Karel Gott, Most, Billie Eilish, superhrdinové i houbové pochoutky aneb co Češi v roce 2019 hledali na Googlu

Michal MarekMichal Marek

Co se v roce 2019 hledalo ve vyhledávači na Googlu?

0Zobrazit komentáře

Vyhledávám, tedy jsem. Asi tak mohla slavná věta znít, kdyby se francouzský filozof René Descartes narodil o 400 let později. Hledání informací je nedílnou součástí každodenního života a to, co hledáme, vypoví o mnohém. Trendy ve vyhledávání jasně ukazují, jaká témata v daném období vyvolávala otázky, o jakých osobnostech se mluvilo a jaké problémy lidé řešili.

Jednoznačným lídrem ve vyhledávání je, minimálně v západním světě, americký softwarový a reklamní gigant Google. Když tedy tato firma vydá každoroční souhrn nejvyhledávanějších frází, jedná se o zajímavý obrázek o uplynulém roce. Skvělé je, že Google souhrn nejvyhledávanějších frází zveřejňuje i na lokálních trzích, a my se tak můžeme dozvědět, co nejvíce vyhledávali Češi.

Karel Gott zasáhl celý svět

Největší událostí roku bylo dle četnosti vyhledávání bohužel úmrtí populárního českého zpěváka Karla Gotta. Odchod legendy popu Českou republikou viditelně otřásl a neexistuje nejspíš žádný vnímající Čech, který ji nezaznamenal. Jméno Karla Gotta lidé do vyhledávače Googlu zadávali dokonce tak často, že se držitel 42 slavíků na chvíli stal jednou z nejvyhledávanějších osobností na světě.

trendy2019

Mimochodem, smrt Karla Gotta rezonovala samozřejmě i v rámci českého vyhledávače Seznam.cz, který je u nás hlavním konkurentem Googlu. Firma založená Ivem Lukačovičem sice svůj žebříček nejvyhledávanějších výrazů zveřejní až v lednu, ale enormní zájem o téma kolem skonu Karla Gotta mluvčí Seznamu Aneta Kapuciánová pro CzechCrunch potvrdila již nyní.

„Za den 2. 10., kdy bylo úmrtí oznámené, jsme evidovali více než 300 tisíc hledání v souvislosti s touto událostí. Do té doby se počet dotazů pohyboval kolem stovky denně,“ prozradila Kapuciánová.

oil

Přečtěte si takéSvět má po Applu novou nejhodnotnější firmu. Saudi Aramco hlásí úspěch s historicky největším vstupem na burzuSvět má po Applu novou nejhodnotnější firmu. Saudi Aramco hlásí úspěch s historicky největším vstupem na burzu

„Největší hledanost nastala kolem 10. hodiny dopoledne, kdy lidé hledali bezprostřední informace o úmrtí, a to především skrze mobilní zařízení. Odpoledne se pozornost veřejnosti ve Vyhledávání soustředila na rodinu, manželku Ivanu a dcery. Podle dat Seznam.cz Vyhledávání se za poslední dekádu jednalo o absolutní rekord v počtu hledaných slov během několika hodin od uveřejnění informace,“ doplnila mluvčí Seznamu podrobnosti.

Události: Milion chvilek i tajemná Oblast 51

Nyní ale zpět ke Googlu. Smutné události a katastrofy samozřejmě pozornost lidí přitahují dlouhodobě a není tedy velkým překvapením, že se na třetí místo žebříčku trendů „probojoval“ také jarní požár známé pařížské katedrály Notre-Dame. Snímky a videa plameny zachvácené historické památky obletěly svět a není tedy divu, že se i tato smutná událost dostala do hledáčku českých internetových uživatelů.

notre-dame-paris

Hořící katedrála Notre-Dame v Paříži

Trendy na českém Googlu ale ukazují také to, že Českou republikou významně hýbou i politické otázky, a to především kauzy okolo Andreje Babiše. Mezi události roku 2019, které podle údajů z vyhledávání nejvíce rezonovaly ve veřejném prostoru, můžeme zařadit zejména akce organizace Milion chvilek pro demokracii. Parta okolo Mikuláše Mináře v průběhu roku organizovala celou řadu protivládních protestů a ukázala, že dokáže lidi mobilizovat. Důkazem toho byla jak zaplněná náměstí po celé zemi, tak i chování lidí na internetu.

