Chceme být hi-tech hospoda, hlásí Karpíšek z Ambiente. V Lokálu postavili s Olgoj Chorchoj unikátní pivní výčep

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

lokal-vycep-boxed-min

Foto: Ambi

Ambiente v Lokále postavilo výčep nové generace

0Zobrazit komentáře

Když chcete jít nejen v Praze na kvalitní a dobře ošetřené plzeňské pivo, mezi osvědčené značky kvality patří již dlouhé roky Lokál. Tomáš Karpíšek se svou skupinou Ambiente vybudoval za téměř čtvrtstoletí velké gastronomické království, do kterého už zdaleka nepatří jen pivem vyhlášené hospody, ale právě ty se nyní mají posunout na další úroveň.

„Už deset let jsme o takovém zařízení přemýšleli a poslední rok na něm intenzivně pracovali.“ Těmito slovy dnes představoval velkou novinku v Lokálu v pražské Dlouhé ulici spolumajitel Ambiente Tomáš Karpíšek s tím, že si nové unikátní zařízení firma nadělila k narozeninám Lokálů, které v září oslavily deset let a dnes je již najdeme nejen v Praze, ale také v Brně nebo v Plzni.

Dominantou každé dobré pivnice či hospody by měl být výčep a nejinak tomu je i v Lokálu. Až do něj však příště přijdete, čeká na vás jeho zbrusu nová podoba. Ambiente ji považuje za nejvyspělejší výčepní zařízení, díky kterému bude možné čepovat stejně kvalitní pivo jako v Lokále i kdekoli jinde. Tedy za předpokladu, že tam právě tento nový a moderní výčep bude stát.

lokal-vycep-karpisek-svoboda-min

Foto: Ambi

Spolumajitel Ambiente Tomáš Karpíšek a mistr výčepní Lukáš Svoboda

Několik měsíců na novém výčepu pracovali jak pivní experti ze skupiny Ambiente, které vedl mistr výčepní Lukáš Svoboda, tak designéři ze studia Olgoj Chorchoj. Ti se snažili navázat na předchozí výčepy, které již v Lokále byly, a zároveň je pomocí nových technologických postupů a designových prvků posunout na další úroveň.

Výsledkem je výčep, jemuž vedle samotných píp dominuje na první pohled levitující kamenná deska, a potěšení má přinést jak pro štamgasty, tak pro samotné výčepní. Ambiente totiž vyvíjelo nové zařízení s jedním hlavním cílem – aby se veškeré cesty, kterými pivo putuje z tanku, integrovaly v jednom chlazeném zařízení a celý výčep mohl fungovat samostatně.

billa

Přečtěte si takéKonec papírových tašek? Billa je nahradí taškami z recyklovaného plastu a problém v nich vidí i ostatní supermarketyKonec papírových tašek? Billa je nahradí taškami z recyklovaného plastu a problém v nich vidí i ostatní supermarkety

„Pivo se v žádném okamžiku nedostane mimo chlazený prostor. V teple totiž dochází k množení bakterií, které způsobují znečištění, a trubky se kvůli tomu musejí často sanitovat,“ vysvětluje Lukáš Svoboda s tím, že právě skutečnost, že je veškeré potrubí od tanku až k pípě chlazené, největší perlou výčepu nové generace.

lokal-vycep-min

Foto: Ambi

Nad novým výčepem v Lokálu visí digitální tabule s důležitými údaji o pivu

Všechna zařízení včetně sanitačního stroje jsou tedy nově součástí celého obřího zařízení, což značně ulehčuje práci výčepních, kteří se mohou plně soustředit na samotné čepování a nemusí za plného provozu řešit mnoho dalších věcí kolem. I proto nad novým výčepem v Lokálu visí digitální tabule, která díky čidlům hlásí všechny důležité ukazatele.

Zatímco teplota v tankovně, průtok piva nebo to, jestli běží agregát, bude zajímat právě výčepní, hosté zase uvítají informaci o teplotě piva a na tabuli najdou i to, kdo je zrovna obsluhuje a jaké jsou ceny.

200 piv za hodinu

„Všechno se snažíme dělat tak, aby pivo urazilo od tanku k pípě co nejkratší cestu. Dokážeme tu vyčepovat 200 piv za hodinu v té nejvyšší kvalitě,“ líčí Lukáš Svoboda a dodává, že přestože mají v Lokále Dlouhááá vedle dvou integrovaných tanků přímo v novém výčepu napojené ještě další čtyři, výhoda celého zařízení je v tom, že dokáže fungovat zcela samostatně.

