Čtvrtá výhra na Wimbledonu v řadě. Novak Djoković si za vítězství přišel na zhruba 60 milionů

Elitní srbský tenista díky svému prvnímu letošnímu vítězství na grandslamu navýšil své výdělky z hraní na necelých 160 milionů dolarů.

Filip HouskaFilip Houska

Srbský tenista Novak Djoković

0Zobrazit komentáře

Nejstarší, nejprestižnější a divácky nejatraktivnější. Tenisový Wimbledon patří k tomu nejlepšímu, co v takzvaném sportu gentlemanů existuje – a včera se to znovu potvrdilo. Finále jednoho ze čtyř hlavních tenisových turnajů sezóny ovládl Novak Djoković, který cenným skalpem prodloužil svou sérii po sobě jdoucích wimbledonských výher, přiblížil se Rafaelu Nadalovi v počtu grandslamových titulů a zároveň si přišel na slušný obnos peněz.

Pro světovou sedmičku nezačalo finálové klání na proslulém hřišti klubu All England Club nejlépe. První set s australským bouřlivákem Nickem Kyrgiosem, pro kterého šlo o první účast v grandslamovém finále v kariéře, prohrál 4:6, pak nicméně zabral a možná i vlivem zbytečných emocí ze strany Australana dokázal Djoković průběh zápasu otočit a vyhrát 3:1 na sety.

Jeho velké vítězství se nicméně nijak neodrazí na bodech v žebříčku ATP – pořadatelé Wimbledonu se totiž pro letošní ročník rozhodli zakázat účast ruským a běloruským hráčům, a to v souvislosti s válkou na Ukrajině, kterou Putinův režim rozpoutal. Asociace tenisových profesionálů (ATP) proto pořadatele potrestala a uvedla, že z letošního Wimbledonu se body do žebříčku nebudou nikomu udílet.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pro rodáka ze srbského Bělehradu šlo o sedmé vítězství na Wimbledonu v kariéře a čtvrté po sobě jdoucí. Jeho radost mohla být o to větší, že grandslamovou trofej zvedl nad hlavu letos poprvé – na Australian Open, které ovládl Španěl Rafael Nadal, mu byl zakázán vstup kvůli očkování proti covidu a během pařížského Roland Garros (které také urval Nadal) vypadl už ve čtvrtfinále.

Čísel lze v souvislosti s aktuální Djokovićovou štací vyzdvihnout více. Po včerejším ovládnutí Wimbledonu se mu zvýšil počet grandslamových trofejí na jednadvacet a pouze jedna ho dělí od toho, aby srovnal skóre s Nadalem, který jich má nejvíce. Spolu s tím překonal neméně slavného Rogera Federera, jehož pomyslnou poličku zdobí dvacet grandslamových titulů. A daří se mu i po finanční stránce.

Za vítězství na tomto turnaji si Srb měl připsat na konto zhruba 2,5 milionu dolarů, tedy přibližně 60 milionů korun, čímž navýšil své kariérní výdělky z hraní na asi 159 milionů dolarů (3,8 miliardy korun). To je nejvíce ze všech profesionálních tenistů na okruhu ATP. Například druhý Nadal ztrácí na Djokoviće asi 28,5 milionu dolarů. Je však nutné rozlišovat výdělky ze samotného hraní a výdělky ze sponzorství. Respektive jejich součet.

Jak už to u špičkových sportovců bývá, výdělky za jejich výkony na hřišti nejsou zdaleka jediným zdrojem příjmů. Mnohdy ani tím hlavním. Silnou roli v jejich kariérách mají sponzorské smlouvy s firmami, které jim vyplácí peníze za to, že během hraní (i mimo něj) zviditelňují jejich produkty. A má to tak i Djoković, který je v tomto ohledu známý hlavně jako propagátor francouzské módní značky Lacoste.

Malý zelený krokodýl se vyjímal i na bílém oděvu během včerejšího finále a srbský tenista má za tuto spolupráci inkasovat zhruba devět milionů dolarů ročně. S Lacoste podepsal smlouvu už v roce 2017 – poté, co rozvázal spolupráci s japonskou značkou Uniqlo. Dlouhé roky byl i ambasadorem automobilky Peugeot, ta však po jeho výrocích ohledně odmítání vakcinace proti covidu, které ho stály účast na Australian Open, od něj dává ruce pryč.

Ostatně právě situace týkající se zakázání vstupu do Austrálie letos v lednu obletěla svět. Djoković je totiž velkým odpůrcem očkování proti covidu a údajně to neplánuje ani do budoucna (což by teoreticky mohlo ohrozit i jeho účast na letošním US Open), zajímavé ovšem je, že už v červnu roku 2020, tedy pár měsíců po vypuknutí pandemie koronaviru, investoval do dánské biotechnologické společnosti QuantBioRes, která vyvíjí lék proti covidu.

Podle údajů amerického magazínu Forbes je Djokovićovo bohatství, do kterého se započítávají jak výdělky z hraní, tak výdělky z partnerství, odhadováno na 470 milionů dolarů (11,5 miliardy korun). To je zhruba o 30 milionů méně než u Nadala a o více než půl miliardy méně než u Federera.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Do Prahy vstupuje portugalský startup, který se postará o vaše kufry, když je nemáte kde uschovat

Firma Luggit nabízí přes aplikaci lidi, kteří vám pohlídají i převezou zavazadla, než vás ubytují. Případně i po check-outu.

