Adidas kvůli antisemitismu ukončil spolupráci s Kanyem Westem. Ztratí miliardy na zisku
Kanye West dlouhé roky pro Adidas navrhoval tenisky i oblečení pod značkou Yeezy. Kvůli jeho kontroverzním výrokům s ním ale firma končí.
Další den, další velká rána pro Kanyeho Westa. Okolo známého rappera a módního návrháře se v posledních týdnech kvůli kontroverzním veřejným výrokům, ve kterých se dotkl jak Židů, tak rasové problematiky, stahují mračna – a teď začalo pořádně pršet. S jeho vyjadřováním a postoji totiž nesouhlasí ani Adidas, se kterým Ye navrhuje populární tenisky a oblečení Yeezy. Proto nyní definitivně zakročil.
Německý sportovní gigant oznámil, že s Kanyem Westem, legálně pojmenovaným jako Ye, ukončuje spolupráci. Adidas tak zaujal stejný postoj jako luxusní módní dům Balenciaga, s nímž spolupracoval na kolekci pro firmu Gap, a agentura Creative Artists Agency (CAA), která rapperovi zajišťovala zázemí pro tvorbu hudby i koncertování.
„Jeho nedávné komentáře a činy jsou nepřijatelné, nenávistné a nebezpečné a porušují firemní hodnoty rozmanitosti a inkluze, vzájemného respektu a férovosti,“ uvedl Adidas v oficiálním vyjádření. Společnost nad ním podle zdrojů obeznámených s touto situací dlouho přemýšlela – nebylo totiž jasné, jestli se s Westem skutečně rozloučí.
Vše se rozhořelo především antisemitskými komentáři na sociálních sítích Twitter a Instagram. Obě služby poté účet rappera Ye zablokovaly s odůvodněním, že porušil podmínky. Faux pas předvedl i na věhlasné módní akci Fashion Week v Paříži, kde se vytasil s velmi kontroverzním tričkem.
Netrvalo dlouho a na rapperovu hlavu se začala snášet velká kritika nejen z řad veřejnosti, ale také partnerů. Jedním z těch největších je právě Adidas, se kterým Ye navrhuje veleúspěšnou kolekci tenisek a oblečení Yeezy – ta měla do kasy německé firmy jen za loňský rok přinést 1,7 miliardy dolarů (41,7 miliardy korun), respektive sedm procent celkového ročního obratu.
Ostatně tenisky Yeezy ze série Boost 350 patří k naprosto zásadním modelům, který znatelně ovlivnil streetwearovou scénu po celém světě. A to především díky svému „ponožkovitému“ stylu, jenž má tkaničky jen pro okrasu. Před pár lety šlo o jedny z nejvyhledávanějších tenisek – a lidé za ně platili i desetitisíce.