Závratná rychlost Mach 3 a motory Rolls-Royce. Nadzvukový letoun Virgin Galactic chce navázat na odkaz Concordu

nadzvukovy-letoun-virgin-galactic1

Foto: Virgin Galactic

Nově představená koncepce nadzvukového letounu Virgin Galactic

0Zobrazit komentáře

Když 25. června roku 2000 zahltily nadzvukový Concorde při startu plameny, ve kterých zemřelo všech 109 osob na palubě, začal mít sen o překonávání oceánů za několik málo hodin trhliny, které se již nepodařilo zacelit. Concorde bojoval o svůj život ještě další tři roky, než přišlo definitivní rozhodnutí o uzemnění všech letounů tohoto typu. Tam, kde Concorde skončil, chce nyní pokračovat Virgin Galactic. Pomocníkem by mu v tom měl být nový nadzvukový letoun, který míří skutečně vysoko.

Zažít let s Virgin Galactic by za několik let mohlo znamenat skutečně velké dobrodružství. To se bude odehrávat buď mezi hvězdami, nebo vysoko nad oblaky ve vysokých rychlostech. Ke svému programu vesmírné turistiky chce totiž Richard Branson, zakladatel Virgin Galactic, již brzy připojit i komerční leteckou dopravu v nadzvukových rychlostech.

concorde

Concorde byl ve své době skutečným králem nebes

K vývoji vesmírné lodi VSS Unity, která bude vynášet turisty mimo atmosféru v maximálním možném komfortu, Virgin Galactic přidává i vývoj nadzvukového letounu. Ten by měl pasažérům přinést možnost cestování v rychlostech až třikrát přesahujících rychlost zvuku, tedy přibližně 3 675 kilometrů v hodině.

Mělo by se tak jednat o lety podstatně rychlejší, než které si mohli vychutnávat pasažéři původního Concordu. Ten byl totiž schopen dosahovat maximální rychlosti Mach 2, tedy asi 2 450 kilometrů za hodinu.

Spolu s představením podoby koncepčního letadla výstředního miliardáře Virgin Galactic také oznámil nové strategické partnerství s výrobcem letadlových motorů Rolls-Royce. Právě tato britská legenda stála i za původními proudovými motory Rolls-Royce/Smecma Olympus 593 dodávanými Concordu.

nadzvukovy-letoun-virgin-galactic2

Foto: Virgin Galactic

Design letounu se pohybuje na hranici klasického přepravního letadla a raketoplánu

Motory od Rolls-Roycu chce u svého letounu používat i společnost Boom Supersonic, která se taktéž chystá přispět ke zmrtvýchvstání nadzvukového cestování vzduchem. Postarat by se o to měl její komerční letoun Overture, který má ambice začít přepravovat první pasažéry již za deset let. Rolls-Royce by se tak mohl stát hegemonem v oblasti komerčního létání nad rychlostí zvuku. Jak budou jeho pohonné jednotky fungovat, by měl ještě v tomto roce začít testovat prototyp Boom XB-1.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Extrémní rychlost ovšem nebude jedinou specialitou, kterou letoun od Virgin Galactic nabídne. Stroj, jehož koncepční design se pohybuje na hraně tradičního přepravního letadla a raketoplánu, by měl své lety vykonávat v extrémních výškách přesahujících 18 288 metrů nad zemským povrchem, čímž opět překonává francouzskou legendu nadzvukového cestování, která se nad tuto výšku nikdy nedostala.

Podle aktuálních plánů by měl letoun nabízet kapacitu pro přepravu 9 až 19 cestujících, kteří na palubě naleznou komfort a služby odpovídající standardu první či byznys třídy. To je také důvod, proč se společnost, jejíž akcie si v nedávné době zažily vlastní pohádkový let (nyní jsou ale o několik desítek procent níže), spojila s těmi nejpovolanějšími, co se letů v extrémních výškách týče. S odborníky z NASA, se kterými spolupracuje od května tohoto roku, bude řešit vše potřebné pro co nejplynulejší let.

nadzvukovy-letoun-virgin-galactic3

Foto: Virgin Galactic

Celý vývoj je prozatím v začátcích. V příští fázi se chce společnost zaměřit na hledání vhodných materiálů, vývoj konstrukce i snižování tepelných ztrát, hluku a emisí letounu

Pomoci by jim mohl i ten fakt, že NASA spolupracuje se společností Lockheed Martin na vlastním prototypu nadzvukového letounu X-59. Stejně jako tato vesmírná agentura chce i Virgin Galactic inspirovat svým vývojem celý letecký průmysl a dokázat, že vysoce nadzvukové letouny by rozhodně neměly skončit v propadlišti dějin. Proto Virgin ve svém vývoji vidí spouštěč změn, které mohou přispět k udržitelnějším změnám. S tím je spojena i snaha pohánět letoun ekologickým palivem nové generace, které má k oné udržitelnosti výrazně přispět.

