Revolut loni přesáhl 10 milionů uživatelů, meziročně počet ztrojnásobil. Stejně rychle roste ale i jeho ztráta

Peter BrejčákPeter Brejčák

revolut-founders2-min

Foto: Revolut

Spoluzakladatelé Revolutu Vlad Jacenko a Nikolaj Storonskij

0Zobrazit komentáře

Tržby i počet uživatelů britského Revolutu rychle rostou, stejně tak však nejhodnotnějšímu fintechu v Evropě roste i ztráta. V meziročním srovnání loni téměř ztrojnásobil uživatelskou základnu ze 3,5 milionu na 10 milionů, což startupu procházejícímu transformací na klasickou banku pomohlo také zvýšit tržby z 58 milionů liber v roce 2018 na loňských 162,7 milionu liber (přibližně 4,7 miliardy korun).

Navzdory tomu se však ztráta Revolutu během loňského roku ztrojnásobila, z úrovně 33 milionů liber v roce 2018 na 106,5 milionu liber (3 miliardy korun), poznamenal server CNBC. Podle vyjádření firmy jsou negativní výsledky hospodaření způsobeny investicemi do mezinárodní expanze a nových produktů jako například možnost obchodovat na burze.

„I když před sebou pořád máme kus cesty, s našim pokrokem v roce 2019 jsme spokojeni. Počet denních aktivních uživatelů jsme zvýšili o 231 procent a počet platících zákazníků vzrostl o 139 procent,“ uvedl Nikolaj Storonsky, zakladatel a CEO Revolutu. Podle jeho dřívějšího vyjádření pro deník Financial Times by se firma měla do zisku přehoupnout ještě letos, i přes pandemii koronaviru.

revolut-card

Foto: Revolut

Platební karta Revolut

Až 60 procent příjmů Revolutu, navzdory snaze o jejich diverzifikaci, loni pořád tvořily výměnné poplatky, kdy si firma účtuje 0,2 procenta za každou transakci debetních karet svých uživatelů, všímá si dále portál Sifted. Z prémiových předplatných loni fintech inkasoval přibližně 40 milionů liber, dalších 20 milionů pak z dalších zdrojů, jako je zmiňovaný trading na burze.

Aktuálně má Revolut už 13 milionů uživatelů a podle svého vyjádření na tempu růstu neztrácí ani během letošního roku, ve kterém je chování spotřebitelů výrazně ovlivněno pandemií.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Náš pokračující růst a expanze během pandemie ukázaly odolnost našich strategických plánů a jsme rádi, že je podpořili také noví investoři,“ citovalo CNBC předsedu představenstva Revolutu Martina Gilberta.

Odkazoval přitom na investici oznámenou jen několik týdnu předtím, kdy v investičním kole získal 80 milionů dolarů, což navazovalo na únorových 500 milionů dolarů kola Series D s valuací na úrovni 5,5 miliardy dolarů.

revolut-app-top

Foto: Revolut

Mobilní aplikace Revolut

Pro letošní rok plánuje Revolut nadále rozvíjet nabídku svých služeb, kterou nedávno rozšířil například o nákupy kryptoměn i zlata a později stříbra, dětské účty Junior pro české uživatele či domácí korunové účty zjednodušující a zrychlující mezibankovní transakce.

Čeští uživatelé Revolutu, kterých podle posledních informací bylo v tuzemsku 200 tisíc, by se ještě letos měli dočkat také otevření klasických bankovních účtů s možností získání spotřebitelských půjček a kreditních karet. Od května zatím mohou bankovní služby využívat jen uživatelé v Litvě, kde firma získala bankovní licenci v roce 2018, konkrétnější načasování jejich spuštění v dalších zemích regionu střední a východní Evropy ale Revolut nepředstavil.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Rostli jsme příliš rychle a dělali chyby, říká šéf Airbnb. Teď slibuje mnohem vstřícnější přístup k městům

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

Brian Chesky, spoluzakladatel a šéf Airbnb

0Zobrazit komentáře

Airbnb přišlo s vlastně jednoduchou, ale právě proto velmi chytrou myšlenkou: když někdo zrovna není doma, proč neumožnit, aby tam za poplatek bydlel někdo jiný? Služba zjednodušující lidem život se ale poměrně rychle stala opakem – pronajímatelé i nájemníci se dostávali do nebezpečných situací, objevovalo se mnoho podvodů a podobně. Hlavním problémem ovšem byla proměna bytového trhu v centrech měst a výrazný růst cen bydlení. Brian Chesky se nyní omluvil a slíbil, že budoucnost firmy bude výrazně jiná.

Ještě letos v lednu jsme psali o plánovaném vstupu Airbnb na burzu s velkým optimismem a téměř nic nenasvědčovalo tomu, že by se nemělo jednat o velký úspěch. O několik týdnů později ale nepřipravený svět zachvátila pandemie. Firma tak rázem přišla o stovky tisíc rezervací, centra velkých měst se vyprázdnila a ceny spadly. Spadlo také Airbnb. Nejdříve výrazně snížilo svou valuaci, po dlouhé ale opět začalo nabírat masivní investice.

Na konci června už firma měla za sebou propuštění čtvrtiny svých zaměstnanců a Chesky řekl: „Budováním byznysu Airbnb jsme strávili dvanáct let, v průběhu čtyř až šesti týdnů jsme jej téměř celý ztratili.“ Zároveň však viděl jeho budoucnost pozitivně, protože se vedení společnosti povedlo zajistit několik opatření pro přečkání krize. Jednou z velkých otázek přitom bylo, jak tato budoucnost bude vypadat.

img-6788-min

Foto: Peter Brejčák/CzechCrunch

V Praze roste nabídka bytů na pronájem, které původně ubytovávaly hosty přes Airbnb

Chesky se hlavně odvážil k malé předpovědi nové formy cestování, které se podle něj bude zaměřovat na rozmanitější místa než jen ta nejprovařenější města. Co to ale znamená pro službu ke sdílení bytů? Bude se i nadále snažit co nejrychleji generovat co nejvíce rezervací bez přílišného ohledu na fungování nájemníků a místní trh s nemovitostmi?

