Porsche posílá dalších 70 milionů eur do Rimacu. V dravé chorvatské automobilce už drží téměř čtvrtinu

rimac-c_two

Foto: Rimac

Prototyp elektrického supersportu Rimac C_Two

0Zobrazit komentáře

Chorvatská automobilka Rimac už potvrdila, že v ní dříme velký potenciál v oblasti elektrických supersportů. Její vliv byl dokonce tak velký, že přilákal i slavné Porsche, které ve firmě ambiciózního podnikatele Mateho Rimaca dvakrát navyšovalo svůj podíl. Kultovní německé automobilce to ale evidentně nestačí a znovu svůj podíl, tentokrát za 70 milionů eur, posiluje.

Porsche a Rimac začaly psát svůj společný příběh v roce 2018. Tehdy výrobce, který před nedávnem vyrukoval s novou verzí Taycanu, získal u chorvatské firmy podíl ve výši 10 procent, jenž ho stál 18,7 milionu eur, v té době přibližně 483 milionů korun. O rok později stálo Porsche před branou Rimacu zase, a to s přáním navýšit svůj podíl na 15,5 procenta. I tento deal byl uzavřen.

Porsche však v Rimacu cítí stále velký potenciál, a proto chce víc. Za 70 milionů eur (1,8 miliardy korun) nyní navyšuje svůj podíl na 24 procent. „Naše projekty a naši akcionáři budou vždy zcela samostatní. To nám umožní udržovat informační firewall, na který se naši partneři spoléhají, a také pokračovat v práci s mnoha výrobci OEM,“ uvádí Rimac a dodává, že Porsche nemá ve firmě kontrolní podíl.

mate-rimac2

Foto: Rimac

Mate Rimac, zakladatel chorvatské automobilky Rimac

Že Mate Rimac investory přitahuje, není tak překvapivé – ve světě elektromobility je totiž malým úkazem. Z nuly dokázal vybudovat společnost, do které ve velkém investuje nejen Porsche, ale také Hyundai a Kia, jež do něj nalily miliardové částky. Rimacovi se navíc podařilo tohoto úspěchu dosáhnout z domovského Chorvatska, které nemá s automobilovým průmyslem příliš mnoho společného. Ostatně celý příběh třiatřicetiletého podnikatele si můžete přečíst zde.

Letos má Rimac v plánu odhalit finální podobu svého dlouho připravovaného hypersportu Rimac C_Two, jenž má být schopen vystřelit z klidového stavu na 100 km/h za neuvěřitelných 1,85 sekundy. Jeho elektrický pohonný systém má navíc generovat výkon až 1 914 koňských sil, díky kterým může elektromobil uhánět rychlostí až 412 km/h. Celkem by pak mělo vzniknout pouze 150 kusů tohoto exkluzivního vozu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Produkce vlastních nadupaných elektromobilů však není jedinou pracovní náplní přibližně tisícovky zaměstnanců Rimacu. Pro partnerské společnosti také navrhuje a vyrábí bateriové technologie, pohonné jednotky a vlastní rozhraní pro komunikaci mezi člověkem a strojem. A právě nové komponenty začne nyní vyvíjet i pro Porsche.

„Porsche již Rimacu zadalo první zakázky na vývoj inovativních sériových komponent – z této užší spolupráce těží oba partneři. Mate Rimac nás inspiruje svými inovativními nápady a těží z našeho know-how ve výrobě i z metodických zkušeností ve vývoji. Naše investice do společnosti se ukázala být naprosto správná. Hodnota Rimacu se od té doby mnohonásobně zvýšila,“ uvádí Lutz Meschke, místopředseda představenstva Porsche AG.

Mimo Porsche, Hyundai a Kiu spolupracuje Rimac na užší bázi také s automobilkami Aston Martin, Pininfarina či dalším výrobcem extrémních vozidel, společností Koenigsegg.

rimac-c_two2

Foto: Rimac

Prototyp elektrického supersportu Rimac C_Two

Moderní užitkový vůz na baterky. Britský Arrival ukázal elektrickou dodávku, kterou chce příští rok začít vyrábět

Patrik SvatošPatrik Svatoš

arrival-van4-min

Foto: Arrival

Elektrická dodávka od Arrivalu

0Zobrazit komentáře

Téměř před půl rokem britská společnost Arrival představila svou vizi toho, jak změnit svět autobusů, potažmo velké části dopravy ve městech. Arrival je znám především díky produkci platforem pro elektrické dodávky a busy, což neuniklo ani automobilovému gigantu Hyundai. A teď Britové ukázali další potenciálně revoluční vozidlo.

Zájem Hyundai o vizi Arrivalu nezmiňujeme náhodou. Byla to právě Hyundai Motor Group, do níž patří také automobilka Kia, která do firmy stavící na elektrické budoucnosti dopravy investovala 100 milionů eur (aktuálně 2,6 miliardy korun). Logistický obr UPS si od Arrivalu zase objednal 10 tisíc elektrických dodávek s tím, že všechny kusy mají být předány už do roku 2024.

