Česku vládne bůh války. Nejočekávanější hra roku God of War: Ragnarök drtí rekordy JRC i Xzone

Nový God of War během pár dní několikanásobně překonal všechny letošní hity v čele s Horizonem a Elden Ringem. Ale i Farming Simulator.

Michal MančařMichal Mančař

god-of-war-boxed

Foto: Sony

Mocný Kratos a jeho syn Atreus, rodinní hrdinové God of War: Ragnarök

0Zobrazit komentáře

Přišel, viděl, zvítězil. Caesarovsky jednoduše si na trhu počíná nejočekávanější videohra tohoto roku God of War: Ragnarök. Slaví úspěchy na světové scéně, vytvořil nový rekord PlayStationu a fantasticky se mu daří i v Česku. Od svého nedávného vydání se zde mytologií inspirované příběhy probojovaly na vrchol prodejního Olympu. Tedy vlastně spíš do hrdinských hal severské Valhally.

„God of War: Ragnarök u nás trhal rekordy. Už teď o něm můžeme říct, že se jedná o nejúspěšnější titul tohoto roku a zároveň o nejprodávanější hru v den vydání vůbec,“ okomentoval doslova božskou premiéru akční videohry pro CzechCrunch Adam Fischer z JRC. A stejný bestseller je nejnovější přírůstek do série her zasazených nejprve do řecké a v posledních dvou dílech pak do severské mytologie i na konkurenčním Xzone. Anebo na Alze a CZC.

„Již nyní je u nás nejprodávanější hrou roku,“ přiblížil pro CzechCrunch Martin Schovanec, šéf a spolumajitel Xzone. „S aktuálními tisícovými prodeji je Ragnarök novinkou roku,“ potvrzují představitelé Alzy. Jejich protějšci z CZC byli ve svém vyjádření opatrnější, nicméně i u nich se hře daří: „Můžeme potvrdit, že God of War je dlouhodobě očekávaná novinka a tomu odpovídají i prodeje.“ Česko tak nepřekvapivě následuje světovou situaci.

Díky 5,1 milionu prodaných kopií za úvodní týden od vydání 9. listopadu vytvořil bůh války prodejní rekord mezi exkluzivními tituly pro PlayStation. Ani jedna z oslovených českých firem nechtěla být v číslech takto konkrétní, jejich zástupci ale dávají jasně najevo, že devátý díl série od vývojářů ze Santa Monica Studio je i u nás bezprecedentně úspěšný. Míru jeho popularity mezi zákazníky alespoň přibližují srovnáním s dalšími trháky.

Například na Xzone si Ragnarök v týdnu po premiéře vydobyl téměř tak hvězdné postavení jako poslední podobný megahit Cyberpunk 2077. „Prodeje Ragnaröku jsou velmi blízko jeho číslům,“ řekl Schovanec. Což nemusí znít revolučně, ale je to slovutný sukces. Předloňský Cyberpunk byl totiž veleočekávaným dílem CD Projektu, tvůrců nesmírně oceňovaného herního Zaklínače. Polským vývojářům navzdory rozpačitým začátkům přinesl rekordní několikamiliardový zisk.

God of War: Ragnarök jsme na CzechCrunchi měli možnost vyzkoušet ještě před vydáním a naprosto nás uchvátil. Kolega Václav Bedřich ho označil nikoliv za pouhou videohru, ale za koncert plný emocí, vizuálních zážitků z unikátně vytvořených světů a adrenalinové akce. Nade všechny skvěle zpracované části hry vyzdvihl příběh, jenž vás posadí na horskou dráhu a nezadá si s nejkvalitnější filmovou produkcí.

Soumrak bohů tak zastínil všechny ostatní letošní velké premiéry. JRC i Xzone shodně zmiňují například druhý díl akce kombinující dinosaury a roboty Horizon Forbidden West. Ten vyšel už v únoru – a stejně jako Ragnarök jen na konzole PlayStation – a svými prodeji nastavil laťku velmi vysoko. Ale Kratos, hrdina série God of War, ho přesto jednoduše zadupal do země. A nehledí ani na rozdíly mezi platformami, jeho pěsti drtí konzolovou i počítačovou konkurenci.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Horizon i Gran Turismo 7, taktéž další exkluzivní titul pro PlayStation, dokázal Ragnarök překonat dvoj- až trojnásobně,“ řekl za JRC Fischer. „Letošní bestsellery byly hlavně Horizon Forbidden West, Elden Ring, Dying Light 2 a trochu i Gran Turismo 7. Prodejně se však Ragnaröku žádný z nich nepřiblížil. I když to jsou všechno super hry, God of War byl několikanásobně silnější,“ popsal srovnatelnou situaci u Xzone Schovanec.