Spoluzakladatel Airbnb v nedávném rozhovoru pro deník The Times přiznal, že příchod koronavirové krize mu kromě šoku a hektických snah o záchranu byznysu přinesl také důležité uvědomení: za svých dvanáct let ve vedení extrémně úspěšného startupu plno věcí zkazil. Špatně je vliv na růst cen bytů a nájemných, podpora profesionálních pronajímatelů i přílišný turismus v těch nejfrekventovanějších městech.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Musíme se vrátit zpátky ke kořenům,“ říká Chesky. „K tomu, co vůbec stálo za naším úspěchem. Nemáme pracovat s nemovitostmi. V obecnějším smyslu nemáme dělat ani cestování. Našim cílem je spojovat lidi,“ pokračuje s tím, že pro další vývoj služby je nutné zamyslet se nad způsoby, jakými ovlivňuje fungování měst a komunit.

Zatímco dříve Airbnb bojovalo s městy a snažilo se vyhnout takřka jakýmkoliv regulacím, v budoucnu prý bude samo mnohem více vážit vlastní kroky, jejichž primárním cílem nebude jen zvyšovat zisk. Chesky se tak, alespoň podle jeho momentálních slov, zdá jako zářný příklad člověka, kterému nástup krize zásadně změnil perspektivu.

brian-chesky-airbnb-2

Foto: Airbnb

Spoluzakladatel, CEO a komunitní šéf Airbnb Brian Chesky

„Když něco vybudujete a používá to stovky milionů lidí, nemůžete prostě předpokládat, že vše, co se na vaší platformě stane, je dobré. Pokud nevytvoříte mantinely, budou se dít dobré i špatné věci. Musíme přestat tlachat o měnění světa nebo předpokládat správnost všeho, co děláme. Svět potřebuje slyšet naši pokoru a vidět, jak za sebe přebíráme zodpovědnost,“ kaje se Chesky.

Budoucností Airbnb má být návrat ke kořenům

O tom, jak jeho firma funguje, prý kriticky přemýšlel už nějakou dobu, letošní jaro však bylo jasným impulzem k převedení těchto myšlenek do veřejné sféry a snad i praktického jednání. Hrozba konce ho vrátila na úplný začátek, kdy nápad na revoluční službu vzešel z pronajmutí nafukovací postele v sanfranciském bytě v roce 2008. Od té doby Airbnb rostlo rychle, příliš rychle a nemělo silnou motivaci se ohlédnout.

Například v centru Edinburghu, hlavním městě Skotska, je tak podle odhadů více bytů spravovaných pronajímateli z americké služby než těch pro klasický dlouhodobý nájem. Nyní Chesky slibuje mnohem větší zaměření na řešení, která budou vyhovovat městům, lidem s příjmem závislým na jeho službě i koncovým zákazníkům. Oproti dřívějšku budou dostávat přednost malí hostitelé a firma chce provést zásadní audit toho, kdo by měl a neměl na její platformě inzerovat.

airbnb-hostitel-2

Airbnb příštích měsíců a let má mnohem více podporovat „autentické zkušenosti“

„Zajímají nás unikátní ubytování a služby. Ať už je nabízí společnost nebo jednotlivec, musí působit autenticky,“ říká Chesky. Velké operace stojící mimo základní hodnoty Airbnb z plaformy zmizí a pro ostatní možná přibude například systém hodnotící, nakolik bude pronajímatel nemovitosti se svými hosty interagovat. Součástí změn má být také otevřenější přístup k vedení měst, kterým chce firma poskytovat informace o četnosti pronajímání bytů nebo spolupracovat s nimi na zavádění regulací.

Tím ovšem výčet chystaných novinek v Airbnb jen začíná. Díky spolupráci s Catherine Powellovou, bývalou vedoucí parků Disney, má firma vyhovovat žádostem o snížení pronajímaných míst v daných lokacích či bojovat s přílišným turismem podporou méně frekventovaných destinací. V plánu je také zaměření na dlouhodobější pobyty, atraktivní pro novou generaci cestovatelů: „Objeví se skupina lidí méně vázaná na jakékoliv jedno město s touhou žít po celém světě,“ vysvětluje Chesky.

avast-office-praha-hq-min

Přečtěte si takéAvast potvrzuje svou sílu i přes krizi. Za první polovinu roku mu vyrostly tržby na více než 9,6 miliardy korunAvast potvrzuje svou sílu i přes krizi. Za první polovinu roku mu vyrostly tržby na více než 9,6 miliardy korun

Velkou část změn by měl přirozeně podpořit postupný návrat z pandemie k normálnímu, avšak jinému životu. Mnozí nebudou chtít trávit čas v hustě zalidněných místech nebo se shlukovat ve velkých hotelech. Růst lze prý očekávat i v domácím cestování, dávajícím přednost klidnému venkovu. Nejistotu ohledně možné nákazy sníží systém ověřující dodržování hygienických zásad.

To vše by mohlo uklidnit investory obávající se o budoucnost společnosti obracející se ke svým začátkům. Podle Cheskyho právě zde pramení celé nadšení kolem toho, co Airbnb dělá. Navíc říká: „Nejlepší pro akcionáře je, když společnost chce, abyste existovali. Kdo by chtěl investovat do firmy, jejíž existence se veřejnosti příčí?“