Arrival nemá rozhodně malé cíle. Díky unikátní platformě se jeho modely dokážou přizpůsobit prakticky každému zákazníkovi. V průběhu letošního léta chce firma založená v roce 2015 poslat do ulic elektrické dodávky, od kterých si slibuje mnohé. Na výběr bude hned ze čtyř kapacit baterie. Jaká z nich se letos začne testovat, však výrobce neprozradil.

arrival-van1-min

Foto: Arrival

Interiér elektrické dodávky od Arrivalu

Nákladový prostor pojme nanejvýše 14 metrů krychlových. Maximální celková hmotnost vozidla převyšuje 4,2 tuny, a ať už sáhnete po jakékoli kapacitě baterie, rychleji než 120 km/h nepojedete. To vše při ceně, která dle slov společnosti bude srovnatelná s modely na fosilní paliva, ale při podstatně nižších nákladech na provoz.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Rám je tvořen z hliníku a kompozitních materiálů, což má vliv na celkovou hmotnost, a tedy i spotřebu. Nejmenší baterie, která půjde do útrob objednat, má kapacitu 67 kWh, zatímco ta největší má bez jedné jediné kilowatthodiny dvojnásobnou hodnotu. Mezi nimi je ještě baterie s 88 kWh a 111 kWh.

Maximální papírový dojezd na jedno nabití je 340 kilometrů dle cyklu WLTP, naopak nejmenší baterie by měla zvládnout až 180 kilometrů na jedno nabití. Ve skutečnosti však dojezd bude s velkou pravděpodobností o něco nižší, než slibují laboratorní testy. Na dnešní poměry potěší rychlé nabíjení o výkonu 120 kW.

Do výroby příští rok

Elektrickou dodávku budou v běžném provozu testovat samotní zákazníci, a aby nešlo jen o „další“ elektrický užitkový model na trhu, Arrival připravil i systém, který veškerá auta dokáže monitorovat v reálném čase. Konkrétně půjde zjistit informace o stavu baterie a dalších důležitých komponentech a následně naplánovat servisní prohlídku v ideální okamžik.

arrival-van3-min

Foto: Arrival

Elektrická dodávka od Arrivalu

V budoucnu bude možné upgradovat také jednotlivé části, a to nejen softwarové, ale také ty hardwarové. Aby se řidiči cítili co nejlépe, tak v interiéru nebudou chybět komfortní prvky, jako je vyhřívání sedadel, klimatizace nebo 15,6palcový dotykový displej infotainmentu, který může připomínat Model 3 od Tesly. Avšak třeba boční zrcátka byste tu hledali marně.

Podobně jako elektromobil Honda e nebo Audi e-tron, také dodávka od Arrivalu bude využívat zpětné kamery, jejichž záznam se následně promítá na dvojici displejů umístěných na sloupcích v interiéru. Auto vám bude hlídat i mrtvé úhly, jízdní pruh a také rozpoznávat dopravní značky.

nio-ec6

Přečtěte si takéKonkurent Tesly překročil miliardovou hranici tržeb. Teď Nio míří do EvropyNio poprvé utržilo za čtvrtletí přes miliardu dolarů. Čínský konkurent Tesly se teď chystá do Evropy

„Věříme, že masivní růst prodejů elektrických automobilů povede k vyšší poptávce po elektrických dodávkách, které mají nižší emise,“ řekl Avinash Ruguboor, prezident a strategický ředitel společnosti Arrival. „Nacházíme se uprostřed velkých změn, které se týkají celého automobilového trhu. Více a více firem postupně přechází na flotily elektrifikovaných modelů, což vede nejen k čistšímu ovzduší ve městech,“ doplňuje.

arrival-van2-min

Foto: Arrival

Elektrická dodávka od Arrivalu

arrival-van5-min

Foto: Arrival

Nákladový prostor elektrické dodávky od Arrivalu

Arrival očekává, že velké společnosti přesedlají na elektrické modely rychleji než menší firmy. A to nejen z etických důvodů, kdy mít ekologičtější vozový park může do budoucna dávat smysl nejen ekonomický, ale také morální, na čemž si nejedná velká společnost zakládá. Start kompletní produkce své dodávky londýnská firma čeká ve třetím čtvrtletí příštího roku.

Není to jen o elektrické dodávce

Ačkoli se Arrival nejvíce proslavil jako výrobce platforem, ve svém repertoáru má daleko více položek. O elektrické dodávce už byla řeč a přijet má také elektrický autobus. Ten bude vybaven celou řadou technologických vychytávek, které mají zpříjemnit jízdu všem cestujícím.

Například kolem velkého panoramatického okna bude kolem dokola umístěn displej sloužící nejen pro zobrazení důležitých informací pro cestující, ale také například pro reklamu. Součástí jsou i integrované plochy pro bezkontaktní platby za jízdenky.

Největší výhodou však má být sběr a následné vyhodnocování veškerých dat, která mohou vést k větší optimalizaci autobusových linek, a tedy i nižším provozním nákladům a emisím. „Myslím si, že ostatní výrobci autobusů prostě jen dělají autobusy. Nedělají systémy. A to je to, co nás od nich odlišuje,“ řekl loni pro magazín The Verge Kwame Nyanning, ředitel Arrivalu.