Český bikesharing Freebike v první sezoně přilákal 20 tisíc uživatelů a hlásí: Sdílená doprava je v Praze pořád v plenkách
Sdílené elektrické kolo Freebike
Když se řeklo sdílená kola, v Praze a dalších českých městech dlouhé roky platilo synonymum = Rekola. Letos však do hlavního města přišel další hráč, který je sice také z Česka, ale paradoxně se tuzemského trhu dlouho vyhýbal. Elektrická sdílená kola Freebike každopádně nepřehlédnete. V pražských ulicích jich během první sezony jezdilo pět stovek, měla svítivou barvu a přilákala prvních 20 tisíc uživatelů.
Ve Freebiku, který v Praze jako Business Development Manager vede Ludvík Jaroš, jsou s premiérovou sezonou spokojeni. V hlavním městě totiž již dnes podobně jako v jiných světových metropolích panuje velká konkurence. Pokud si lidé vybírají z alternativních dopravních prostředků, když nechtějí sedat do vlastního auta nebo městské hromadné dopravy, mají tu několik bikesharingů, elektrické koloběžky a stále více se rozmáhají také sdílená auta a skútry.
Ludvík Jaroš, který má se sdílením kol zkušenosti z celé řady evropských měst, v rozhovoru pro CzechCrunch říká, že s porovnání s jinými většími městy se Praha z pohledu Freebiku zařadila k těm větším systémům a uživatelé si na jejich kola rychle zvykli. Nejde totiž o úplně běžné kolo, ale o na míru vyráběné kusy, které jsou maximálně uzpůsobené nejen snadné jízdě, ale také snadnému sdílení a dobíjení.
V dubnu jste do Prahy poslali 500 vašich elektrických kol. Kolik jich tam je nyní a kolik jich plánujete nasadit pro příští sezonu?
500 elektrokol jsme měli v provozu do konce sezony, která skončila na přelomu listopadu a prosince, zejména kvůli poklesu teplot a horším podmínkám k jízdě. Nyní testujeme omezený zimní provoz, prozatím na území Karlína a plánovaným rozšířením také blíže k centru. Zde je momentálně dostupných 40 elektrokol. Zbylá eletrokola jsme postupně svezli, aby každé mohlo dostat plný servis před zazimováním.
Hlásíte, že evidujete 20 700 registrovaných uživatelů. Splnilo to vaše očekávání?
Na 500 eletrokol v provozu a první sezonu ve městě to očekávání určitě splnilo. V porovnání s jinými většími městy, kde najdete naše eletrokola nebo naše sdílená kola starších generací, patří Freebike Praha určitě k těm větším systémům a taky nás potěšila celkem rychlá adaptace uživatelů, kteří službu využívají úplně jako profíci.
Jak se liší vaše zkušenosti z první sezony v Praze oproti jiným městům, kde působíte?
Je zde například rozdíl ve frekvenci půjčování oproti systémům, které spadají pod správu přímo daného města a oficiálně tak doplňují tamní městskou dopravu, což je dáno hlavně tím, že města službu podobně jako jiné formy dopravy dotují, a dá se pak na kolech jezdit například skrz ekvivalent naší Lítačky nebo kuponu na MHD. Extrémně populární je takto Freebike třeba ve městě Kuopio ve Finsku nebo v Trnavě na Slovensku, kde se vedení měst rozhodla po letošní sezóně zdvojnásobit počet elektrokol pro příští rok.
Kolik z těch více než 20 tisíc uživatelů je aktivní alespoň jednou za měsíc?
Jedná se přibližně o 50 procent uživatelů, kteří si elektrokolo v Praze vypůjčí alespoň jednou. U menší frekvence výpůjček se jedná většinou o víkendové návštěvníky Prahy. Na druhé straně spektra pak máme už pěknou flotilu uživatelů, kteří měsíčně zvládnou přes 100 výpůjček.