„Smyslem bylo mít autonomní výčep, který nepotřebuje žádné další zařízení,“ doplňuje ho Karpíšek, jemuž se již střádají v hlavě plány na nový podnik. „Jde o první prototyp. Postupně ho budeme dávat do dalších Lokálů a také připravujeme nový koncept podniků vybavený jen tímto výčepem. A umíme si představit, že ho dodáme i do jiných hospod a restaurací mimo Lokál a Ambiente,“ plánuje.

Jelikož v Ambiente považují české pivo za naše rodinné stříbro, což si mimo jiné potvrdili, když v New Yorku (nakonec neúspěšně) provozovali českou Hospodu, věří, že jak samotné pivo, tak i nový výčep má potenciál ve světě. A právě díky výčepu, který v sobě nese vše důležité, aby z něj mohlo vycházet stejně dobré pivo jako v Lokále, se může nakonec dostat i do světa.

lokal-vycep2-min

Foto: Ambi

V Lokále dokáží vyčepovat za hodinu 100 litrů piva

„Chceme z Lokálu dělat hi-tech hospody, ale zároveň se při tom chceme držet pivního řemesla a umožnit, aby české pivo bylo co nejlepší na více místech. Náš nový výčep si dokážeme představit třeba v Londýně na nádraží nebo někde v hotelu, kde bude výčepní bez složitých zařízení čepovat stejně dobré pivo jako my,“ doplňuje Karpíšek.

Technologie pivního hospodářství je ale jen jedna část. Tu druhou, designérskou, si vzalo na svědomí studio Olgoj Chorchoj, které si inspirovalo vzhledem klasických historických výčepů a propojilo je s moderním čistým designem. Byť už je dnes většina výčepů z nerezu, dříve tomu tak nebylo, a toho designéři využili.

tomas_braverman_ceo_heureka1

Přečtěte si takéTomáš Braverman z Heureky: Jsme největší hráč v regionu. Ocenění firmy na 7,5 miliardy korun bereme jako závazekTomáš Braverman z Heureky: Jsme největší hráč v regionu. Ocenění firmy na 7,5 miliardy korun bereme jako závazek

„Deska starých výčepů byla velmi často z kamene a tento prvek jsme se rozhodli zachovat. Vybrali jsme kámen, o kterém si myslíme, že bude lepší než nerez. Nejdůležitější pro nás byla odolnost a savost, proto jsme nakonec zvolili křemenec,“ vysvětluje netradiční prvek výčepu Michal Froněk z Olgoj Chorchoj, jemuž nerez připadal příliš sterilní. Křemenec je podle něj hravější a navíc je velice odolný. Vzhledem k nutné perfektní hygieně je ale jinak pochopitelně opět použit nerez.

Vedle Olgoj Chorchoj stojí za moderním výčepem také rodinné firmy Nerez Škorpa a Kámen Engineering a technické řešení spolu s výrobními procesy koordinoval Pavel Kunc, který se v Ambiente stará o gastrotechnologie. Samotnou pivní techniku pak dodal Plzeňský Prazdroj, protože právě na plzeňské dvanáctce je Lokál postavený.

lokal-vycep3-min

Foto: Ambi

Michal Froněk (Olgoj Chorchoj), Tomáš Karpíšek, Pavel Kunc a Lukáš Svoboda (všichni Ambiente)

Jedna lahev napořád. Drogerie Rossmann vybavuje prodejny stanicemi pro doplňování přípravků

Filip HouskaFilip Houska

rossmann

Foto: Rossmann

Pobočka drogistického řetězce Rossmann

0Zobrazit komentáře

Bezobalový prodej patří mezi stále využívanější metody, jak bojovat proti nadměrné spotřebě jednorázových plastů. Většina běžně nabízených produktů totiž nemusí být zabalena v nešetrném plastovém obalu, ale naopak v různých alternativních materiálech jako třeba papír nebo sklo. Rossmann má však jiný, možná mnohem udržitelnější plán.

Oblíbená síť prodejen drogerie a parfumerie, která v Česku operuje s více jak 130 pobočkami, se rozhodla, že zákazníkům nabídne možnost pro doplňování vybraných přípravků bez toho, aniž by si museli neustále kupovat nové balení. Ve spolupráci se společností Henkel přichází se speciálními plnícími stanicemi, jež fungují na bázi tradičního stáčení.

