Drahý krok vedle. Autopůjčovna Hertz se zbavuje elektromobilů a vrací se k autům se spalovacím pohonem
Autopůjčovna Hertz se před pár lety ve velkém pustila do elektrifikace svého vozového parku. Nyní od toho ale ustupuje.
V roce 2021 společnost Hertz, která provozuje síť autopůjčoven po celém světě, oznámila plán nakoupit 100 tisíc elektromobilů značky Tesla a následně další od Polestaru. Po necelých třech letech se však elektrických aut zbavuje a vrací se ke konvenčním pohonům. Důvod? Zákazníci mají potřebu testovat, co umí, a Hertz tak musí řešit množství nehod a nákladné opravy.
Obrovské nákupy elektromobilů Hertzu ve své době znamenaly vůbec největší zakázku pro Teslu. S ní autopůjčovna uzavřela kontrakt na dodávku 100 tisíc elektromobilů v hodnotě miliard dolarů. Na smlouvu s Teslou navíc o necelý rok později navázala dohoda s automobilkou Polestar o dodání dalších více než 60 tisíc elektromobilů.
Kontrakty se však nepodařilo zcela naplnit. V třetím čtvrtletím roku 2023 měly elektromobily tvořit flotilu Hertzu z 11 procent, což znamená přibližně 50 tisíc nabízených vozů na elektrických pohon. Osmdesát procent z těchto elektromobilů mělo být právě od Tesly, takže se společnost zatím nedostala ani na polovinu původně avizované objednávky. Cílem Hertzu bylo mít svou flotilu složenou z jedné čtvrtiny z elektromobilů do konce tohoto roku. Tento cíl však nyní společnost značně přehodnotila.
Jak uvádí Reuters, Hertz oznámil, že další elektromobily nebude přidávat, ale naopak se těch stávajících začne zbavovat. Konkrétně hovoří o prodeji 20 tisíc aut, místo kterých koupí auta s klasickým konvenčním pohonem.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsDůvodem k tomuto rozhodnutí měly být podle vyjádření autopůjčovny extrémní výdaje týkající se oprav elektromobilů. Generální ředitel společnosti Stephen Scherr již v minulém roce uvedl, že náklady na jejich opravy byly přibližně dvakrát vyšší v porovnání se srovnatelnými vozy poháněnými spalovacím motorem.
Na vině by přitom neměly být přímo technické závady na vozidlech, ale fakt, že zákazníci autopůjčovny rádi testovali jejich schopnosti. Mnozí pak přecenili schopnosti vlastní, což vedlo ke kolizím a poškozením vozidel. Hertz se podle vyjádření Scherra dokonce snažil omezit točivý moment a rychlost vozů, případně je nabízet jen zkušeným řidičům.
Vysoké výdaje se podepsaly na hospodářských výsledcích. Hertzu se nedařilo naplnit očekávání týkající se zisků, a proto přistoupil k restruktualizaci vozového parku, vyjednávání s Teslou o nákladech a k celkovému nastavení lepší strategie v přístupu k implementaci udržitelných vozů do své flotily. Firma v souvislosti s prodejem elektrovozů očekává přibližně 245 milionů dolarů dodatečných odpisových nákladů, které se projeví na zisku za čtvrté čtvrtletí loňského roku.
V současné době Hertz prodává na 700 elektromobilů mezi kterými jsou i modely BMW i3, Chevrolet Bolt, Tesla Model Y a Tesla Model 3. V případě posledního jmenovaného dokonce autopůjčovna nabízí některé kusy za téměř poloviční cenu oproti prodejní ceně nejlevnější varianty tohoto vozu. Hodnota akcií Hertz po oznámení změn spadla o téměř šest procent.