Z domácích událostí Češi dále hledali informace o listopadové stávce učitelů. Ze světových událostí rezonovaly kromě již zmíněného požáru Notre-Dame především teroristické útoky na Srí Lance nebo chystaný útok na tajemnou Oblast 51 – přísně střeženou a záhadami opředenou vojenskou základnu USA v nevadské poušti, která bývá fanoušky konspiračních teorií spojována s údajným americkým objevem mimozemského života.

Most fenoménem roku

Kulturní reakci na náladu doby, ale také potřebný oddech od stresu letos jednoznačně reprezentoval seriál Most. Ten se dostal hned na druhé místo v žebříčku trendů ve vyhledávání. Popularitu seriálu, který na České televizi běžel v prvních dvou měsících roku, dokazuje i fakt, že mezi trojici nejvyhledávanějších českých osobností se probojovala herečka Erika Stárková, která si v Mostu zahrála ústřední ženskou roli.

cernobyl

Foto: HBO

Černobyl – kritiky nejoceňovanější seriál z produkce HBO z posledních let

„Žebříčkům vyhledávání se někdy také říká ‚duch doby‘, protože vyhledávání obvykle věrně ilustruje, co významného se v české krajině v daném roce odehrálo. Překvapivý je hlavně výrazný vzestup vyhledávání filmů a seriálů jako například Černobyl, Nabarvené ptáče nebo Most či Joker. Je vidět, že vliv televizní a filmové produkce stále roste,“ komentuje letošní žebříčky tisková mluvčí české a slovenské pobočky Googlu Alžběta Houzarová.

V první desítce největších trendů roku tak vedle již zmíněného Jokera najdeme i Thanose, což je jeden z hlavních záporáků v komiksovém světě Marvelu a jejich letošního trháku Avengers: Endgame. Ten se stal jednak nejvýdělečnějším filmem všech dob a symbolicky uzavírá i žebříček největších trendů na českém Googlu.

Osobnostmi Palach, Billie Eilish či Greta Thunberg

K nejhledanějším osobnostem letošního roku kromě zmíněného Karla Gotta a hvězdy Mostu Eriky Stárkové patřily také Jan Palach, který byl mezi Čechy vůbec nejvyhledávanějším, Gottova manželka Ivana či zápasník Karlos Vémola. Ten sice v očekávaném zápase Oktagonu MMA knock-outem v prvním kole podlehl Slovákovi Attilu Véghovi, ale mediální hype okolo celé události byl nevídaný.

osobnosti2019

Ze zahraničních osobností v Česku bodovala zejména americká zpěvačka Billie Eilish, které se v pouhých 17 letech podařilo vyprodat koncert v O2 areně, nebo podobně úspěšný písničkář Ed Sheeran. Billie Eilish přitom nebyla jedinou teenagerkou, jejíž jméno se v žebříčku objevilo. Češi letos vyhledávali informace i o šestnáctileté švédské aktivistce Gretě Thunberg, které se podařilo nevídaným způsobem rozvířit debatu o ochraně životního prostředí a se svým poselstvím vystoupit i na půdě OSN.

S trendy ve vyhledávání osobností bohužel úzce souvisí i úmrtí slavných celebrit a není tedy velkým překvapením, že Google každoročně sestavuje také žebříček Smutná loučení. V něm Google rekapituluje osobnosti, které v daném roce zesnuly a jejichž jména uživatelé v dané souvislosti vyhledávají. Kromě již zmiňovaného Karla Gotta, se v něm objevují také jména mladého herce ze seriálů pro děti Camerona Boyce, návrháře Karla Lagerfelda nebo hvězdy Beverly Hills 90210 Luka Perryho.

billie-eilish

Foto: Apple

Eilish dělala kampaň i pro značku Calvin Klein

Pozornost ale vzbudila také smrt automobilového závodníka Nikiho Laudy, českého showmana Dana Nekonečného, herce Václava Postráneckého, bojovnice za lidská práva Vlasty Chramostové či fotbalisty Josefa Šurala.

Houby a „hipsterské“ Vejce Benedikt

Pokud jde o jídlo, hitem letošního roku bylo v nejpopulárnějším vyhledávači tzv. vejce Benedikt, moderní snídaňové jídlo původem ze Spojených států, které sestává z opečeného pečiva, slaniny, ztraceného vejce, holandské omáčky a pepře. I přes znatelný vliv cizích kultur, který dokládá časté vyhledávání výrazů jako mousse nebo foie gras, jídelnímu žebříčku i letos dominovala česká klasika.

jidlo2019

Češi jsou národ houbařů a trendy Googlu to jasně dokazují. Vyhledávány byly jak jednotlivé houby, tak i jídla z nich. Velký úspěch pak sklidil také bezový sirup.

Jak se plete pomlázka?

Google nicméně není jen o jednoduchých heslech a vyhledávání zpráv či informací. Lidé se na vyhledávač stále častěji obracejí také s otázkami, jak řešit konkrétní každodenní situace. Zatímco loni se Češi dle vyhledávání na Googlu věnovali výrobě slizu, letos se vraceli spíše k lidovým tradicím.

Žebříček ovládly fenomény Velikonoc, konkrétně pletení pomlázky a vyfukování vajec. I do hledání návodů se promítla česká vášeň pro houbaření, kde byla zastoupena otázkou „Jak zamrazit houby?“. S výlety pro houby pak souvisí i třetí nejhledanější návod, kterým bylo „Jak vyndat klíště?“. Čtvrtý dotaz v pořadí je pak symbolickým vítězstvím Grety Thunberg nad bývalým prezidentem Václavem Klausem. Češi totiž ve velkém hledali tipy, jak ochladit byt.

Na videu níže si můžete globální trendy ve vyhledávání na Googlu prohlédnout v poutavé audiovizuální podobě. V souhrnném reportu je pak možné si prolistovat vyhledávací trendy v jednotlivých zemích.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Daniel Lupinski z NetDirectu: Máme za sebou 18 tisíc e-shopů. Vývoj na míru řeší až od obratu v desítkách milionů

lupinski

Foto: NetDirect

Šéf českého NetDirectu Daniel Lupinski

Do role výkonného ředitele jednoho z největších poskytovatelů e-shopových řešení NetDirect nastoupil Daniel Lupinski teprve před rokem a půl, ale během poměrně krátkého období už dokázal zařídit spoustu změn. E-shopy od NetDirectu vyvíjené na míru v minulosti využil největší e-shop v Česku, stejně jako známé firmy Notino, Desigual nebo Expert Electro, a Lupinski se netají tím, že má firma poměrně velké plány.

Dnes už je byznys NetDirectu rozdělen na několik vrstev a vedle e-shopů na míru nabízí také klasické „krabicové“ řešení s měsíčním pronájmem, kterým konkuruje dalším hráčům v čele se Shoptetem.

V rozhovoru pro CzechCrunch se Daniel Lupinski rozmluvil o tom, jak se do čela firmy dostal, co se mu podařilo změnit, ale i o aktuálním stavu e-commerce scény v Česku či outsourcování vlastních vývojářských kapacit pro další firmy.

Nacházíme se uprostřed vánoční sezony, která je typicky nejnáročnější z pohledu e-commerce. Jak jste se na ni připravovali?
Na Vánoce jsme se připravovali podobně jako naši zákazníci. V průběhu září a října jsme udělali poslední velké upravy a v listopadu se již tradičně věnovali primárně optimalizaci výkonu aplikace, optimalizaci napojení na informační systémy či menším úpravám. Koneckonců, zákazníci se v druhé polovině listopadu věnují primárně svému byznysu, proto je třeba, aby byl výkon platformy, kterou využívají, na vánoční zátěž připraven. Samozřejmě celý rok monitorujeme všechny naše platformy a projekty 24/7. Je to nezbytná součást celého ekosystému.