Jak obecně vnímáte rozvoj mikromobility v Praze? Jezdí tu elektrická autíčka (Revolt) i sdílené elektromobily (Anytime, přijde GreenGo), Škodovka do ulic vyslala elektrické skútry, fungují to koloběžky i kola.
V posledních letech zažívá Praha celkem boom sdílené dopravy, nicméně ta je stále v plenkách ve srovnání s například Londýnem, Berlínem a dalšími západními městy. Ve většině případů se jedná o dobré projekty, které stejně jako my mají za cíl ulevit přetížené pražské dopravě a ulicím plných aut.
V naprosté většině případů není potřeba například jezdit mezi schůzkami v širším centru autem, ale dá se velmi efektivně využít mix hromadné a sdílené dopravy. To jednak ulevuje dopravě, pomáhá životnímu prostředí, a jelikož i na elektrokole je potřeba šlapat a motor pouze pomáhá, je to i zdravý pohyb během dne a člověk se ani v obleku nezapotí.
Není už těch dopravních prostředků v Praze hodně? Nebo ještě mají další přibývat?
Velice záleží na tom, o jaké prostředky půjde. Pokud se bude jednat a služby, které skutečně mají mít pozitivní dopad na dopravu a životní prostředí a život lidí ve městě, pak tu prostoru je ještě mnoho. Na druhou stranu se setkáváme také se společnostmi, které prostě pouze chtějí co nejvíce vydělat, mají agresivní cenovou politiku, které ještě sekunduje minimální zájem o udržitelnost. Zde už se ztrácí pozitiva sdílené dopravy a podobné společnosti by určitě přibývat neměly.
Proto třeba naši kolegové a kolegyně z vývoje pravidelně řeší vývoj elektrokola, materiálu i technologií, aby elektrokola měla co největší životnost, byla z 99 procent recyklovatelná a cenově přijatelná tak, aby je mohlo využívat co nejvíce lidí.
Hodně se mluví o budoucnosti v podobě multimodálních aplikací, kde se všechny tyto prostředky spojí, aby uživatel nemusí mít v telefonu 10 aplikací. Jaký k tomu máte přístup?
Multimodální aplikace mohou být skvělým nástrojem pro co nejefektivnější dopravu po rušném městě, kde se počítá každá minuta. Naše elektrokola už naleznete třeba v oficiální aplikaci Moje Praha, v aplikaci Fuzee nebo nejnověji v Citymove od Škoda Auto DigiLab. Pokud se potřebuji dostat z bodu A do bodu B a na pár kliknutí uvidím srovnání MHD vs. taxi vs. například naše eletrokola a jiné sdílené prostředky, nebo třeba kombinaci různých dopravních prostředků, víc už se ušetřit čas cestováním po městě asi nedá.
Kdo je pro vás dnes největší konkurent? Myšleno tak, že když se například ráno rozhoduji, jak se přepravím z místa A na místo B, bojujete především o lidi, kteří chtějí jet vlastním autem, nebo MHD, nebo o ty, kteří již jsou rozhodnuti pro alternativu a řeší, zda kolo, koloběžku nebo sdílené auto?
Největším konkurentem jsou pro nás jasně automobily. Mohlo by se zdát, že naším největším konkurentem jsou Rekola, ale obě společnosti máme naopak stejný cíl, a to je uvolnění pražské dopravy a pozitivní přínos životnímu prostředí. A navíc každá trocha pohybu životnímu stylu taky pomůže.
Praha bohužel zatím stále nemá pořádnou cyklo-infrastrukturu a i když se situace postupně zlepšuje, brát v Praze jízdu na kole jako přirozenou věc se lidé teprve učí. Ale pomalu se z toho stává trend a i díky tomu, že už nemusíte být atlet, ale můžeme na kole jet i na meeting a dorazit v suchu, se ke kolům a elektrokolům obrací postupně více lidí.
MEWS shání posily na následujících pozicích
Více na CzechCrunch JobsV Praze se hodně řeší problémy s některými dopravními prostředky, především s koloběžkami Lime. Jaké jsou vaše zkušenosti v tomto ohledu?