Aby se tak mohlo stát v co možná nejkratší době, nesmí si Virgin Galactic dovolit podobné přešlapy jako ten z letošního května, kdy při startu jeho upraveného Boeingu 747-400, který má za úkol vynášet do vesmíru satelity, selhala nosná raketa. S každým podobným incidentem, kterých se v historii značky odehrálo více, se ony průlomové změny spíše odsouvají do neznáma, přičemž hlad po vyšší rychlosti a objevování nových dálek je čím dál silnější.

Brno obsadí další sdílené koloběžky. Lime jich do ulic vyšle prvních 200 a budovat se pro ně mají i parkovací místa

Peter BrejčákPeter Brejčák

lime-kolobezky

Foto: Lime

Koloběžky Lime míří po Praze také do Brna

0Zobrazit komentáře

Ulice druhého největšího tuzemského města obohatí další americká firma. Minulý týden v Brně po třech letech obnovil provoz taxikářský Uber, který teď následuje další velká americká služba, tentokrát s pronájmem elektrických koloběžek. Lime, který už má téměř dva roky zkušeností s provozem v Praze, v moravské metropoli tento týden nasadí 200 koloběžek.

„Počet koloběžek vždy upravujeme v závislosti na poptávce, počasí a ročním období,“ doplňuje pro CzechCrunch Ondřej Široký, provozní ředitel Lime v Česku s tím, že aktuální situaci po pandemii koronaviru považuje za vhodné načasování pro spuštění podobné služby.

„Po covidu vidíme mnohem více místních uživatelů využívajících službu kvůli skutečnosti, že dopravní prostředky pro jednoho cestujícího jsou nejbezpečnějším způsobem, jak dojíždět během pandemie,“ říká Široký.

ondrej-siroky-lime

Foto: Lime

Ondřej Široký, provozní ředitel Lime v Česku

V případě Brna přitom nejde o první firmu, která tam s elektrickými koloběžkami vstoupila. V loňském srpnu se v ulicích objevilo 150 koloběžek společnosti Bird, které tam provozuje společnost Yoyoway. Ceník služeb v Brně zatím Lime nezveřejnil, v Praze jízdy zpoplatňuje kombinací pevné částky 25 korun za odemčení koloběžky, následně uživatel platí poplatek čtyři koruny za minutu jízdy.

Pokud takové ceny zavede i v moravské metropole, bude oproti konkurenční službě dražší, za koloběžky Bird uživatelé platí 22 korun za odemčení a 3 koruny za minutu jízdy. Lime však plánuje konkurovat i formou předplatného.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Vidíme, že koloběžky jsou velmi populární, a představili jsme denní, týdenní a měsíční předplatné. Nejoblíbenější je DayPass za 249 korun za neomezený počet jízd po dobu čtyřiadvacet hodin,“ popisuje Široký. S magistrátem města Lime plánuje podepsat také memorandum, na jehož základě firma zajistí umístění koloběžek do stojanů a aktivně se bude snažit zamezit jejich odkládání v místech, kde by překážely chodcům.

lime-praha-min

Foto: Lime

Sdílené elektrické koloběžky Lime v Praze

„Společnost Lime od začátku s městem spolupracovala. Naším společným cílem je poskytnout lidem možnost jednoduché a efektivní dopravy po městě. Cyklistická doprava, do které zahrnujeme i koloběžky, se ve městě rozvíjí a lze předpokládat, že se tak bude dít i nadále. Rádi bychom proto postupovali systematicky,“ uvedl radní pro oblast dopravy Petr Kratochvíl.

soustal-krsek2

Přečtěte si takéMiliardové přepřahání v Polsku. Krsek prodává obchody ŠoustaloviMiliardářské přepřahání v Polsku. Tomáš Krsek prodává deset nákupních center Zdeňku Šoustalovi

Kromě toho chce poskytovatel sdílených koloběžek spolupracovat i na rozvoji infrastruktury, město aktuálně rozšiřuje síť stojanů a chystá řadu cykloopatření, kterými chce zpříjemnit, zjednodušit a udělat bezpečnějšími jízdy jak na koloběžkách, tak na kolech.

„Chtěli bychom využívat současnou infrastrukturu parkování, kterou město Brno již má. Dokonce dojde k vybudování parkovacích míst, která budou určená jen pro motocykly a koloběžky, a to na místech, kde se běžné parkovací místo pro osobní automobil již nevejde. Toto velmi oceňujeme a těšíme se, až tato místa budeme moci využívat,“ dodává Široký.