Tvůrcům Beat Saberu kvůli smlouvě s Metou spadly tržby na pětinu. Už nejsou v Česku největší
Z více než dvou miliard klesly tržby Beat Games na méně než pětinu. Prodeje ve svém obchodě totiž přebírá mateřská firma.
Donedávna platilo studio Beat Games za největší domácí herní firmu, co se tržeb týče. Jeho Beat Saber vygeneroval od svého vydání v roce 2018 přes čtvrt miliardy dolarů a přilákal zájem Marka Zuckerberga a jeho společnosti Meta. Nově uzavřená smlouva s Metou ale znamená, že Beat Games vyklízí pozici studia s nejvyššími tržbami a přenechává ji firmě Bohemia Interactive.
Poslední výroční zpráva Beat Games hovořila o tržbách převyšujících 2,3 miliardy korun. Tím se tvůrci hudební hry pro virtuální realitu Beat Saber dostali na špičku žebříčku největších českých herních studií. Právě zveřejněné dokumenty ale ukazují výrazný pokles. Za předloňský rok česká firma vlastněná společností Meta utržila 434 milionů korun. Beat Games klesl i zisk, a to ze 70 na 51 milionů korun.
Důvodem propadu tržeb na méně než pětinu jsou podmínky nové smlouvy, kterou vývojáři uzavřeli s mateřskou společností začátkem předloňského roku. „Dopad ukončení distribuční smlouvy a uzavření nové prodejní smlouvy spočívá v tom, že společnost již nebude vystupovat jako prodejce digitálního obsahu v případě prodejů, které se uskuteční přímo v digitálním obchodě mateřské společnosti,“ uvádí výroční zpráva.
Od předloňského roku tak tržby z Beat Saberu vygenerované online obchodem společnosti Meta neproudí přes Beat Games. „Nehledě na takto způsobené snížení výnosů společnost v tomto roce nadále rostla, a to zejména díky pokračujícímu růstu trhu s virtuální realitou a uváděním nového digitálního herního obsahu na trh,“ zmiňuje dokument podepsaný jednatelem společnosti Rajem Singhem.
Beat Saber se prodává i mimo platformu technologické společnosti Marka Zuckerberga. Navíc stále vydává nové herní doplňky, respektive hudební balíčky, do jejichž rytmu hráči rozsekávají virtuální kostičky. Naposledy se hra rozšířila loni na podzim o tvorbu rockových legend Rolling Stones. Už dříve se seznam songů rozrostl například o tvorbu Lady Gaga, Queen nebo Weeknda.
Nejúspěšnější hra pro virtuální realitu je dílem slovenských vývojářů Jána Ilavského a Vladimíra Hrinčára, ke kterým se přidal český skladatel Jaroslav Beck. Krátce po vydání hry firmu v roce 2019 koupilo Zuckerbergovo metaimpérium. To mimo jiné vlastní i Instagram a Facebook a také provozuje divizi Reality Labs zaměřenou na virtuální realitu, do níž začlenilo i dříve pořízenou známou značku VR odvětví Oculus.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsLoni na jaře Beck studio Beat Games opustil a začal se věnovat jiným projektům od podpory dětských domovů až po prodej ochucených nápojů. Také se více zaměřil na investování, ačkoliv na byznys v Česku z velké části zanevřel. Ilavský a Hrinčár v Beat Games nadále působí, prvně zmiňovaný se o své kariéře včetně Beat Saberu nedávno rozpovídal v rozhovoru pro CzechCrunch. „Chcete napodobit náš úspěch? Neřešte výdělek, ale touhu dělat hry,“ prohlásil Ilavský.
Při srovnání posledních zveřejněných výsledků firem domácího herního průmyslu Beat Games opouští první příčku mezi českými studii. V tržbách i počtem zaměstnanců (Beat Games mimochodem tvoří jen čtyři desítky pracovníků) českým videohrám opět kraluje Bohemia Interactive, studio proslavené především sérií realistických vojenských akcí Arma. To v těchto dnech také zveřejnilo výroční zprávu za rok 2022 a už podruhé v obratu překročilo miliardu korun.
Jak se dostali k tvorbě her a co je pohání vpřed? Co podle nich v Česku chybí a čím jsme naopak výjimeční? Vyzpovídali jsme výrazné osobnosti herního průmyslu.
- Martin Frývaldský z Warhorse Studios: Každá nová hra je jako další cesta na Měsíc
- Ján Ilavský z Beat Games: Chcete napodobit úspěch Beat Saberu? Neřešte výdělek, ale touhu dělat hry
- Marek Španěl z Bohemia Interactive: České hry mají jedinečný rukopis. V něčem jsou nejlepší na světě
- Pavel Barák z Asociace českých herních vývojářů: Musíme v Česku pořádně nakopnout herní startupy