Obrat se nekoná, Mall Group s Allegrem u nás během tří měsíců propálily přes půl miliardy

E-commerce gigant Allegro ukázal výsledky za první čtvrtletí. Zatímco polské operace mu dále rostou, u nás pokračuje ve výrazné ztrátě.

Peter BrejčákPeter Brejčák

allegro

Foto: Allegro

Maskot online tržiště Allegro.cz

1Zobrazit komentáře

Allegru se daří doma v Polsku, ale u nás je situace už méně veselá. E-commerce hráč, pod kterého spadá i Mall Group včetně e-shopu CZC, ve čtvrtek publikoval své hospodářské výsledky za první tři měsíce letošního roku. V Polsku firma nadále roste – celkem prodala zboží (GMV) za více než 79 miliard korun s meziročním růstem o deset procent. Silná byla také ziskovost (EBITDA) na úrovni přes 4,7 miliardy korun s meziročním růstem o 36,6 procenta.

Zato pohled na mezinárodní působení nadále ukazuje nepříznivý vývoj. Právě sem Allegro zařazuje výsledky skupiny Mall Group z pěti zemí, e-shop CZC, ale také tržiště Allegro.cz a nedávno spuštěné Allegro.sk. Navzdory vstupu tržiště na nový trh zaznamenal celkový objem prodaného zboží meziročně propad o 8,1 procenta na 4,2 miliardy korun.

I když výrazně, a to až o 75 procent, stoupl počet prodaného zboží na šest milionů kusů, průměrná útrata v přepočtu na jednoho nakupujícího klesla o 26,6 procenta na necelé čtyři tisíce korun. To dokazuje, že i když stoupá počet zákazníků Allegra, nakupují na něm spíš menší a méně cenné zboží, než jak byli zvyklí například na e-shopech Mall a CZC. Indicie a zákulisní informace už dříve naznačovaly, že CZC zvoní umíráček.

To následně vede i ke stoupající ztrátě (upravená EBITDA) – během letošního prvního kvartálu ve srovnání se stejným obdobím loni se navýšila o 63,7 procenta na 661 milionů korun. Zatímco ztráta českého a slovenského tržitě Allegro dosáhla 320 milionů korun, segment Mall Group ji vykázal na úrovni 350 milionů.

Kvůli tomuto vývoji ostatně muselo Allegro již dvakrát účetně snižovat hodnotu Mall Group, naposledy o tom informovalo v březnu – z původní více než dvacetimiliardové valuace zůstala už jen čtvrtina. Allegro se přitom dlouhodobě snaží otočit byznys Mall Group do kladných čísel, což bylo i jedním z důvodů hromadného propouštění zaměstnanců z e-shopů Mall a CZC na jaře.

„Allegro postupně transformuje značky Mall a CZC na efektivní obchodníky na Allegru. Pokles hrubého objemu prodaného zboží a tržeb v segmentu Mall stlačil příslušné hodnoty v prvním čtvrtletí níže, než se očekávalo v celém mezinárodním segmentu, ale postupná transformace a zahájení provozu nových platforem se promítly do nižší než očekávané upravené ztráty (EBITDA) v mezinárodním segmentu,“ doplnila společnost v tiskové zprávě.

Allegro spouštělo své tržiště v Česku v průběhu loňska – a kvůli obřím výdajům na marketing vykázalo větší ztrátu než Mall Group a CZC v pěti zemích dohromady. Na Slovensku k tomuto kroku došlo v březnu. Další země v regionu by pak měly následovat.

„Allegro.sk následovalo Allegro.cz po méně než roce, protože nyní máme k dispozici návod pro mezinárodní expanzi. Náš model expanze je nenáročný na aktiva, což znamená, že s každým spuštěním klesají kapitálové investice a zároveň se zvyšuje pokrytí a odemyká nové GMV,“ komentoval Roy Perticucci, generální ředitel Allegra.