Chceme ukázat, že naše nástroje nejsou jen pro korporace, a spouštíme digitální akcelerátor, říká šéf českého SASu Šlajchrt

slajchrt-sas

Foto: SAS

Šéf tuzemské pobočky SAS Institute Petr Šlajchrt

Většina firem si dost dobře uvědomuje, že s probíhající pandemií, která nezmizí ze dne na den, je třeba být opatrnější. Zároveň je však třeba dívat se po příležitostech, které nastalá situace nabízí. Právě šíření koronaviru totiž akcelerovalo změny v mnoha odvětvích, které potřebovaly digitalizovat, ale postupnými kroky by k aktuálnímu stavu kráčely ještě dlouhá léta.

Nejde jen o tradiční odvětví, jako jsou restaurace či hotely, ale také nejrůznější technologické společnosti, které naplno poznaly, že buď mohou svůj byznys zásadně omezit a počítat ztráty, nebo se pokusí alespoň část svého provozu překlopit do digitální podoby a dlouhodobě z toho benefitovat.

Takový potenciál si uvědomuje i globální společnost SAS, která už několik desítek let poskytuje nástroje na poli umělé inteligence, strojového učení, digitalizace i analýzy dat, spojené například s marketingem, nejen velkým korporacím v IT, ale také menším a středním firmám, jež mohou z moderních technologií benefitovat.

SAS se tak rozhodl spustit vlastní digitální akcelerátor, ve kterém chce ukázat, že nástroje jeho firmy nemusí být jen pro velké korporace, ale mohou pomoci téměř komukoliv, kdo se dotkne internetu. Právě o novém akcelerátoru a dalších klíčových změnách v SASu jsme si povídali s jeho šéfem za Česko, Petrem Šlajchrtem.

Když se řekne SAS, mnoho lidí si představí robustní nástroj převážně pro velké korporace. To stále platí?
Nástroje SAS Customer Intelligence pro řízení zákazníků a marketingu byly a jsou robustní, ve smyslu výkonu, stability, využívání nejnovějších standardů a technologií i podpory. Dnes se tato řešení ale stávají ještě dostupnějšími, mimo jiné díky hybridní architektuře, která chytře kombinuje vzájemně propojené cloud a on-premise komponenty.

Může za vámi tedy přijít například i startup, který má v týmu jen jednotky nebo nižší desítky lidí a jde na trh s novým produktem?
Počet lidí v týmu není rozhodující. Podstatný je počet klientů a přístup ke komunikaci s nimi. Lze si představit i startup, jestliže chce rychle a koncepčně dospět, dejme tomu od základního e-mailingu k perfektní omnikanálové personalizované komunikaci. Celá přidaná hodnota našeho nápadu je v tom, že se nám díky zlatým českým ručičkám povedlo připravit prostředí SAS nástroje, do kterého můžeme pustit kohokoliv.

slajchrt

Foto: SAS

Šéf českého SASu Petr Šlajchrt

Právě v souvislosti s menšími a středními firmami spouštíte digitální akcelerátor. Co si od toho slibujete?
Chceme edukovat segment trhu, který historicky považoval SAS za „overkill“, pokud o SASu vůbec věděl, a chceme prostřednictvím „hands-on“ zážitku ukázat, že přímý a digitální marketing už nejsou dva oddělené světy, jak tomu bylo dříve. Portfolio klientů je nejcennějším aktivem pro jakkoli velkou firmu a nemusí jít nutně o stovky tisíc klientů, aby se vyplatilo dělat komunikaci dobře.

A nejedná se o vzdělávací platformu jako takovou, naopak, cílem je evokovat reálné prostředí, ve kterém se pohybují marketéři, a ukázat jim, jak konkrétní situace řešit v reálném čase. Naši experti tak sdílí s celým týmem své zkušenosti a znalosti, ze kterých mohou těžit právě i menší týmy startupů.

Jak se do mohou firmy do akcelerátoru dostat?
Ideálně se mi ozvat. V tuto chvíli se jedná o aktivitu, kterou máme vyzkoušenou a postavíme na základě potřeb konkrétní pracovní skupiny. Dokážete si představit, že v prostředí velké společnosti není jednoduché přicházet s nápady a ty realizovat. Ale jsem osobně velmi rád, že SAS nám tyto lokální „vychytávky“ umožňuje. Jedná se tedy o aktivitu, která bude k dispozici pouze v České republice.

Co firmám v rámci akcelerátoru dáváte k dispozici?
Zpřístupníme jim kompletní řešení SAS Customer Intelligence 360, kde si budou moci vyzkoušet celý proces tvorby realizace a vyhodnocení vlastnoručně navržené „customer journey“ přes vícero komunikačních kanálů, včetně personalizovaného webu a dalších.

