Affiliate marketing se během krize stane výhodnějším, věří majitelé AffilBoxu, který loni klientům přivedl téměř 2 miliardy

Peter BrejčákPeter Brejčák

affilbox2Insider

Foto: AffilBox

Jaroslav Janíček a Ondřej Martínek z AffilBoxu

Affiliate marketing celosvětově neustále roste, podle odhadů má tento globální trh hodnotu přes dvanáct miliard dolarů a v příštích letech by se měl zvětšit o dalších deset procent. Nejinak tomu je i na tuzemském trhu, kde je jedním z největších hráčů AffilBox.

Nástroj, který loni koupila dvojice Ondřej Martinek a Jaroslav Janíček od zakladatele Mária Roženského, podle interních statistik za loňský rok zaznamenal téměř 415 tisíc objednávek, čímž dosáhl obrat přivedený klientům na 1,9 miliardy korun a vyplacené provize affiliate partnerů tvořily přes 190 milionů.

Nástroj navíc nyní prošel mnohými změnami a vylepšeními. Jednou z nich je možnost sledování slevových kupónů, které otevírá dveře pro správu influencerů i offline marketing.

Přichází optimalizace affiliate marketingu

Vzhledem k současné krizové situaci, která pomalu začíná způsobovat problémy i na úrovni národního hospodářství a může vyústit do ekonomické krize, očekávají v AffilBoxu na trhu affiliate marketingu několik změn. „Inzerenti affiliate marketingu budou chtít optimalizovat své náklady na všechny marketingové kanály a affiliate nebude výjimkou. Všimněte si slovíčka optimalizovat – ne snižovat. Často se inzerenti uchylují ke snižování provizí svým partnerům,“ popisuje pro CzechCrunch Martinek.

Aplikace AffilBox

Aplikace AffilBox

„V krátkém horizontu krize pravděpodobně prodeje razantně neovlivní, protože affiliate partneři nejsou tak flexibilní na změny nabídek inzerentů. Nicméně v dlouhém období affiliate partneři přejdou ke konkurenci a program obvykle zaniká. Tento způsob optimalizace nákladů je proto nejhorším možným,“ doplňuje svého byznys partnera Janíček.

Aby se během krize šéfové AffilBoxu podle svých slov zachovali logicky, nebudou razantně snižovat své marketingové náklady, protože prodávat ještě méně zboží může být během recese likvidační – především u firem postavených na prodeji novým a novým zákazníkům bez vysoké retence. Za stejných podmínek pak bude firma investovat zhruba stejné náklady do marketingu, avšak kvůli poklesu poptávky i tak prodá méně zboží.

„U affiliate marketingu budou také klesat prodeje, nicméně náklady se drží konstantní, protože se u něj platí partnerovi za přivedeného zákazníka. Affiliate se tedy stává reálně výhodnějším,“ myslí si Martinek. „Dalším parametrem, který je potřeba brát v potaz, je fakt, že affiliate partner je také podnikatel a ‚musí platit složenky‘. Bude se tedy v době krize logicky více snažit propagovat a teoreticky je schopný ukrojit konkurenci část prodejního koláče ve prospěch inzerenta,“ dodává Janíček.

„V dlouhodobém horizontu, až se situace vrátí do relativně normální situace, budou lidé více nakupovat online a potažmo tam bude prodávat i více firem. Affiliate marketing se tak může stát tou drobnou výhodou, která posune byznys před konkurenci,“ myslí si Janíček.

Interní data AffilBoxu ukazují, že si e-shopy s tímto nástrojem dokážou zvýšit své obraty o 10 až 60 procent, affiliate programy však zatím využívá jen méně než desetina všech e-commerce obchodníků. V AffilBoxu tak stále vidí velký prostor k růstu.