Do Česka přijde oblíbený americký fast food Popeyes. Bude konkurovat KFC i McDonald’s

Do McDonald's na Big Mac, do KFC na pálivé stripsy, do Burger Kingu na Whopper... A do Popeyes na tradiční lousianské smažené kuře.

Filip HouskaFilip Houska

Pobočka řetězce Popeyes

Do Česka míří jeden z oblíbených amerických řetězců s rychlým občerstvením Popeyes, který tady doplní známou silnou trojku. Na poměry tuzemského fastfoodového trhu se jedná o poměrně zásadní věc – zámořské podniky tohoto typu sem totiž v žádném velkém tempu neproudí.

Popeyes nemá tak bohatou historii jako McDonald’s, KFC nebo Burger King, minimálně ve Spojených státech ale patří k těm úspěšnějším. Svědčí o tom i jeho tržby, které se loni zvedly o 400 milionů dolarů na zhruba 5,5 miliardy dolarů (128 miliard korun), s čímž souvisí i navyšování počtu poboček, kterých má být po celém světě téměř 3900. Většina z nich jsou franšízy – a právě v tomto duchu se Popeyes dostane i do Česka.

Řetězec s rychlým občerstvením, který nabízí zpravidla smažené kuřecí pochoutky inspirované chutěmi a tradicemi amerického státu Louisana, plánuje na českém trhu otevřít několik restaurací. Mělo by se tak stát v průběhu příštího roku, zatím ale není známo, o kolik poboček půjde, respektive v jakých městech se objeví. Dá se ovšem předpokládat sortiment, se kterým Popeyes do Česka zamíří.

I když je fastfoodový řetězec s detektivní postavou Gena Hackmana z filmu Francouzská spojka v logu známý hlavně pro své smažené kuřecí kousky, které servíruje v sendvičích i samostatně, nabízí i klasické hranolky, bramborovou kaši, saláty nebo obalované sušenky. Samozřejmým doplňkem jsou slazené nápoje. Patrně si tak nejvíce bude konkurovat s KFC, které nabízí podobný sortiment, avšak s jinými chutěmi.

Jak uvádějí Hospodářské noviny, na tuzemský trh Popeyes v roli hlavního franšízanta přivede společnost Rex Concepts CEE, která má v oboru silné know-how. Firma totiž patří investičnímu holdingu McWin, za kterým stojí Henry McGovern. Ten je ve světě známý jako zakladatel a bývalý dlouholetý šéf španělské společnosti AmRest, která do střední Evropy přivedla značky jako KFC, Burger King, Pizza Hut nebo Starbucks.

Rex Concepts CEE má už ovšem od letošního roku franšízovou licenci i na Burger King, proto má v příštích deseti letech v plánu vybudovat po celé střední Evropě až šest stovek poboček zmíněných tvůrců legendárního burgeru Whopper, ale i Popeyes. Tuto expanzi ve střední a východní Evropě ostatně kvitují také v kanadské gastronomické společnosti Restaurant Brands International (RBI), která je vlastníkem obou značek.

Jestli vstup Popeyes do Česka dokáže mimo jiné vydláždit cestičku dalším známým fastfoodovým podnikům, které působí primárně v Americe (například Five Guys, Arby’s nebo In-N-Out Burger), je otázkou. Jak ale pro Hospodářské noviny dále říká Jan Gonda, ředitel České asociace franchisingu, nebude to pro ně jednoduché i kvůli finančním důvodům.

„Expanze v Česku není jednoduchá. Finanční i jiné požadavky na franšízového příjemce jsou stejné jako v jiných zemích v Evropě, pouze kupní síla obyvatelstva, velikost trhu a kapitálové možnosti firem u nás jsou omezené. Český trh nemá tolik velkých měst ve srovnání s okolními trhy, proto je návratnost takových investic pomalá,“ dodává Gonda s tím, že v současné době u nás působí více než 350 franšízových sítí.