Aukro pod taktovkou Pale Fire Capital a nového šéfa šlape. V aukcích se prodalo zboží za více než 3 miliardy

aukro-prsten2

Foto: CzechCrunch

Na Aukru, kterému šéfuje Jan Sadílek, se nejvíce prodávají starožitnosti

Aukro loni dosáhlo plnoletosti a v dospělosti se chystá znovu vyrůst. Známé tržiště, kde se v aukcích od roku 2003 prodávají jak starožitnosti, tak i třeba nejnovější elektronika a brzy také byty nebo auta, je matadorem tuzemské internetové scény, ale v posledních letech o něm nebylo tolik slyšet. Až po příchodu nových většinových vlastníků chytá nový dech. To se odráží i na loňských výsledcích, kdy firma oznámila, že zvýšila objem zobchodovaného zboží o 30 procent na 3,3 miliardy korun.

Výkonný ředitel Aukra Jan Sadílek, který do čela firmy přišel loni v létě z Alzy, pro ČTK uvedl, že jen za sběratelské a starožitné předměty lidé loni utratili zhruba dvě miliardy korun, proti roku 2020 o 36 procent více. Právě tento segment dál představuje hlavní nohu aukčního portálu, ale Sadílek ho chce dál rozšiřovat. Ve velkém rozhovoru pro CzechCrunch před několika týdny popisoval, že se budou v aukcích nabízet i reality nebo auta.

V letošním roce by chtěl Jan Sadílek se svými kolegy zvýšit obrat ideálně na dvojnásobek, přičemž minimem je prý růst o 50 procent. Očištěné tržby ani zisk firma oficiálně nezveřejnila, ale dle jejího šéfa se ziskovost pohybuje ve vyšších desítkách milionů korun. Obrození Aukra se po slabších letech děje pod taktovkou investiční skupiny Pale Fire Capital, která loni v červnu zvýšila svůj podíl na 82 procent. Druhým vlastníkem je investiční skupina Leverage.

Aukro mělo původně ambici za uplynulý rok dosáhnout obratu zhruba čtyři miliardy korun. „K plánu jsme se přiblížili, nicméně prioritně bylo potřeba dořešit řadu technických aspektů naší platformy a zaměřit se na lepší zákaznickou zkušenost,“ uvedl nyní Sadílek. Podařilo se podle něj stabilizovat IT, spustit několik služeb orientovaných na zákazníka, jako například plovoucí konec aukcí, kdy se konec nabídky posuzuje, dokud zájemci přihazují, dále nákup skončených nabídek nebo možnost nahlašování nabídek.

Velkému zájmu na Aukru se těší aukce starožitných a sběratelských předmětů, obrat za tyto kategorie každoročně roste. Za listopad lidé vydražili starožitné a sběratelské kusy za 210 milionů korun, v prosinci za 202 milionů korun. „Lidé jsou ochotni utrácet a hledají alternativní způsoby, kde svoje úspory uložit. Tento trend pozorujeme dlouhodobě a před Vánocemi obzvláště. Svou roli zřejmě hraje také rostoucí inflace,“ řekl Pavel Krejčíř, odborník na starožitnosti a sběratelství ve společnosti Aukro. Tradičně vysoká poptávka je po vzácných mincích. Za sadu Svatováclavských dukátů z roku 1937 kupec v prosinci zaplatil 1,8 milionu korun.

Sadílek loni v červnu po svém nástupu na místo šéfa Aukra řekl, že chce v roce 2025 dosáhnout obratu kolem 20 miliard korun. V rozhovoru pro CzechCrunch v prosinci nakonec upřesnil, že cílem je dosáhnout na 20 miliard korun v objemu zobchodovaného zboží do konce roku 2026. Vedle zmíněných nových kategorií plánuje zavést prémiové aukce a kolekce a chce dál pracovat na partnerstvích s dalšími e-shopy v rámci prodeje zboží druhé jakosti.

„Chceme být tržištěm pro druhojakostní zboží, tedy použité, rozbalené, klidně i rozbité produkty – ty ještě udělají svou službu. Největším prodejcem na Aukru je tak paradoxně Alza,“ vysvětloval v nedávném rozhovoru Sadílek, který v Alze působil několik let jako marketingový ředitel. Obecně se Aukro orientuje na aukce i prodej a nákup za pevné ceny. Svou činnost portál zahájil v roce 2003, momentálně eviduje přes 4,5 milionu registrovaných uživatelů.

S přispěním ČTK.

Ondřej Holzman

Šéfredaktor CzechCrunche. Baví ho objevovat zajímavé příběhy a dělit se o ně se světem. Když nepíše nebo není na Twitteru, staví LEGO.

Šéfredaktor CzechCrunche. Baví ho objevovat zajímavé příběhy a dělit se o ně se světem. Když nepíše nebo není na Twitteru, staví LEGO.