BMW ukázalo svůj první sportovní elektromobil. Sedanu i4 nechybí výrazné ledvinky a ujede přes 500 kilometrů

Patrik SvatošPatrik Svatoš

bmw-i4_-4

Foto: BMW

Nové elektrické BMW i4

0Zobrazit komentáře

Donedávna byl v nabídce automobilky BMW pouze jediný elektrický vůz s názvem BMW i3, ten však má to nejlepší už za sebou. Dlouho se proto čekalo na model na nové platformě, až konečně přišlo BMW iX3. A k němu nyní přibývají další dva sourozenci – BMW iX zaujme každého, pro koho je konzervativnost sprostým slovem, naopak model i4 se drží více při zemi, ale o to větší sportovní radovánky za volantem nabízí.

BMW i4 míří na zákazníky v segmentu střední třídy a tak trochu má už nyní nakročeno k úspěchu. Důvodem může být především druh zvolené karosérie. Aktuálně automobilky sází především na menší či větší SUV, ale slavný německý výrobce se rozhodl postavit sedan založený na zcela nové platformě, která je navržena čistě pro vozy s elektrickým pohonem.

Vzhled vychází z aktuálního designového jazyka, takže i BMW i4 má tolik diskutované ledvinky, o kterých už bylo napsáno mnohé, na druhou stranu jsou z velké části zaslepené, jelikož elektromobily nepotřebují tak velký přívod vzduchu pro chlazení jako spalovací motory. Na poslední generace modelů BMW mimo jiné navazuje i interiér.

Novinkou uvnitř jsou však dva displeje umístěné vedle sebe, které vám mohou připomínat řešení z některých modelů od Mercedesu. Na rozdíl od německého konkurenta jsou lehce zahnuté, aby více obklopily řidiče. Příjemné je, že BMW stále zachovalo hardwarové ovládání svého infotainmentu, a zajímavým detailem je například i modré prošívání volantu.

Na sportovní vlně BMW i4

BMW i4 zároveň přichází ve sportovní edici, kterou mnichovská automobilka označuje písmenem „M“. Jde o vůbec první sportovní elektromobil, jenž BMW ve svých řadách má, a proto jej náležitě vybavilo. Dostal například elektromotor na přední i zadní nápravu, výkon v podobě stáda 544 koní a dojezd až 510 kilometrů. Už Porsche Taycan nás přesvědčilo, že sportovní elektromobil není nutně nesmysl, a novinka od BMW se může svézt na podobné vlně.

bmw-i4_-9

Foto: BMW

BMW i4 v modrém laku vypadá atraktivně

Pro skromnější zákazníky BMW uvádí i variantu i4 eDrive40 s výkonem 340 koní posílaným na zadní kola a dojezdem až 590 kilometrů na nabití. Ve finále právě tento vůz může být o poznání zábavnější, a to především díky pohonu zadních kol. Nutno podotknout, že veškerá čísla o dojezdu jsou předběžná a na homologované výsledky si budeme muset ještě počkat.

Obě verze mají v útrobách baterii, která se dá dle slov firmy z 90 % recyklovat. Využitelná kapacita činí 80,7 kWh a solidního dojezdu se povedlo dosáhnout i díky dobré aerodynamice. Jedna desetiminutová přestávka při využití nabíjecí stanice o výkonu 200 kW znamená dojezd o minimálně 140 kilometrů vyšší. V Česku můžete využít například stanice Ionity, mezi jejichž vlastníky patří i BMW Group.

BMW i4 navíc obdrželo certifikát od nezávislých auditorů, který uvádí, že po ujetí 200 tisíc kilometrů je jeho vliv na globální oteplování až o 47 % nižší než v případě srovnatelného modelu se zážehovým motorem. A radost budou mít i ekonomicky smýšlející majitelé. Celkový provoz včetně nabíjení a servisních zásahů má být zhruba o 30 % levnější než u podobného vozu se spalovacím pohonem.

Samotná automobilka v nedávné době investovala nemalé prostředky do svého výrobního závodu v Mnichově, který po stavebních úpravách může nově vyrábět také plug-in hybridní i elektrická auta. A právě v Mnichově se bude vyrábět BMW i4, za které si na českém trhu zaplatíte minimálně 1 453 400 korun.

BMW iX: Futuristické pojetí v hlavní roli

Nejen BMW i4, ale také BMW iX se oficiálně představilo v až nečekané tichosti, ačkoli většinu informací jsme ve článku shrnuli už koncem minulého roku. Jedná se o čtvrtý elektrický model v nabídce po BMW i3, BMW iX3 a již zmíněné i4. Dobrou zprávou pro případné zájemce je, že BMW iX dorazí na světové silnice už v listopadu letošního roku.

Nejprve půjde o dvě varianty s pohonem všech kol a výkonem 326 koní. Rozdílem bude baterie. Výběr bude mezi využitelnou kapacitou 71 kWh nebo 105,2 kWh. Po stránce dojezdu to znamená výběr mezi 630 či 425 kilometry. V budoucnu dorazí také iX M60 s výkonem přesahujícím 600 koní.

bmw-ix_-1

Foto: BMW

BMW iX potěší všechny fanoušku futuristických prvků

bmw-ix_-3

Foto: BMW

Interiér BMW iX je poměrně netypický

Základní verzi lze nabíjet maximálním výkonem 150 kW, zatímco ta s větší baterii zvládne ještě o 50 kW více. Z deseti na osmdesát procent se akumulátor nabije přibližně za 35 minut. A zatímco se auto bude nabíjet, vy se můžete zabavit s infotainmentem nové generace, který se premiérově ukáže právě v BMW iX, popřípadě se kochat futuristickým interiérem.

Jestliže totiž u BMW i4 platí, že interiér nikterak nevybočuje ze zavedených standardů mnichovské automobilky, u BMW iX je to naprostý opak. Už jen při pohledu na šestiúhelníkový multifunkční volant je vám jasné, že toto auto nebude pro konzervativní jedince. V interiéru je také využíváno mnoho recyklovaných materiálu, ať už jde o plasty, nebo rybářské sítě.

Výroba vozu s futuristicky vypadajícím vnitřním zpracováním bude probíhat v závodě BMW v německém Dingolfingu. Kdy přesně se první kusy dostanou do Česka, se však zatím s jistotou nedá říct. Cenovka nicméně startuje nad hranicí dvou milionů korun a za větší baterii zaplatíte ještě o půl milionu korun více.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym