České Choice využívá na komunikaci se zákazníky už přes pět tisíc gastropodniků. Teď získalo další investici od Reflex Capital

Peter BrejčákPeter Brejčák

choice2

Foto: Choice

Robert Novosad, Alex Ilyash a Vladimir Afanasyev ze startupu Choice

0Zobrazit komentáře

Nápad rozběhnout startup před rokem v gastronomickém odvětví, v němž byly následně provozovny do velké míry několik měsíců zavřené, se z dnešního pohledu může zdát jako šílenost. Přesně to však udělal Alex Ilyash, jehož druhý startup Davinci TS trpěl kvůli omezenému cestovnímu ruchu. Restauracím i dalším podnikům začal se společností Choice nabízet komplexní řešení pro komunikaci se zákazníky.

Startup Choice se spustil loni v září a po sedmi měsících na trhu hlásil už více než tři tisíce zapojených podniků a plány na velkou expanzi. Ta se daří, podle vyjádření pro CzechCrunch už firma eviduje více než pět tisíc registrovaných provozoven, zákazníky má v pětadvaceti zemích a celkem zprostředkovala 200 tisíc objednávek v celkové hodnotě přes 100 milionů korun. Minimálně jednu objednávku přes platformu udělalo 66 tisíc hostů.

Teď přitom Choice své plány teprve rozbíhá, v čemž mu pomůže také nová investice ve výši 600 tisíc eur, v aktuálním přepočtu přes 15 milionů korun. Do startupu ji vložil tuzemský venture kapitálový fond Reflex Capital Ondřeje Fryce. Ten participoval už na úvodním kole ve výši 100 tisíc eur (asi 2,5 milionu korun), kde se k němu přidaly také J&T Ventures a britský Seedcamp.

„Během prvního roku existence firmy dosáhl náš tým výborných výsledků, proto Reflex Capital pokračuje v podpoře a svou investici navýšil. Stále však jde o tzv. pre-seed kolo, naším cílem je v blízké budoucnosti uzavřít mnohem větší investici,“ prozrazuje pro CzechCrunch Alex Ilyash.

choice-alex-ilyash-min

Alex Ilyash, zakladatel a šéf Choice

Samotná platforma, která začínala čistě s funkcí zobrazování digitálního menu, se nyní zaměřuje na digitalizaci gastrosegmentu. Restauracím podle Ilyashe nabízí tzv. all-in-one řešení pro komunikaci se zákazníky, kromě digitálního menu například web pro rozvoz a jídlo s sebou, získávání zpětné vazby nebo objednávky a placení od stolu s použitím QR kódu. Nově navíc Choice spouští online systém pro rezervaci stolů.

Ze stran podniků startup funguje na bázi předplatného, kdy s ohledem na požadované funkce platí od 15 do 80 dolarů měsíčně. Hlavní cíl Choice však spočívá v transakcích, kde doteď na tuzemském trhu dominovalo spíš řešení od konkurenčního startupu Qerko. Ten shodou náhod získal podobně velkou investici jen pár měsíců zpátky.

„Důležitou výhodu Choice představuje možnost nastavit si vše v brandu restaurace, od barev přes loga či doménu až po font. Choice totiž nepropaguje vlastní aplikaci, ale samotné restaurace. Své řešení přirovnává k řešení pro e-shopy od Shopify nebo českého Shoptetu,“ říká Ilyash s tím, že trend digitalizace restaurací obecně nabírá rychlé tempo v celé Evropě.

Jako příklad zmiňuje půl roku starý a podobně zaměřený francouzský startup Sunday App, který už získal investici ve výši 100 milionů eur (2,5 miliardy korun). Ilyash se však velké zahraniční konkurence neobává a spoléhá se zejména na potenciální velikost celého gastronomického trhu.

„Trh, na který Choice vstoupil, je ve světovém měřítku dostatečně velký a pro expanzi nabízí nepřeberné množství států. Vybíráme si země, ve kterých se chceme stát jedničkou, a během půl roku bychom si na těchto strategických trzích chtěli zajistit první pozice. Naším cílem totiž není být všude a zároveň nebýt nikde. Máme k dispozici výborný IT tým a hojné zkušenosti s mezinárodní expanzí,“ dodává Ilyash.

Rubriku Startupy podporujíjt-retina