Doma polské Allegro roste. V Česku spustilo tržiště, ale Mall a spol. vykázali ztrátu 350 milionů
Největší polský internetový hráč ukázal výsledky za poslední čtvrtletí. Domácí byznys roste, ten v Česku zatím ne. Expandovat chce dál.
Mezi českými internetovými obchody to v posledních týdnech začalo vřít. Do delší dobu relativně stojatých vod začalo významně vstupovat polské Allegro, které u nás po obří akvizici značek Mall a CZC začalo spouštět své online tržiště. Na něm láká na největší nabídku zboží na trhu a také nízké ceny, což je recept, se kterým uspělo na domácím trhu. Zatímco v Polsku se daří Allegru dál upevňovat svou pozici jedničky a růst, v Česku prozatím pálí peníze. Ve ztrátě je původní byznys kolem Mallu, do něhož spadá jak Mall a CZC, tak i jejich zahraniční obchody a logistická firma WeDo. Celkově ale celá skupina Allegro roste.
Allegro oznámilo, že ve druhém letošním kvartále, tedy od dubna do června, rostl hrubý objem prodaného zboží (GMV) meziročně o 10,3 procenta na 14,2 miliardy polských zlotých (75 miliard korun). Tržby vyrostly o 8,5 procenta na 2,4 miliardy zlotých (12,7 miliardy korun) a upravený ukazatel EBITDA, tedy zisk před započtením úroků, daní a odpisů, vyrostl o 19,9 procenta na 580,4 milionu zlotých (tři miliardy korun).
Výsledky směrem vzhůru táhl zejména domácí byznys v Polsku, kde se přes Allegro ve druhém čtvrtletí prodalo zboží v hodnotě 13,5 miliardy zlotých (71 miliard korun), což bylo meziročně o 11,3 procenta více. O 18,4 procenta rostly tržby, konkrétně na 1,9 miliardy zlotých (10 miliard korun), a upravená EBITDA o 22,1 procenta na 673,4 milionu zlotých (3,6 miliardy korun).
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Mezinárodní byznys, který vedle Mallu, CZC a WeDo obsahuje také tržiště Allegro.cz, přinesl ve druhém kvartále záporný výsledek. Upravený ukazatel EBITDA činil -92,8 milionu zlotých (-490 milionů korun). Hrubý objem prodaného zboží se meziročně snížil o necelých šest procent na 743 milionů zlotých (3,9 miliardy korun) a tržby klesly o 16,8 procenta na 508 milionů zlotých (2,7 miliardy korun). Samotný segment Mall, jak Allegro svůj akvírovaný byznys v Česku a dalších zemích označuje, meziročně mírně snížil ztrátu na úrovni upraveného zisku EBITDA o 1,3 procenta na 66,2 milionu zlotých (350 milionů korun).
„Chceme zjednodušit nakupování a prodej a stát se tak nejoblíbenějším místem pro nakupování v Evropě – počínaje střední a východní Evropou. Naše výsledky za druhé čtvrtletí ukazují, že děláme skutečné pokroky. Rosteme i přes zpomalující se, nebo dokonce klesající spotřebitelskou poptávku. Naše zaměření na nákladovou disciplínu v uplynulém roce přineslo výrazné zlepšení marží a vygenerovalo finanční prostředky pro budoucí růst,“ řekl Roy Perticucci, generální ředitel společnosti Allegro, které v Česku své tržiště oficiálně spustilo 31. července. Má mít nejširší nabídku na trhu v podobě 150 milionů nabídek od více než 20 tisíc obchodníků. Aktivně na něm má působit přes 600 tisíc kupujících.
Mírný pokles ztráty e-shopů Mall a CZC byl prý způsoben i tím, že se v nich Allegro zaměřilo na efektivitu a onboarding značek do pozice prodejců na platformě Allegro.cz. „Vyrovnání klesajícího GMV na webových stránkách skupiny Mall bude nějakou dobu trvat, ale dostáváme se k tomu a jsme velmi optimističtí, že značky Mall a CZC budou úspěšné i jako největší individuální obchodníci na novém tržišti. Z českých zkušeností se nadále učíme a formulujeme naše plány na otevření dalších čtyř tržišť napříč celým regionem v příštím roce,“ doplnil šéf skupiny Allegro.
Firma ve třetím čtvrtletí očekává další růst polských operací, a to všech ukazatelích. Mezinárodní byznys má dál řádově až o několik desítek procent klesat. Upravená ztráta EBITDA má dosáhnout na 100 až 110 milionů zlotých, což je v přepočtu 530 až 580 milionů korun. K růstu mezinárodního byznysu Allegra má přispět i první velká marketingová kampaň, která v posledních týdnech probíhá v Česku a významně se propisuje také do obchodů Mall a CZC, kde Poláci své nové tržiště Allegro.cz ukazují velmi agresivně.
„Jakmile se dynamika zvýší, vedení společnosti očekává, že Allegro.cz významně přispěje ke zrychlení růstu GMV v rámci celé skupiny,“ stojí v tiskové zprávě. Allegro zároveň uvádí, že zkušenosti ze spuštění v České republice budou základem pro rozšiřování jeho tržiště do dalších zemích v rámci regionu, které je plánováno na příští rok. Mall a spol., které Allegro koupilo předloni v rámci velké transakce za více než 20 miliard korun (ale přeplatilo a polovinu hodnoty už muselo odepsat), fungují také na Slovensku, v Maďarsku, na Slovinsku a v Chorvatsku.
Prozatím se ale bude odehrávat největší souboj v Česku, kde se v posledních týdnech rozhořela přestřelka nejvýznamnějších e-shopů. Nejisté budoucnosti značek Mall a CZC se pokouší využít Alza, která spustila rovněž poměrně agresivní marketingovou kampaň, a růžky po dlouhé době vystrčil také Mironet. Jeden z šéfů tuzemské e-commerce jedničky Petr Bena říká, že věří jinému byznys modelu. A přestože Allegro zatím v oficiálních vyjádřeních říká, že značka Mall je pro něj i nadále důležitá, v zákulisí se stále živěji mluví o tom, že ji dříve či později zavře nebo minimálně významně utlumí a přesune ji jako jednoho z obchodníků na Allegro.cz.
Přejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.