Restart s investicí od Mitonu. České Blabu nově zřídí online kancelář pro každého, kdo se živí předáváním zkušeností
Pokud byste chtěli vědět, co všechno může prožívat takový startupista, stačilo by zajít za Petrem Kováčikem. Pětatřicetiletý podnikatel si totiž za posledních více než dvacet měsíců prošel všemi příjemnými i nepříjemnými etapami, když budoval nový startup Blabu. Málem ho zavřel, ale teď se s novou investicí od Mitonu chystá na velký restart.
Petr Kováčik chtěl mít Uber pro konverzaci v cizím jazyce. Tak loni v lednu představoval svůj nový startup, který založil, když po osmi letech opustil vyhledávač slev Skrz.cz. Společně s Evou Peterkovou a Tomášem Strejčkem postavili za 120 dní produkt, se kterým to ještě úplně nefungovalo, ale zhruba před rokem už začali skutečně odbavovat první hovory, kde byl na jednom konci rodilý mluvčí a na druhém člověk, co se chtěl zlepšit v angličtině.
Po úvodních strastech bylo vše na dobré cestě a letos v lednu při svém ohlédnutí Petr Kováčik pro CzechCrunch popisoval, že jedním z klíčových plánů je dotáhnout první investici, aby mohl rozšířit tým, dokončit produkt a expandovat. Investice tehdy byla skutečně na spadnutí, jenže pak celý svět uzavřel koronavirus, investoři z dealu vycouvali a před Petrem Kováčikem stálo těžké rozhodnutí.
Tehdy se ocitl na pomyslném startupovém dně, kdy firmě došly peníze, další byly v nedohlednu, produkt nebyl ještě úplně doladěný, tým muselo opustit několik lidí a navíc z něj odešla i spoluzakladatelka Eva Peterková. Kováčik se ale nakonec rozhodl, že ještě nezavře a přes léto, které je obecně na vzdělávací aktivity nejslabším obdobím v roce, se mu podařilo dojednat podmínky pro nutný restart.
„Za poslední rok jsme vyvinuli velmi sofistikovaný produkt. Teprve po 15 tisících hovorech na platformě Blabu si troufáme říct, že je naše řešení odzkoušené,“ komentuje vývoj Petr Kováčik. Řešení bylo dvojí: svou komunikační platformu jednak částečně odprodal startupu Terap.io, do něhož nedávno taktéž investoval Miton, a vlastní produkt pod značkou Blabu spolu s Tomášem Strejčkem předělal.
„Rozhodli jsme se náš produkt obohatit o další funkce a nabídnout profesionálům jedno místo, kde mohou začít nabízet svoje služby online,“ vysvětluje s tím, že „nové“ Blabu bude cílit nejen na učitele cizích jazyků, ale také na všechny mentory, trenéry, kouče, konzultanty nebo výživové poradce, jimž zákazníci za různá sezení platí takzvaně od hodiny.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Na pár kliknutí si díky Blabu zřídí plnohodnotnou online kancelář, kde budou mít prezentaci svých služeb, plánování, virtuální místnost, kde probíhá konzultace, výuka nebo trénink, a k tomu i online platby za hodinu. Profesionálové tak získají jednoduchou možnost akceptovat platební karty online,“ vysvětluje Kováčik.
Klíčovou roli v celém restartu hraje již zmíněná tuzemská investiční Miton, která do Blabu nově posílá bezmála 10 milionů korun a na novém směřování firmy se podílí. Zákazníkem budou pro Kováčika a spol. nově právě profesionálové, kteří chtějí své služby nabízet online a hledají pro to jednoduché řešení. Blabu bude od poloviny října nabízeno od 25 dolarů (570 korun) měsíčně.
„Když chcete prodávat zboží online, také si nepůjdete programovat vlastní e-shop, ale pronajmete si hotové řešení. Stejně tak i všichni profesionálové, kteří se živí předáváním svých zkušeností, by měli mít možnost, jak jednoduše začít podnikat online, bez ohledu na svoje technické znalosti. Covid-19 tuto potřebu zviditelnil a učinil ji velmi naléhavou,“ vysvětluje důvody investice partner Mitonu Michal Jirák.
Konverzovat v cizím jazyce nebo provádět konzultace lze na dálku logicky i třeba přes Zoom, ale klíčové je, že tam probíhá jen samotný hovor. Vše ostatní, jako je domlouvání termínů nebo platby, je třeba provádět jinde a vše se tím komplikuje. Blabu to přinese pod jednou střechou a Kováčik například právě jednoduchou možnost plateb zdůrazňuje jako klíčovou funkci, protože to bývá při podobné činnosti na dálku často kámen úrazu.