Všechny zmíněné videohry jsou přitom adepty na zisk rozmanitých ocenění od odborných porot i na dosažení mnohamilionových prodejů a vysokých tržeb. Třeba o zmiňovaném Elden Ringu se psalo jako o jedné z nejlepších videoher všech dob a od dubnového vydání se náročné hry na hrdiny prodalo téměř 18 milionů kopií. Sedmý díl oblíbených závodů Gran Turismo jsme zase sami na CzechCrunchi ohodnotili takřka dokonalým skóre.

V případě JRC zástupci firmy zmiňují ještě tradičně velice oblíbenou sérii FIFA. Díl s ročníkem 23 v názvu nastoupil v obchodě, který se po letech pozvolného úpadku opět zvedá pod vedením skupiny Smarty, k velice povedené zářijové premiéře. Doposud se dokonce držel na špici žebříčku prodaných her. Nicméně už při spuštění předobjednávek Ragnaröku bylo jasné, že FIFA 23 o zlatou medaili přijde.

god-of-war-ragnarok-11

Foto: Sony

Tak trochu jiný Thór. I s ním se v Ragnaröku potkáte (a utkáte)

„Sledovali jsme čísla předobjednávek a situace byla téměř bezprecedentní. Tak enormní zájem o jakoukoliv jinou hru dlouho nepamatujeme,“ zmínili už dříve zástupci JRC. „Oproti FIFA 23 jsme v den vydání God of War: Ragnarök prodali o třetinu víc her. A nutno ještě podotknout, že FIFA byla na rozdíl od něj k dostání na více platforem,“ potvrdil nyní předchozí prohlášení Adam Fischer z JRC.

Data z Xzone zase hovoří o stále živém zájmu majitelů starších konzolí. God of War: Ragnarök vyšel na PlayStation coby multigenerační titul, k dispozici je jak pro čtvrtou generaci konzole, tak její aktuální neboli next-gen verzi. A byť už není PS5 tak nedostatkovým zbožím, jako tomu bylo ještě před pár měsíci, majitelé konzole čtvrté generace tvoří celou čtvrtinu zákazníků, kteří si novinku pořídili.

Na PS4 původně vyšel předchozí díl z roku 2018, který nedávno překonal 23 milionů prodaných kopií. Pomohlo k tomu i letošní zrušení konzolové exkluzivity, díky kterému si sérii mohli poprvé vyzkoušet hráči na PC. Nový Ragnarök má nicméně už teď našlápnuto k ještě úctyhodnějším číslům. A raketový růst zaznamenává i v Česku. „Začátek prodeje včetně předobjednávek byl i u nás asi třikrát silnější než u předchozího dílu,“ potvrdil Martin Schovanec z Xzone.

Tam mimochodem God of War: Ragnarök už teď překonal i loňský nejprodávanější titul. Ale nejspíš to není úplně překvapivá informace. Souboje se severskými božstvy a monstry z mýtů a legend zaobalené do fantastického příběhu zní přece jen jako větší lákadlo než loňský rustikální rekordman Farming Simulator 22.

Pozor, ať na vás nevyskočí. Meta v Londýně spustila unikátní reklamu, roli v ní mají i Češi

Součástí pozoruhodné 3D reklamní kampaně na Piccadilly Circus je i veleúspěšná česká hra Beat Saber.

Filip HouskaFilip Houska

meta_1

Reprofoto: The Drum/YouTube

Nová reklama Mety na slavném Piccadilly Circus v Londýně

0Zobrazit komentáře

Procházka po londýnském Piccadilly Circus může v těchto dnech působit jako návštěva kina. Meta se tam totiž rozhodla ukázat budoucnost billboardové propagace a pozoruhodným trojrozměrným způsobem zpracovala reklamu na svůj headset pro virtuální realitu, která má navíc výraznou českou stopu. Prim v ní hraje i původem tuzemský herní hit Beat Saber.