Když jsme do Prahy v dubnu vstupovali, velmi dobře jsme věděli o nešvarech a starostech, které zmíněné koloběžky městu přináší. Proto jsme se zařekli, že přesně tímto být nechceme. Také z toho důvodu jsme investovali významnou část našeho komunikačního budgetu do osvěty a edukace, jak zodpovědně jezdit po městě, parkovat, dodržovat pravidla.
Zavedli jsme také systém kontrol a penalizací pro uživatele, kteří by opakovaně zanechali kolo tak, že překáží. A nutno říct, že oproti prvním měsícům, kdy se uživatelé se službou teprve seznamovali, chová se dnes naprostá většina uživatelů ohleduplně. Samozřejmě, že se občas najde někdo, kdo není úplně nejostřejší tužka v penálu, ale podobné jedince potkáte i v autě, na kole nebo na chodníku. I proto tu máme také systém penalizací jako poslední instanci dodržování ohleduplnosti.
Spolupracujete aktivně s Prahou? Podepíše se na vás nějak to, že vypověděla memorandum?
Se zástupci jednotlivých městských částí a magistrátu spolupracujeme úzce, protože aby mohl být náš provoz zodpovědný a doprava v daných městských částech efektivní a přínosná, je potřeba konstantní dialog mezi oběma stranami. Například před samotným spuštěním v dubnu jsme se již více než půl roku pravidelně scházeli se zástupci jednotlivých městských částí a vybírali společně například místa pro virtuální stanice tak, aby obyvatelé dané části měli kola dobře po ruce, ale aby nepřekážela těm, kteří je využívat chtít nebudou.
Plánujete se rozšiřovat do dalších částí Prahy, nebo i do jiných českých měst?
Přesný plán pro příští sezónu se teprve rýsuje. Podnětů od našich uživatelů jsme k rozšíření dostali spoustu a opravdu si velkého zapojení naší komunity vážíme, ale o rozšířeních a podobě zóny budeme teprve rozhodovat v průběhu zimy.
Máte už představu, jak to bude v příští sezoně vypadat s cenami? Ty, které jste nastavili, udržíte?
Tady to bude podobná odpověď jako výše, nicméně asi můžu říct, že ceny by se zvedat neměly, spíše naopak, a také dlouhodobější tarify budou možná ještě lákavější. Ale opět finální vize teprve bude schválená.
Chystáte nějaké novinky, o kterých už můžete hovořit?
Velký úspěch měly v uplynulé sezoně například korporátní tarify, kde bychom chtěli přinést ještě více možností pro firmy odměnit své zaměstnance i zákazníky jízdami či tarify na elektrokolech. Sesbírali jsme od našich Freebikerů v Praze opravdu hodně nápadů, co zlepšit nebo naopak zachovat či rozpracovat.
Můžete některé z nich zmínit?
Rádi bychom zavedli například hravou formu věrnostního systému, ještě rychlejší výpůjčky a vracení kola, zapojení komunity do samotného vývoje a také vyvíjení společného tlaku pro budování lepší cyklo-infrastruktury v Praze, ale vše čeká na finální vizi pro příští sezónu a až ve schváleném plánu uvidíme, které funkce uvedeme a kdy.
Na začátku sezony jste zmiňovali, že zvažujete, že do projektu pustíte za účelem rychlejší expanze možná i nové investory. Jak se to vyvíjí?
Momentálně probíhají jednání i s investory, nicméně dokud nebude vše potvrzeno a oficiálně uzavřeno, tak vám zatím nemůžu bohužel o moc víc sdělit.
Máte v plánu navázat spolupráci s některými partnery, jako to dělají třeba Rekola?
Jak zde již zaznělo výše, několik korporátních partnerů již máme. Jedná se například o společnosti Skanska, Dáme jídlo, Uber Eats a další, kterým poskytujeme výhodné balíčky a tarify pro zaměstnance, partnery a zákazníky, sdílíme některé komunikační platformy a tito partneři také využívají možnost customizace reklamních panelů na našich elektrokolech.