Satan, kokain, miliardy i české Dračí doupě. Dungeons & Dragons slaví 50 let, připomeňte si jejich historii
Gary Gygax a Dave Arneson měli rádi stolní hry a fantasy. Tak je před půl stoletím spojili a stvořili jeden ze základních kamenů popkultury.
Parta lidí sedí u stolu, společně vypráví hrdinský příběh o pobíjení draků s hledání pokladů a občas hodí kostkou. Napadlo by vás, že zrovna z takové činnosti se stane celosvětový fenomén? Že zrovna tahle aktivita promění svět zábavy a popkultury? A přece se přesně tohle stalo. Dungeons & Dragons nemají obdoby. Jsou nejslavnější a nejúspěšnější hrou na hrdiny a právě slaví padesát let.
Je leden roku 1974. Gary Gygax si zrovna nechal vytisknout tisíc kopií hry, kterou vymyslel se spolupracovníkem Davem Arnesonem. Tehdy ještě ani jeden z amerických nadšenců do stolních her netušil, jakou lavinu zájmu, zábavy a miliard dolarů tím spustí. Jejich dílo nese název Dungeons & Dragons.
Hry na hrdiny nejspíš znáte, i když je třeba sami nehrajete. Pokud ne Dungeons & Dragons, možná znáte českou variaci Dračí doupě. Anebo nějaké digitální zpracování her na hrdiny od Eye of the Beholder přes Baldur’s Gate až po World of Warcraft. Ve všech těchto RPG – z anglického role-playing game neboli rolová hra – se proměníte na postavy ve fantastických světech, které se vydávají za dobrodružstvím. Všechny za svůj zrod přímo či nepřímo vděčí Dungeons & Dragons.
V sedmdesátých letech minulého století byly velice populární figurkové válečné hry, sám Gygax jednu pomáhal vymyslet. V nich jste hýbali kovovými modely vojáků po modelovém terénu a házením kostkou vyhodnocovali jejich přestřelky či souboje. Gygax a Arneson – ani jeden už nežije, prvně jmenovaný zemřel v roce 2008, druhý rok poté – ale byli nadšenci do fantasy. A tak se rozhodli tento druh stolních her vzít a okořenit ho mečem a magií.
Jestli si vzpomenete na úplně první edici D&D, byli v ní třeba balrogové, hobiti a entové přímo z Pána prstenů.
Tím nejlákavějším kořením se ale nestali kouzelníci, elfové a draci. Popularitu přineslo hlavně mnohem osobnější pojetí hry. Do té doby povětšinou anonymní vojáci dostali vlastní jméno a rozmanité schopnosti. Proměnilo se i bojiště. Už jste nebojovali na polích napoleonských válek či středověkých střetů, ale vydali jste se do podzemních kobek plných pastí, nástrah i pokladů.
Historické válečnictví začal střídat postup fantasy příběhem a atmosféra hrdinského dobrodružství. Gygax a Arneson se o podobný posun od tehdy tradičních her nepokoušeli sami, jako první však svá pravidla v lednu roku 1974 komerčně vydali. Najednou jste mohli příběhy jako vystřižené z Barbara Conana nebo Pána prstenů odehrát – vlastně nejen odehrát, ale prožít – na stole v kuchyni.
Z Dungeons & Dragons se prakticky okamžitě stal hit. Co na tom, že první vydání vzniklo tak trochu na koleni, když autoři platili svým kamarádům za každou ilustraci jen pár dolarů. Obsah předčil formu. Spojil popularitu tehdejších válečných her, možnost proměnit se na hrdiny z bájí a pověstí a více i méně přiznanou inspiraci ze známých knih.
„Jestli si vzpomenete na úplně první edici D&D, byli v ní třeba balrogové, hobiti a entové přímo z Pána prstenů,“ zmiňoval Gygax v dřívějším rozhovoru bytosti z knih J. R. R. Tolkiena. Jejich názvy se kvůli právům následně musely změnit, ale přejmenované už ve hře zůstaly. „Myšlenku dobra a zla ve hře zase inspirovaly příběhy Elrika z Melniboné od Michaela Moorcocka. Také jsem velký fanoušek Barbara Conana. Popravdě jsem využil nápady z co nejvíce fantasy a hororových děl, aby výsledek byl pro hráče co nejlákavější,“ popisoval autor.
Lákavý opravdu byl. První tisícový náklad se rychle vyprodal, další tisícovky dotisků taktéž, až zájem narostl natolik, že v roce 1977 vyšla druhá edice Dungeons & Dragons… a to hned nadvakrát. Zkušené válečníky totiž přitahovala myšlenka detailní simulace nebezpečného života hrdinů, ty méně horlivé hráče zase spíš odlehčená pravidla pro prožívání fantasy příběhů. A tak se poptávce přizpůsobila i nabídka a D&D vycházelo ve dvou verzích. Advanced Dungeons & Dragons pro veterány, Basic pro spíš začínající zájemce.
Tohle rozdělení trvalo dlouhých dvacet let. Za tu dobu se z nadšeneckého projektu stal úspěšný produkt, který inspiroval spoustu napodobitelů a který dal vzniknout tvůrčí komunitě, jež vydávala vlastní doplňky či fanouškovské magazíny a pořádala herní akce. Neobešlo se to však bez kontroverze. Dungeons & Dragons totiž byly ďáblovo dítě!
Satan, kokainová kontroverze a milionové dluhy
Bez přehánění: o ďáblovi mluvili v sedmdesátých a osmdesátých letech horliví američtí věřící, kteří hře kvůli čarodějnické (a tudíž satanistické) tematice dávali za vinu morální rozklad mládeže, a dokonce i roli v sebevraždách teenagerů. Nesmějte se, tehdy to mysleli opravdu vážně. Vznikl i film Mazes & Monsters (Bludiště a příšery) o psychicky narušeném mladíkovi v podání Toma Hankse.
Jenže jak už to bývá, účinek hlasitých křiklounů byl úplně opačný. Když v roce 1979 tato část zámořské veřejnosti spojovala zmizení sedmnáctiletého chlapce s neblahými vlivy Dungeons & Dragons, úspěch hry to znásobilo. „Do té doby se prodávalo tak pět tisíc kusů základní sady pravidel měsíčně. Koncem roku to bylo třicet tisíc,“ popisoval ve svém rozboru dějin D&D herní historik Jon Peterson. Kontroverze se ale odehrávala i za oponou.
Když jde o poklad, tak se i družina dobrodruhů dovede rozhádat. Gygaxe a Arnesona nejprve rozkmotřily neshody o kreativním směřování hry, následně došlo na soudní pře kvůli procentům ze zisku. Do toho nově zbohatlý Gygax opustil nejprve svou ženu, následně i společnost TSR, jež D&D vydávala a kterou sám zakládal. Mimo jiné proto, že ztracené štěstí hledal v kokainu a alkoholu. A také v Hollywoodu, ale z velkolepých producentských plánů zbyl nakonec jen dětský animovaný seriál Dungeons & Dragons.