO Star Wars anebo aktuálně LEGO Ideas Central Perk k oslavě 25. narozenin populárního seriálu Přátelé,“ dodává Alexandra Čermáková z Heureky.

Že budou i tyto Vánoce pro obchodníky a přepravce rekordní, potvrzuje i Asociace pro elektronickou komerci (APEK). „Stejně jako v minulých letech budou také letošní Vánoce z pohledu e-commerce rekordní. Očekáváme, že meziroční růst se bude pohybovat okolo 15 % a za celé předvánoční období by obraty mohly přesáhnout 50 miliard korun. Nejintenzivnější nákupy očekáváme v pondělky 9. a 16. prosince,“ předpovídá výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Pokud tedy nejste milovníky front a vysokého počtu lidí na malém prostoru, doporučujeme se v tyto dny obchodům zcela vyhnout.

lego-friends2

Foto: LEGO

Stavebnice LEGO Ideas: Central Perk