Dva úspěšní startupisté z Košic dobývají svět týmového cestování. Jejich NextRetreat teď získal 16 milionů korun

Peter BrejčákPeter Brejčák

img_6974-minStory

Foto: NextRetreat

Zakladatelé NextRetreat Pavol Madár (CTO) a Martin Studenčan (CEO)

Dva kamarádi z metropole východního Slovenska dobývají svět, a to doslovně. Se svým startupem NextRetreat se totiž zaměřují na zjednodušování organizace týmového cestování. Navzdory pandemii koronaviru, která globální cestovní ruch v podstatě zastavila, však věří, že má cestování a jejich byznys budoucnost a věří v to také investoři, kteří do startupu vložili 16 milionů korun.

Slovenský NextRetreat, který teprve letos v lednu založili devětadvacetiletí Martin Studenčan a Pavol Madár z Košic, firmám pomáhá vybrat si správnou destinaci, najít a zarezervovat si ideální ubytování, pracovní prostor a zabezpečit lokální služby jako transfer z letiště nebo osobního šéfkuchaře.

„Jsme přesvědčeni, že se trh dříve či později vrátí do normálu – i když bude vypadat trochu jinak,“ popisuje Studenčan v rozhovoru pro CzechCrunch. „Náš market je na průsečíku několika velkých trhů, jako je business travel, wellness travel či MICE (zkratka pro meetings, incentive, conferences and events – pozn. red.), které v posledních letech rekordně rostou.“

Podnikatelské duo tak aktuální situaci vidí jako příležitost zaměřit se na vybrané segmenty zákazníků a přizpůsobit funkcionalitu produktu směrem, který – jak věří – bude nejlépe reagovat na trh i potřeby zákazníků po odeznění globální pandemie.

0-1-min

Foto: NextRetreat

Tým NextRetreat s investory z Vision Ventures

Koronavirus totiž přinutil množství firem přepnout svůj pracovní režim na dálku, nezanedbatelná část z nich se přitom rozhodla snížit počty zaměstnanců ve svých kancelářích, případně svoje prostory uzavřít úplně a šetřit náklady.

„Pro takové firmy bude potřeba potkat se jednou za čas v inspirativním prostředí o to větší,“ věří Studenčan. Pro něj, stejně jako pro Madára, v případě NextRetreatu nejde o první byznys, který budují. Právě i díky svým předešlým úspěchům již dokázali pár měsíců od spuštění získat důvěru slovenského venture kapitálového fondu Vision Ventures.

„Jsme přesvědčeni, že krize může přinést nové příležitosti pro travel-tech oblast a zvýšit náklonnost k týmům, které využívají model práce na dálku. Sloučení těchto dvou faktorů může vytvořit úplně nový trh. K tomu příznivě přispívá fakt, že za společností NextRetreat stojí silný tým,“ uvádí k investici Tomáš Bel, společník ve Vision Ventures.

Od coliving prostor ke zprostředkování pobytů

I když firma NextRetreat oficiálně vznikla teprve letos v lednu, její příběh se začal psát o několik let dřív. Martin Studenčan se v roce 2016 rozhodl odejít z Londýna, kde tehdy žil a pracoval, na Kanárské ostrovy, kde chtěl vytvořit takzvaný coliving space pro týmy.

„Jde o místo, kam mohou firmy přicestovat a strávit společně několik dnů prací či relaxem a načerpat inspiraci nebo síly v novém prostředí,“ popisuje začátky byznysového příběhu Studenčan.

Na ostrovu Tenerife pak dal dohromady menší tým, na jihozápadním pobřeží společně našli vhodnou nemovitost, kterou si pronajali a přizpůsobili svým představám. V roce 2017 tak otevřeli Wolfhouse Los Gigantes, coliving space pro týmy s ubytováním, společenskými prostory a plně vybaveným office-spacem, vše pod jednou střechou.

office2_large-min

Foto: NextRetreat

Tady to všechno začalo: Wolfhouse Los Gigantes na ostrově Tenerife

„Do pěti až šesti měsíců jsme měli vyprodáno,“ usmívá se mladý startupista z Košic, podle jehož slov si týmy pochvalovaly celkový zážitek umožňující vypadnout z rutiny, zlepšit týmové vztahy a také zvýšit produktivitu, a to i po návratu domů do tradičního pracovního prostředí.

S postupným růstem poptávky však tým narážel na omezení, například v maximální kapacitě dvacet lidí, ale také v požadavcích firem, které podobné zážitky hledaly i v jiných lokalitách. Wolfhouse proto začal spolupracovat s majiteli dalších nemovitostí či workspace manažery a zabezpečovat pobyty i pro větší, až 90členné týmy a díky tomu se dostal na úroveň obratů kolem 550 tisíc eur (přibližně patnáct milionů korun).

„Rozhodli jsme se zaměřit na zprostředkování pobytů a vlastní místo zrušit, což se ukázalo jako dobré rozhodnutí. Dnes během pandemie bychom měli problém,“ popisuje Studenčan s tím, že tyto pobyty chtěl se svým týmem nabízet více a efektivněji. A tak vznikl NextRetreat.

„Chceme vybudovat první komplexní řešení pro týmové cestování.“

Ještě před jeho oficiálním založením však Studenčan potřeboval spoluzakladatele s technologickým backgroundem, až narazil na Pavla Madára (současného CTO). Myšlenka jej zaujala a rozhodli se do podnikání společně pustit a založit firmu.

Pro oba přitom nejde o první podnikatelské krůčky. Studenčan ještě před Wolfhousem založil medicínsko-technologický startup Stemi, se kterým v roce 2016 vyhrál prestižní slovenské ocenění Startup Awards. Madár je pak zakladatelem a šéfem úspěšné vývojářské firmy Sudolabs.

„Pavol je majitelem jedné z popředních vývojářských firem se sídlem v Košicích a Praze, má svůj tým programátorů a zkušenosti s podobnými projekty. Tím, že jsme nemuseli najímat vlastní development tým, jsme ušetřili spoustu času a financí, byl to dobrý match,“ pochvaluje si Studenčan.

oldrich-bajer

Přečtěte si takéMall Group je jako tanker, který pomalu otáčíme. Za dva roky chci akcionářům ukázat černá čísla, říká Oldřich Bajer

NextRetreat aktuálně nabízí k pronájmu stovky nemovitostí ve čtyřiceti destinacích, jako firma je ale zatím ve fázi vývoje a optimalizace produktu. Seed investice ve výši 600 tisíc eur (zhruba 16 milionů korun) poslouží k jejímu pořádnému rozběhu, aby se mohla stát plnohodnotnou platformou pro týmové cestování.

„Tohle financování nám umožní využít naše znalosti, zkušenosti a databázi klientů, vybudované v průběhu posledních dvou až tří let,“ věří Studenčan. „Chceme vybudovat první komplexní řešení pro týmové cestování a naším cílem je stát se jedničkou na tomto trhu v Evropě, Spojených státech i globálně.“