Cílem tedy je, aby si kdokoliv mohl vyzkoušet nástroje SAS Customer Intelligence 360 v akci a nechat si přímo poradit s implementací? Jaké čekáte nejčastější využití?
Nemusí hned jít o implementaci našeho řešení. Digital Accelerator má edukační hodnotu pro kohokoli, kdo si chce prostřednictvím zkušenosti s nejmodernější technologií a diskuze s odborníky rozšířit obzor a získat inspiraci pro svůj byznys. Naším cílem je bořit předsudky vůči „velkým zkostnatělým“ řešením. Chceme ukázat hravou a zajímavou platformu komukoli, kdo se chce inspirovat a něčemu novému se naučit.

Jaká je vlastně největší změna u Customer Intelligence 360 oproti předchozím nástrojům. Kombinujete je nově dohromady v rámci jednoho balíčku a za lepší cenu, nebo je třeba pořád využívat i další části?
Cloudové komponenty není třeba implementovat, jsou okamžitě dostupné a nevyžadují složité implementace. A navíc, zatímco předchozí nástroje se zabývaly „jen“ řízením přímé komunikace s klienty (příchozí a odchozí) ve vícero kanálech, Customer Intelligence 360 je platforma pro efektivní řízení a podporu celého marketingového procesu se zapojením uživatelů, kteří potřebují plánovat, řídit rozpočet a vytvářet nejrůznější komunikace a poté v reálném čase vyhodnocovat výsledky. A hlavně testovat, rychle se učit, co funguje, a obratem to realizovat.

Nedávno jste se propojili s Microsoftem a v rámci partnerství chcete posilovat cloudové služby. Co to pro vás konkrétně znamená?
Partnerstvím s Microsoftem chceme pomoci zákazníkům urychlit růst jejich byznysu a najít nové způsoby, jak díky kombinaci Microsoft Azure a analytických řešení SASu podpořit inovace. Společně můžeme pomoci desítkám i stovkám zákazníků v nejrůznějších průmyslových odvětvích s řešením analytických výzev.

Šlajchrt Petr – SAS, 29. června 2020, foto: Jan Rasch

Foto: SAS

Šéf tuzemské pobočky SAS Institute Petr Šlajchrt

Jak vás ovlivňují aktuální opatření? Přináší akvizici nových zákazníků, nebo cítíte mírné zpomalení a obezřetnost?
V současné chvíli stejně jako všechny společnosti čelíme situaci, která v souvislosti s pandemií nastala. Nastavili jsme přísnější pravidla pro práci z kanceláře a preferujeme práci z domova. Musím ocenit chování kolegů, kteří celou situaci berou velmi zodpovědně. Co se týká objemu práce, tak jsem v jednom za tuto situaci rád – a to je impuls, který celá situace přinesla do oblasti digitalizace.

Tam, kde digitalizaci odkládali, konečně pochopili, že je to směr, kterým se společnosti musí vydat, pokud chtějí zákazníkům jít naproti. Obava, že některé věkové skupiny na digitální prostředí nikdy nepřistoupí, je vyvrácena řadou důchodců, kteří spravují své bankovní účty z tabletů, které jim děti koupily, aby si mohli několikrát do týdne po Skypu nebo WhatsAppu povídat, když se nemohou navštěvovat.

Digitalizace vám jde počítám na ruku ve většině produktů, které děláte. Můžete uvést nějaké konkrétní případy?
Celá tato situace umožnila spustit řadu projektů, které „neměly prioritu“. Z pohledu SAS je digitalizace společností klíčová odbornost jak v analytice, tak například v data science nebo strojovém učení. I data jsou, jak známo, začátek. Dalším krokem je chytré využití těchto dat. Mluvíme o chytrém rozhodování, díky tomu například KB zachránila 33 milionů korun svých klientů před podvodem, Moneta sleduje a v reálném čase vyhodnocuje rizika spojená s chováním uživatelů. A tak bych mohl pokračovat.

Ale zpět k vaší předchozí otázce – ano, jde to na ruku s akvizicí nových zákazníků. Nesmíme však opomenout pohled na „cost-cutting“, který s krizí přichází. Z tohoto pohledu jsme obezřetní a ve spolupráci s klientem vždy hledáme pouze ta smysluplná řešení ideálně s okamžitým efektem na straně přínosů pro zákazníka. Ale to je již zapsáno v našem DNA, neřekl bych, že se jedná o nějakou změnu v souvislosti s pandemii, nebo přicházející krizí.

Partnerem článku a CzechCrunche je společnost SAS. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.