Funguje to podobně, jako když si jdete pro stáčené víno do vaší ověřené vinárny. Pouze s tím rozdílem, že celý proces obstaráváte sami a neplníte lahve alkoholickým nápojem, nýbrž přípravkem pro praní, mytí nádobí nebo sprchování. Henkel tomu říká Drogerie bez obalu a začíná s ní ve vybraných pobočkách Rossmannu v Praze, Brně, Liberci, Českých Budějovicích a Pardubicích.

plnici-stanice-1

Foto: Rossmann

Nová plnící stanice startuje v deseti prodejnách, šest z nich je v Praze

„K největšímu dopadu na životní prostředí nedochází jen při výrobě produktů či obalů, ale také při samotném používaní a spotřebě v domácnostech. Záleží tedy i na tom, jakou teplotu používáme při praní, zda třídíme odpad nebo recyklujeme,“ popisuje tento globální problém Roman Kýr, generální ředitel české pobočky Henkelu, který za novými plnícími stanicemi stojí.

Jedna lahev pro váš šampón nebo prací gel

Princip fungování plnících stanic není nijak složitý. Zkrátka vám stačí najít vhodnou prodejnu a mít po ruce lahev, do které produkt načepujete. Háček je jen v tom, že vám Rossmann nedovolí mít jakoukoliv nádobu z vaší domácnosti, ale tu, v níž se dané přípravky standardně uchovávají.

Při první zkušenosti si tak budete muset za zhruba 20 korun lahev koupit a naskenovat její QR kód přímo u stanice, aby se spustilo plnění z příslušné trysky. Je však nutné brát v potaz, na jaký přípravek budete nádobu používat. Aktuálně jsou způsobem plnících stanic podporovány pouze Persil Gel na praní, aviváž Silan Sensitive, prostředek k mytí nádobí Pur Balsam, tekuté mýdlo na ruce Fa a šampony a sprchové gely Nature Box.

plnici-stanice-2

Foto: Rossmann

Plnící trysky reagují na QR kód nádoby

Každý z těchto produktů má vlastní typ recyklované lahve, takže pokud budete chtít například šampon značky Nature Box, koupíte si jeho lahev, kterou můžete k doplňování používat prakticky neustále. „Efekt snížení množství plastů se projeví s každým dalším doplněním drogerie do této stejné láhve,“ zdůrazňuje Rossmann.

Nedílnou součástí celého procesu je i tisk etikety s datem spotřeby, která se vytiskne po naplnění lahve a slouží hlavně pro pokladní. Ostatně u pokladny pak získáte i speciální nálepku s poděkováním, díky níž vám bude uděleno oprávnění pro opětovné plnění. Jde tak o jakési označovací razítko.

Budoucnost v tom nepochybně je

Na základě loňských dat ohledně výzkumu trhu, podle nichž Henkel ČR zpracoval svou analýzu, by jedna česká domácnost mohla využíváním bezobalového formátu od Rossmannu v průměru každý rok ušetřit až 77 procent plastového materiálu.

Jak ovšem doplňuje Kýr, jedná se teprve o pilotní projekt, který logicky neslibuje zaručený úspěch. Nic to ale nemění na faktu, že do roku 2025 by měl Henkel produkovat pouze takové plastové nádoby, jež budou stoprocentně recyklovatelné, znovupoužitelné nebo kompostovatelné. Plastové obaly spotřebitelských výrobků by pak měly být z 35 procenty tvořeny z recyklovaného plastu v celé Evropě.

tomas_braverman_ceo_heureka1

Přečtěte si takéTomáš Braverman z Heureky: Jsme největší hráč v regionu. Ocenění firmy na 7,5 miliardy korun bereme jako závazekTomáš Braverman z Heureky: Jsme největší hráč v regionu. Ocenění firmy na 7,5 miliardy korun bereme jako závazek

Bezobalovým prodejem se mimo jiné zabývá také drogerie dm, která testuje plnící stanice od letošního dubna, i dva přední české online supermarkety – Rohlik.cz a Košík.cz. Každý však má o něco odlišný přístup. Zatímco firma podnikatele Tomáše Čupra od června experimentuje s nahrazováním plastových balení za skleněné, zálohované lahve, v nichž převáží jogurty a další mléčné výrobky, Košík.cz naopak sází na papírové sáčky, do nichž sype desítky druhů vážených potravin.

Zdaleka se ale nejedná o standardní způsoby a ještě nějaký čas potrvá, než se na tento trend výrobci, supermarkety a samotní zákazníci adaptují, respektive změní své spotřebitelské chování. Je ale jasně vidět, že to směřuje dobrým směrem, který by jednou třeba mohl ušetřit práci například The Ocean Cleanup, který se spotřebované jednorázové plasty snaží usilovně vytahovat z oceánu a nově i z řek.