Co bude v roce 2023 ovlivňovat byznys? Jak se firmy adaptují na krizi či jak využijí umělou inteligenci

Společnost Accenture ukázala pět makrotrendů, které v roce 2023 ovlivní vztahy mezi lidmi i firmami. Jsou mezi nimi i digitální peněženky.

Jiří BlatnýJiří Blatný

dalle2accenture

Foto: Accenture/CzechCrunch/DALL·E 2

Byznys čelící vlně krize podle obrazového generátoru DALL·E 2

Umělá inteligence se minulý rok dostala do povědomí široké veřejnosti. Programy generující texty, obrázky či videa mají podle některých potenciál výrazně změnit přístup lidí k tak zásadním věcem, jako je kreativita, práce nebo byznys. Není tedy divu, že se i umělá inteligence vedle schopnosti firem adaptovat se na delší období krize dostala do výběru pěti trendů, které budou podle globální poradenské společnost Accenture a její divize Song, kde se specializují na transformaci zákaznické zkušenosti, hýbat nejen světem podnikání v roce 2023.

Kromě nástupu technologií spojených s umělou inteligencí a reakce firem na turbulentní období bude podle zprávy Life Trends 2023 od Accenture Song letos pro byznysy stěžejní také nové vnímání loajality ve vztahu firem a lidí, vypořádání se s návratem pracovníků do kanceláří nebo ochrana osobních údajů, kterou mají zlepšit digitální peněženky.

Permakrize a měnící se loajalita zákazníků

„U makrotrendů se stává, že jsou vzdálené od reality každodenního byznysu. Všechny námi pojmenované trendy ale mají už dnes dopad na mnoho oborů,“ říká Petr Bucha, obsahový a kreativní ředitel Accenture Song pro střední Evropu. Klíčovým trendem bude podle Accenture adaptace lidí na dlouhodobé období nestability ve světě, takzvanou permakrizi.

„Lidé čelí důsledkům války, rostoucím životním nákladům a událostem spjatým se změnou klimatu. Nové výzvy navíc číhají i v online prostředí, kam se před událostmi reálného světa mnoho lidí snaží ukrýt,“ uvádí zpráva Life Trends 2023. Krize a reakce společnosti na ni dopadne i na firmy, které může zastihnout nepřipravené a narušit jejich provoz. Podle Accenture Song mohou lidé hledat útočiště v online prostředí na nových úzce zaměřených platformách, které budou sdružovat uživatele se stejnými zájmy.

petr-bucha-accenture

Foto: Accenture

Petr Bucha, obsahový a kreativní ředitel Accenture Song pro střední Evropu

„Stále více lidí hledá místo či komunitu, kam by mohli patřit. Některé sociální sítě už neplní svou prvotní roli, jelikož upřednostňují obsah třetích stran před obsahem sdíleným přáteli z okolí uživatele,“ vysvětlují experti z poradenské společnosti. V souvislosti se vznikem menších online komunit poroste také vliv mikroinfluencerů. „Ti se soustředí na menší publikum a díky své úzce vymezené profilaci na jednu oblast budou pro své fanoušky mnohem důvěryhodnější,“ uvádí zpráva Life Trends 2023.

Pro značky tak bude stěžejní vystihnout, ke kterým tématům se vyjadřovat a ke kterým ne, a rovněž musí zjistit, zda si lidé vůbec přejí, aby se značka vyjadřovala k určitým tématům. Klíčová tak bude nabídka smysluplných produktů. Jednorázová či krátkodobá gesta mohou zákazníci vnímat jako laciné PR.

Nový pohled na práci

Věc, která bezpochyby přispěla k destabilizaci současného světa, byla i světová pandemie koronaviru, kvůli které firmy musely rychle přejít k práci na dálku. Tím se z pracovišť vytratila náhodná setkání v kuchyňce u kávovaru nebo při obědě. Zpráva od Accenture Song upozorňuje, že „bez osobních setkání jsou inovace, kultura či inkluze uvnitř firmy v ohrožení a zaměstnanci pracující vzdáleně mohou být snadno přehlížení při povýšení či jiných příležitostech“.

Pokud si společnosti chtějí udržet kvalitní zaměstnance, měly by tyto faktory vzít v potaz a zároveň mít na paměti individuální přístup. Některým lidem se lépe pracuje v kanceláři a některým z domova. Brát v potaz individuální potřeby svých zaměstnanců a zahrnout je do rozhodovacího procesu tak bude podle Accenture Song pro firmy mnohem výhodnější než uplatňování direktivního řízení.

Nástup umělé inteligence

Faktor, který může výrazně ovlivnit povahu práce, je také umělá inteligence. Dokáže usnadnit práci, ušetřit čas a v jistém smyslu tak rozvázat lidem ruce k tomu, aby se věnovali zásadnějším úkolům. Pro firmy s nástupem této technologie vyvstávají otázky, jak vyniknout v moři obsahu a jak umělou inteligenci využít ke zvýšení rychlosti a originality inovací.

droga-accenture

Foto: Accenture

David Droga, generální ředitel Accenture Song

Při správném využití mohou mít nové nástroje spojené s umělou inteligencí velmi pozitivní dopad. Na druhou stranu musejí firmy při zavádění těchto služeb brát v potaz stále ještě nezodpovězené etické a právní otázky. „Firmy budou muset toto téma bedlivě sledovat a diskutovat případné využití i se svými právními odděleními,“ předpovídá Accenture Song.

Digitální peněženky a osobní údaje

I poslední trend souvisí s technologiemi, byť se na první pohled může zdát tak trochu nenápadný. Jsou jím digitální peněženky, ve kterých lze bezpečně uchovávat vše od digitálních věrnostních karet po občanské průkazy a virtuální měny. Takové přístroje by podle Accenture Song mohly vyřešit problémy spojené s ochranou osobních údajů, které lidé v kyberprostoru zanechávají.

Způsob, jakým se využívají – ale i zneužívají – osobní údaje, je podle poradenské společnosti neudržitelný a zralý na kompletní transformaci. Právě zacházení s osobními údaji může zvýšit nebo naopak snížit důvěru lidí vůči konkrétním firmám. Digitální peněženky pak mají umožnit lidem rozhodovat o tom, jaké konkrétní údaje společnostem poskytnou. „Zmíněné trendy, které se mohou zdát malé, dříve či později přetvoří vztahy mezi spotřebiteli a firmami,“ říká David Droga, generální ředitel Accenture Song.

CC Premium

Partnerem článku je Accenture