Aby města lépe komunikovala s občany. Slovenská aplikace Simplicity získala miliony eur na expanzi do Spojených států

Spoluzakladatelé Simplicity Andrej Krúpa a Juraj Gago

Foto: Simplicity

Mobilní aplikace sloužící jako komunikační kanál mezi městem a jeho obyvateli, kteří díky notifikacím dostávají zprávy například o aktivitách městské samosprávy, nemocnic, policie či informace o parkování. Takovou vyvíjí slovenský startup Simplicity, jehož řešení využívá už stovka evropských měst. Jeho zakladatelé si vytyčili cíl dobýt trh ve Spojených státech a sedmi miliony eur (180 milionů korun) teď naplnění plánů podpořili také investoři.

„Myšlenka aplikace, která zjednoduší komunikaci mezi občany a městy, vznikla během mých studií v Dánsku, kdy jsem si uvědomil, že nemám dostatek důležitých informací souvisejících s městskou samosprávou,“ popisuje zakladatel Simplicity Juraj Gago.

Řešení tohoto problému do praxe společně s druhým zakladatelem Andrejem Krupou zhmotnili právě v aplikaci, která zajistí, že obyvatelům by neměly uniknout žádné zásadní informace včetně například zákazu parkování během plánovaného čištění ulic, změn otevíracích hodin městského úřadu nebo adresy testovacích míst v blízkosti bydliště.

„Začalo to jako inovativní řešení komunikace pro jedno město a v současnosti naše aplikace pod různými jmény usnadňuje život ve více než sto městech po Evropě. Do Spojených států ovšem Simplicity míří jako jedna aplikace, která sdružuje všechna města,“ doplňuje Krupa, který kromě startupu s Gagem buduje i akcelerátor Perry Talents.

simplicity_tym-min

Tým slovenského startupu Simplicity

Foto: Simplicity

Samotná společnost Perry Soft, jež vývoj Simplicity zastřešuje, v loňském roce utržila 130 tisíc eur (3,3 milionu korun) se ztrátou ve výši přibližně 120 tisíc eur (3 miliony korun). „Jsme v rané fázi růstu, kdy hodně investujeme do vývoje a expanze, takže ziskoví zatím nejsme,“ vysvětluje Andrej Krupa.

Startup se tak v hledání podpory pro své ambiciózní plány obrátil na investory. Celkem sedm milionů eur (180 milionů korun) do něj vkládají slovenský polostátní Venture to Future Fund a také fond z prvního investičního kola Zero Gravity Capital s přispěním několika angel investorů. První investice do startupu se pohybovala v řádu několika milionů eur.

Podle vyjádření firmy se teď s novou investicí valuace startupu zhodnotila desetinásobně, tzv. pre-money valuace před započtením nové investice se podle zakladatelů pohybovala na úrovni 17 milionů eur, v přepočtu 430 milionů korun.

Aplikaci aktuálně využívají spíš menší města nebo městské části větších měst, podle jejích tvůrců zejména kvůli tomu, že mají bližší kontakt s občany. Na domovském slovenském trhu jde konkrétně o téměř všechny městské části Bratislavy nebo okresní města, další se pak nachází v Chorvatsku, Estonsku, Izraeli nebo ve Spojených státech.

Na tuzemském trhu v této oblasti působí startup Munipolis donedávna známý jako Mobilní rozhlas. Podle posledních dat toto řešení v Česku využívá více než 1 350 obcí, po loňské akvizici firmy fondem Pale Fire Capital za desítky milionů korun teď podobně jako Simplicity chystá zahraniční expanzi, i když se zaměří spíš na evropské země.

„Naše aplikace svým uživatelům nabízí mnohem modernější a interaktivnější rozhraní, které také přináší více funkcionalit pro města. Zároveň náš produkt má ambici být městům poskytovaný jako SaaS (software jako služba, pozn. red.), což jej udělá škálovatelným po celém světě,“ reaguje na dotaz o odlišnostech od Munipolis Juraj Gago.

V Česku nevyužívá Simplicity žádné město, aktuálně však startup připravuje rozběh pobočky pro developery v Brně. Ti by se tak měli podílet na tvorbě řešení, s nímž chce dvojice mladých Slováků dobýt trh ve Spojených státech, kde zároveň otevře první pobočku pro obchodní tým. Vývoj platformy by měl nadále probíhat jen ze Slovenska a z Česka.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.