První neživý poslíček s pizzou. V ulicích Houstonu začne rozvážet jídlo autonomní vozítko startupu Nuro

nuro-r23

Foto: Nuro

Nuro R2 nemá lidskou posádku. Na jeho provoz dohlíží dispečer vzdáleně

0Zobrazit komentáře

Pokud dnes 19. století nazýváme jako století páry, dost možná se jednou bude o 21. století hovořit jako o století autonomie. Ta totiž začíná pomalu pronikat do nejrůznějších sfér našeho života a brzy se stane jeho zcela běžnou součástí. Že se budeme s autonomními stroji setkávat stále častěji, dokazuje i čerstvé rozhodnutí amerického Národního úřadu bezpečnosti dálničního provozu a Ministerstva dopravy, které udělily zelenou autonomnímu vozítku obstarávající rozvážky pizzy či nákupů.

Nastavit stroji jasná pravidla a nechat jej žít svým vlastním životem, představa, která ještě před padesáti lety budila spíše úsměv, se dnes stává realitou. Autonomní stroje začnou přebírat řadu funkcí, které až doposud mohl díky své inteligenci vykonávat pouze lidský pracovník.

Od výroby, kde se roboti ve velkém používají již nyní, přes služby až po zajišťování ochrany a bezpečnosti – tam všude bude časem lidský faktor nadbytečným luxusem, který bude postupně nahrazován levnější, výkonnější a často i preciznější umělou inteligencí.

nuro-r22

Foto: Nuro

Vozítko je vybaveno systémem regulace teploty pro uchovávání čerstvosti potravin

Její schopnosti začnou být již brzy testovány v ulicích Houstonu, kde si tamní obyvatelé budou muset zvyknout na nového poslíčka v podobě autonomního vozítka R2 startupu Nuro. Ten byl založen v roce 2016 dvojicí inženýrů, kteří dříve působili v Googlu u projektu jeho autonomního vozu. Startup se před rokem dočkal výrazné investice od gigantu SoftBank ve výši 21,5 miliardy korun, která mu výrazně pomohla urychlit vývoj vozu.

Pět tisíc vozítek v ulicích

R2 je nízkorychlostní autonomní elektrické vozidlo s dvojicí racčích dveří, které bylo koncipováno tak, aby co nejlépe odpovídalo potřebám restaurací a obchodů s potravinami. Ty jej mohou využívat pro rozvážku svých produktů, které se ukládají do úložných prostor na boku automobilu. Vnitřní teplota prostoru je regulovatelná, díky čemuž je udržována co možná nejvyšší čerstvost rozvážených potravin a baterie vozu je uzpůsobena pro celodenní provoz.

Až doposud Nuro nedisponovalo potřebným povolením, aby mohlo svůj výtvor testovat v ostrém provozu, což ale již neplatí. Vozítko kalifornského startupu nyní dostalo povolení příští dva roky korzovat ulicemi Houstonu a zajišťovat rozvážkovou službu. Jako první by jeho služeb měl využívat řetězec Walmart a pizzerie Domino’s Pizza (od loňska funguje i v Česku). Celkem by se mělo na ulicích objevit až 5 tisíc takovýchto vozítek, ve kterých budeme hledat řidiče jen stěží.

nuro-r25

Foto: Nuro

Provoz R2 je velkým krokem v celé oblasti autonomních technologií

Vozítko nemá volant, zrcátka, ani žádnou sedačku k sezení. Celý vůz se pohybuje zcela sám na základě automatizovaného systému řízení po předem zmapovaných trasách. Udělení povolení je proto považováno za velký milník v celém odvětví. Neznamená to však, že lidský faktor v projektu zcela chybí. Na vozítka budou vždy dohlížet operátoři na dálku, kteří budou mít možnost okamžitě nad vozem převzít kontrolu.

Tři roky vyjednávání

Pro to, aby Nuro bylo schopno poslat své R2 do ulic, muselo splnit přibližně 75 bezpečnostních norem, přičemž mnohé z nich stojí právě na předpokladu, že na vůz bude dohlížet lidských faktor s licencí. Proces schvalování trval tři roky a probíhala při něm řada rozhovorů mezi vládou a společností, které nakonec přinesly vytoužené ovoce.

revolt-kolobezky2

Přečtěte si takéDo Prahy přijíždí koloběžkové války. Tisíce strojů nasadí český Revolt a dorazí také estonský Scoot911Do Prahy přijíždí koloběžkové války. Tisíce strojů nasadí český Revolt a dorazí také estonský Scoot911

Ministerstvo dopravy Spojených států a Národní úřad bezpečnosti dálničního provozu vydaly podobné povolení vůbec poprvé. Současné předpisy totiž vůbec nepočítají s vozidlem bez řidiče či cestujících. Proto musela být udělena řada výjimek a vozidlo díky nim nemusí splňovat veškeré bezpečnostní požadavky, které jsou kladeny na klasické vozy. Nuro se proto nechalo slyšet, že je nezbytné, aby regulační orgány modernizovaly současné předpisy, pokud má jít toto odvětví kupředu.

nuro-r21

Foto: Nuro

Walmart patří mezi první řetězce, které budou R2 využívat

Diskuze (0)

Novinka

Anonym