netdirect_kancelar

Foto: NetDirect

Ostravské kanceláře NetDirectu

V minulosti jste pracovali i s největším e-shopem v Česku – Alzou. Jak to tehdy probíhalo?
Pro Alzu jsme tehdy vyvinuli nový e-shop, a tak můžeme říci, že jsme byli u zrodu Alza.cz. Následoval kompletní servis, počínaje změnovými požadavky a rozšířením, správou, konzultacemi a samozřejmě nepřetržitým monitoringem. V jistou dobu nás přerostli a rozhodli se jít vlastní cestou vývoje. Odvedli jsme pro ně obrovský kus práce a jsme na to pyšní, na druhou stranu Alza je v současné době spíše už IT firma, zaměstnávající kolem stovky programátorů.

Vedle Alzy to bylo ale například i Notino. Co konkrétně jste pro bývalé Parfums.cz realizovali a jak jim to pomohlo?
Scénář byl i v případě Notina takřka identický. Začali jsme analýzou potřeb, následoval vývoj aplikace, který byl propojen také s jejich informačním systémem. Notino od nás mělo prakticky dedikovaný tým, který se jim věnoval. E-shop vyrostl závratnou rychlostí a těší mě, že jsme růstu pomohli i my. Po šesti letech spolupráce Notino dospělo do stádia, kdy jim větší ekonomický smysl dávalo vytvořit interní IT oddělení.

Jak se vám loni dařilo z pohledu obratu a zisku? Jaké vyhlídky máte pro letošní rok?
Minulý rok byl úspěšný, z pohledu obratu jsme atakovali hranici 60 milionů korun. Růst očekáváme i v letošním roce. Obrat se bude pohybovat na hranici 70 milionů se ziskem kolem 6 milionů korun. Chceme zároveň více investovat do vývoje a hardwaru.

Dnes má pod sebou NetDirect také navazující služby jako FastCentrik a Hybridní e-shop. Je největším zdrojem příjmů stále vývoj na míru?
NetDirect nabízí produkty prakticky všem zákazníkům. Malým, středním i velkým. Největší část výnosů tvoří samozřejmě vývoj na míru a služby s tím spojené. Nepředpokládám, že by se v následujících třech letech cokoli změnilo. Samozřejmě budeme „krabicové řešení“ dále rozvíjet a nabízet. Začátkem příštího roku navíc spustíme dva nové produkty.

O co půjde?
Půjde o FastCentrik 4. generace a nové hybridní řešení FastCentrik Hybrid, které nabídne prakticky řešení na míru od 150 tisíc korun. Ale abych se ještě vrátil k předchozí otázce, naše největší znalost a schopnost je vytvořit velmi kvalitní řešení na míru (B2B portál, B2C e-shop), které počítá s plnou integraci na jakékoliv informační systémy či API zákazníka. Musíme ale zmínit, že NetDirect už není čistě zaměřen jen na tvorbu e-shopů či B2B portálů. Nabízíme také vývoj softwaru na míru a další služby.

Aktuálně máte v rámci FastCentriku zhruba 2 500 aktivních e-shopů. Kam až chcete s platformou vyrůst, bereme-li v potaz rostoucí konkurenci? Co je její největší výhoda?
Dovolím si trochu upřesnit zmíněné číslo. Mluvíme zhruba o 2 500 aktivních e-shopů na naší platformě FastCentrik. Spolupracujeme však s firmami, které nabízí náš produkt FastCentrik dál, ale s logem (a barvami) partnera. Stejně tak bychom měli připočítat dceřinou společnost, dále testovací projekty či dema, které si aktuálně zákazníci zkouší.

Celkově tedy hovoříme o více než 18 tisících e-shopů. Jak jsem již zmínil výše, v lednu spustíme čtvrtou generaci krabicového řešení FastCentrik, která bude technologicky úplně někde jinde než jakékoliv konkurenční řešení.

daniel-lupinski

Foto: NetDirect

Výkonný ředitel NetDirectu Daniel Lupinski

V čem bude jiná?
Backend a frontend komunikují pomocí API rozhraní, administrační rozhraní ctí material design od Googlu, chystáme otevřené API pro partnery, samozřejmostí je multijazyčné a multiměnové prostředí a mnoho dalšího. Další výhodou je fakt, že zákazník s námi může růst, má možnost kdykoli přejít na řešení na míru bez zbytečných nákladů navíc. Troufnu si říct, že v rámci „krabicových řešení“ máme nejpropracovanější napojení na různé typy informačních systémů, vysokou dostupnost, ale i služby zákaznické podpory.

Jaké procento e-shopů později přejde z „krabicového“ řešení na e-shop na míru? Od jaké velikosti online obchodů to bývá zvykem?
Nejde to úplně paušalizovat, nicméně z našich statistik vyplývá, že pokud má firma obrat v řádech desítek milionů korun ročně, obvykle přechází na řešení na míru. Každý měsíc pak dostáváme zhruba 15 poptávek s žádostí o přechod na vlastní řešení.

Navíc vstupem nového produktu FastCentrik Hybrid, které chystáme jako nový produkt právě pro malé a střední firmy, jež chtějí růst, ale investice 500 tisíc korun do e-shopu na míru je pro ně vysoká, se přechod z krabicového řešení na „custom“ zásadně zjednoduší. Slibujeme si od tohoto produktu hodně a věříme, že zaplní díru na trhu.

mrjeff3

Přečtěte si takéDo Česka vstupuje rychle rostoucí online prádelna Mr Jeff. Vyprané a vyžehlené prádlo doručí do 48 hodinDo Česka vstupuje rychle rostoucí online prádelna Mr Jeff. Vyprané a vyžehlené prádlo doručí do 48 hodin

Plánujete na zbytek letošního a následující rok nějaké další zásadní funkce?
Pracujeme na tom, aby veškeré funkce, které nasadíme v rámci krabicového řešení, byly plnohodnotné a dokázaly přinést našim klientům co největší užitek. Z mého pohledu je zásadní, aby funkčnost vyhovovala většině našich klientů. Pokud bychom se měli bavit o funkci, kterou v rámci SaaS řešení moc nevídám, je to multijazyčné a multiměnové řešení, které s příchodem nového produktu FastCentrik 4.0 bude plnohodnotně nasazeno. Na stávajícím řešení FastCentrik 3. generace modul multijazyčnosti a podpory více měn dokončujeme.

Jak aktuálně vidíte trh s e-commerce v Česku? Jde o neustále rostoucí trend zvyšujícího se počtu e-shopů, které zase rychle zanikají, nebo už se vše stabilizuje?
Již v letech 2016, 2017, 2018 i 2019 jsem predikoval růst české e-commerce. Nepředpokládám, že tomu bude příští rok jinak. E-commerce jen poroste o trochu pomaleji. Předpokládám, že se budeme pohybovat mezi 12 až 15 %. Začíná se hovořit o příchodu krize. Ano, ekonomika je přehřátá, ale zároveň se o krizi, dle mého názoru, hovoří zbytečně moc, což jen přilévá olej do ohně.

netdirect

V poslední době jste přešli k poměrně zásadnímu outsourcingu vývojářů do dalších projektů pod Mall Group. Jak vám tento model funguje?
Rozšířili jsme naše dovednosti z původně jen .NET o PHP a Javu, což nám otevřelo další příležitosti. Aktuálně máme dvanáct specialistů, kteří se věnují výhradně práci pro Mall Group. Dále participujeme na státních zakázkách jako subdodavatelé. Nabízíme také možnost takzvaného bodyshopu a stále se objevují nové příležitosti u velkých nadnárodních společností, do kterých bychom mohli naše týmy outsourcovat.

Jak reálně outsourcing probíhá? Posíláte do klientských firem přímo své zaměstnance, nebo pouze sdílíte kapacity a vyvíjíte jejich produkty na dálku?
U každého projektu to probíhá jinak. Spolupracujeme na záležitostech, kdy kolegové sedí u nás v Ostravě a pravidelně jezdí na meetingy za klientem, typicky jednou týdně. Nebo na projektech, kdy sedí celý tým u zákazníka. Obě varianty mají své výhody a nevýhody. Musím však říci, že jsem z klientů velmi mile překvapen. Pevně věřím, že v této oblasti ještě porosteme.