Českou hrou roku je Svoboda 1945. Zabodoval simulátor bezdomovce i šéf Bohemia Interactive

Ocenění získaly i nejprodávanější Euro Truck Simulator 2, hororová Happy Game nebo historická budovatelská strategie Nebuchadnezzar.

Michal MančařMichal Mančař

svoboda

Foto: Charles Games

Pro co největší autenticitu Svoboda 1945 pracuje s množstvím dobových materiálů

0Zobrazit komentáře

Českou hrou roku 2021 je naučný historický titul Svoboda 1945: Liberation. Verdikt odborné poroty se videoherní příznivci dozvěděli během úterního slavnostního vyhlášení, které kromě nejpovedenějšího domácího počinu představilo také vítěze dílčích kategorií od game designu až po nejlepší studentskou hru. Samotní hráči pak ve veřejném hlasování vybírali dílo s nejlepší podporou komunity.

Titul od studia Charles Games opanoval už dvanáctý ročník ocenění nejlepších českých videoher, které vyšly v průběhu loňského roku. Porotu sestavenou z vývojářů, novinářů a dalších herních osobností zaujala Svoboda 1945: Liberation svým zpracováním citlivého historického tématu. Oproti mainstreamovější tvorbě totiž prozkoumává skutečné dějiny českého pohraničí. Ačkoliv k tomu využívá fiktivní příběh, autenticky vykresluje divokou dobu osvobození, poválečného odsunu i následné komunistické kolektivizace.

Spolu s nejlepší hrou se vyhlašovaly i další kategorie. Nejlepší free-to-play neboli bezplatnou hrou se stal Mini Day-Z 2 od Bohemia Interactive, jenž na telefony přenáší hratelnost plnokrevného zombie titulu Day Z. V kategorii herního designu zvítězil simulátor bezdomovce Hobo: Tough Life a za technologické řešení porotci ocenili historickou budovatelskou strategii Nebuchadnezzar. Nejpovedenější audiovizuální zpracování měla hororová Happy Game od Amanita Design, autorů předloňské hry roku Creaks.

Hlasování hráčské veřejnosti o hře s nejlepší podporou komunity zvolilo Euro Truck Simulator 2 od SCS Software. Nejprodávanější tuzemská hra nedávno oslavila třináct milionů prodaných kopií (k nimž přidává další miliony obsahových přídavků) a svým autorům stále vozí stamilionové tržby. Mezi hrami vytvořenými studenty porotu pak nejvíce zaujal titul Hats! Celkový vítěz i šampioni jednotlivých kategorií získali kromě prestiže i skleněné trofeje se známou zakulacenou postavičkou Pac-Mana.

Skupina herních historiků a pamětníků také za celoživotní práci a přínos herní scéně uvedla do síně slávy Marka Španěla. Ten patří k nejvýraznějším osobnostem domácího herního průmyslu, v roce 1999 spoluzaložil studio Bohemia Interactive, které dodnes vede. O dva roky později s ním představil legendární Operaci Flashpoint a položil tak základy úspěšné série vojenských simulátorů Arma.

Českou hru roku vedle řady partnerů podporuje i vývojářské studio Beat Games. Autoři rytmické hudební akce Beat Saber, nejúspěšnější hry pro virtuální realitu na světě, jsou generálním partnerem cen. A také největší tuzemskou videoherní společností, která za loňský rok oznámila tržby ve výši 2,3 miliardy korun. Tím firma, kterou v roce 2019 koupil Facebook (dnes už Meta), překonala dosavadního lídra z Bohemia Interactive se zhruba polovičním obratem.

Stejně jako loni – kdy kromě triumfu Creaks navíc fanoušci zvolili Kingdom Come: Deliverance nejlepší hrou dekády – bylo slavnostní vyhlášení pořádáno online a vysíláno na streamu moderovaném Filipem „Fiolou“ Kraucherem známým z herního magazínu Indian i z práce na videohře Matcho ve vlastním studiu FiolaSoft. To je od loňského roku spolu se spřízněnou společností MediaRealms a herním projektem VisionGame organizátorem cen.

I díky úspěchu nominovaných titulů byl loňský rok rekordní pro české videohry jako celek. Domácí herní průmysl v roce 2021 raketově vystřelil na tržby převyšující sedm miliard korun. Přitom se očekávalo, že ve své době taktéž rekordní pětimiliardové výsledky z roku 2020 neporostou nijak rapidně. Místo toho nicméně přišel růst o třetinu. Pro aktuální rok se však už vzhledem ke globální finanční krizi pokles tempa předpokládá s větší jistotou.