Adidas kvůli antisemitismu ukončil spolupráci s Kanyem Westem. Ztratí miliardy na zisku

Kanye West dlouhé roky pro Adidas navrhoval tenisky i oblečení pod značkou Yeezy. Kvůli jeho kontroverzním výrokům s ním ale firma končí.

Filip HouskaFilip Houska

ye

Reprofoto: Apple Music/YouTube

Americký rapper a módní návrhář Kanye West

0Zobrazit komentáře

Další den, další velká rána pro Kanyeho Westa. Okolo známého rappera a módního návrháře se v posledních týdnech kvůli kontroverzním veřejným výrokům, ve kterých se dotkl jak Židů, tak rasové problematiky, stahují mračna – a teď začalo pořádně pršet. S jeho vyjadřováním a postoji totiž nesouhlasí ani Adidas, se kterým Ye navrhuje populární tenisky a oblečení Yeezy. Proto nyní definitivně zakročil.

Německý sportovní gigant oznámil, že s Kanyem Westem, legálně pojmenovaným jako Ye, ukončuje spolupráci. Adidas tak zaujal stejný postoj jako luxusní módní dům Balenciaga, s nímž spolupracoval na kolekci pro firmu Gap, a agentura Creative Artists Agency (CAA), která rapperovi zajišťovala zázemí pro tvorbu hudby i koncertování.

„Jeho nedávné komentáře a činy jsou nepřijatelné, nenávistné a nebezpečné a porušují firemní hodnoty rozmanitosti a inkluze, vzájemného respektu a férovosti,“ uvedl Adidas v oficiálním vyjádření. Společnost nad ním podle zdrojů obeznámených s touto situací dlouho přemýšlela – nebylo totiž jasné, jestli se s Westem skutečně rozloučí.

Vše se rozhořelo především antisemitskými komentáři na sociálních sítích Twitter a Instagram. Obě služby poté účet rappera Ye zablokovaly s odůvodněním, že porušil podmínky. Faux pas předvedl i na věhlasné módní akci Fashion Week v Paříži, kde se vytasil s velmi kontroverzním tričkem.

yeezy_1

Foto: Adidas

Yeezy Boost 350 V2

Netrvalo dlouho a na rapperovu hlavu se začala snášet velká kritika nejen z řad veřejnosti, ale také partnerů. Jedním z těch největších je právě Adidas, se kterým Ye navrhuje veleúspěšnou kolekci tenisek a oblečení Yeezy – ta měla do kasy německé firmy jen za loňský rok přinést 1,7 miliardy dolarů (41,7 miliardy korun), respektive sedm procent celkového ročního obratu.

Ostatně tenisky Yeezy ze série Boost 350 patří k naprosto zásadním modelům, který znatelně ovlivnil streetwearovou scénu po celém světě. A to především díky svému „ponožkovitému“ stylu, jenž má tkaničky jen pro okrasu. Před pár lety šlo o jedny z nejvyhledávanějších tenisek – a lidé za ně platili i desetitisíce.

Tomu je ale konec. Adidas oficiálně zmínil, že se konec zhruba devítileté spolupráce týká jak stopky pro produkci nového zboží se štítkem Yeezy, tak vyplácení jakýchkoliv odměn samotnému umělci. Tratit na tom bude samozřejmě i Adidas, podle všeho až 250 milionů dolarů (6,1 miliardy korun) v čistém zisku za letošní rok.

Ačkoliv si mohl Adidas tímto krokem odškrtnout jakési splnění interních morálních pravidel a vyjít vstříc veřejnosti, která po konci partnerství volala, negativně se to odrazilo na jeho akciích. Frankfurtská burza, kde se s akciemi německé sportovní firmy obchoduje, eviduje dnešní pokles okolo osmi procent – nejvyšší od roku 2016.

V celé situaci je i jistý paradox. Ye měl totiž podle svých dřívějších vyjádření v plánu se s Adidasem rozloučit sám, protože nebyl se spoluprací spokojen – ostatně z obdobného důvodu dal sbohem i americké módní firmě Gap, kterou chtěl vrátit na výsluní. V poslední době je ovšem nutné brát jeho veřejné projevy s odstupem.

Každou neděli vám naservírujeme nejdůležitější zprávy týdne.

Newsletter Weekly | Poslední vydání