Neony a blikající reklamní prvky se na Piccadilly Circus objevují už od počátku dvacátého století, přičemž první velký světelný billboard se tam objevil v roce 1923, kdy si stěnu budovy, dnes známou jako Piccadilly Lights, pronajal britský výrobce tehdy oblíbeného masového extraktu Bovril. Z něj šel pro zajímavost udělat i čaj, takzvaný masový čaj.

Jeho tvůrce, skotský vynálezce John Lawson Johnston, tímto billboardem prošlapal cestu dalším firmám, které začaly na jednom z nejfrekventovanějších míst anglického Londýna, kde denně projde přes čtvrt milionu lidí, inzerovat své vlastní produkty. A že se jich tam v průběhu desetiletí objevilo. Všechny velké firmy tam byly.

Mezi nimi nechybí ani americká společnost Meta, která teď na exponovanou stěnu umístila unikátní technologii. To, co si ozkoušela s promem pro svou komunikační službu WhatsApp, naplno rozjela s propagací nového headsetu pro virtuální realitu Meta Quest 2, kde jeho největší hry vizuálně „vyskakují z plakátu“.

Reklamní kampaň pod názvem Wish For Extraordinary například láká na herní simulátor amerického fotbalu NFL Pro Era, a to atraktivním zpracováním zachycení míče ze strany jednoho z hráčů týmu Jacksonville Jaguars. Kdyby jej nechytil, možná by „spadl“ do davu všudypřítomných turistů. Jeho takzvaný catch byl ale precizní.

Ze sportovního rybníčku se pak diváci přesunou do toho hudebního, kde hraje prim česká hra Beat Saber Beat Saber beat_saber_logoPopulární videohra pro virtuální realitu Beat Saber od českého vývojářského studia Beat… 2019Beat GamesJán Ilavský, Vladimír Hrinčár, Peter Hrinčár, Jaroslav Beck Více informací , jedna z nejoblíbenějších her pro virtuální realitu na světě, kterou Meta od tria Vladimír Hrinčár, Jaroslav Beck a Ján Ilavský koupila. V sekvenci lze – jak jinak – vidět světelné meče, jak do rytmu hudby rozsekávají létající krychle.

Protože se už blíží Vánoce, další spot ukazuje Santu Clause, jak si to s dárky sviští po horské dráze, která se v jednom momentu vznáší nad hlavami lidí na Piccadilly Circus. Finále pak patří astronautovi, který se snaží zmocnit pouliční lampy, ale nekompromisní gravitace ho vtáhne zpět tam, kam patří – do krabice od headsetu. A vyobrazením samotného produktu v 3D celá show končí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Meta Quest 2 není jen rozbalení kusu technologie – je to rozbalení vašich nejvšednějších přání. Kampaní chceme zachytit radost z toho, že máte velká, neobyčejná přání a že se vám díky němu skutečně splní. Ať už se obléknete do kostýmu a vzlétnete do oblak, nebo prostě strávíte odpoledne na Mezinárodní vesmírné stanici,“ popisuje Chelsey Susin Kantorová, ředitelka marketingu a komunikace v Metě.

Screenshot

Přečtěte si takéChcete cítit volant formule v rukou? Pusťte si haptický trailer F1Jaké to je cítit brnění volantu formule v rukou Brada Pitta? Pusťte si první haptický trailer

Firma pod taktovkou Marka Zuckerberga, která kvůli masivnímu propouštění nezažívá zrovna nejspokojenější časy, navíc musela za novou kampaň vynaložit slušné peníze. Podle agentury VTM Outdoor Advertising stojí desetivteřinová reklama na Piccadilly Lights 450 tisíc liber (12,7 milionu korun) na týden. Meta ji však má devadesátivteřinovou – a patrně bude běžet až do konce roku.

Propagaci zařízení Quest 2 má Meta zajišťovat i na dalších místech Londýna, například v iMaxu Waterloo, na Oxford Street nebo v blízkosti eskalátorů metra.