Čínský bijec Tesly přichází. První auta kopíroval, teď ale šlape Muskovi na paty a chce naše dolary

Wang Čchuan-fu začínal jako vědec specializující se na baterie. To byl jen krůček k vlastní firmě – a dnes jedné z největších čínských automobilek.

Luboš KrečLuboš Kreč

wangStory

Foto: BYD

Zakladatel BYD Wang Čchuan-fu

0Zobrazit komentáře

Během televizního rozhovoru pro agenturu Bloomberg z listopadu 2011 se Elon Musk neudržel a začal se smát: „Viděla jste jejich auto?“ Pochechtával se a ještě dodal: „Myslím, že nemají moc dobrý produkt.“ Řeč byla o čínské automobilce BYD, jejíž šéf a zakladatel Wang Čchuan-fu byl v nejlidnatější zemi světa stejným věrozvěstem elektromobility jako Musk na Západě. Po jedenácti letech se už Musk tolik nesměje. BYD se na Teslu dotáhlo na pozici největšího výrobce elektrických aut světa, obě firmy navíc spolupracují při vývoji baterií.

Čínské automobilky měly – a vlastně pořád mají – pověst kopírovaček. Ani BYD nebylo jiné, ostatně Wang je velkým vyznavačem teorie takzvaného reverzního inženýrství. Co to je? Názorně to ukazuje příhoda, která se měla stát roku 2003 a kterou popsal server Car News China: Wang zaparkoval nový Mercedes třídy S před vývojářským centrem své firmy v Šanghaji, svolal tým a nařídil, že má luxusní limuzínu celou rozebrat. Kolegům se to nezdálo, vždyť to bylo nové a drahé auto… Tak vzal klíč, poničil s ním karoserii německého korábu a pravil: „Teď už není žádný důvod, proč by mělo zůstat v kuse.“

Touhle cestou se v Číně běžně objevovalo, co a jak pokročilejší konkurence z Evropy či Ameriky dělá. Prostě její výrobky rozebrali, prozkoumali a začali je dělat jen s nepatrnými úpravami sami. A levněji. Wang měl ovšem ambici posouvat se, nespokojil se s tím, že jen něco zkopíruje. Ostatně výzkum měl v krvi – začínal totiž jako vědec se zaměřením na baterie.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Narodil se v roce 1966 v jedné z nejchudších provincií Číny a celkem rychle přišel o rodiče, takže ho vychovávala starší sestra a bratr, který je dnes jedním z vysokých manažerů BYD. Wang byl chytrý a ambiciózní, takže trochu v rozporu se svým rodinným profilem nastoupil na vysokou školu a nakonec vystudoval technickou univerzitu v Pekingu. S titulem inženýra v kapse nastoupil dráhu státního badatele, věnoval se bateriím. Když ho však výzkumný ústav poslal do Šen-čenu, probudil se v něm podnikatel: v dynamické metropoli, kde sídlí třeba společnosti Tencent nebo DJi, uviděl byznysovou příležitost.

V první polovině 90. let byli lídry ve výrobě nabíjecích baterií Japonci, jenže Wang měl pocit, že nejsou dost akční a že nechávají na trhu díru, kterou by šlo zaplnit. Požádal tak svého bratrance Lu Tiangjanga, který měl coby zaměstnanec státní banky obchodní zkušenosti, o finanční pomoc a s 350 tisíci dolary založili firmu na výrobu nabíjecích baterií. Psal se rok 1995. Dnes je Wangovo jmění podle Forbesu 27 miliard dolarů a Luovo 22 miliard…

byd-seal

Foto: BYD

Luxusní sedan BYD Seal

BYD údajně znamená Build Your Dreams (česky Postavte své sny). Aspoň tak to firma tvrdí. Na samém začátku to však byla buď jen nahodile vybraná písmena, nebo znamenala něco jiného – jako třeba Bring Your Dollars (zhruba Přineste nám vaše dolary). Každopádně Wang si své sny plnil – nejprve firma vyráběla jen baterie do elektroniky, dodávala pro Motorolu i Nokii a v roce 2002 vstoupila na burzu v Hongkongu. Už o pár měsíců později ale koupil malou automobilku, jíž se zbavoval čínský průmyslový gigant Norinco.