Iva BrejlováIva Brejlová

kufr

Foto: ConvertKit

Startup Luggit řeší problém, kde uložit kufry

0Zobrazit komentáře

Je to potřeba, která vznikla až díky sdílené ekonomice. Konkrétně ve chvíli, kdy lidé naplno začali využívat Airbnb a další alternativy hotelů. Když byl Ricardo Figueiredo manažerem právě Airbnb, musel neustále řešit opakující se naléhání hostů, aby si v ubytování mohli uložit svá zavazadla předtím, než mohli využívat samotný pokoj. Nebo poté, co se odhlásili. Vymyslel proto vlastní startup, který se o zavazadla postará třeba celý den, případně je odveze i na letiště. Praha se teď stává čtvrtým městem, kde lze službu Luggit využívat.

Zároveň je hlavní město Česka teprve druhým městem mimo domovské Portugalsko, kde Luggit působí. „Praha je pro nás atraktivní z několika důvodů. Má podobné vlastnosti jako Lisabon a Porto a jedno letiště nedaleko centra. Takové podmínky již známe, což nám umožňuje využít naše zkušenosti. Praha má také celoroční turistický ruch, to je důležité pro udržení rozvoje naší společnosti,“ říká Ricardo Figueiredo, spoluzakladatel a CEO Luggitu.

Prvním místem, kam služba do zahraničí vyrazila, se stala Vídeň. Tam působí od října loňského roku. Figueiredo přiznává, že ho tu zbrzdila pandemie a lockdown, ale hned dodává, že je služba na vzestupu díky dobrým partnerstvím. V Praze by tak rozvoj mohl být rychlejší. „Blízkost Vídně nám navíc umožňuje plynule vést oba trhy,“ představuje si.

Luggit popisuje především jako logistický podnik. Nabízí pomoc lidí, takzvaných keeperů, kteří si ve smluveném čase a na smluveném místě vyzvednou zavazadla cestovatelů. A v dohodnuté době a na dohodnutém místě jim je zase vrátí. Myšlenkou, která za tím vším stojí, je, aby se lidé po městě mohli pohybovat bez velkých kufrů a prodloužili si dovolenou ještě o zbytek dne, než se budou muset vydat na letiště. Případně přesně naopak – aby se zbavili zavazadel před tím, než je jejich ubytovací zařízení pustí do pokoje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Firma předpokládá, že v létě v Praze obslouží víc než 500 turistů, kteří odbaví celkem dva tisíce zavazadel. „Musíme vzít v úvahu, že jsme na tomto novém trhu teprve na začátku a že zvyšující se počet služeb bude záviset na množství partnerství, které se nám podaří uzavřít,“ popisuje Figueiredo.

Covidová stopka a rychlý růst

Služba Luggit funguje od roku 2019. Loni přepravila přes 2 500 zavazadel. Za letošek je to už 1 900 a číslo dál narůstá. Příjmy se loni dostaly na 20 tisíc eur, tedy zhruba půl milionu korun, letos se ovšem podle představ Figueireda mají zvýšit rovnou čtyřikrát, a to na 90 tisíc eur. „Čísla z roku 2021 jsou poměrně malá, ale byla způsobená covidem,“ doplňuje.

V prosinci 2019 firma získala v rámci pre-seed kola investici necelých 10 milionů korun (400 tisíc eur) od firmy Portugal Ventures. To jí mělo pomoct růst, ale nakonec se peníze staly hlavně způsobem, jak překlenout lockdowny.

Příjmy společnosti podle Figueireda teď rostou každý měsíc o víc než 72 procent díky návratu cestovního ruchu a procesu internacionalizace. Loni se Luggit rozšířil do Vídně a teď se služba rozrůstá i do Barcelony. Každý měsíc stoupá i počet uživatelů platformy.

midnightdeal1

Přečtěte si takéMidnightdeal nechá hosty určit, kolik chtějí zaplatit za noc v hoteluMísto, kde si cenu noclehu určuje host. Do Česka vstupuje rezervační platforma Midnightdeal

Aby měl Luggit své zákazníky kde oslovit, propojuje se i s majiteli hotelů a dalšími poskytovateli ubytování, jako je právě Airbnb. Pokud mu dohodí cestovatele, získají z přepravovaných zavazadel provizi. Na druhé straně firma nespolupracuje s jednotlivými řidiči či osobami, ale se subjekty, které spravují flotilu řidičů, tedy dělají transfery, zájezdy nebo podobné služby. Z nich si na začátku vybere některé řidiče.

vin-2

Přečtěte si takéVinograf se hodil do gala, pomáhal s tím i Jakub ŠpaňhelVinograf se hodil do gala. Na novém vzhledu známého vinného baru se podílel i Jakub Špaňhel

Zákazníci můžou svá zavazadla sledovat v mobilní aplikaci v reálném čase. Mají přístup k informacím o řidiči i vozidle. Keepeři zase využívají logistickou platformu, aby mohli na jedné trase provést několik svozů.

„Během nejhorších časů pandemie jsme se soustředili na výzkumné a vývojové projekty, které nám umožnily zlepšit produkt a celou zákaznickou zkušenost. Díky tomu jsme získali granty ve výši více než jeden milion eur a v prosinci 2020 nám za to Evropská komise udělila pečeť excelence,“ říká Figueiredo. Společnost očekává v prvním čtvrtletí příštího roku další investiční kolo.