Bolt přijíždí do Prahy se stovkami elektrických koloběžek. Parkovat s nimi nebude možné kdekoliv

Peter BrejčákPeter Brejčák

bolt-1

Foto: Bolt

Elektrická koloběžka Bolt

0Zobrazit komentáře

Přeprava autem, rozvoz jídla i potravin, sdílená elektrokola a teď už i elektrické koloběžky. Estonský startup Bolt, který na přelomu loňského a letošního roku nakoply mnohamiliardové investice, oznámil další novinku v expanzi svých služeb v Česku. V hlavním městě začal nabízet také své sdílené koloběžky, přičemž do ulic městských částí Praha 1 až 10 jich v první fázi rozmístí zhruba dvě stovky. Podle poptávky pak bude v daných lokalitách upravovat počet strojů i stanovišť.

Podobně jako elektrická kola, jež Bolt v hlavním městě rozmístil v říjnu loňského roku, bude podle vyjádření firmy koloběžky možné si vypůjčit a vrátit pouze na dedikovaných stáních. V Praze je jich aktuálně přibližně 500 a mimo ně aplikace uživatelům nedovoluje jízdu ukončit.

Pro Bolt není Praha prvním městem, kde své koloběžky nabízí. Před rokem je nasadil v Olomouci, následně pokračoval Boskovicemi a Pardubicemi, v březnu letošního roku pak Brnem a Ostravou. Celkově je provozuje v deseti tuzemských městech a během léta by mělo přibýt několik dalších.

Bez poplatku za odemčení

V Praze se platforma přidává ke konkurenční službě Lime, která sdílené koloběžky provozuje už několik let. V ulicích hlavního města přitom v posledních letech bylo možné potkávat například i stroje od společnosti Revolt, která však nedávno ukončila svoji činnost. Bolt se nicméně oproti konkurenčnímu Limu odlišuje v cenové politice.

Zatímco Lime v Praze účtuje 25 korun jen za odemčení stroje a následně tři koruny za každou minutu jízdy, u Boltu uživatel v hlavním městě zaplatí 2,50 koruny za minutu bez úvodního poplatku. Desetiminutová jízda by tak měla vyjít na 25 korun. V jiných městech má přitom Bolt ceny nastavené vyšší, je tedy možné, že v budoucnu zdraží i v Praze.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Uvedení našich elektrokoloběžek jsme pečlivě vyjednali se samosprávou stejně, jako to děláme v jiných městech nebo jako jsme před tři čtvrtě rokem dojednali spuštění elektrokol Bolt. Na stejných, pevně daných stanovištích tak pouze k elektrokolům přibudou koloběžky,“ popisuje Martin Zajíc, manažer pro elektrická kola a koloběžky Bolt pro Českou republiku.

„Princip, na kterém je naše služba založena, minimalizuje to, že se naše koloběžky budou válet po chodnících, v parcích a podobně. Nanejvýš ve velmi nepravděpodobném případě, že někdo koloběžku poškodí a rozbitou nechá ležet. Naši lidé ji ovšem v řádu hodin najdou a odklidí,“ doplňuje Zajíc.

Superchargery pro všechny. Tesla svou síť nabíjecích stanic otevře i elektromobilům jiných značek

supercharger-tesla3

Foto: Tesla

Vůz Tesla u nabíjecí stanice Supercharger

0Zobrazit komentáře

Být elektromobilistou s sebou přináší několik nástrah, na které je potřeba být náležitě připraven, což v Česku platí dvojnásob. Tou největší je v porovnání s klasickými benzínkami stále velmi řídká síť nabíjecích stanic, proto je nutné delší cesty naplánovat tak, aby protínaly místa, na kterých je možné vůz v klidu dobít. I při tomto plánování je ovšem zapotřebí být v pozoru. Ne každá nabíjecí stanice dokáže nabít každý elektromobil. V případě nabíjecích stanic od Tesly by však tato poučka měla ještě během letošního roku pozbýt platnosti.

Šéf Tesly Elon Musk totiž prozradil, že tzv. Superchargery, jak se nabíjecí stanice od Tesly jmenují, se otevřou všem elektromobilistům bez výjimky. Právě Superchargery tvoří celosvětově i u nás významnou část nabíjecí infrastruktury. V tuzemsku najdeme 48 nabíjecích stojanů Tesly na celkem osmi místech po celé republice, mezi kterými nechybí ani nedávno otevřená zelená nabíjecí stanice v Lovosicích. Až doposud byla tato místa zapovězená všem, kteří nevlastnili automobil Tesla.

Ovšem po posledním tweetu Elona Muska se zdá, že nabíjet tu půjde i vozy konkurenčních značek. Že je Tesla otevřená myšlence umožnit i jiným výrobcům automobilů nabíjet vozy v její síti, v minulosti naznačila již několikrát. Nikdy však nebylo blíže prozrazeno, kdy a za jakých okolností by se tak mohlo stát. O něco uchopitelnější indicie se začaly objevovat až v posledních měsících a Musk nyní udělal v této otázce daleko víc jasno.

supercharger-tesla

Foto: Tesla

Nabíjecí stanice Supercharger od Tesly

Stalo se tak formou komentáře u tweetu jednoho z fanoušků. Musk informoval o tom, že se Superchargery ještě letos otevřou i ostatním elektromobilům. Zároveň také přidal vysvětlení, proč nebyly pro jiné výrobce přístupné hned od začátku, což je spojeno s prvenstvím Tesly v oboru a absencí jakýchkoliv nabíjecích standardů v době, kdy byl systém nabíjení vozů Tesla vyvíjen.

To platí především pro americký trh, kde Tesla využívá svůj vlastní konektor. Otevírání nabíjecích stanic vozům jiných výrobců proto bude v USA složitější než v Evropě, kde Superchargery a vozy značky Tesla již pracují s klasickým CCS standardem. I zde se však musí vyřešit otázka softwarové přístupnosti a systém plateb.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Aby bylo možné u Superchargeru bez CCS konektoru nabít jiný elektromobil než ten, který sjel z výrobní linky Tesly, bude nutné u nabíjecí stanice použít určitý typ adaptéru. Zda budou tyto adaptéry součástí stanic, nebo se bude jednat o novou položku nabízenou v e-shopu Tesly, je prozatím otázkou. Pravděpodobnější je ale druhá varianta, i vzhledem k tomu, že Tesla ve své nabídce již jeden takový adaptér má, aby majitelům vozů Tesla umožnila nabíjet vozy i mimo síť stanic Supercharger.

Ať už bude řešení jakékoliv, pro majitele elektromobilů ostatních automobilek se jedná o pozitivní zprávu. Tento krok jim totiž přinese rozšíření využitelné nabíjecí infrastruktury o celou řadu nových míst s vysokým výkonem. Elon Musk totiž před několika dny oznámil, že by valná část Superchargerů měla začít fungovat na výkonu 300 kW. Zda bude možné tímto výkonem nabíjet skrze adaptér, ovšem není v současné chvíli jasné.