Jediné, co vyráběla, byl licenční model převzatý ze Suzuki Alto, ročně ho vyprodukovala pár desítek tisíc kusů. BYD se s ním ještě na pár let spokojilo, současně ale vyvíjelo nové řady vozů. I za použití reverzního inženýrství třeba rozebraného Mercedesu S. Firma ale dělala pokroky, začala nakukovat i do dalších dopravních segmentů a bateriím se dařilo, takže přišel historický moment: v roce 2008 v ní koupil osmiprocentní podíl Warren Buffett, respektive jeho fond Berkshire Hathaway. Dodnes je jejím spokojeným akcionářem, jeho investice se za těch 14 let zestonásobila…

skoda-zellmer-vavra

Přečtěte si takéŠkodovka v elektrozávodech zaostává a s ní celá země, píše VávraŠkodovka v elektrozávodech zaostává a s ní celá země. Čína už nás válcuje, píše Radovan Vávra

Wangovi hodně pomohlo, že i čínská vláda začala intenzivně podporovat elektromobilitu, na což byl připraven. A byl připraven lépe než konkurence, protože o jejím rozvoji přemýšlel už v roce 2003, když kupoval churavou automobilku Qinchuan. Měl navíc dost prostředků, neboť jeho bateriová divize generovala velmi slušné příjmy a byla to právě ona, kdo původně upoutal Buffettovu pozornost. K tomu je třeba přičíst, že jakožto člověk s akademickým přesahem hodně tlačil na vývoj, takže BYD se opravdu zlepšovalo. Jako první čínská automobilka také angažovalo elitního evropského šéfdesignéra. Zároveň konglomerát začal vyrábět i elektrické dodávky, autobusy, a dokonce i vlaky.

Ano, když se Elon Musk posmíval, že auta BYD jsou ošklivá, psal se rok 2010 a opravdu moc pěkná nebyla (už tehdy jich ale Wang a spol. v Číně dokázali prodat půl milionu ročně, byť v naprosté většině s benzinovým motorem). Dnes to je ovšem úplně jiná písnička. BYD už před několika lety udělalo to, co evropské a americké automobilky teprve plánují. Přestalo vyrábět auta s konvenčním pohonem. Takže jeho flotila jsou jen elektromobily nebo plug-in hybridy. A v nabídce má vizuálně velmi atraktivní vozy, jako je třeba BYD Seal, což je přímá odpověď na Teslu 3.

Za první polovinu roku 2022 prodalo BYD 641 tisíc aut a v řadě zahraničních médií se objevila zpráva, že vystřídalo Teslu na postu největšího elektromobilního výrobce světa. Pravda je složitější, čistých elektrovozů byla jen polovina, zbytek připadá na hybridy. Takže Tesla, která zůstala kvůli zavřené továrně v Šanghaji pod 600 tisíci, je i nadále suverénně největším čistě elektromobilním výrobcem. V Číně jinak ale BYD nemá konkurenci, Nio i Xpeng jsou podstatně menší a málokdo pochybuje, že to bude právě Wangova společnost, kdo co nevidět vyzve Teslu na souboj.

byd-tang

Foto: BYD

SUV Tang od značky BYD

Obě firmy mají dost společného. Svého času držela v Tesle podíl japonská Toyota i německý Mercedes, obě tyto značky úzce spolupracovaly nebo spolupracují také s BYD. Musk i Wang jsou pak průkopníky využívání nového typu baterií, v nichž se nikl nahrazuje levnějšími kovy, a BYD dokonce buduje články přímo Tesle, která s jejich vlastní produkcí pořád ještě bojuje.

Wang moc často rozhovory nedává, jednou se nicméně rozhovořil pro čínskou státní televizi CCTV. Vysvětloval, proč věří elektromobilitě v Číně: „Klimatická otázka je samozřejmě důležitá, ale důležitější otázka je ropa.“ A pak rozvedl svou teorii zvanou třikrát 60 procent. Na mysli měl to, že Čína je ve spotřebě ropy ze 60 procent závislá na dovozu, přičemž 60 procent importu přijíždí po moři riskantními cestami. A 60 procent spotřeby ropy jde prý na dopravu. Takže kdyby došlo k nějakému masivnímu výpadku přísunu ropy, ekonomika Číny by se podle Wanga zastavila. A tak je podle něj třeba budovat alternativu. Dnes je každé šesté auto, které se v Říši středu prodá, buď elektromobil, nebo aspoň hybrid.

Jenže on i BYD se zjevně nespokojují jen s čínským trhem. Firma už dnes působí ve Francii, v Brazílii, ve Spojených státech či v Indii. Po Tesle a Toyotě je to třetí nejhodnotnější automobilka na světě. Nedávno začala prodávat svoje SUV s názvem Tang v Norsku. A také podepsala smlouvu o distribuci v Nizozemsku se sítí autoprodejen Louwman, které jsou známé i v Česku.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Nanuky začala vyrábět ve dvoupokojovém bytě. Její umění baví Tomáše Čupra i Porsche

Za čtyři roky od založení značky Nanooky prošlo Lence Klusoňové rukama 50 tisíc zmrzlin na špejli. Každá z nich je přitom originál.

NanookyStory

Foto: Nanooky

Zakladatelka značky Nanooky Lenka Klusoňová

0Zobrazit komentáře

Někdo se spokojí s nabídkou nanuků, po kterých lze v horkých letních dnech sáhnout v jakémkoliv supermarketu. To ale nebyl případ Lenky Klusoňové, které nevyhovovalo složení ani chuť běžně dostupných mražených sladkostí. A tak začala před čtyřmi lety vyrábět svoje vlastní. Dnes na ně má malou manufakturu, ale protože se všechny dělají ručně, žádné dva nejsou stejné. Zaujaly i jednoho z nejúspěšnějších českých podnikatelů a nejen jeho.

