E-shop CZC v roce 2023: Pokles tržeb o šestinu, ztráta narostla téměř trojnásobně na 360 milionů
Online prodejce elektroniky, který spadá pod skupinu Allegro, dění vysvětluje makroekonomikou i zvýšenou konkurencí včetně Kauflandu a Allegra.
Trápení CZC pokračuje
Od doby, co si před dvěma lety původem polské Allegro pořídilo českou skupinu e-shopů v čele s Mall a CZC, byznys těchto firem dále krvácí. Nový vlastník, s jehož akciemi se obchoduje na varšavské burze, přitom dlouhodobě nechce dění v jednotlivých společnostech komentovat. A tak větší vhled do dění v online prodejci elektroniky CZC, k němuž je nyní upnutá větší pozornost, ukázala aktuálně publikovaná závěrka.
Z ní vyplývá, že CZC loni vykázalo tržby ve výši 4,1 miliardy korun, což je ve srovnání s rokem 2022 pokles o sedmnáct procent. I tak ale podle žebříčku CzechCrunche pořád za rok 2023 patřilo mezi desítku největších e-shopů v zemi. „Celkem bylo na e-shopu uskutečněno 1,1 milionu objednávek více než 559 tisíc zákazníků,“ píše společnost. V závěrce za rok 2022 přitom uvádí, že tehdy odbavila 1,2 milionu objednávek.
CZC dále píše, že obchodování bylo ovlivněné pokračujícím poklesem celého trhu online nákupů (česká e-commerce loni propadla o šest procent) v důsledku složité makroekonomické situace, zejména vysoké inflace a vyšších cen energií. To mělo nejvíc zasáhnout právě oblast prodeje elektroniky a IT, na což se e-shop zaměřuje.
Nepřímo pak z propadu svého výkonu e-shop viní i svého vlastníka. „Navíc došlo k posílení konkurenčního prostředí příchodem tržišť Kaufland a Allegro.cz, ke kterému ke konci roku také přispěly aktivity asijských e-shopů Shein a Temu. Konkurence byla rovněž zesílená snahou o snižování stavu zásob u významných hráčů na trhu,“ pokračuje CZC.
Nejen toto dění se ale kromě propadu prodejů podepsalo na výrazném navýšení ztráty – za rok 2023 šlo o 356 milionů korun, rok předtím o 130 milionů. Meziroční zvýšení tak bylo o 274 procent. „Ztráta byla způsobena jednak nižší dosaženou hrubou marží z důvodu nižších tržeb a intenzivní konkurence, jednak i zaúčtovanou opravnou položkou k softwaru v částce 121 milionů korun“ vysvětluje CZC.
CzechCrunch oslovil Allegro se souvisejícími dotazy i o bližší vysvětlení opravní položky. „Meziroční zvýšení ztráty CZC souvisí s širším přeceněním mezinárodních aktivit skupiny Allegro, které je vysvětleno ve výroční konsolidované zprávě. V oblasti zveřejňování informací se CZC přizpůsobuje zásadám celé skupiny, a kromě prezentovaných dat skupiny nezveřejňuje detailní informace související s provozními KPIs (ukazatele výkonnosti – pozn. red.),“ reagoval stroze ředitel komunikace Allegro Group Marcin Gruszka.
V závěrce CZC dále vysvětluje, že na nižší tržby reagovalo hledáním úspor v provozní oblasti a mělo se soustředit na efektivnost výkonnostního marketingu, optimalizovat síť vlastních prodejen se zaměřením na ty s nejvyšší profitabilitou a rovněž stěhováním skladu z logistického centra v Rudné do skladu v Jirnech, který sdílelo se sesterským Mallem. Kromě toho měl e-shop optimalizovat své skladové zásoby, které se meziročně podařilo snížit o 204 milionů korun, tedy o 27 procent.