„Nápad na Nanooky vznikl v roce 2018. Vždy jsem se zajímala o složení potravin a zdravou výživu. A když jsem se podívala na složení běžných nanuků, kvůli všem možným éčkům a další chemii mi spíše připomínalo telefonní seznam,“ říká Klusoňová k tomu, jak vlastně nápad na vlastní nanukovou firmu začal.

Receptury si začala nejdřív hledat na internetu a testovala je doma. Především na manželovi a návštěvách. Právě jejich pozitivní odezva ale Klusoňovou přesvědčila o tom, že by se mohla do výroby pustit profesionálně. Poctivých zmrzlináren bylo tehdy v Praze už celkem dost, ale kvalitní nanuky jí na trhu chyběly.

První výtvory byly dle jejích slov „tak trochu punk“ – vyráběla je doma v kuchyni dvoupokojového bytu, navíc s domácí manufakturou začínala při zaměstnání, takže se jí věnovala jen po večerech a během víkendů. Společně s manželem pořídili nový mrazák a začali s nanuky objíždět farmářské trhy.

Nanooky

Foto: Nanooky

Lenka Klusoňová nejprve se svými nanuky objížděla farmářské trhy

„Když jsme viděli, že lidi mají zájem, dali jsme dohromady naše úspory, pronajali si výrobnu, nakoupili stroje a suroviny a pustili se do toho o trochu více. Na začátku jsme investovali přibližně půl milionu korun,“ vyčísluje Klusoňová.

Postupně také zdokonalovala receptury, a to i na základě zpětné vazby od zákazníků. Na začátku zkoušela vyrábět nové příchutě metodou pokus–omyl, ale nakonec začala více pronikat do zmrzlinářské chemie a naučila se předjímat, jak se směs zachová po tom, co ji zmrazí. „Celý proces jsem tak vychytala do dnešní kvality. Řešila jsem postupy, aby se lépe spojily všechny suroviny, aby směs prošla procesem pasterizace,“ vysvětluje.

Důležitý milník pro značku Nanooky přišel hned na začátku, tedy v roce 2018, kdy neušla pozornosti Tomáše Čupra, zakladatele online supermarketu Rohlík, který přednášel na Startup festivalu na Vysoké škole ekonomické v Praze. Právě tam jela Klusoňová prezentovat své produkty. Zastavil se u jejího stánku a nanuky ho zaujaly natolik, že jí nabídl možnost prodávat je právě na Rohlíku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Nad takovýmto prodejem jsem původně ani neuvažovala. Chtěla jsem jezdit po akcích a dělat přímý prodej a nanuky dodávat také do kaváren, ale byla to příležitost, kterou jsem musela využít. Začala jsem hledat ekologické a rozložitelné obalové materiály a postupně se připravovala na spolupráci,“ vzpomíná Klusoňová.

Její nanuky se tak staly prvními řemeslnými zmrzlinami v nabídce populárního českého online prodejce. Rohlík se tím také proměnil na hlavní zdroj příjmů nanukové firmy, zejména pak během pandemie covidu, kdy se zmrzlinou nebylo možné objíždět trhy a ani gastronomické provozy neměly takový odbyt.

Nanooky

Foto: Nanooky

Každý nanuk je zdobený ručně

I když je dle slov Klusoňové spolupráce s Rohlíkem dlouhodobě velká výzva, je za ni ráda. A to i přes to, že se zavázala, že bude tento obchod jediným prodejcem, kde bude nanuky touto formou nabízet. Český jednorožec je tak jediné místo v online prostoru s nabídkou Nanooků, ale Klusoňová během let rozšířila také pole odběratelů v oblasti kamenných provozoven.

„Každým rokem přidáváme nové kavárny. Letos jsme například nově v kavárně I Love You přímo vedle Petřínské rozhledny nebo v podniku Jemný Bistro v Modřanech. Přibývají také poptávky ze svateb i mezi firmami, kterým záleží na kvalitě, ekologii a udržitelnosti. Na své akce si nás objednaly i firmy Converse nebo Porsche.“

Klusoňová říká, že jí za ony čtyři roky, co zmrzliny vyrábí, pod rukama prošlo už 50 tisíc nanuků. A i když byla značka Nanooky na začátku spíše koníček k zaměstnání, s příchodem brigádníků nabrala vážnější obrátky. A vzhledem k tomu, že firma roste každým rokem a řemeslné nanuky se objevují na více akcích i ve více podnicích, mladá podnikatelka věří, že ledový byznys bude brzy jejím jediným zdrojem příjmů.

Nanooky

Foto: Nanooky

Lenka Klusoňová si stále zakládá především na kvalitních surovinách

Každé dva týdny vám ukážeme tipy na zajímavé restaurace, bary i kavárny.

Newsletter Deli | Poslední vydání